Futuremark släpper 3DMark för Windows 10, DirectX 12 och AMD Mantle

Permalänk
Melding Plague

Futuremark släpper 3DMark för Windows 10, DirectX 12 och AMD Mantle

Idag uppdaterar Futuremark testsviten 3DMark med nya API Overhead Test, som gör det möjligt att prestandatesta DirectX 11 mot AMD Mantle och Windows 10-exklusiva DirectX 12.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fancy pancy

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Medlem

Osäker på hur bra en jämförelse av API:erna skulle spegla verkligheten. Känns mest som att API:n som presterar bäst är helt enkelt den som blivit bäst optimerad av Futuremarks utvecklare.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Behövs väll drivers också eller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Aha, det var den uppdatering som kom på steam, satt och funderade på vad det kunde vara i 3DMark.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Osäker på hur bra en jämförelse av API:erna skulle spegla verkligheten. Känns mest som att API:n som presterar bäst är helt enkelt den som blivit bäst optimerad av Futuremarks utvecklare.

Verkligheten du talar om beror på till vilken grad utvecklare vill/kommer använda de nya funktionerna som erbjuds. Om de fortsätter att utveckla spel som vanligt kommer skillnaden vara nära noll. Med hjälp av de nya verktygen så kan de implementera helt nya saker som tidigare har varit omöjliga på grund av prestandaproblem.

Rätt säker på att MMORPG-spel med enormt antal unika karaktärmodeller får CPU:n att gå på knäna p.g.a. ett högt antal drawcalls samt beräkningar för kollisioner o.s.v.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Aha, det var den uppdatering som kom på steam, satt och funderade på vad det kunde vara i 3DMark.

Måste man ha fullversionen för att testa detta? I min gratisversion är detta test gråmarkerat och går ej att starta.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Måste man ha fullversionen för att testa detta? I min gratisversion är detta test gråmarkerat och går ej att starta.

Du måste köra Windows 10 Technical Preview bygge 10041.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du måste köra Windows 10 Technical Preview bygge 10041.

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde det bara var för DX12-delen av testet, men det fungerar alltså inte alls på andra Windows?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du måste köra Windows 10 Technical Preview bygge 10041.

Skickades från m.sweclockers.com

Och du måste ha 3DMark Advanced Edition.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk

PcPers video om nya 3dMark med en bunt intressanta siffror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Måste man ha fullversionen för att testa detta? I min gratisversion är detta test gråmarkerat och går ej att starta.

Skrivet av strejf:

Du måste köra Windows 10 Technical Preview bygge 10041.

Skickades från m.sweclockers.com

Testet går att köra i Windows 7, gjorde det precis, men den kan endast testa DX11, uppenbarligen. Och jag kör med Advanced Edition, betalversionen.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd

Någon som kan testa om det ger mer prestanda med flera GPU'er från olika tillverkare?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Jag är rätt sugen att testa. Fungerar Win10 med VHD ännu eller måste man fortfarande installera separat? Jag tappade tidigare intresset då det inte fungerade med äldre builds.

Permalänk
Avstängd

Dom har redan portat 3DMark till iOS och Android.
Dom borde porta det till OS X och Linux också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Behövs väll drivers också eller?

Finns en "engineering sample" till mitt 7950 kort iaf, med i Windows versionen för Technical Preview.
Dock så hade den frysbuggar i en del spel, så jag fick avinstallera den och köra AMDs "vanliga".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Trodde det bara var för DX12-delen av testet, men det fungerar alltså inte alls på andra Windows?

Klart det funkar på Windows 7, API testet är ju bara ett tillägg i 3DMark. Man måste som sagt ha Advanced versionen för att kunna starta det. Kostar ca 215:- enligt valuta.se

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare