Intel och Micron tillkännager 3D NAND – öppnar för 10 TB SSD

Permalänk
Melding Plague

Intel och Micron tillkännager 3D NAND – öppnar för 10 TB SSD

Det blir rymligare SSD-enheter av alla dess slag när Intel och Micron tillkännager nya 3D NAND, som ska ge hela tre gånger högre lagringstäthet än jämförbara tekniker.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen Tänk en raidad NAS med dessa som man kan gömma varsom helst... mmmm

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga? D A M N!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Jag tar fyra st 2,5-tummare då.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Samsungs ssd har redan detta och haft det i några månader... så detta är en ickenyhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Samsungs ssd har redan detta och haft det i några månader... så detta är en ickenyhet

Har de? länk?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Där hastigheten försämras över en dag istället för över en månad som med Samsungs EVO. Kul, men jag kommer inte våga köpa ny lagringsteknik förrän det är bevisat att det är hållbart i ett längre tidsperspektiv.

Permalänk
Medlem

Så klart Intel köper in sig på Microns utveckling och tro på detta.

Detta kommer bli riktigt bra.

Får se om man skrota den mekaniska disken nästa år eller inte.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Har de? länk?

Samsung 850 evo series har 3d nand

Permalänk
Avstängd

kör samsung 850 pro ssd ska uppgradera om 9 år.
väntar till dess.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Häftigt med stora SSD:er. Sen kommer man och tänka på vad de kan kosta :S Intressant.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Vad är det som skiljer mot Samsungs redan existerande V-NAND (tror jag att det hette)?

Tillägg: glömde nämna att det inte spelar någon roll för min del, utan det viktiga är att det kommer konsument-ssd:er med högre kapacitet än dagens fjuttiga 1TB. Jag har suttit och väntat på åtminstone 2TB länge nu. Stackars mig, hemska välfärdsproblem.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

"SSD-enheter i 2,5-tumsformat med hela 10 terabyte lagringsutrymme."

Ja tack! Fan så underbart. Snart finns ingen anledning att alls ha hårddiskar längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vad är det som skiljer mot Samsungs redan existerande V-NAND (tror jag att det hette)?

Eller Toshibas BICS 3D Nand?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Can't wait tills detta kommer till rimliga priser. Kör just nu 2x 850 evo 500GB. Helt sjuka prestanda, speciellt med samsung magician. Så klarar mig ett tag till dock.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Motherofgod:

Där hastigheten försämras över en dag istället för över en månad som med Samsungs EVO. Kul, men jag kommer inte våga köpa ny lagringsteknik förrän det är bevisat att det är hållbart i ett längre tidsperspektiv.

I det fallet var det TLC som det handlade om. TLC är en kompromiss med medveten försämring av egenskaperna.

Med det sagt lönar det sig att vänta och se hur teknologin presterar efter något års användning, tycker även jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Samsungs ssd har redan detta och haft det i några månader... så detta är en ickenyhet

Japp, så väck mig när spin-tourque-minnen lanseras.

Permalänk

Toshiba och Sandisk utannonserade också 3D NAND strax innan Intel och Micron visade upp sitt.

Så fördelarna med detta är alltså mer utrymme till ett lägre pris då? Låter bra det!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

VILL HA NU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Så klart Intel köper in sig på Microns utveckling och tro på detta.

Detta kommer bli riktigt bra.

Får se om man skrota den mekaniska disken nästa år eller inte.

Tror intel delvis äger micron, så de faller ganska naturligt att de samarbetar

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Rekordmedlem

Undrar hur länge de behåller datan, arkivegenskaperna är ju inte direkt bra hos någon typ av minne så stora ssder kan ju bli en total katastrof om de inte löst problemen med långtidsstabilitet när de är spänningslösa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Samsung 850 evo series har 3d nand

Vad har det med saken att göra? Det är inte samma 3D-NAND som denna. Detta är väl Intel/Micron Gen 3 (vad jag kan se på bilden längst ner på nyheten)?
"...by our new 3D NAND technology..." - TechPowerUp

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Reklam fimen känns mycket fejk och cringe worthy, varför har dom inte folk som verkligen kan sina saker istället för dessa posers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Har de? länk?

Pröva sök på 850 SSDna.
De har konsument använt detta i 6 mån+
De har kunnat släppa 2TB, men ansåg att marknaden inte efterfråga det till de priserna.

Samsung har använt 3D tekniken internt för testande sedan slutet på 2013.
850 diskarna är "andra gen" 3D NAND för dem, varför tror du att 850 disken är så pass strömsnål, snabb trots att om du tittar i dem (tex från recensioner) ser du ett litet kort. För de har använt 3D NANDs fördelar ett tag nu sedan 850 PRO lanserades 2014.

Skrivet av #enbom:

Vad har det med saken att göra? Det är inte samma 3D-NAND som denna. Detta är väl Intel/Micron Gen 3 (vad jag kan se på bilden längst ner på nyheten)?

Helt rätt, det är Samsungs egna 3D NAND.
Men tekniken är banne mig inte ny.
Hynix gör den med RAM, samsung med NAND... vad är nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Pröva sök på 850 SSDna.
De har konsument använt detta i 6 mån+
De har kunnat släppa 2TB, men ansåg att marknaden inte efterfråga det till de priserna.

Samsung har använt 3D tekniken internt för testande sedan slutet på 2013.
850 diskarna är "andra gen" 3D NAND för dem.

Helt rätt, det är Samsungs egna 3D NAND.
Men tekniken är banne mig inte ny.
Hynix gör den med RAM, samsung med NAND... vad är nytt?

Det är en ny version / iteration av 3D-NAND. Inte att själva 3D-NAND-tekniken i sig är ny.
"...stacks flash cells vertically in 32 layers to achieve 256Gb multilevel cell (MLC) and 384Gb triple-level cell (TLC) die that fit within a standard package." - TechPowerUp
Detta har man inte kunnat åstadkomma tidigare. Just denna version tillåter detta.

Rubriken är missledande. Borde stå något liknande: "Intel och Micron tillkännager ny version av 3D NAND – öppnar för 10 TB SSD"

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Det är en ny version / iteration av 3D-NAND. Inte att själva 3D-NAND-tekniken i sig är ny.

Rubriken är missledande. Borde stå något liknande: "Intel och Micron tillkännager ny version av 3D NAND – öppnar för 10 TB SSD"

Saken är det, NAND tekniken har kunnat göra stora diskar sedan 2010.. men de kostar. Och ingen vill betala dessa priser utom företagen.
10TB är skryt, för vem kommer betala 50kkr+ för 10TB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Saken är det, NAND tekniken har kunnat göra stora diskar sedan 2010.. men de kostar. Och ingen vill betala dessa priser utom företagen.
10TB är skryt, för vem kommer betala 50kkr+ för 10TB?

Men inte i samma fysiska storlek som detta? Detta gör ju att de kan dra ner kostnaderna.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Om det nu kan bli billigare med 3D NAND varför är då inte Samsung 850 EVO diskar billigare än de från andra tillverkare? De kostar minst lika mycket om inte mer än dom.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backfeed:

Vad är det som skiljer mot Samsungs redan existerande V-NAND (tror jag att det hette)?

Tillägg: glömde nämna att det inte spelar någon roll för min del, utan det viktiga är att det kommer konsument-ssd:er med högre kapacitet än dagens fjuttiga 1TB. Jag har suttit och väntat på åtminstone 2TB länge nu. Stackars mig, hemska välfärdsproblem.

Enda "uppenbara" skillnaden jag kan se är att Intel/Micron verkar få in dubbelt så mycket data per krets på 2/3 så många lager jämfört med Samsung V-NAND. Vad den tekniska skillnaden är som möjliggör det hittar jag ingen förklaring till.

Det här låter i alla fall som positivt för tillförlitligheten, från AnandTech
"""
As I thoroughly explained in our Samsung 850 Pro review, one of the key issues with planar NAND is the shrinking number of electrons. Because 3D NAND can utilize a much larger cell structure due to the fact that scaling is done vertically rather than horizontally, the number of electrons is considerably higher, which improves both endurance and performance. The slide Intel and Micron shared shows that their 3D NAND will have roughly the same number of electrons as their 50nm process did (or actually slightly more), which is over a tenfold improvement compared to the latest 16nm node.
"""

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer