Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Hög cpu användning i viloläge

Hej på Er!
Jag har under några månaders tid försökt få tyst på min cpufläkt när den står i viloläge. Det började med en dammsugning av kylflänsar, sen följde arctic silver 5 pasta på cpu. När inte detta hjälpte försökte jag stänga ner windows defender, prova andra antivirusprogram osv. Det hjälpte inte. Så jag installerade om datorn, den vägrar av någon anledning starta med usb så jag får använda cd - vilket i sig är störande men det går ju.

Ominstallerad med alla program som behövs igen så bara lämnar jag datorn med några fönster uppe, cpu användning kanske på 3% men efter ett tag så går den upp till 20-25%. Processerna som börjar suga cpu varierar från gång till gång men de är bland andra:
rundll32.exe
msmpeng.exe

searchfilterhost.exe

Detta händer aldrig när jag sitter vid den utan när den står standby. Det är väldigt störande om man sätter sig och kollar på film, sen drar cpu fläkten igång på en evig snurr (filmerna spelas ifrån denna dator så den går inte stänga av). Jag har försökt hitta lösningar via Technet och det mesta hänvisar till just windows defender men det hjälper inte att stänga av den. Avast och Avg antivirus har använts istället. Min stora fundering är om det ligger något trojanliknande som kan orsaka detta men inte hittas av programmen jag använder. Har någon en teori?

I enskilda mappar har även vissa filformat slutat funka, men beroende på var de ligger så går det utmärkt att starta jpg, psd, raw

Efter att den har varit i ett sådant här läge så pass länge att skärmsläckaren gått på så startar den inte alltid som den ska. Bildskärmarna börjar flimra och ett meddelande om att grafikdrivrutinen har återställts dyker upp. Ibland slutar den med bluescreen.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

Låter som ett fel med inderxeringstjänsten. Du kan ta bort och återskapa ett nytt index så här:
1. Tryck win+s, sök efter sök efter indexeringsalternativ.
2. Tryck på Avancerat.
3. Tryck på Återskapa.

Detta är för windows 8, men borde vara liknande för windows 7.

Edit: Fast när jag tänker efter, det är ju så här det är meningen att windows ska funka. Den väntar med att göra oviktiga saker tills du inte använder datorn. Så när du lämnar datorn ett tag så passar den på. Du kanske ska ta den lite svårare utvägen och byta till en tystare CPU-kylare.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk

Jag tänkte på det först men då fick det bli ett nytt chassie och när jag ändå gjorde det så kunde jag lika gärna ta resten också Det kanske gör så på mina andra datorer också men eftersom fläktarna är tystare så reagerar jag inte på det?

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |