Underliggande system i server/NAS för hemmabruk

Permalänk
Medlem

Underliggande system i server/NAS för hemmabruk

Hej,

Jag har för närvarande en gammal NetGear ReadyNAS NV+ med en klen SPARC-processor i, vilket gör att den nu efter några års användning bara kan klämma ur sig 3-5 MB/s i överföringshastighet, och dessutom inte har stöd eller prestanda för några schysta programvaror. Min tanke är därför att jag ska bygga en egen hemmaserver.

Mina första funderingar går kring vilket system jag ska bygga servern på. Freenas, Ubuntu, Windows? Jag har ett par programvaror jag vill köra på servern, bl.a. Plex, Sonarr och en torrentklient. Jag vill även köra en webbserver på den, både apache och node.js. Jag inser att alla dessa servermjukvaror kommer kräva en del prestanda, men jag har inga problem med att fläska på lite i form av hårdvara.

Nästa fråga är kring filsystem, och är väl rätt beroende på föregående fråga. Jag har i min nuvarande NAS stöd för att uppgradera en disk i taget till en större storlek, och vilken disk som helst kan gå sönder och ersättas utan att jag förlorar någon data (förutsatt att ingen annan disk går sönder under tiden såklart). Detta system bygger på någon sorts XOR-lösning och är ett proprietärt system av NetGear kallat xraid tror jag. Mitt mål är att ha en lösning som fungerar på ett liknande sätt. Vad jag läst mig till så är största fördelen med freenas att det stöder ZFS. Om jag förstått det rätt är största fördelen med ZFS att det förhindrar bitröta. Detta är ingen superprio för mig, utan jag föredrar flexibilitet i min lagring.

Uppskattar all form av input kring mina funderingar!

Permalänk
Skrivet av Apro:

Mina första funderingar går kring vilket system jag ska bygga servern på. Freenas, Ubuntu, Windows? Jag har ett par programvaror jag vill köra på servern, bl.a. Plex, Sonarr och en torrentklient. Jag vill även köra en webbserver på den, både apache och node.js.

Hmm. Alla kandidater du räknat upp klarar jobbet. Fundera på andra egenskaper hos respektive lösning som kan vara viktiga:

  • Nya behov. Finns det risk att du i framtiden vill använda NASen/hemmaservern till andra saker -- virtualiserade labbmaskiner, någon remote desktop- eller VNC-lösning för Spotify, versionshantering av diverse hemmaprojekt, spelserver?

  • Hur bekväm är du med att administrera linuxar, windowsar eller FreeBSD?

Citat:

Jag har i min nuvarande NAS stöd för att uppgradera en disk i taget till en större storlek, och vilken disk som helst kan gå sönder och ersättas utan att jag förlorar någon data (förutsatt att ingen annan disk går sönder under tiden såklart). Detta system bygger på någon sorts XOR-lösning och är ett proprietärt system av NetGear kallat xraid tror jag. Mitt mål är att ha en lösning som fungerar på ett liknande sätt.

Det ska vi väl kunna fixa. Alla OS du räknade upp har stöd för någon form av logiska volymer, som medger omdisponering av disk utan att ovanpåliggande filsystem störs. Här finns det lite skillnader mellan FreeBSD och Linux (Windows logiska volymhanterare har jag dålig koll på):

  • För FreeBSD finns ett bra stöd för ZFS, som gör både volymhantering och filsystem.

  • För Linux finns motsvarande förmågor i form av btrfs, som är lite bökigare att jobba med.

  • Linux har dessutom en trevlig implementation av mjukvaruraid och en separat logisk volymhanterare, LVM2. LVM kan göra allt "det vanliga" en volymhanterare ska klara: flytta bort data från diskar som ska ersättas, öka och minska storlek på logiska volymer, snapshots och tunn provisionering.

  • LVM på Linux kan användas för att sätta upp en blockenhet (t ex en SSD eller ett raidset av SSDer) som läs- och skrivcache för en annan blockenhet. Det här kan vara en trevlig feature om du vill hålla nere strömförbrukningen hos servern i vila eller få bra prestanda på kataloglistningar och miniatyrer men ända använda långsamma, tysta och strömsnåla diskar för volymlagring.

Citat:

Vad jag läst mig till så är största fördelen med freenas att det stöder ZFS.

...och ett anpassad admingränssnitt som är ganska enkelt.

Citat:

Om jag förstått det rätt är största fördelen med ZFS att det förhindrar bitröta. Detta är ingen superprio för mig, utan jag föredrar flexibilitet i min lagring.

ZFS (och btrfs) gör återkommande checksummekontroll av lagrade data, vilket kan korrigera vissa fel och detektera ytterligare några. Jag har kört lite ZFS i produktion (några tiotal terabyte) men aldrig sett några sneaky checksummefel som inte synts i operativsystemets loggar (EDIT: Jag har alltså inte sett några fel som endast checksummekontrollen varnat för -- även andra funktioner har anat ugglor i mossen när någon av diskarna i poolen tjorvat). Jag tror inte att det är ett jättestort problem.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Hieronymus Bosch;15276457]Hmm. Alla kandidater du räknat upp klarar jobbet. Fundera på andra egenskaper hos respektive lösning som kan vara viktiga:

  • Nya behov. Finns det risk att du i framtiden vill använda NASen/hemmaservern till andra saker -- virtualiserade labbmaskiner, någon remote desktop- eller VNC-lösning för Spotify, versionshantering av diverse hemmaprojekt, spelserver?

  • Hur bekväm är du med att administrera linuxar, windowsar eller FreeBSD?

Det ska vi väl kunna fixa. Alla OS du räknade upp har stöd för någon form av logiska volymer, som medger omdisponering av disk utan att ovanpåliggande filsystem störs. Här finns det lite skillnader mellan FreeBSD och Linux (Windows logiska volymhanterare har jag dålig koll på):

  • För FreeBSD finns ett bra stöd för ZFS, som gör både volymhantering och filsystem.

  • För Linux finns motsvarande förmågor i form av btrfs, som är lite bökigare att jobba med.

  • Linux har dessutom en trevlig implementation av mjukvaruraid och en separat logisk volymhanterare, LVM2. LVM kan göra allt "det vanliga" en volymhanterare ska klara: flytta bort data från diskar som ska ersättas, öka och minska storlek på logiska volymer, snapshots och tunn provisionering.

  • LVM på Linux kan användas för att sätta upp en blockenhet (t ex en SSD eller ett raidset av SSDer) som läs- och skrivcache för en annan blockenhet. Det här kan vara en trevlig feature om du vill hålla nere strömförbrukningen hos servern i vila eller få bra prestanda på kataloglistningar och miniatyrer men ända använda långsamma, tysta och strömsnåla diskar för volymlagring.

...och ett anpassad admingränssnitt som är ganska enkelt.

ZFS (och btrfs) gör återkommande checksummekontroll av lagrade data, vilket kan korrigera vissa fel och detektera ytterligare några. Jag har kört lite ZFS i produktion (några tiotal terabyte) men aldrig sett några sneaky checksummefel som inte synts i operativsystemets loggar. Jag tror inte att det är ett jättestort problem.[/QUOTE]

Det som framförallt skiljer zfs på linux och bsd är att det alltid ligger med i *bsd men det finns paketerat till dom stora distributionerna även om stödet för root on zfs inte är lika utspritt även om jag har för mig just ubuntu har det.

TS: Sen så finns alla opensolaris varianter som nexenta, Illumos och smartos

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare kört FreeBSD med ZFS och det har fungerat bra. Men har sen ungefär ett år sen bytt till Ubuntu med btrfs som filsystem. Och jag måste säga att BTRFS är mycket flexiblare än ZFS och nu när RAID 5/6 mognat så finns det egentligen ingen anledning till att använda ZFS till hemmabruk. Fördelen med BTRFS är att du kan lägga till (och ta bort) hårddiskar on-the-fly och bygga om raiden, vilket inte ZFS klarar. Det betyder att man kan börja med 3 diskar i en RAID-5 för att sedan till en disk till för att få mer utrymme eller för att byta till RAID-6. Allt kan göras medan man fortfarande använder filsystemet.

Bitröta är inget jag märkt av någonsin på någon så jag tror inte det är direkt något utbrett problem, men det är ju skönt ändå att filsystemet har koll åt en

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aluser:

Det som framförallt skiljer zfs på linux och bsd är att det alltid ligger med i *bsd men det finns paketerat till dom stora distributionerna även om stödet för root on zfs inte är lika utspritt även om jag har för mig just ubuntu har det.

Än om det går skulle jag ändå inte rekommendera att installera root på ZFS i Linux. Visst blir det en extra kostnad för separata diskar för operativsystemet, men å andra sidan tjänar man lätt in det i tid ifall det vid någon uppdatering skulle bli strul. Dessutom kan det förenkla ifall pooler ska flyttas till annan server.

Än om jag gärna velat förespråka btrfs måste jag ändå erkänna att utvecklingen inte riktigt hållit den takt jag hoppats på och jag kan än i denna dag inte påstå att det kommit ifatt ZFS för produktionssystem. Frånsett att ZFS för Linux saknar stöd direkt i kärnan är smidigt och enkelt att använda. För hemmabruk kan det dock bli lite av overkill i meningen att det inte alltid är lika flexibelt och kräver en del planering och framförhållning.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Hieronymus Bosch;15276457]Hmm. Alla kandidater du räknat upp klarar jobbet. Fundera på andra egenskaper hos respektive lösning som kan vara viktiga:

  • Nya behov. Finns det risk att du i framtiden vill använda NASen/hemmaservern till andra saker -- virtualiserade labbmaskiner, någon remote desktop- eller VNC-lösning för Spotify, versionshantering av diverse hemmaprojekt, spelserver?

  • Hur bekväm är du med att administrera linuxar, windowsar eller FreeBSD?

[/QUOTE]

Hmm, nu när du säger det vore det ju trevligt att kunna köra remote desktop in på burken för att köra lite tyngre program som Lightroom och Matlab. Min nuvarande huvudmaskin är nämligen en gammal Surface Pro 1, så den går igång rejält när jag kör tyngre grejer. Jag har inte överdrivet med fritid och har inte haft så mycket framgång de gånger jag tidigare försökt ge mig på Linux-system, så Windows vore ju smidigt. Finns det några direkta nackdelar med att köra en Windows-server?

Permalänk
Skrivet av Apro:

Finns det några direkta nackdelar med att köra en Windows-server?

Licenskostnad? För mediespelare av alla de slag verkar installationspaket och -instruktioner vara ungefär likvärdiga mellan Windows och unixliknande miljöer, men för webutveckling är nog fortfarande linux svårslaget. Observera att detta bara är min generella uppfattning -- hittar du en välpaketerad lösning för Windows så räcker ju det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Jag har tidigare kört FreeBSD med ZFS och det har fungerat bra. Men har sen ungefär ett år sen bytt till Ubuntu med btrfs som filsystem. Och jag måste säga att BTRFS är mycket flexiblare än ZFS och nu när RAID 5/6 mognat så finns det egentligen ingen anledning till att använda ZFS till hemmabruk. Fördelen med BTRFS är att du kan lägga till (och ta bort) hårddiskar on-the-fly och bygga om raiden, vilket inte ZFS klarar. Det betyder att man kan börja med 3 diskar i en RAID-5 för att sedan till en disk till för att få mer utrymme eller för att byta till RAID-6. Allt kan göras medan man fortfarande använder filsystemet.

Bitröta är inget jag märkt av någonsin på någon så jag tror inte det är direkt något utbrett problem, men det är ju skönt ändå att filsystemet har koll åt en

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Licenskostnad? För mediespelare av alla de slag verkar installationspaket och -instruktioner vara ungefär likvärdiga mellan Windows och unixliknande miljöer, men för webutveckling är nog fortfarande linux svårslaget. Observera att detta bara är min generella uppfattning -- hittar du en välpaketerad lösning för Windows så räcker ju det.

Väldigt sant att webbprogrammering, och framförallt då installera paket och liknande, är smidigare på linux. Om jag förstått det rätt är det alltså BTRFS som skulle ge mig störst flexibilitet i form av framtida expansionsmöjligheter framför ZFS. Har Freenas ett bra stöd för BTRFS? Är Freenas lika användbart som ubuntu i den aspekten att jag enkelt kan ssh:a in och installera paket hit och dit? Hur komplicerat är det att konfigurera ubuntu till en bra NAS i jämförelse med Freenas? Skulle jag kunna byta mellan dessa två system utan att tappa min data ifall jag vill prova på båda?

Väldigt många och oklara frågor, men försöker bygga någon sorts helhetsbild

Permalänk
Skrivet av Apro:

Om jag förstått det rätt är det alltså BTRFS som skulle ge mig störst flexibilitet i form av framtida expansionsmöjligheter framför ZFS.

Hmm. Expansion är inte så kinkigt med zfs, men jag lyckades aldrig krympa en logisk volym. Det här var visserligen ett antal år sedan, så det kan ha ändrat sig.

Citat:

Har Freenas ett bra stöd för BTRFS?

Nej. FreeNAS har inte stöd för btrfs.

Citat:

Är Freenas lika användbart som ubuntu i den aspekten att jag enkelt kan ssh:a in och installera paket hit och dit?

Nnnej, det skulle jag nog inte påstå. "Allt" du vill göra går att göra genom att installera eller kompilera mer eller mindre färdiga programvaror även på FreeNAS, men Ubuntu är enklare, både att bygga ut och hålla uppdaterat. Om "installera paket hit och dit" innebär labbverksamhet hade jag nog separerat den typen av jobb från semesterbilderna och annat svårersättligt, troligtvis genom att installera Virtualbox och köra labb där.

Citat:

Hur komplicerat är det att konfigurera ubuntu till en bra NAS i jämförelse med Freenas?

Den avgörande skillnaden ligger nog i hur stora och många förändringar du vill göra i de NAS-relaterade funktionerna under ett genomsnittligt år. Om du inte bökar med användarhantering och bara byter ut den minsta disken mot en större någon gång per år så är det inget problem att följa recept på nätet för att få de vanligaste tjänsterna (Samba, NFS, sftp, iSCSI, SMART-övervakning med mail vid larm...) att rulla ungefär som du vill.
Med fler konfigurationsförändringar (sätta upp iSCSI för virtuella labbmaskiner, olika kompisar som vill ha konton och låna lagring t ex) är det nog praktiskt med ett GUI.

Citat:

Skulle jag kunna byta mellan dessa två system utan att tappa min data ifall jag vill prova på båda?

Utan att studsa data via backupmedia, t ex? Njae, de filsystem som stöds av både FreeBSD (Som FreeNAS är byggd på) och Linux (Som Ubuntu och NAS-distributionen OpenFiler är byggda på) är ganska träiga (ext2) eller enbart med stöd för läsning (Reiser, XFS, om jag minns rätt).

Permalänk
Medlem

Tips! Kör in ownCloud för fildelning, kalender, kontakthanterare m.m. Kika min tråd, och/eller testa här: https://demo.owncloud.org

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se