Windows 10 gratis även för pirater

Permalänk
Medlem

Det är nog smart, de som använder piratversion av Windows skulle nog ändå inte köpa Windows 10.

Om man inte får en helt ny nyckel när man uppdaterar till Windows 10 antar jag att piratanvändarna är körda när gratisperioden är över.

Permalänk
Medlem

Windows 10 NSA-Edition

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomoniac:

Det finns ju en jättestor skillnad. Din licens ger dig Windows 7 eller 8 idag. Och det är väl det som du betalade för?

Men varför då inte XP och Vista elller tom Win2000 Pro också?

Många verkar ha tolkat mig fel.
Jag känner det lite fult att om nu alla de som köpt Win 7/8 skulle få en uppdatering som en "gåva" (för att man köpt detta och då stöttat MS på dessa tider, något som gjordes klart sedan deras presentation) nu plötsligt ska få precis ingenting för detta (mer än som du säger, din tidigare licens.)
Men om så är fallet, varför i tusan ska jag uppgradera min äkta licens för?

Jag kan ju lika gärna ta en olaglig Win 7 licens och uppgradera den, och då få behålla min Win 7 Ultimate (äkta) licens som den är.
De kan ju då lika gärna släppa OSet helt gratis till allt, alla och vem som helst första året, om inget riktigt krav finns.

Sen att de gör detta är väl inget negativ direkt, då jag vet en hel del som inte kör lagligt. Var mer att jag "blev av med min belöning", om man ser det så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur ska vi ha det nu? Ena säger si och andra säger så. Det är alltså en tillfällig kampanj under ett år där alla som på ärligt eller oärligt sätt kör Windows 7 eller nyare kan uppgradera till laglig Windows 10? Eventuellt gäller det bara i Kina?

De som väljer det ärliga sättet köper alltså först Windows 7 och uppgraderar sedan "gratis" till Windows 10 (det är ändå inte gratis eftersom Windows 7 inte var gratis hävdar jag). Själv har jag köpt en begagnad laptop där Windows 7 professional kom förinstallerat när jag köpte datorn. Jag har alltså betalat för Windows 7 licensen vid köpet av datorn. Förutsätter att det är en laglig version eftersom den har licensnyckel-etikett påklistrad inuti batterifacket.
Gjorde sedan en ren ominstallation av Windows 7 med denna nyckeln och det validerades som äkta så där känner jag mig ärlig. Denna installation kan jag som jag förstår det få uppgraderad till Windows 10 gratis på ett ärligt och lagligt sätt om jag gör det inom första året.

Om jag sedan i framtiden behöver ominstallera windows 10 (efter att "gratiskampanjen" är slut) så kan jag då göra en ny ren installation med nya licensnyckeln utan att behöva installera Windows 7 först? Föredrar att göra ren installation och inte uppgradera ovanpå befintligt Windows. Jag kan även installera Windows 7 med min gamla nyckel om jag föredrar detta, eller är den förverkad i och med uppgraderingen till Windows 10? Jag kanske föredrar Windows 7 och ångrar min uppgradering och det vore då trist om en uppgradering förstör min gamla licens.

Sedan har jag datorer som kör Linux. Har inte tänkt gå över till Windows 10 på dessa men rent hypotetiskt om jag skulle vilja göra detta så måste jag först köpa en Windows 7 - licens (eller kanske bättre direkt köpa Windows 10 licens) för att uppgradera till Windows 10 på ett ärligt sätt. Att ladda ner installationsmedium för Windows 7 och uppgradera utan att aktivera först tror jag inte på att det går förrän jag ser det med egna ögon. Och skulle det gå så känns det inte som ett ärligt sätt att göra det på. Om det nu är meningen att man ska kunna göra så, då tycker jag man kunde skippa det här med aktivering helt och hållet och låta alla installera det hur de vill.

Så jag säger fortfarande emot dem som säger att Windows 10 är gratis första året. Detta gäller endast de som redan äger en giltig version av tidigare windows. Gör man inte detta så ger de kanske ändå dig en licens gratis för fulkopian, men man har inte gjort det på lagligt sätt eftersom man tidigare hade en olaglig fulkopia.

Sedan kan man argumentera att Windows 10 är "gratis" (vilket det ju inte är eftersom man först ska betala för gamla windows) men oavsett hur mycket gratis det blir så är det fortfarande inte fritt som i frihet. Det är skillnad på fri som i frihet och fri som i gratis. Så Linux har fortfarande ett argument som inte Windows har.

Har tolkat det som att när du uppgraderar din W7 nyckel så blir det en giltig W10 nyckel. Skulle du formatera datorn dagen efter att kampanjen är över så installerar du W10 och anger din nyckel och allt är kalas - däremot förmodar jag att nyckeln inte längre är giltig för W7 igen. Något i den stilen har jag tolkat det som att även W8 uppgraderingar ska ha fungerat. Folk får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men varför då inte XP och Vista elller tom Win2000 Pro också?

Många verkar ha tolkat mig fel.
Jag känner det lite fult att om nu alla de som köpt Win 7/8 skulle få en uppdatering som en "gåva" (för att man köpt detta och då stöttat MS på dessa tider, något som gjordes klart sedan deras presentation) nu plötsligt ska få precis ingenting för detta (mer än som du säger, din tidigare licens.)
Men om så är fallet, varför i tusan ska jag uppgradera min äkta licens för?

Jag kan ju lika gärna ta en olaglig Win 7 licens och uppgradera den, och då få behålla min Win 7 Ultimate (äkta) licens som den är.
De kan ju då lika gärna släppa OSet helt gratis till allt, alla och vem som helst första året, om inget riktigt krav finns.

Sen att de gör detta är väl inget negativ direkt, då jag vet en hel del som inte kör lagligt. Var mer att jag "blev av med min belöning", om man ser det så...

Jag tycker du har en poäng här. Microsoft borde väl tycka att användare med äkta Vista, XP och tidigare versioner är mer värda än piratanvändare!

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det kommer fungera på samma sätt som när man fick köpa win 8 för reducerat pris om man nyss köpt en dator med win 7, skillnaden denna gången är att om man utnyttjar erbjudandet så kommer det vara gratis under den utsatta ett års perioden.

Vi det tillfället gick man in på en sida som kontrollerade om man hade rätt till erbjudandet, hade man rätt till det så fick man en nyckel till win 8 och sedan möjligheten att ladda ner en iso eller göra en uppdatering av befintligt.

Permalänk

Kan ju även vara så att de vill att så många som bara möjligt ska kunna övervakas på internet Förmodligen inte speciellt långt från sanningen.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dunis90:

Det är nog smart, de som använder piratversion av Windows skulle nog ändå inte köpa Windows 10.

Om man inte får en helt ny nyckel när man uppdaterar till Windows 10 antar jag att piratanvändarna är körda när gratisperioden är över.

DEt är det som är tanken. Piraterna kommer inte orka med att nergradera till en tidigare Windows-version igen, eller försöka ge sig kast med att knäcka aktiverings-skyddet. Många pirater kommer nog att kasta in handduken och betala den summa som behövs för att aktivera sin redan installerade och väl inkörda Windows 10 installation.

En relativt enkel, men ändock slug strategi av Microsoft. Allt hänger på att aktiveringsskyddet inte kommer att knäckas inom den närmaste perioden.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Where's the catch?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Känns högst relevant eftersom Linux skalar från allt till stort och smått. Men har man ett snävt synsätt så har man...

Vad spelar det för roll hur linux skalar? Argumentet handlar kring huruvida Linux är i en kamp mot Windows när det kommer till PC. Då är ju inget annat än PC relevant.

Själv använder jag Linux mer än Windows, men det gör mig inte blind för faktan att Linux inte är ett direkt hot mot Windows på PC marknaden.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Men varför då inte XP och Vista elller tom Win2000 Pro också?

Skrivet av dunis90:

Jag tycker du har en poäng här. Microsoft borde väl tycka att användare med äkta Vista, XP och tidigare versioner är mer värda än piratanvändare!

Mest troligt är det för att en dator med Windows 7 med all säkerhet har modernare hårdvara som stödjer en uppgradering till Windows 10. Risken är mycket större att datorer med XP och Vista inte har det. Microsoft måste ha en stabil bas att stå på. Det får man på det här sättet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av semmel:

Javisst men det blir ju luddigt. Du begår ett brott när du installerar en piratversionen, sedan så blir du laglig igen när du uppgraderar. Visst man kan åka dit för det ursprungliga brottet men det är väl knappast troligt. Microsoft har tidigare inte verkat bry sig om piratversionerna nämnvärt, det stärker deras monopol och de säljer tillräckligt ändå.

Det är inget brott att installera mjukvara man inte har licens för utan ett avtalsbrott, det är ganska viktigt att skilja på dessa. Man kan inte "åka fast" för ett avtalsbrott, däremot kan man bli stämd av den vars avtal man brutit, vilket förstås kan ses som att man åker fast men det är mer en semantikfråga. Det är i alla fall inga poliser inblandade och du riskerar inte att hamna i finkan eller så (däremot om stämningen går igenom och du inte betalar i ett antal led). MS har inte jagat privatpersoner som använder deras mjukvara utan licens på bra många år och det är knappast sannolikt att de skulle börja nu efter ett sådant här uttalande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Har tolkat det som att när du uppgraderar din W7 nyckel så blir det en giltig W10 nyckel. Skulle du formatera datorn dagen efter att kampanjen är över så installerar du W10 och anger din nyckel och allt är kalas - däremot förmodar jag att nyckeln inte längre är giltig för W7 igen. Något i den stilen har jag tolkat det som att även W8 uppgraderingar ska ha fungerat. Folk får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar.

När jag köpte den billiga Win8 uppgradering som fanns när den släpptes så fick jag en ny nyckel. Har inte testat, men jag tror min Win7 nyckel fortfarande fungerar. Däremot fungerar inte min WIn8 nyckel på en ren Win8.1 installation, utan jag får använda en generell nyckel under installationen för att sedan lägga min Win8 nyckel i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Vad spelar det för roll hur linux skalar? Argumentet handlar kring huruvida Linux är i en kamp mot Windows när det kommer till PC. Då är ju inget annat än PC relevant.

Själv använder jag Linux mer än Windows, men det gör mig inte blind för faktan att Linux inte är ett direkt hot mot Windows på PC marknaden.

Fast marknaden för operativsystem är så mycket större än endast "PC marknaden". Var väl därför Microsoft försökte anpassa Windows 8 för surfplattor och mobiltelefoner. Med ambitionen att vara ett operativsystem för flera hårdvaruplattformar så ska man väl också jämföra alla de plattformar man tänkt sig konkurrera på?

Nu kanske inte GNU/Linux är ett direkt hot på desktop för PC och Android är väl heller inte det man allmänt menar när man säger Linux men Microsoft är definitivt hotat av sina konkurrenter när man ser operativsystemmarknaden i sin helhet. Uttrycket "skrattar bäst som skrattar sist" tycker jag känns relevant i sammanhanget. Vi får väl se hur det utvecklar sig i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Mest troligt är det för att en dator med Windows 7 med all säkerhet har modernare hårdvara som stödjer en uppgradering till Windows 10. Risken är mycket större att datorer med XP och Vista inte har det. Microsoft måste ha en stabil bas att stå på. Det får man på det här sättet.

Det kan iofs stämma. Jag undrar hur Windows 10 kommer fungera med DX9-kort, jag skulle inte bli förvånad om många Win7-användare fortfarande har väldigt gamla grafikkort, speciellt om det är användare som nyligen uppgraderat från XP till Win7.
Vad gäller DX10-korten så har AMD inte ens officiellt stöd för Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Where's the catch?

Jag ser två:

1) Microsoft vill verkligen få upp så många som möjligt till Win10
Kanske de kan avsluta supporten av "äldre" Windowsversioner med detta som argument?

2) Alla som gör gratisuppgraderingen blir abonnenter på Win10?
Om jag förstått rätt kommer Win10 att säljas på två sätt, abonemang eller som licenser

Jag sitter själv med en retaillicens på mitt Win7. Givetvis undrar jag om "retail"-funktionen följer med om jag går till Win10, eller om min licens nedgraderas till en OEM. Min HW börjar bli lite till åren (P8Z68-V Pro gen 3 + 2500K) så om ett par år blir det aktuellt att uppgradera. Då vill jag att min retaillicens skall funka...

Permalänk
Medlem

Allt hänger ju på hur attraktivt W10 blir i slutändan.
Flera funktioner dom slängt in på sistone får ju många att rygga tillbaka lite, t.ex. påtvingad molnlagring, ansiktslogin och cortana.
Ju mer skräp som inkluderas ju sämre OS, trodde MS insett den viktiga biten iom. W8 floppen.
Valfrihet vid installationen är oerhört viktigt, hellst en box man kan klicka som säger: "ett rent OS tack, utan extra allt".

Och efter att ha kört många olika versioner på många olika datorsystem av W10 TP sen den släpptes så kan jag helt ärligt säga att jag aldrig ens startat deras webshop, inte heller används "apparna" (det kallas PROGRAM ffs !) utan avinstalleras så fort det bara går.
Alla PC användare har redan en betydligt mer attraktiv "appstore" nämligen "Internet".
Jag tror även att MS har en övertro på behovet av Officepaket, speciellt som det finns gratisversioner som dessutom är -bättre- än MS's varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Reklam och intäkter från Windows™ "app store".
Windows™ kryper allt närmare samma ekosystem som Googles Android redan sitter under. Reklamfinansiering.
Framtida Windows™ -versioner kommer att vara kostnadsfria, och de stora intäkterna för Microsoft i Windows™ kommer att ligga i reklamen.

Kollar i "Win App Store" då och då men ser sällan något bra. Hur går det med den biten egentligen? Kan det bli lika stort som Play butiken eller dylikt?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Tennix:

"Det finns inga gratis luncher"
Jag har en stark misstanke om att det kommer vara mer saker som kommer "erbjudas". Kolla bara på valfri märkes dator man får sitta någon kväll med och avinstallera all "prova på" programvara. Eller android - helt hopplöst att inte kunna avinstallera saker man inte vill ha (typ tidningskiosk appen?!)
Men helt klart ett steg i rätt riktning.

Du kan avinstallera vilken app du vill i android. Är det en systemapp (eller något annat tillverkaren bestämde sig för att du verkligen vill ha) och du inte vill roota kan du gå in i inställningarna och "inaktivera" den. Filerna ligger kvar men appen körs eller syns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Fast marknaden för operativsystem är så mycket större än endast "PC marknaden". Var väl därför Microsoft försökte anpassa Windows 8 för surfplattor och mobiltelefoner. Med ambitionen att vara ett operativsystem för flera hårdvaruplattformar så ska man väl också jämföra alla de plattformar man tänkt sig konkurrera på?

Nu kanske inte GNU/Linux är ett direkt hot på desktop för PC och Android är väl heller inte det man allmänt menar när man säger Linux men Microsoft är definitivt hotat av sina konkurrenter när man ser operativsystemmarknaden i sin helhet. Uttrycket "skrattar bäst som skrattar sist" tycker jag känns relevant i sammanhanget. Vi får väl se hur det utvecklar sig i framtiden.

Självklart, allt du skriver är sant, men helt orelevant. Orginal-kommentaren beskrev att där var en kamp mellan Linux och Windows på PC-sidan. Kommentaren efter det skrattade åt at man kallade det en kamp. Sen kommer du och kommenterar om att Linux är större än Windows på andra områden, ser du inte själv hur orelevant det är?

Det är som att säga en person säger att McDonalds är i en kamp mot Facebook i antal användare på sin hemsida, en annan person skrattar åt att man kallar det kamp då Facebook har säkert 100 gånger fler användare på sin hemsida än McDonalds, och sen kommer du och påpekar hur många hamburgare McDonalds säljer, som om det vore relevant på något sätt.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Självklart, allt du skriver är sant, men helt orelevant. Orginal-kommentaren beskrev att där var en kamp mellan Linux och Windows på PC-sidan. Kommentaren efter det skrattade åt at man kallade det en kamp. Sen kommer du och kommenterar om att Linux är större än Windows på andra områden, ser du inte själv hur orelevant det är?

Det är som att säga en person säger att McDonalds är i en kamp mot Facebook i antal användare på sin hemsida, en annan person skrattar åt att man kallar det kamp då Facebook har säkert 100 gånger fler användare på sin hemsida än McDonalds, och sen kommer du och påpekar hur många hamburgare McDonalds säljer, som om det vore relevant på något sätt.

Tyvärr är inlägget jag citerade raderat. Jag tror det var inlägg #38 som var "original-kommentaren" och där står absolut inget om att det endast var en kamp inom "PC-sidan". Strunt samma vi tolkar det väl olika helt enkelt.

Jag menar att Microsoft inte längre har monopol inom operativsystem på konsumentmarknaden och det är nog mycket tack vare detta som de nu släpper denna gratis-uppdatering för att vinna tillbaka användare som annars hade gått förlorade. Jag tycker det är bra med konkurrens för konsumenterna. Det ger billigare och bättre produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Desperate time requires desperate actions som dom säger. Antar att dom tappat så mycket mark och förtroende efter klavertrampet Windows 8 och Xbox One release och WP att dom måste köra lite goodguy smooch för att se snälla ut.

Livet måste vara hårt som "Microsoft-hatare" idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Det skulle bli dödsstöten för Microsoft. Folk skulle då kunna klona och kopiera Windows , eller delar av Windows, och framställa ett "bättre" och fullt kompatibelt operativsystem.
Wine-projektet skulle få allt som behövdes för att få det som behövs för nära 100% Windows-kompatibilitet under Linux och andra operativsystem. Windows dagar skulle vara räknade. Microsoft skulle tappa greppet i PC-marknaden.

Så... Windows som öppen källkod skulle vara lika troligt som att det skulle regna ubåtar och spruta jordgubbssylt ur marken.

Varumärket Windows skulle fortfarande vara varumärkesskyddat.
Folk skulle kunna forka det, men tänk vad mycket pengar, resurser, tid och kompetens det skulle ta att underhålla en fork.
Dom flesta skulle nog vilja ha officiella Windows från Microsoft, inte nån tredjepart från någon mindre aktör som inte alls har samma resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedPanda:

Du anar nog inte hur mycket pengar företag lägger ner på licensnycklar till både Windows server och Windows klient datorer.

Det är lungt.
Det gäller inte företagsbruk.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Man kan ju säga "program" eller "spel" och skilja på dem, vilket jag brukar göra, men även om jag också ogillar förkortningen "app", så är det klart smidigare än att säga "applikation" eller hela ordet "applikationsprogramvara"

Visserligen. Men vi säger "program" och inte "proggar", eller hur?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men varför då inte XP och Vista elller tom Win2000 Pro också?

Många verkar ha tolkat mig fel.
Jag känner det lite fult att om nu alla de som köpt Win 7/8 skulle få en uppdatering som en "gåva" (för att man köpt detta och då stöttat MS på dessa tider, något som gjordes klart sedan deras presentation) nu plötsligt ska få precis ingenting för detta (mer än som du säger, din tidigare licens.)
Men om så är fallet, varför i tusan ska jag uppgradera min äkta licens för?

Jag kan ju lika gärna ta en olaglig Win 7 licens och uppgradera den, och då få behålla min Win 7 Ultimate (äkta) licens som den är.
De kan ju då lika gärna släppa OSet helt gratis till allt, alla och vem som helst första året, om inget riktigt krav finns.

Sen att de gör detta är väl inget negativ direkt, då jag vet en hel del som inte kör lagligt. Var mer att jag "blev av med min belöning", om man ser det så...

Saken är ju att de flesta användare inte vet hur man piratkopierar. Det krävs ju lite fiffel för att få Win7 att funka som det ska och ännu mer för Win8. Majoriteten är inte Swec-användare. Majoriteten vet inte ens hur Windows installeras. Det är dessa som kommer att stå för pengarna.

Och visst kan du behålla ditt äkta Win7. Men hur användbart kommer det egentligen vara och är detta en förlust för Microsoft?

Permalänk

Det som får mig att avstå är priset, 1000 kr är på tok för mycket hade dom sålt det för 500kr så hade man kanske funderat lite mer innan man bestämmer sig, 400kr och jag hade lätt kunnat köpt windows 10. Är det något man inte tycker om så lär det komma "fixar" från antingen MS eller tredjepart.

PS. Vet ej vad priset på w10 kommer landa på men tänker bara historiskt sett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Då kan de väl lika gärna släppa Windows 10 gratis för alla? Jag menar om pirater kan ladda hem Windows 7 eller 8 olagligt och sedan göra om det till en laglig Windows 10 är det ju redan i princip samma sak...

Skrivet av ronnylov:

Varför inte göra det gratis för alla utan några som helst villkor? Jag kan tycka det orättvist att en Windows7-pirat får det gratis medan en ärlig MAC eller Linux-användare som vill skaffa Windows 10 på ett ärligt sätt måste betala. Visst alla kan bli pirater för att sedan få gratisversionen men det känns fel tycker jag och framförallt ger det fel signaler.

För egen del föredrar jag fria operativsystem med fri källkod så även om Windows blir gratis kommer jag fortsätta köra Linux som huvud-OS. Men det är alltid kul att testa alternativen. Men jag gillar inte Windows så mycket att jag vill köpa Windows 10 så kommer det kosta pengar så struntar jag i det och kör Linux fullt ut.

Hahahaha man slutar aldrig att bli förvånad när man hänger på Sweclockers. Windows 10 är gratis för pirater, ändå blir folk rejält upprörda och anser att Microsoft är roten till allt ont för att Windows 10 minsann bara är gratis om man tankar Windows 7 eller 8(.1) innan. Vissa kommer uppenbarligen alltid att klaga, om så Microsoft skulle kasta pengar på dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Allt hänger ju på hur attraktivt W10 blir i slutändan.
Flera funktioner dom slängt in på sistone får ju många att rygga tillbaka lite, t.ex. påtvingad molnlagring, ansiktslogin och cortana.
Ju mer skräp som inkluderas ju sämre OS, trodde MS insett den viktiga biten iom. W8 floppen.
Valfrihet vid installationen är oerhört viktigt, hellst en box man kan klicka som säger: "ett rent OS tack, utan extra allt".

Och efter att ha kört många olika versioner på många olika datorsystem av W10 TP sen den släpptes så kan jag helt ärligt säga att jag aldrig ens startat deras webshop, inte heller används "apparna" (det kallas PROGRAM ffs !) utan avinstalleras så fort det bara går.
Alla PC användare har redan en betydligt mer attraktiv "appstore" nämligen "Internet".
Jag tror även att MS har en övertro på behovet av Officepaket, speciellt som det finns gratisversioner som dessutom är -bättre- än MS's varianter.

Molnlagringen är inte påtvingad men den kommer med om man använder ett MS-konto. Användandet av molnlagringen är dock helt frivilligt för din personliga data i alla lägen (lägg inte saker i OneDrive så läggs de inte i molnet). Ansiktsinloggning vet jag inte vad du har så mycket emot, det är en inloggningsmetod av flera och du behöver inte använda den alls (sannolikt kan du inte ens använda den då den kräver hårdvara som knappt finns idag). Cortana kan man förstås diskutera nyttan med men precis som sakerna ovan så är det inget krav att använda den. Jag använder inte Siri eller Googles motsvarande funktion på mina telefoner heller liksom men det gör ju inget att den är där så länge det inte påverkar mitt användande på något sätt.

Apparna (begreppet är väl sådär men på något sätt måste vi skilja på mer traditionella program eller skrivbordsprogram och dessa lättare program som är mer nerlåsta) varierar betänkligt i både nytta och utseende men det vet förstås inte du eftersom du aldrig använt dem. Några är riktigt bra, andra mindre bra, det stora problemet är att utbudet är dåligt jämfört med Play Store eller Appstore och således finns det inte så stor anledning att ens öppna butiken när man har vanliga program att köra. Om (eller när) MS också börjar distribuera vanliga program i butiken så kanske detta ändras dock, eller ifall det faktiskt kommer såpass bra appar att även skrivbordsanvändare väljer att använda dem.

Officepaketet är en väldigt viktig sak för MS och de tjänar stora delar av sina pengar där. Att det fortfarande dominerar trots flera gratisalternativ tyder väl på att många gillar eller behöver det. Personligen så hade mitt jobb inte fungerat alls lika smidigt utan Office men det är inget måste. Men kostnaden för Office är en petitess i sammanhanget, det krävs inte många timmar merarbete för mig för att det ska vara lönsamt för min arbetsgivare att bara betala för Office liksom. Sen är Office väldigt bra, de som påstår att Open- eller Libre-Office fungerar lika bra är inte avancerade användare för för dem är det helt enkelt inte så.

Skrivet av Mocka:

Kollar i "Win App Store" då och då men ser sällan något bra. Hur går det med den biten egentligen? Kan det bli lika stort som Play butiken eller dylikt?

Om de börjar sälja skrivbordsprogram där också så finns det stor potential. Annars blir det väl mer som Samsungs butik på Android eller så: En del kritiska program som man kanske behöver uppdatera via butiken eller så men inte mycket som lockar.

Permalänk
Inaktiv

Min home version uppgraderas till W10 home medan ultimate warez edition får W10 ultimate legit version?