Valve prislistar Steam Machines – startar på under 5 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Var inte tanken med Steam machines att det inte bara skulle bli enkelt att spela PC vid TV:n utan också förenkla "klarar min dator av det här spelet"? Känns som att Valve isåfall borde låst hårdvarukonfigurationen i viss mån.

Det är ju just vad en konsoll är. En låst dator med specifik hårdvarukonfiguratio och ett gränssnitt för att användas via en tv. Det unika med steammashine är ju att de inte har så specificerad hårdvara.

Permalänk
Medlem

jag ska bygga egen steam machine med silverstone FTZ01 när det kommer
http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=533&area=en
sjukt snyggt, och äntligen i aluminium

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Steam link eller nvidias produkter är nog det största hotet mot konsollerna (jag ber varje kväll att dom ska ta död på konsollerna & hindrandet av utveckling i spelbranchen,) skämt åsidå så är det kul att se att det händer saker vr , steam link, Steam os kanske finns en framtid ändå bara inte konsollerna fortsätter förstöra allt för lång tid så. Annars så kan man ju alltid hoppas att win10 blir bra & att dom äntligen börjar fatta att deras konsoll bara är ett billigt alternativ av dator för dom som inte bryr sig.
Eller varför ska jag köpa en konsoll när jag kan köpa steam link för mindre än vad ett spel kostar till en konsol & få alla steamspel jag har till tvn?

§1/språkbruk
Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Kommer krävas ett gäng exklusiva AAA-titlar för att rädda det här sjunkande skeppet.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Kommer krävas ett gäng exklusiva AAA-titlar för att rädda det här sjunkande skeppet.

? har för mig att steam går rätt bra
Har nog fler AAA titlar där än vad alla konsoler har exklusivt tillsammans
Största problemet jag ser är varför jag skulle vilja sitta framför en lågupplöst tv när jag kan sitta framför min datorskärm & sen av mina 400 spel på steam så kanske det är 5-6st som jag ens skulle kunna tänka mig spela med Handkontroll.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Ah just ja dessa sport spel tänkte jag inte alls på, en av de största storsäljarna för konsolspel med så dessa måste ju nästan släppas, samt även nu till Linux då vilket jag tror EA aldrig kommer göra så länge inte detta slår igenom helt.

Nä jag tror heller inte att EA kommer vilja lägga resurser på Linux så länge inget händer med marknadsandelarna. Jag tror inte att så värst många verkligen kommer kunna använda det såvida man inte lyckas få fram en distro som fungerar lika bra som OS X, där användaren inte behöver fatta vad som händer under skalet.

Jag hade faktiskt väntat mig att Valve och EA skulle ha slutit fred vid det här laget. Det borde finnas fördelar för båda att närma varandras plattformar igen. Båda klarar sig uppenbarligen bra utan varandra men för kunden borde det finnas stora fördelar. Samt Valve i detta fall.

Skrivet av AndreaX:

subventionera går som sagt inte.

däremot är det du är lite inne på en möjlighet. de skulle kunna sälja ett paket med en viss plånbok (värdet är intecknat i förväg) eller med nån form av avbetalningsplan där en premiumtjänst är kopplad en viss tid till köpet. (typ eländet som de andra konsollerna har)

Jag tror fortfarande på subventionering. Valve får in pengar på allt som händer på Steam trots allt. Priserna måste ner oavsett om det subventioneras eller att man får mervärde på annat vis. Marknaden är ganska priskänslig och jag ser ärligt talat inte varför någon skulle välja detta över främst PS4 och Xbox One i dagsläget. Speciellt när man, som innan nämnt, inte får EAs utbud.

Även om jag nu låter väldigt negativ så hoppas jag samtidigt att de lyckas med Linux-satsningen men även att Valve kan bredda sin marknad. Att kunna sälja hårdvara säkrar företaget ytterligare.

Skrivet av Ase:

Steam link eller nvidias produkter är nog det största hotet mot konsollerna (jag ber varje kväll att dom ska ta död på konsollerna & hindrandet av utveckling i spelbranchen,) skämt åsidå så är det kul att se att det händer saker vr , steam link, Steam os kanske finns en framtid ändå bara inte konsollerna fortsätter förstöra allt för lång tid så. Annars så kan man ju alltid hoppas att win10 blir bra & att dom äntligen börjar fatta att deras konsoll bara är ett billigt alternativ av dator för dom som inte bryr sig.

Risken finns ju också att Steam Machine istället blir en Steam Suicide Machine då priserna på dessa avskräcker, kunderna börjar oroa sig över inlåsning och mer problem uppstår när spel ska utvecklas/portas till PC om utvecklarna skulle tvingas ta extra hänsyn till att spelen ska fungera på dessa. För att inte tala om den ekonomiska skada Valve kan råka utför om satsningen riktigt tokfloppar.

Risken att konsollerna tar skada eller försvinner är minimal typ. Det känns som att Valve kraftigt underskattat vad de faktiskt håller på och ska göra och vilka motståndare de faktiskt har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Dubbla som htpc lär den ju kunna göra.

Valve tjänar väl ingenting alls på Steam Machines så vitt jag vet, det är bara ett koncept som de inte tar betalt för.

Enkel klientdator som tar emot stream är ju precis vad de kommer att börja sälja, och den kan de nog tjäna en del på som du säger.

Skrivet av Skonky:

Du har inte hört talas om Steam link? Valve lanserade detta samtidigt som allt det andra... kostar 49,99$...

http://store.steampowered.com/app/353380

Åh, det har jag missat totalt. Låter som en prisvärd liten sak. Denna om något kommer att ge konsolerna på nosen!

Permalänk
Medlem

Med dessa priser så kommer det floppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nä jag tror heller inte att EA kommer vilja lägga resurser på Linux så länge inget händer med marknadsandelarna. Jag tror inte att så värst många verkligen kommer kunna använda det såvida man inte lyckas få fram en distro som fungerar lika bra som OS X, där användaren inte behöver fatta vad som händer under skalet.

Jag hade faktiskt väntat mig att Valve och EA skulle ha slutit fred vid det här laget. Det borde finnas fördelar för båda att närma varandras plattformar igen. Båda klarar sig uppenbarligen bra utan varandra men för kunden borde det finnas stora fördelar. Samt Valve i detta fall.

Jag tror fortfarande på subventionering. Valve får in pengar på allt som händer på Steam trots allt. Priserna måste ner oavsett om det subventioneras eller att man får mervärde på annat vis. Marknaden är ganska priskänslig och jag ser ärligt talat inte varför någon skulle välja detta över främst PS4 och Xbox One i dagsläget. Speciellt när man, som innan nämnt, inte får EAs utbud.

Även om jag nu låter väldigt negativ så hoppas jag samtidigt att de lyckas med Linux-satsningen men även att Valve kan bredda sin marknad. Att kunna sälja hårdvara säkrar företaget ytterligare.

Risken finns ju också att Steam Machine istället blir en Steam Suicide Machine då priserna på dessa avskräcker, kunderna börjar oroa sig över inlåsning och mer problem uppstår när spel ska utvecklas/portas till PC om utvecklarna skulle tvingas ta extra hänsyn till att spelen ska fungera på dessa. För att inte tala om den ekonomiska skada Valve kan råka utför om satsningen riktigt tokfloppar.

Risken att konsollerna tar skada eller försvinner är minimal typ. Det känns som att Valve kraftigt underskattat vad de faktiskt håller på och ska göra och vilka motståndare de faktiskt har.

Konsoller är idag klena pc datorer & dom flesta API grafikmotorer klarar både pc & konsolfjanteriet utan problem jag ser det som ett trevligt projekt av steam att göra Linux användbart även på spelsidan som positivt & att du sen kan använda vilken pc som hellst som steamdator är inte heller någon nackdel sen att dom ska behöva oroa sig över att det inte ska gå bra har för mig att jag såg en artikel om att Grundaren idag är en av världens rikaste så känns inte så oroligt direkt men vem vet sony kanske gör en ny blueray & köper upp alla spelstudior i världen också.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

och kvar blir man med en dator som har ett OS som inte är kompatibelt med flera spel? Lägg märke till frågetecknet.

Har inte hängt med i diskussionerna om Steam Machines direkt men detta är vad jag förstått.

Till en början så kommer det råda brist på spel då Steam OS bygger på Linux. Debian för att vara mer exakt. Och Linux är ju som de flesta vet inte direkt känt för sin spelkompatibilitet. Men detta är något som Valve vill ändra på, och de har jobbat flitigt med att få med sig så många utvecklare som bara går. De har samarbetat med Khronos och AMD för att anpassa den nya plattformen till Vulkan API (glNext) som är ett samarbete mellan Khronos och AMD. Det är i stort sätt en sammanslagning av OpenGL och Mantle, och med denna API så vill man helt enkelt peta ner Microsoft från tronen genom att få spelutvecklare att överge DirectX till förmån för Vulkan, som kommer fungera lika bra på både Linux och Windows.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nu blev jag lite besviken. Jag trodde att de skulle låsa specifikationerna och styra upp mer. Vad som händer nu är att det blir icke prisvärda speldatorer bara.

Hade det inte varit bättre om man haft en mindre skara komponenter som man kunnat optimera och pressa järnet ur?

Tex spikat att det ska vara Core i5, 8GB RAM, SSD och ett grafikkort kring GTX960.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om tanken är att man ska streama från en kraftfull spelburk till sin TV så kan jag på något sätt förstå hårdvaruvalet, men ska man betala 5000 kr för en högst medioker maskin så finns det, för mig, ingen anledning att inte köpa en PS4/Xbox One istället.

M.a.o: Steam Machines är till för den som redan har en fet PC för åtskilliga tusenlappar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Hur många spel fanns det till PS4 och XBOne åtta månader innan de släpptes?
Den steambox jag planerar kommer verkligen inte bli billig men ha en prestanda som svänger åttor runt last gen.

Konsolerna har alltid haft AAA stöd. Det var givet och bekräftat redan innan Ps4 och Xone släpptes att det skulle fortsätta. Linux har aldrig haft mer än ytterst lite AAA stöd, och hittills finns inga direkta tecken på att stödet kommer att öka.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Konsolerna har alltid haft AAA stöd. Det var givet och bekräftat redan innan Ps4 och Xone släpptes att det skulle fortsätta. Linux har aldrig haft mer än ytterst lite AAA stöd, och hittills finns inga direkta tecken på att stödet kommer att öka.

Shadow Of Mordor, Dying Light, Batman Arkham Knight, Payday 2, Borderlands-spelen, Saints Row 4, Civ-spelen, Total War Rome, Metro-spelen. Witcher 3 etc... tycker det ser ljust ut med AAA-stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Alla valve spel & deras moddade varianter är en ganska stor ökning & dessutom mer intressant än EA eller annat skitbolag

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Om tanken är att man ska streama från en kraftfull spelburk till sin TV så kan jag på något sätt förstå hårdvaruvalet, men ska man betala 5000 kr för en högst medioker maskin så finns det, för mig, ingen anledning att inte köpa en PS4/Xbox One istället.

M.a.o: Steam Machines är till för den som redan har en fet PC för åtskilliga tusenlappar.

vilket dom flesta redan har så då kan man köpa en steam link för 500 kr så kan man fjollkonsola framför tv n precis som med vilken konsol som hellst ja valfri handkontroller också så lägg till 500 kr till känns som mer intressant än att låsa sig till valfri(låst) klen konsol

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Intressant läsning måste jag säga, va precis inne på detta spår för 1 vecka sedan då jag ledsna på min keffa ps4 och xbox one, ville ha mer krut få fördelarna med en mediaspelare, vet inte riktigt hur jag tänkte men slog till på en Asus G20AJ-NR036S, i5 och 8 gb i ram, med ett gtx 970 4 gb, den ska gå att uppdatera med att lägga till mer minne och byta grafikkort.

Har spelat en hel del fps spel i storyläge med xbox 360 kontroll och jag måste säga att jag är imponerad, den låter typ ingenting men blir ca 80 grader varm, men klarar bf4 på max med 1080p 60 mhz, är riktigt nöjd.

Sen har man monstret i datorrummet som får vila lite

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2854839

Visa signatur

felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Alla valve spel & deras moddade varianter är en ganska stor ökning & dessutom mer intressant än EA eller annat skitbolag

Vist, det är en ökning, men det är fortfarande väldigt lite. Du kanske hatar alla storspel. Men det gör inte majoriteten av spelare(det är därför de är just storspel). Vilket är det relevanta när man pratar om att en produkt ska få fäste. Jag ser inte någon som helst anledning att köra en steam machine framför en PS4, inte för mig eller för majoriteten av spelare. Och jag ser absolut ingen anledning varför man skulle köpa en framför en windows speldator som har alla fördelar som steam machine har, men ett mycket störe spelutbud. Det är en extremt nischad produkt som inte har några tydliga konkurrensfördelar mot varken Windows PC eller konsol.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Liksom många andra här har jag i nuläget svårt att se potentialen med detta (av orsaker jag inte orkar gå in på nu) och jag tror definitivt inte konceptet kommer "ta död" på konsolerna. Däremot fattar jag inte varför folk dömer ut idén totalt innan skiten ens kommit ut på marknaden, man kanske åtminstone skulle vänta och se vad som händer EFTER lanseringen? Marknaden är väldigt ofta väldigt svår att läsa av.

Och med det sagt, borde inte vi PC-entusiaster välkomna detta med öppna armar? Om något har ju konceptet potential att främja stödet för utvecklingen av PC som plattform, mycket tack vare att det är riktat mot konsolspelare som inte ännu vågat eller kunnat ta steget över till PC. Även om hela idén barkar i slutändan är det ju åtminstone ett försök till att ta ett steg i en riktning som folk på ett forum som Sweclockers borde uppmuntra å det grövsta. Att priserna inte är helt rimliga vid lanseringen betyder inte heller nödvändigtvis att idén är dödfödd, mycket kan hända längre fram.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Vist, det är en ökning, men det är fortfarande väldigt lite. Du kanske hatar alla storspel. Men det gör inte majoriteten av spelare(det är därför de är just storspel). Vilket är det relevanta när man pratar om att en produkt ska få fäste. Jag ser inte någon som helst anledning att köra en steam machine framför en PS4, inte för mig eller för majoriteten av spelare. Och jag ser absolut ingen anledning varför man skulle köpa en framför en windows speldator som har alla fördelar som steam machine har, men ett mycket störe spelutbud. Det är en extremt nischad produkt som inte har några tydliga konkurrensfördelar mot varken Windows PC eller konsol.

Nä det är just det, det finns ingen anledning att köpa denna framför en win dator eftersom det är precis samma sak. Däremot så finns det samma fördel jämfört med konsolerna bättre hårdvara / valfri hårdvara & uppgraderingsbar vilket inte är fallet med konsollfjantet.
Sen ser jag fler AAA titlar i steam, än vad jag ser på utbudet till konsol valfri sådan.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Nä det är just det, det finns ingen anledning att köpa denna framför en win dator eftersom det är precis samma sak. Däremot så finns det samma fördel jämfört med konsolerna bättre hårdvara / valfri hårdvara & uppgraderingsbar vilket inte är fallet med konsollfjantet.
Sen ser jag fler AAA titlar i steam, än vad jag ser på utbudet till konsol valfri sådan.

Nej det är verkligen inte samma sak. Extremt mycket större utbud på Windows än i steam OS. AAA utbudet på nya konsolerna är mycket större än på Steam OS. Det finns många fördelar med en Windows PC över en konsol. Men just steam machines har jag väldigt svårt att se varför man skulle köpa över antingen en konsol eller en PC.

Och ord som "skitspel" och "konsolfjanteri" får dig bara att låta som en osäker /r/pcmasterrace.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Steam OS kommer väl vara gratis likt de flesta unix/linux produkter? Så de med en hyfsad dator skaffar en steamlink och ett OS tada de har en steammachine som kan leverera 60fps till soffan.

Valve förlorar väl absolut ingenting på steammachine konceptet, det är inte dem som skapar dessa maskiner utan företag själva, så om det blir en flopp så rör det dem inte i ryggen och de framgångar de kommer ha är bara plus. Valve försöker röra spelmaknaden mer mot Linux, steammachinekonceptet är ett hjälpmedel. Sedan är det upp till tredjeparten att se till att leverera en bra produkt som säljer, lite så valve alltid jobbat. Och om det floppar för tredjeparten så slänger de in windows och säljer dessa som vanliga datorer.
Det hela ser ut som low risk med möjlig high reward.

De "steammachines" som marknadsförts hittills är ganska uppenbart keffa i budgetsegmentet, tredjeparts problem. Dock är konsolspelare som gillar att iterera den 10+ re-releasen av samma spel inte gruppen som Valve targetar.

Permalänk
Medlem

Dessa burkar är inte för såna som kan bygga själv eller har en egen spelburk hemma, utan ska försöka fånga dels konsolspelare och få linux bli en plattform även för spel.

Hade varit trevligt att kunna välja linux i stället för windows. Men detta kommer ta lång tid att få till (om det ens får genomslag).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Ase:

? har för mig att steam går rätt bra
Har nog fler AAA titlar där än vad alla konsoler har exklusivt tillsammans

Du pratar om något helt annat. Steam är inte Steam Machines. Steam är en distributionskanal, Steam Machines är en låst plattform som kräver extra jobb av utvecklaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Skrivet av bjasih:

Det här kan vara döden på konsolerna.

På tok för dålig prissättning för att ta död på konsolerna. $999 (+10k i Sverige) för en burk med 970M och Intel 6th Gen CPU. Man kan lika gärna bygga en ordentlig PC och installera Steam OS. Sen köper man till en handkontroll och kopplar den till valfri skärm.

Permalänk
Medlem

https://build2.falcon-nw.com/Configurator/Configurator?s=14

Jag vet inte om det här är en Steam Machine, men någon på första sidan nämnde Falcon Northwest Tiki.
1871 dollar för GTX 960 och i5 4590 känns ju inte riktigt så prisvärt. 999 dollar som de flesta kostar är ju nästan billigt:P

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Kommer HTC Re Vive fungera till någon av alla Steam Machines?

Får känslan att man kommer behöva en kraftfull "huvudmaskin" (till Vive) och sedan om man vill spela vanligt i t.ex vardagsrummet, då använder man en Steam Link och streamar spelen.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Steam Link låter mycket mer intressant. Om de kan få till 1080P 60Hz streaming är det ju perfekt.

En fråga: Är Steam Link stream från PC till TV eller är det stream från deras servrar till din TV? (Som t.ex. Oyua och Shield Console).

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det står i specsen att det kommer med "GTX grafik". Bra info.

http://i.imgur.com/2FlA37d.png

Möjligtvis för att det inte är något specifikt, alltså det kanske är olika. Eller också så kanske det är någon "speciell" version av nuvarande kort. Vi får väl se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

Steam OS kommer väl vara gratis likt de flesta unix/linux produkter? Så de med en hyfsad dator skaffar en steamlink och ett OS tada de har en steammachine som kan leverera 60fps till soffan.

Valve förlorar väl absolut ingenting på steammachine konceptet, det är inte dem som skapar dessa maskiner utan företag själva, så om det blir en flopp så rör det dem inte i ryggen och de framgångar de kommer ha är bara plus. Valve försöker röra spelmaknaden mer mot Linux, steammachinekonceptet är ett hjälpmedel. Sedan är det upp till tredjeparten att se till att leverera en bra produkt som säljer, lite så valve alltid jobbat. Och om det floppar för tredjeparten så slänger de in windows och säljer dessa som vanliga datorer.
Det hela ser ut som low risk med möjlig high reward.

De "steammachines" som marknadsförts hittills är ganska uppenbart keffa i budgetsegmentet, tredjeparts problem. Dock är konsolspelare som gillar att iterera den 10+ re-releasen av samma spel inte gruppen som Valve targetar.

Håller helt med dig. Att steamOS är gratis tar bort den extra tusenlappen på (färdigbyggda) datorer för Win. Win-win

Sen att Vavle satsar på detta är som ovan säger helt riskfritt för dem. Valve jobbar väldigt liberalt. Det tycker att så mycket som möjlgt ska vara fritt och öppet. Det är inte för att låsa in folk i olika OS, eller system. Därför blir det även väldigt konstigt när folk här pratar om att de tycker att Valve borde standardisera Steammachine konceptet, specifiera vilken hårdvara etc det ska vara för att hjälpa utvecklare. Problemet är bara det att varför?? Finns ingen anledning.

Utvecklare klarar av att utveckla till vanliga PC datorer, där det är enormt stor variation i hårdvara. Det är samma hårdvara i steammachines. Det enda skillnaden är hur spelen spelas (framför tv, och med kontroll), och att det är på SteamOS (linux/steam big picture). Där Valve utvecklat en kontroll som ska vara användbar även med spel som är gjorda för att spela med mus och tangentbord, med hög precision och flexibilitet. Men om man skulle vilja spela med mus och tangentbord kan man göra det med.

Konceptet är mer annorlunda än många här verkar inse. Sen hur det verkligen kommer att gå tror jag mycket beror på de som väljer att utveckla en steammachine, och om utvecklare väljer att även släppa sina spel till linux. Valve är ett litet företag (hänsyn till anställda), men en stor aktör i datorspelsbranchen. Det är många som ser upp till dem, och inte bara spelare.

Jag tror att det finns stor potential i hela den här satsningen, med Steam kontrollen, steammachines, Steam Link, och HTC/Valve Vive. Valve är inte dumma, men det är heller inte rädda att ta vissa risker för att marknaden ska utvecklas. Vet inte hur gammla folk här är, men när Valve lanserade Steam, och att man var tvungen att ha Steam installerat på datorn för att kunna spela CS 1,6, och senare half-life 2 etc var det många som tyckte det var en otroligt dum satsning och såg inte någon anledning till den. Se bara hur steam har utvecklats, till vad det är idag, och steam har påverkar hur andra ännu större aktörer agerar. Vad som har kommit efter steam: Origin, Uplay, etc.

Valve är de som alltid satsat på PC, medans andra har gått mer och mer åt konsolerna, och trodde att konsolerna skulle vara spelens räddning. Nu kommer PC-spelen tillbaka och är det som räddar PC. Mycket till stor del i vad Valve har gjort IMO.

De vet vad de håller på med, och har en väldigt smart strategi i att komma dit.

Steammachines har inte släppts än, ändå är det flera företag (ASUS, Alienware, SBX etc) som faktiskt har gjort custom hårdvara för att möte konceptet med steammachines. Dessa är redan släppta med windows, men kommer även att släppas i November med steamkontroll och SteamOS istället för lägre pris än de kostar nu (vad jag kan se). När andra hänger på detta tror jag att det kommer gå väldigt fort framåt.

Konkurrans och valfrihet är det bästa för marknaden.

Sry för wall of text...

Skrivet av Xaid:

Steam Link låter mycket mer intressant. Om de kan få till 1080P 60Hz streaming är det ju perfekt.

En fråga: Är Steam Link stream från PC till TV eller är det stream från deras servrar till din TV? (Som t.ex. Oyua och Shield Console).

Det är stream från PC till steam link, inte från servrar.