Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Vad härligt att höra! Är RAID-kort ett måste? Vad har har förstått så har endast Microservern RAID i mjukvaran och inget hårdvarukort, vilket gör att det kan bli problem. Någon du kanske vet?

Jag använder den inbyggda raid controllern.
Den är lite nerbandad jämfört med ett riktigt raid-kort, men den funkar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_edwa:

Beställde en 1265LV2 idag. Tack för input!

Hade varit schysst om du kunnat berätta om dina erfarenheter om processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Hade varit schysst om du kunnat berätta om dina erfarenheter om processorn

Kör med E3-1265V2 och är supernöjd - nu kör jag väl inte ens en fjärdedel av vad den klarar men kul att ha uppgraderat från medföljande CPUn.

Permalänk

Väldigt många som förespråkar denna servern. Jag är också ute efter att köra E3-1265V2 och finner det då billigare att köpa HP ML310e
https://www.dustinhome.se/product/5010755240/proliant-ml310e-... istället. Den ger också mer uppgraderingsmöjligheter. Möjligtvis den är mer högljudd och drar mer ström? Har tänkt virtualisera en del och dessutom köra plex med transcoding. Fördelar/nackdelar med de bägge?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danielsan123:

Väldigt många som förespråkar denna servern. Jag är också ute efter att köra E3-1265V2 och finner det då billigare att köpa HP ML310e
https://www.dustinhome.se/product/5010755240/proliant-ml310e-... istället. Den ger också mer uppgraderingsmöjligheter. Möjligtvis den är mer högljudd och drar mer ström? Har tänkt virtualisera en del och dessutom köra plex med transcoding. Fördelar/nackdelar med de bägge?

Man köper microserver för det kompakta, kubformade formatet och möjligheten att enkelt byta diskar framtill, eller jag gör iaf det av den anledningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det MultiMan sa - framför allt det kompakta formaten för min del + att jag kan ha den vid min ordinarie dator utan att störas av ljudnivån.

Permalänk

Lutar åt en microserver och byte till en E3-1230V2 processor samt skaffa 2 st 8GB Kingston ECC ram. Lite osäker på diskupplägget. Tänkt först köra Hyper-V då kommande arbetsgivare kör detta. Men är nog trots allt mest sugen på att boota ESXI på ett SD-kort och köra hostarna på en SSD-disk (Samsung 840 Evo 500GB). Min NAS börjar bli full och extra lagring hade varit fint. Dock börjar budgeten närmas. Ha tre diskar lediga hemma. Seagate-diskar, 3.5 tum. två st på 1TB och en på 2TB. Kan jag köra SSD-disken via SATA-porten för dvd-läsaren och en raid1 på 1TB-diskarna samt en raid0 för 2TB-disken? Eller går det göra ett bättre upplägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Lutar åt en microserver och byte till en E3-1230V2 processor samt skaffa 2 st 8GB Kingston ECC ram. Lite osäker på diskupplägget. Tänkt först köra Hyper-V då kommande arbetsgivare kör detta. Men är nog trots allt mest sugen på att boota ESXI på ett SD-kort och köra hostarna på en SSD-disk (Samsung 840 Evo 500GB). Min NAS börjar bli full och extra lagring hade varit fint. Dock börjar budgeten närmas. Ha tre diskar lediga hemma. Seagate-diskar, 3.5 tum. två st på 1TB och en på 2TB. Kan jag köra SSD-disken via SATA-porten för dvd-läsaren och en raid1 på 1TB-diskarna samt en raid0 för 2TB-disken? Eller går det göra ett bättre upplägg?

Jag kör nästan exakt så, fast jag bootar även på SSDn och har inget SD-kort.
Har en raid0a med 2x 3TB och en Raid1 med 2x 3TB.
Funkar för bra mig.

Permalänk
Medlem

För att köra SSDn på samma källa som dvdn så fick jag köpa denna - (http://www.ebay.com/itm/400298253923) är inte vanliga anslutningar.
Just köra ESXI på SD kort och köra maskinerna på en 500GB SSD är exakt det jag gör och fungerar prima.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

För att köra SSDn på samma källa som dvdn så fick jag köpa denna - (http://www.ebay.com/itm/400298253923) är inte vanliga anslutningar.
Just köra ESXI på SD kort och köra maskinerna på en 500GB SSD är exakt det jag gör och fungerar prima.

Finurlig sak, hittade ingen sådan när jag letade.
Så jag skarvade in mig på en molex kontakt som låg halvgömd någonstans kring HDD-buren.
En Molex-Y och en Molex-> SATA använde jag mig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Finurlig sak, hittade ingen sådan när jag letade.
Så jag skarvade in mig på en molex kontakt som låg halvgömd någonstans kring HDD-buren.
En Molex-Y och en Molex-> SATA använde jag mig av.

Väldigt! Tog lite mindre än en vecka för det att komma hit från USA också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Väldigt! Tog lite mindre än en vecka för det att komma hit från USA också.

Väldigt intressant! Hittade du något vettigt sätt att fästa disken i DVD-slotten?
Min silvertejp-lösning känns lite suboptimal :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Väldigt intressant! Hittade du något vettigt sätt att fästa disken i DVD-slotten?
Min silvertejp-lösning känns lite suboptimal :\

Nej den ligger helt löst nu, har å andra sidan inte tänkt att flytta på den så mycket men en lite mer permanent lösning vore kanske något i framtiden.
Människorna på Homeservershow har säkert någon snyggare lösning för det.

Ovan forum kan starkt rekommenderas för alla som har frågor om just Microserver Gen 8, via detta forum jag fick svar på majoriteten av alla frågor jag hade innan köpet.

Permalänk
Medlem

Fick hem denna lilla leksak igår (Kunde inte motstå dustins weekend rush). Tänkte köra ESXi från USB eller SD-kort och VMs från en SSD som jag hade liggandes. Är det någon skillnad/fördel/nackdel att köra från SD-kort eller USB och är det några SD-kort/USB stickor som är att föredra eller som bör undvikas?

Sen fundera jag på raid, kommer nog börja med en Raid-1 men går det verkligen inte att köra mjukvaru Raid-5 med den inbyggda kontrollern?

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Sen fundera jag på raid, kommer nog börja med en Raid-1 men går det verkligen inte att köra mjukvaru Raid-5 med den inbyggda kontrollern?

HP Dynamic Smart Array B120i Controller
NOTE: HDD bays 1 and 2 support 6.0Gb/s SATA. HDD bays 3 and 4 support 3.0Gb/s SATA.
NOTE: Supports RAID 0/1/10 only. No FBWC support. For FBWC, a standup Smart Array Controller card
must be configured.

Så nej, inte i hårdvaran.
Det är om man kan skita i raid och släppa igenom allt och sen göra en raid i mjukvaran (tex windows) men inget jag har den blekaste aning om.
Spara pengar till ett riktigt raidkort annars

Problemet kan ju vara just den första noten ovan, dvs att hårddiskarna körs i olika hastighet.
Annars hade det gått att köra fbwc och köra raid 5, men den möjligheten finns inte i dessa modeller.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ok, får det bli ett raidkort senare då. Kommer köra på 4Tb diskar, hade det funkat med raid-5 hade jag tryckt in 3, nu får det bli 2, kommer ändå inte fylla dom direkt.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk

Ni som kör SSD-disk och virtualiserar, hur stor och vilken disk har ni valt?

Permalänk
Medlem

har en 500GB - men lägger endast C: där och det blir väl en typ 40GB per maskin vilket just nu för mig är väl tilltaget. Kommer däremot inte ihåg exakt vilken disk jag har i, var någon webhallen deal förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jikz:

Hade varit schysst om du kunnat berätta om dina erfarenheter om processorn

Avbeställde min andra maskin och beställde 4 x 5TB diskar istället.

Kör storage spaces , hyper-v (8 virt maskiner) och AD DS på den. Går som tåget!

Betalade ca 1800:- +moms för cpun

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Installerar du hyper-V på dessa diskar eller har du en SSD också? Osäker på hur jag skall köra. Sugen på att testa hyper-V. Tänkte beställa en 500 GB SSD och köra två 1GB disk i raid1 och en 2GB i raid0 i väntan på mer cash. Men med denna diskkonfig kanske storage spaces passar bättre....?

Permalänk
Medlem

Hur det med ljudnivån på fläkten om man inte kör RAID, såg att några var oroliga för detta i väntan på sin server. Kanske har ni hunnit testa nu?

Permalänk
Medlem

instegsvarianten nedsatt på dustinhome.se igen. -50%

https://www.dustinhome.se/product/5010784006/proliant-microse...

Permalänk
Medlem

Köpte en + 16Gb mem + SD card
Fast borde ju köpa ett kontrollerkort oxå..men får köra på det inbyggda så länge.

Hade ju först tänkt att köra Esxi på ett SD kort & sen lägga VM på en 240 intel SSD och sen använda 4bay för lagring.
Men vad händer om SD kortet ger sig eller SD disken,,, då förlorar man ju alltid oavsett RAID på Bay diskarna om ?

Eller är det bättre att installera allt på 4 bay raid configen & ta smällen över att Esxi eller Hyper-V ligger där ?

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk

Uppgraderade min microserver igår med en xeon E3 1265L2 och två st 8 GB ramminnen samt 4 st 3TB wd red diskar. Dessutom en 500 GB SSD ansluten till ODD. Har konfat raiden med två array med SSD-disken som andra array. Försökte installera Server 2012R2 via Intelligent Provisioning men får bara valet att installera den mot raidkontrollern. Varför inte mot specifik array? Jag vill ju ha min Hypervisor installerad på SSD-disken. Ska prova ikväll att boota från DVD och testa via klassisk installation och se om det fungerar bättre. Men tycker dock att Intelligent provisioning borde klara att installera OS på specifik array?

MVH Daniel

Permalänk
Hedersmedlem

Fick detta i mailen pga registrerade G8 microserver: http://h20566.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=c0455...

Citat:

After installing HP Dynamic Smart Array Controller Driver (HPSA2.SYS) Version 62.4.0.64, 62.6.0.64, or 62.6.2.64 (or earlier) under Windows Server 2012 R2 on an HP ProLiant server configured with an HP Dynamic Smart Array B120i or B320i Controller, the server may halt with a blue screen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Uppgraderade min microserver igår med en xeon E3 1265L2 och två st 8 GB ramminnen samt 4 st 3TB wd red diskar. Dessutom en 500 GB SSD ansluten till ODD. Har konfat raiden med två array med SSD-disken som andra array. Försökte installera Server 2012R2 via Intelligent Provisioning men får bara valet att installera den mot raidkontrollern. Varför inte mot specifik array? Jag vill ju ha min Hypervisor installerad på SSD-disken. Ska prova ikväll att boota från DVD och testa via klassisk installation och se om det fungerar bättre. Men tycker dock att Intelligent provisioning borde klara att installera OS på specifik array?

MVH Daniel

Ville inte funka nå vidare för mig när jag skulle ha in ESXi via Intelligent provisioning, så bootade direkt med USB minnet och funkade mycket bättre.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag med all rätt ses som en amatör då jag inte har någon koll alls på vad raid och olika saker betyder.

Va inne på att köra en HP N54L som mediaserver förut men då den modellen tydligen gått i graven får man leta annan lösning. Skulle det gå att använda en sån här istället och köra typ.win7 tillsammans med Plex?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Nu har jag kommit igång lite smått. Hyper-V på server 2012R2 Standard. Bootar från SSD i ODD. 4 st wd red 3TB i raid 10.
Kör en DC, en filserver, bägge server 2012R2 standard. Dessutom en Ubuntu som minecraftserver och Plexserver. Har lagt alla gäster på SSD-disken och kör fillagring från filservern via virtuell disk på WD Red-diskarna. Flyter på bra så långt. Nästkommande på gång är en torrentmaskin. Lär bli Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Kul! Har du möjlighet att lägga upp de hastigheter du får på ditt raid 10? Lite nyfiken på vad man själv står hastighetsmässigt.
WD Red 4TB eller 3TB.. lär ju knappast göra något större skillnad gissar jag.

Permalänk
Medlem

Har en fundering kring RAID på servern. Kan man börja med att köpa 2 diskar och ha i RAID 1 och sen utöka vid ett senare tillfälle med 2 likadana diskar till och få en RAID 10 istället utan att förlora datan på första RAID:en?