Köpråd: smartphone under 4"

Permalänk
Medlem

Köpråd: smartphone under 4"

Är på jakt efter en extratelefon. Det kommer nästan uteslutande användas för kommunikation (SMS, WhatsApp, Messenger, Imo, you name it) och mycket GPS/kartor när jag reser/vandrar. Spelar ingen roll när telefonen är lanserad, har spanat på några SONY-varianter som lanserades 2015 (new oldstock) exempelvis.

Viktigt är att skärmen är under 4 tum, helst 3.5 tum och att telefonen är lättviktig. Billigt är bra och lång batteritid är viktig merit. Vattentäthet är inte dumt heller men inte dealbreaker. Ju nyare androidvariant den har stöd för desto bättre, men inte jätteviktigt heller så länge alla vitala appar kommer funka smidigt.

Permalänk
Medlem

Ålder spelar tyvärr roll, har märkt att vissa appar slutar fungera på äldre telefoner som inte uppdaterats till nyare OS-version.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk

Som ovan säger så kan appar strejka om du kör äldre än typ android 9 och knappt äns det.

Så kolla att de iaf har fått nån androidversion från denna sidan ~2021 så du inte står där lag till din resa och apparna du behöver inte längre fungerar på androidversionen den kör.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Snusfri

En äldre 4" mobil kommer att väga mer än en modern 6-6.5" mobil samt kommer inte att få uppdateringar som vissa appar kräver.
Har du tur kanske du kan hitta någon som har Custom ROM som uppdateras men den chansen är rätt liten tyvärr.

Kolla antingen på en iPhone SE 2nd Gen för 1289kr eller en modernare samt billig Xiaomi Redmi A3 för 990kr.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av THB:

En äldre 4" mobil kommer att väga mer än en modern 6-6.5" mobil samt kommer inte att få uppdateringar som vissa appar kräver.
Har du tur kanske du kan hitta någon som har Custom ROM som uppdateras men den chansen är rätt liten tyvärr.

Kolla antingen på en iPhone SE 2nd Gen för 1289kr eller en modernare samt billig Xiaomi Redmi A3 för 990kr.

Tippar att han troligen även jagar ett litet format så den inte tar så mycket plats storleksmässigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Den enda jag kan komma på är Unihertz Jelly Star. Nackdelen är att androidversionen (13) redan är snart 3 år gammal, och säkerhetsuppdateringar är bara att glömma. De flesta appar som kan skala till en såpass liten skärm bör dock fungera.

Permalänk
Medlem

Kika på Samsung S20, 6.2" då den är smal men ganska hög. (151x69) Android 13, den är 5 år gammal nu så den kvartalsvisa uppdateringen jag fick i Januari var nog en av de sista. Vad tror du om gamla vikbara (fold) modeller, som då blir tjockare istället.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tänka mig i nutid är väl en Flip telefon, Motorla/Samsung?
De väl mindre än 4" ihop vikta men inre skärmen är ganska känslig för tryckskador och även tappskador även om de är ihopvikta.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2