Valve prislistar Steam Machines – startar på under 5 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Valve prislistar Steam Machines – startar på under 5 000 kronor

I november sjösätts Valves satsning Steam Machines och nu listas datorsystem från inget mindre än 15 olika aktörer, som planerar erbjuda lösningar i alla prisklasser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här kan vara döden på konsolerna.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

So much fail.
Förstår inte hur dom kunde gå ut och säga för ett par dagar sedan att billigaste alternativet kommer kosta som konsolerna samt att dom kommer prestera bättre.

Permalänk
Medlem

Det står i specsen att det kommer med "GTX grafik". Bra info.

Permalänk
Medlem

lite väl saftiga priser med tanke på vad man får... Skulle dock kunna tänka mig att köpa streaming prylen , om nu den är bättre än den inbygda i steam? förutom att man slipper en andra pc iof...

Webhallens variant, ( snott ifrån FZ )

CPU: Intel® Core™ i5-4460
GPU: NVIDIA® Geforce® GTX 960 2GB
Memory: 8GB DDR3 1600MHz
Storage: 1TB SSHD

Pris 10K...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Priserna måste ner. På tok för dyra och många olika konfigurationer för att detta ska kunna slå. Subventionera priserna vore nog en bra start iallafall, alternativt ge Steam credits för att ge mer värde eller något.

Permalänk

Floppidoppfloppflippitiflopp

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur de ska ta och locka köpare när priserna är så extremt mycket högre än konsolerna. De som vet något om datorer kan dessutom bygga egna för väldigt mycket billigare, inte ens alla chassin de använder är speciella utan går att få tag på själv.

Visa signatur

PC: 57003xd, 4070
Ljud: Dragonfly/Feliks audio tub, schiit bifrost, Empyrean II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjasih:

Det här kan vara döden på konsolerna.

Man kan alltid hoppas så pc spelandet inte hindras av dessa men finns ju hotet av att allt ska anpassas till bärbart också (plattor telefoner klockor osv)

§1/språkbruk
Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Någon kanske kan svara på följande frågor åt mig.

1. Varför kan jag inte bara ta min befintliga dator och installera steam OS på och använda som en så kallad "steam machine" kontrollen går väl som jag förstår det att köpa i efterhand.

2. Förutom just Steam OS, är det verkligen någon skillnad på att köpa en sådan burk mot att köpa en färdigbyggd från tex Inet eller webhallen?

Den enda slutsatsen jag kan dra är att dom skulle bli billigare än att göra ett eget bygge?

Permalänk
Medlem

Sen ska man inte glömma att köpa en konsoll kostar si & så kr i inköp sen kommer det till massa extrakostnader med adaptrar fler handkontrollers osv så vet inte om konsollerna e billigare i slutändan direkt sen kostar spelen alldeles för mycket på konsoller

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av LeVvE:

http://i.imgur.com/2FlA37d.png

Eftersom systemen inte går att förbeställa tycker jag faktiskt inte det gör någonting att specifikationerna är luddigt beskrivna. Jag tycker det snarare är märkligt att vissa väljer att lista fullständiga specifikationer när både Broadwell och Skylake blir tillgängliga innan Steam Machines, dessutom är det knappast en högoddsare att nya grafikkort också kommer lanseras innan november.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

http://i.imgur.com/2FlA37d.png

Har för mig att alienware har någon form av specialare av 860m i sin. Är ingen stock GPU så kan vara därför det står lite konstigt, stod custom Maxwell chip på deras sida förut har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MDrad:

Förstår inte hur de ska ta och locka köpare när priserna är så extremt mycket högre än konsolerna. De som vet något om datorer kan dessutom bygga egna för väldigt mycket billigare, inte ens alla chassin de använder är speciella utan går att få tag på själv.

mjo, det här är ju inte riktat till folk som kan bygga, eller redan har en speldator.

Men jag håller med om att vissa av dessa verkar vara ganska dåliga i förhållande till vad man pungar ut, den där alienware'n är ju ett skämt, så dålig att de inte ens vågar skriva ut modellnamnet på grafikkortet.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag tror och hoppas att det här tar död på konsolerna, så att PC-spelare slipper anpassa sig till konsolerna. Det vore bra om något företag vågade släppa sina AAA-titlar till PC först i och med detta, så att fler följer efter.

Dock ser jag ett problem med prisbilden.. De måste ner kanske 10-15% i pris för att det ska bli tal om "i stället för konsol" för många tror jag.

Men det finns inget direkt som en konsol kan erbjuda som en Steam Machine saknar heller vad jag kan se. Det handlar bara om att övertyga spelhusen att våga släppa till PC först. Helt underbar nyhet på fredagen detta

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ase:

Sen ska man inte glömma att köpa en konsoll kostar si & så kr i inköp sen kommer det till massa extrakostnader med adaptrar fler handkontrollers osv så vet inte om konsollerna e billigare i slutändan direkt sen kostar spelen alldeles för mycket på konsoller

O andra sidan så kan du sälja ditt spel när du köpt det på skiva. Här blir dina spel låsta. Så det är nog lite beroende på hur man set på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

1. Varför kan jag inte bara ta min befintliga dator och installera steam OS på och använda som en så kallad "steam machine" kontrollen går väl som jag förstår det att köpa i efterhand.

2. Förutom just Steam OS, är det verkligen någon skillnad på att köpa en sådan burk mot att köpa en färdigbyggd från tex Inet eller webhallen?

Den enda slutsatsen jag kan dra är att dom skulle bli billigare än att göra ett eget bygge?

1. Du kan ta din befintliga dator & installera steam os på den & köpa en lös handkontroll gissar att du tom kan dualboota så du kan välja steam os eller win när du startar (går på dom flesta Linux distrubitioner)
2 nope ingen skillnad förutom nåt klistermärke kanske

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

Det kan du? Steammachines är inget annat än en färdigbyggd dator för vardagsrummet.

Permalänk

Det ända systemet som kommer någorlunda nära konsolerna i pris är det AMD baserade systemet sen hurvida det är starkare än konsolerna kan man undra.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielsan:

O andra sidan så kan du sälja ditt spel när du köpt det på skiva. Här blir dina spel låsta. Så det är nog lite beroende på hur man set på det

Dom flesta köper spelen digitalt idag så man använder inte ens skivor längre.
Köpte en X-box 360 en gång i tiden det sämmsta köp jag någonsin gjort ligger i sin kartong i garderoben tror dock att jag slängt ut ca 10k på den skiten med extra handkontroll adaptrar fjärrkontroll osv +några spel ca 5st det enda den dög till (knappt) var som extender

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tror och hoppas att det här tar död på konsolerna, så att PC-spelare slipper anpassa sig till konsolerna. Det vore bra om något företag vågade släppa sina AAA-titlar till PC först i och med detta, så att fler följer efter.

Dock ser jag ett problem med prisbilden.. De måste ner kanske 10-15% i pris för att det ska bli tal om "i stället för konsol" för många tror jag.

Men det finns inget direkt som en konsol kan erbjuda som en Steam Machine saknar heller vad jag kan se. Det handlar bara om att övertyga spelhusen att våga släppa till PC först. Helt underbar nyhet på fredagen detta

Varför vill man ha död på konsolerna? Exklusiva titlar är vad jag vill ha död på, för helt ärligt så är det faktiskt inte så stor skillnad på en pc och en konsol nu för tiden. Man kan göra allt som en konsol kan på en pc, och en konsol är numera bara en prisvärd billig speldator utan windows. För vill man bara spela och inte lägga så mycket pengar är fortfarande en konsol riktigt prisvärd. Bästa vore om det smälter ihop ännu mer och om folk släpper konsol vs pc tänket, och att man slipper köpa flera enheter istället för en i den prisklassen som passar bäst. Dålig hårdvara måste man ändå alltid anpassa sig efter (speciellt på pc sidan) så ser inte det som ett problem även om det oftast blir lökigt för folk med fet hårdvara.

Tror fortfarande på steammachines, känns som en väldigt smidig lösning för folk som inte har know-how att bygga (speciellt smått, som faktiskt är rätt svårt och dyrt) och som inte insett än att en pc funkar utmärkt i tv-bänken. Och imo så är det Steam erbjuder bättre än något på konsolsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Eftersom systemen inte går att förbeställa tycker jag faktiskt inte det gör någonting att specifikationerna är luddigt beskrivna. Jag tycker det snarare är märkligt att vissa väljer att lista fullständiga specifikationer när både Broadwell och Skylake blir tillgängliga innan Steam Machines, dessutom är det knappast en högoddsare att nya grafikkort också kommer lanseras innan november.

Jag tycker de skulle ha väntat med att lägga upp någon information alls om datorn tills de kan ge en ordentlig lista.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av LeVvE:

Jag tycker de skulle ha väntat med att lägga upp någon information alls om datorn tills de kan ge en ordentlig lista.

Det håller jag absolut med om, lanseringen ligger trots allt åtta månader bort! Som tidigare nämnt kommer komponentsituationen mot idag att vara förändrad och med det sker sannolikt även vissa prisjusteringar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Varför vill man ha död på konsolerna? Exklusiva titlar är vad jag vill ha död på, för helt ärligt så är det faktiskt inte så stor skillnad på en pc och en konsol nu för tiden. Man kan göra allt som en konsol kan på en pc, och en konsol är numera bara en prisvärd billig speldator utan windows. För vill man bara spela och inte lägga så mycket pengar är fortfarande en konsol riktigt prisvärd. Bästa vore om det smälter ihop ännu mer och om folk släpper konsol vs pc tänket, och att man slipper köpa flera enheter istället för en i den prisklassen som passar bäst. Dålig hårdvara måste man ändå alltid anpassa sig efter (speciellt på pc sidan) så ser inte det som ett problem även om det oftast blir lökigt för folk med fet hårdvara.

Tror fortfarande på steammachines, känns som en väldigt smidig lösning för folk som inte har know-how att bygga (speciellt smått, som faktiskt är rätt svårt och dyrt) och som inte insett än att en pc funkar utmärkt i tv-bänken. Och imo så är det Steam erbjuder bättre än något på konsolsida.

Det är ju lite det som är tanken med Steam Machines. Jag tror inte att det kommer finnas ett behov av konsoler om de slår väl ut, och Spelutvecklarna lär ju vara glada att de slipper utveckla till fler plattformar. Det är sant att skillnaden minskat men gapet ligger fortfarande kvar och det mesta släpps till konsolerna först.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Enligt mig är denna den enda som ser intressant ut:

Syber Steam Machine A

Price: $499
CPU: AMD Athlon X4 840
GPU: AMD Radeon R9 270 2GB
Memory: 4GB DDR3 1600MHz
Storage: 500GB 7200 RPM HDD

http://store.steampowered.com/app/353420/

4 GiB minne kan kännas i minsta laget, men å andra sidan så antar jag att SteamOS inte slukar lika mycket RAM som Windows. Liknande pris som konsolerna, och lite bättre spelprestanda; i alla fall i dagsläget. I.o.m. att man slipper betala för att spela online och att spelen är billigare så har jag inget problem med att den kostar runt 100$ mer än PS4 och runt 150$ mer än XBO.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Kan man inte bara köra en lång hdmi kabel och en receiver för fjärrkontrollen från sin speldator till TV:en och sen bara köra spelet i typ"TV-mode" varför ska man köpa en gimpad dator i vardagsrummet när man oftast har kraftfullare dator i ett annat eller samma rum.
Eller något förhinder jag missar?

Permalänk
Skrivet av Ase:

Dom flesta köper spelen digitalt idag så man använder inte ens skivor längre.
Köpte en X-box 360 en gång i tiden det sämmsta köp jag någonsin gjort ligger i sin kartong i garderoben tror dock att jag slängt ut ca 10k på den skiten med extra handkontroll adaptrar fjärrkontroll osv +några spel ca 5st det enda den dög till (knappt) var som extender

Ja det är ju DIN åsikt
skivorna som säljs på mediamarkt elgiganten Gamestop mfl är kanske bara dekoration. vad vet jag

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyrt för gemene man. Priserna måste konkurrera med PS4 och Xbox One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Alldeles för dyrt för gemene man. Priserna måste konkurrera med PS4 och Xbox One.

Det kommer nog vara ganska omöjligt att matcha pris/prestanda då konsolerna håller låga vinst marginaler och massproducering.

Permalänk
Medlem

Två stora problem jag ser än så länge.

~20% av Steams spel funkar, över 90% Av dessa är indie spel och gemene mans AAA spel saknas till riktigt stor del, saker börjar bli bättre på den här punkten men det är långt ifrån bra.

#2 Det kostar mindre att köpa en ny burk, låta webhallen/inet bygga den inklusive Windows och få 99%+ Steam support. Dvs Priset måste NER, långt ner, Steam borde subventionera dom en hel del. Köpte själv en liknande burk som webhallens konfig som HTPC för runt 6k för inte länge sedan, och de vill ha runt 9k för den.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.