Moderaterna vill införa programmering i skolan från årskurs ett

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CFSsss:

Alla är faktiskt inte intresserade eller har läggning för programering. Nog att 99% av dom som sitter på ett dataforum kan tänka sig plugga programering... men titta i en genomsnittlig skolklass så blir det nog ganska snabbt tydligt att programering inte är för alla.

Precis som matematik, språk, fysik, slöjd etc. Det argument tycker inte jag håller alls.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Förlåt men nej. Du lär dig logiskt tänkande genom att programmera. Men jag undrar mer specifikt hur du anser att t ex Fysik eller Träslöjd hjälper ditt logiska tänkande mer än något annat.

Hela ditt argument är fel. Tänk om, gör rätt. (Oj, har vi lärt oss grunderna i att felsöka nu?!)

Programmering är delvis matte men matte är en grund som kan implanteras på allt i livet. Fysik är samma sak, med den kunskapen underlättar saker i livet med bättre förståelse utan specifik inriktning på yrkesval.

Det enda du säger i ditt inlägg är att jag har fel...inget annat.

Notera att vi pratar om årskurs 1, seriöst i den åldern har man tillräckligt att tänka på.

Permalänk
Medlem

Det här trodde jag var ett aprilskämt?
Det är på riktigt alltså? FZ skrev nyheten 1 april så..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Matte kan du använda överallt var du än är, och är grundläggande när vi tar oss fram i livet.
Programmering är en yrkesinriktning precis som bilmekaniker.

Se där är ett bättre argument, inte att man ogillar eller är dålig i ämnet.

Permalänk
Medlem

Detta kan man inte annat än att applådera. Framtiden ligger ju uppenbarligen inom programmering och vi har många duktiga redan idag men det är ju viktigt att den traditionen fortsätter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sveriges sjunkande Pisa-resultat tror jag knappats beror på det utan på klasserna i dagens skola.
Är idag totalt respektlöst kaos, hur ska man kunna lära sig nåt då?
Det var faktiskt inte sååå många år sedan man höll käft och satt stilla när lektionen började.

Det lär bara bli värre med åren tyvärr, som Sverige "utvecklas" idag

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Sveriges sjunkande Pisa-resultat tror jag knappats beror på det utan på klasserna i dagens skola.
Är idag totalt respektlöst kaos, hur ska man kunna lära sig nåt då?
Det var faktiskt inte sååå många år sedan man höll käft och satt stilla när lektionen började.

Det lär bara bli värre med åren tyvärr, som Sverige "utvecklas" idag

Säger inte att jag inte klarade skolan bra men vi var 35 elever i samma klass. Det tog kanske 15 min innan man fick hjälp med en mattefråga som inte heller kompisarna kunde. slutade med att man alltid låg lite efter . Sen hjälper det ju inte att man inte har mvg i matte c men storleken på klasserna är ett stort problem.

Vore bra ifall man kunde välja detta istället för att gå trä/syslöjd. menar då att alla kan välja vilket av dessa tre ämnen.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Programmering i ettan, nja.. som folk påpekat så behöver du viss i nivå i matte först.

Dock så finns behov av generell datorförståelse (programlogic, filsystem/filhantering, enkla script, faror och möjligheter med internet etc.) då förutom stor använding i hemmen även många arbetsplatser använder datorer (ofta som primärt arbetsverktyg).

Det är skrämmande hur många som inte kan hitta sina filer om de inte finns på skrivbordet/Mina Dokument (men vissa av oss fick iaf. lära oss skrivstil)

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Jo väldigt bra att lägga denna typen av ämnen från första klass så barnen får ännu mera press över sig.

Det går garanterat att höja betygen på andra sätt tex genom att helt enkelt skjuta till mer pengar men det är där väl inte råd till.

Press i ettan? Jag var grymt understimulerad i lågstadiet och även en del i mellanstadiet till följd av sossepolitik. Hade älskat att bli introducerad till programmering redan då.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Sveriges sjunkande Pisa-resultat tror jag knappats beror på det utan på klasserna i dagens skola.
Är idag totalt respektlöst kaos, hur ska man kunna lära sig nåt då?
Det var faktiskt inte sååå många år sedan man höll käft och satt stilla när lektionen började.

Det lär bara bli värre med åren tyvärr, som Sverige "utvecklas" idag

Det är nog en kombination av att lärarna har fått allt mindre makt över eleverna kombinerat med allt mer arbete för dem att utföra som inte har direkt att göra med undervisning samtidigt som resurserna till skolan har minskats rätt kraftigt den senaste tiden (eller de senaste åtta åren ).

Flera bekanta som är lärare vittnar om föräldrar som skäller ut dem för att deras barn inte gör sina läxor eller för att läraren har sagt till på skarpen när de har gjort något riktigt dumt och liknande. Det måste förstås vändas men mer disciplin är verkligen inte lösningen på allt utan då hamnar vi där vi var för sådär 50 år sedan. Västvärldens fördel gentemot exempelvis kinesiska studenter är ju förmågan att tänka själv och dra slutsatser och det måste vi förstärka, inte trycka ner och gå tillbaka till katederundervisning och korvstoppning. Ömsesidig respekt mellan lärare och elever tror jag är enda vägen framåt för oss och det får man inte av att införa typ ordningsbetyg eller betyg från första klass. Man behöver förstås identifiera de som har problem tidigt men det tror jag görs bäst av att ge läraren mer tid med eleverna snarare än att tvinga på dem ännu mer administration.

Permalänk
Medlem

Alltså, verka ju va extremt många här som verkar tro att barnen ska lära sig koda C i ettan?
Som SeF.Typh00n skrev så handlar det om att lära sig sekvenstänk först, som att programmera en leksak att gå 4 steg fram och sen 2 åt sidan, likt bilden nedan.

Vilket senare i mellanstadiet förmodligen går över i något visuellt programmeringsspråk så som Scratch.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

För hur många av oss som läste tyska/franska/spanska i skolan går runt och pratar det regelbundet eller ens alls? Hur många tror du kommer ihåg det bra nog för att ens föra en enkel konversation 5 år senare eller 10 år?

Angående förslaget, jag tycker det är kanon att de vill ha med programmering i grundskolan, men årskurs 1 är för tidigt, du saknar både matten, den matematiska förståelsen och inte mins Engelskan för att göra det så tidigt. Årskurs 3-4 vore nog rimligare.
Sen att göra den obligatorisk tycker jag inte heller är rätt väg att gå, fine kör en obligatorisk första kurs på ett par lektioner där barnen får göra något enklare program först för att se vad programmering är för något men efter det bör det vara ett fritt val, gärna ställt mot språken tyska/franska/spanska alternativt mot Sy/Träslöjd.

Många kanske har valt att flytta till de länderna och då har nytta av det dem lärde sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det blir värre än så, om tio år kommer dem att lära ut tio år gamla sätt att programmera på. Grundproblemet kommer inte att försvinna eller bli enklare att tacklas när dem slänger på saker som konstant måste uppdateras. Av ekonomiska skäl så fungerar dem gamla böckerna lika bra! (enligt moderaterna atm). Om Tjugo år kommer fortfarande dem gamla böckerna användas och dem kommer att lära ut helt utdaterade saker.

Det enda det här handlar om är att försöka vinna röster från unga personer, deras lögner om Framtidens jobbparti! håller inte längre, dem är desperata efter nya röstare.

På såpass grundläggande nivå ändrar sig inte programmeringen sig särskilt mycket. De kommer nog inte lära ut språkspecifika saker så tidigt utan snarare begreppet programmering. Lite så man kan bilda sig en uppfattning om hur saker och ting fungerar i teknikens värld.

Permalänk
Entusiast

Programmering är väldigt bra att lära sig tidigt för det är sjukt bra träning i logiskt tänkande och problemlösning som går att använda i andra ämnen. Det finns mycket gemensamt med tankesättet som behövs för till exempel matte och fysik men även problemlösning i allmänhet. De lär ju inte börja med Assembler utan det kommer ju bli något pedagogiskt högnivåspråk där kommandon och funktioner är lådor som man kopplar ihop med linjer eller något i den stilen. Finns massor av enkla språk som är designade just för att man ska lära barn tänket. För att göra det extra lockande finns det språk som är designade runt att göra spel.

Ska vi ta det ett steg vidare så är det ett bra sätt att tänka. Ett program eller en funktion i en dator kan ses som en svart låda som tar ett kommando in, gör något och spottar ur sig ett resultat. Det är ju helt analogt med matematiska funktioner. De tar ett tal, gör om det till ett nytt tal.

Sen är det alltid bra att ha en viss avlägsen grundläggande förståelse för hur saker omkring en fungerar. Vår värld är nu full av datorer så det är ju bra om alla har en grundläggande förståelse för hur ett program är uppbyggt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Allting blir ju datorbaserat. Till och med en bilmekanisker pluggar in sig på CAN-bussen numera för att läsa av felkoder, analysera dem och dra slutsatser därav. En riktigt bra bilmekaniker kan dubbla antalet hästkrafter eller kanske sänka bränsleförbrukningen genom att byta ut programvaran i bilen. Visst de pluggar kanske bara i ett nytt chip men någon måste ju utveckla dessa chip också.

Däremot är det få som protesterar när barnen får surfplattor i skolan. Själv tycker jag de ska ha riktiga datorer och inte pek-leksaker. iPad är tydligen allt som behövs för att bli programmerare i framtiden? Känns galet tycker jag.

Permalänk
Avstängd

När jag gick i gymnasiet så kunde man välja till programmering i "individuella valet" istället för språk så jag antar att det skiljer sig från olika skolor och kommuner

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Alla som ifrågasätter varför man ska lära sig programmera redan i årskurs 1, tror ni verkligen eller har ni några belägg för att det är programspråk som C som ska läras ut? Jag håller med om att man måste vara korkad om man tror att man ska kunna lära ut C-programmering till förstaklassare.

Är det någon som känner till exempelvis LEGO Mindstorms och den programmeringsmodell som används? Du skriver inget, utan bygger programmen med hjälp av block som placeras ut och kopplas ihop i ett grafiskt användargränssnitt. Detta är också ett sätt att programmera, om än inte i professionell bemärkelse, och betydligt mer barnvänligt. Poängen är att det finns olika tillvägagångssätt och svårighetsgrader av programmering.

Med tanke på hur många 90- och 00-talister som är tekniskt handikappade och snarare är slavar under, istället för härskare över, sina mobiltelefoner, så tror jag att detta är en bra idé. Hjärngymnastik är alltid bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Press i ettan? Jag var grymt understimulerad i lågstadiet och även en del i mellanstadiet till följd av sossepolitik. Hade älskat att bli introducerad till programmering redan då.

Alla är inte som du, eller sweclockers generellt bara en minoritet av samhället.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Allting blir ju datorbaserat. Till och med en bilmekanisker pluggar in sig på CAN-bussen numera för att läsa av felkoder, analysera dem och dra slutsatser därav. En riktigt bra bilmekaniker kan dubbla antalet hästkrafter eller kanske sänka bränsleförbrukningen genom att byta ut programvaran i bilen. Visst de pluggar kanske bara i ett nytt chip men någon måste ju utveckla dessa chip också.

Däremot är det få som protesterar när barnen får surfplattor i skolan. Själv tycker jag de ska ha riktiga datorer och inte pek-leksaker. iPad är tydligen allt som behövs för att bli programmerare i framtiden? Känns galet tycker jag.

Jag gillar inte heller det där med Ipad i skolan. De används mest som leksaker och eleverna spelar spel på lektionerna. Nyttan att integrera dem i undervisningen är minimal. De är värdelösa att skriva skolarbeten på och jag hoppas verkligen inte de tänker använda dem för att ersätta skolböcker för en bakgrundsbelyst skärm är värdelös att läsa på i längden. Vore bättre att de slängde ut Chromebooks istället. Ungefär samma pengar och de får ett faktiskt tangentbord att skriva på. För grundtanken att alla elever ska ha tillgång till en dator är god och datorsalar är inte en hållbar lösning längre. Däremot behöver ju inte allt slängas in på datorn av ren princip.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Tycker det är idiotiskt när man går i ettan är man fortfarande så liten att man ska mer leka läsa skriva räkna lite och programmering känns jävligt onödigt så tidigt och man kan introducera det lite i fjärdeklass kanske sen trappa upp det lite .. men är som det brukar vara med moderaterna att dom ska göra alla människor till vandrande penga maskiner

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

men mer disciplin är verkligen inte lösningen.

Håller inte med. Jag anser att just brist på disciplin (då respekt gentemot andra och arbetsglädje inte räcker till) är en av huvudanledningarna till att båda mina barn har onödigt stökiga arbetsförhållanden i skolan. Den del som är konkret skolarbete är orimligt låg (resten är stök, bråk, komma igång, leta böcker, vässa penna, kissa, driva med läraren etc.).

Skillnaden mellan en stökig klass och en lugn klass kan avgöra ett barns framtid.

Permalänk
Skrivet av RepZi:

Alla är inte som du, eller sweclockers generellt bara en minoritet av samhället.

Kanske, men om jag var mindre stimulerad då borde det ju gälla för det flesta, även om det kanske inte alltid är så enkelt. Press fanns ju liksom inte. Jag tycker det akut att vi inför elitklasser som får jobba i sin takt och inte begränsas av de långsammaste som lågstadiet verkar vara anpassat för. I de hade programmering absolut kunnat få plats.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det är skillnad på ämnen som kan användas i dagliga livet, överallt i ditt logiska tänkande mot de ämne som är en ren och skär yrkesinriktning som programmering.
Programmering är ju helt beroende av hårdvara/maskin som människan skapat alltså är det inte logiskt eller relevant att generalisera ämnet.

Fast programmering kräver mer logiskt tänkande och problemlösning än vad religion och historia gör tillsammans. Du får inte tolka det jag säger som att jag tycker att matematik ska tas bort, det är ett av de viktigaste ämnena vi har i skolan idag. Det jag menar är att det är ett väldigt bra komplement till ämnena som finns idag.

Ska jag prata rent ur ett personligt perspektiv så hade skolan inte alls mått dåligt av att få in lite "nytt blod". Om jag tar just ämnet som religion nu för tiden så känns det mest som ett gratisämne man kan använda för att få upp sitt snittbetyg gentemot andra ämnen. Programmering känns som ett logiskt tillval när ALLT går mot IT/data i dagens samhälle.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så betyder det att folk inser att programmering tar tid

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Wut ? Trodde detta var tv4as april skämt
Men om det här stämmer så tycker jag det låter bra

Visa signatur

Laptop : Lenovo ideapad gaming 3i CPU:I5 10300h GPU:GTX1650ti RAM:16GB SSD:512GB

Permalänk

För ett antal år sen så jobbade jag som elevassistent. Då föreslog jag för rektorn och kommunens skolledning att man skulle införa programmering som elevens språkval i åk7. Rektorn motsatte sig detta ganska hårt, dels så klagade han över budgeten men det var även rädsla som spelade in. Kommer mycket väl ihåg orden "Om vi lär ungarna detta så kommer de hacka oss och ställa till en jävla oreda i våra system som kommer ta månader att rätta till".

Permalänk
Medlem

Undrar om dem som klagar på att så unga skulle kunna få lära sig programmering i skolan klagade likadant när Lego släppte Mindstorms? För det är programmering på den basala nivån det handlar om i den åldern. Det är en start alla kan introduceras till sen kan varje ung person välja vägen de vill gå. Det här behövs mer än något i dagens era så tummen upp för det här förslaget.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Hon sväva verkligen i de blå, i dubbel bemärkelse!
Programmering kräver en viss mognad i logik, visst är programmering en form av språk men efter det så är likheten inte stor.
I lägre klasser så ska det bara vara en allmän utbildning i enklare baskunskap i matte och språk som exempel.
Att kanske köra in en del och då som ett tekniskt ämne i slutet av mellanstadiet när viss baskunskap är nådd skulle kunna vara något, men då mer som ett allmänt känna på. En hjälp och introduktion innan val till högstadiet...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Låt det isåfall vara ett frivilligt val mellan slöjd och programmering. Dessutom är det i många fall för tidigt från årskurs ett. Lär först ut logik på ett roligt sätt eftersom det är barn vi pratar om.

Permalänk
Medlem

Rör sig förmodligen mer om det logiska tänkandet bakom programmeringen än kodningen i sig vid den åldern men bra initiativ oavsett.