Problem efter problem med SLI

Permalänk

Problem efter problem med SLI

Hejsan
jag gjorde en tråd förut angående om mitt nätagg skulle funka med mitt nya grafikkort eller ej och nu är det så att jag sitter här och det verkade funka tills jag kom in i Windows... Gpu-z hittar kortet och det har exakt samma värden som mitt första men Nvidias kontroll panel visar inte "sli saken" som ska visas när man har det, sen i enhetshanteraren så hittas båda korten MEN andra kortet har ett gult ! framför sig och påvisar att något är fel

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att detta ska funka är ganska förtvivlad nu då jag suttit i 2 timmar och testat och installerat om graifkkorts drivisar moderkortsdrivisar chipsets etc vet ej vad jag ska göra, om någon kan hjälpa mig vore jag evigt tacksam

MVH
Cyll

Permalänk
Skrivet av Cyllarian:

Hejsan
jag gjorde en tråd förut angående om mitt nätagg skulle funka med mitt nya grafikkort eller ej och nu är det så att jag sitter här och det verkade funka tills jag kom in i Windows... Gpu-z hittar kortet och det har exakt samma värden som mitt första men Nvidias kontroll panel visar inte "sli saken" som ska visas när man har det, sen i enhetshanteraren så hittas båda korten MEN andra kortet har ett gult ! framför sig och påvisar att något är fel

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att detta ska funka är ganska förtvivlad nu då jag suttit i 2 timmar och testat och installerat om graifkkorts drivisar moderkortsdrivisar chipsets etc vet ej vad jag ska göra, om någon kan hjälpa mig vore jag evigt tacksam

MVH
Cyll

du har satt i SLI bryggan mellan korten också antar jag ?*

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

Ja tyvärr jag tryckte på dem såhårt jag kunde hehe

Permalänk

hmm skumt, då vet jag inte riktigt enda SLi kortet jag hatt var ett GTX690 men den har ju inbyggd sli brugga pga av dual gpu

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

hmm :/ jag har 2x 970s kan jag lägga till vet inte riktigt :S fick dra kablarna konstigt för att få ström till den men eftersom att den verkar funka som den ska annars så tror jag det är lugnt eller ? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyllarian:

Hejsan
jag gjorde en tråd förut angående om mitt nätagg skulle funka med mitt nya grafikkort eller ej och nu är det så att jag sitter här och det verkade funka tills jag kom in i Windows... Gpu-z hittar kortet och det har exakt samma värden som mitt första men Nvidias kontroll panel visar inte "sli saken" som ska visas när man har det, sen i enhetshanteraren så hittas båda korten MEN andra kortet har ett gult ! framför sig och påvisar att något är fel

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att detta ska funka är ganska förtvivlad nu då jag suttit i 2 timmar och testat och installerat om graifkkorts drivisar moderkortsdrivisar chipsets etc vet ej vad jag ska göra, om någon kan hjälpa mig vore jag evigt tacksam

MVH
Cyll

Vet inte hur vanligt det är att bryggor går sönder men hur som helst så upplevde jag för en liten tid sedan samma fenomen samt att det övre kortet fick fnatt och varvade upp som en galning - för att dra en lång historia kort så ersatte jag min brygga med ett nytt och därefter har det funkat klockrent

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk

men har du tillräckligt med pci-e sladdar eller har du fått plocka från sata/molex adapterna? nu vet inte jag hur man ska koppla för att få tillräckligt med ström från adaptrarna kan ju vara ifall du har så att dom inte ger tillräckligt med störm.

annars vilka PCI-E slots har satt korten i ? för nVidia kan bara drivas på 16x eller 8x och inte 4x slotsen

Skrivet av legend78:

Vet inte hur vanligt det är att bryggor går sönder men hur som helst så upplevde jag för en liten tid sedan samma fenomen samt att det övre kortet fick fnatt och varvade upp som en galning - för att dra en lång historia kort så ersatte jag min brygga med ett nytt och därefter har det funkat klockrent

eller testa en annan brygga som legend säger

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

Okej tack för tipsen! går det bra med en vad som helst? typ en Asus brygga på ett MSI moderkort / Msi Grafikkort?

jag fick plocka ifrån Molex på båda uttagen (en 8a och en 6a) och där använder jag 2 molex till 1 6a och 2 molex till en 6 converterare till 8 om det säger er något

MVH

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag hade exakt samma problem.som du, felet var olika leverantörer, jag försökte koppla ihop ett gigabyte gtx 970 Gaming g1 med ett Evga GTX 970 ftw funkade exakt som det gör för dig.

Jag skickade tillbaka gigabyte kortet och ersatte med ett helt identiskt evga kort som.tidigare och det funkade direkt, folk säger att olika lev SKA funka och HAR funkat men är tydligen aldrig 100% säkert.

Hopas detta hjälpte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ah Tack för svar Belarion men jag har 2stycken identiska kort :/ Msi 970 (samma version vet att det finns typ 2-3 olika ) men köpte det till och med från samma ställe typ så
Tack för teori endå:)

Mvh

Permalänk

ska inte spela roll vad för brygga det är bara det är för nVidia och inte en AMD brygga om det ens finns några "moderna" sen sensate modellerna kör med PCI-E bryggning, och ska egentligen inte heller spela roll vad för modeller av 970s man andvänder eftersom det "långsammaste" kortet bestämmer grund frekvenserna, så är det ena kortet högre fabriks klockat ska det klocka ner sig automatiskt till det som är lägre klockat, var i alla fall så för kan ha ändrat sig på senare tid

Skrivet av Cyllarian:

Okej tack för tipsen! går det bra med en vad som helst? typ en Asus brygga på ett MSI moderkort / Msi Grafikkort?

jag fick plocka ifrån Molex på båda uttagen (en 8a och en 6a) och där använder jag 2 molex till 1 6a och 2 molex till en 6 converterare till 8 om det säger er något

MVH

så om jag fattar det rätt, du har väll åtminstone 2x 8pin PCI-E som kan driva det ena kortet, sen har du kört med molex till PCI-E adaptrar för det andra kortet? eller har du adaptrar för båda korten ? för då kan vara brist på Ampere till korten från 12V railen annars, vilket corsair Gold agg har du ?¨

kollade över inte för både CS och RM aggen som är gold 650W och båda har 8-pin PCI Express 4 st, 6+2pin så du borde ju ha tillräckligt utan ha adaptrar för att få in 2 kort?

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

Ja det ena kortet är 100% correct med en riktigt 8 och en riktigt 6a men det andra kortet är 100% Molex till PCI-E jag har ett Hx650 tror jag

Permalänk
Skrivet av Cyllarian:

Ja det ena kortet är 100% correct med en riktigt 8 och en riktigt 6a men det andra kortet är 100% Molex till PCI-E jag har ett Hx650 tror jag

aha ok, ehm fick gå in på corsairs hemsida för inet säljer inte HX650 längre xD men såg att det saknas ju en del kablar för det agget ja... då förstor jag att du får ha adapter,

det enda jag kan tänka mig annars o testa är ju att sätta 1x8pin varde på korten och sen köra 6pin adapter på båda för att se om du får ström till korten så att åtminstone har 8pin kontakten som riktigt strömgivare för båda korten, jäkligt skumt att man tagit bort 2x8pin på det agget när bronze versionen hade 4x8pin

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Har du testat att köra ett kort var för sig med ett kort installerat sen testat det andra så det inte är fel på kortet? Annars testa & byta brygga

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyllarian:

Ja det ena kortet är 100% correct med en riktigt 8 och en riktigt 6a men det andra kortet är 100% Molex till PCI-E jag har ett Hx650 tror jag

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Låter som inte drivrutin installerats på ena kortet, fast att de installeras tillsammans.
Testa inaktivera och aktivera i enhetshanteraren och se om det hjälper samt installera om drivrutiner. ( på det med utropstecknet )

Hade samma problem vid ett tillfälle när jag körde SLI. Kommer dock inte ihåg hur det löstes
Gissar att jag gjorde något i stil med ovanstående jag skrivit.

Såg nu i skrivande stund att du testat installera om drivrutiner. Antar att du startat om datorn efteråt?

Om du högerklickar på kortet med utropstecknet i enhetshanteraren och går till drivrutin, har den då installerat en drivrutin? Är den samma som det andra kortet?

SLI-Bryggan skulle jag nog helt utesluta då kortet ( tror jag ) med eller utan brygga hittas av datorn, sen att man inte kan köra SLI utan bryggan är en annan sak

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk

Nothing: ja absolut det kan vara det jag ska absolut testa det tack

Ase: Nej det har jag inte skulle kunna testa det

Cyn: jag har MSI: Z68A-GD65 (G3)

Permalänk

I natt så satt jag och testade i princip allt jag och min polare kunde tänka oss så som byta grafikkort testa platser slå om strömkablar med samma resultat varenda gång(när man kommer in i Windows enhetshanterare. så finns den där lilla gula grejen där som en oönskad vän)

Johannes: jag testade att installera speciefikt till det kortet av de jag fick välja mellan i en lista jag stängde också av och på det grafikkortet med problem och till min förvåning försvan utropstecknet men direkt när jag startade om datorn så fanns det där igen så jag vet inte jag :s

mvh

Permalänk
Medlem

Antagligen hjälper det inte, men har du kollat uppdateringar till moderkortet?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyllarian:

I natt så satt jag och testade i princip allt jag och min polare kunde tänka oss så som byta grafikkort testa platser slå om strömkablar med samma resultat varenda gång(när man kommer in i Windows enhetshanterare. så finns den där lilla gula grejen där som en oönskad vän)

Johannes: jag testade att installera speciefikt till det kortet av de jag fick välja mellan i en lista jag stängde också av och på det grafikkortet med problem och till min förvåning försvan utropstecknet men direkt när jag startade om datorn så fanns det där igen så jag vet inte jag :s

mvh

1. Nollställ UEFI (Bios)-Antingen genom att plocka bort batteriet en stund eller göra det genom UEFI

2. Har du möjlighet nu i påsktider att testa med en annan brygga-gört

3. Se även till att du har senaste chipset drivarna+Senaste bios/moderkort

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk

Hejsan ursäkta för segt svar har haft "a heck of a ride" så att säga

Jag tog mig iväg igår för att köpa nya delar då inget av det ni föreslog funkade (tyvärr) (tackar ödmjukast för all hjälp i alla fall)

Göra en väldigt lång och jobbig resa kort så slutade med att jag sitter nu med ett nytt moderkort som brann(as media chipet vad nu det betyder) när vi testade att starta datorn

när det kommer till grafikkorts sli problemet så var det en felaktig kabel som tydligen krånglade så slin funkade pga det (jag testade en polares kabel som han hade på ett liknande nätagg och det var den som var fel)

Min goda vän testade alla komponenter i timmar för att utgöra vad som var felet och kom fram till att felaktig kabel på det gamla hade gjort det felaktigt.

Tänkte också fråga hur stor är chansen att Netonnet ger tillbaka ett nytt moderkort om det brann för när jag skulle fixa fast CPU saken så råkade jag tydligen böja några pinnar i socketen?

Tack på Förhand
MVH
Johannes

Permalänk
Skrivet av Cyllarian:

Hejsan ursäkta för segt svar har haft "a heck of a ride" så att säga

Jag tog mig iväg igår för att köpa nya delar då inget av det ni föreslog funkade (tyvärr) (tackar ödmjukast för all hjälp i alla fall)

Göra en väldigt lång och jobbig resa kort så slutade med att jag sitter nu med ett nytt moderkort som brann(as media chipet vad nu det betyder) tydligen så var nätagget för svagt (kablarna var felaktiga då jag lånade en av min polare som hade liknande)

Min goda vän testade alla komponenter i timmar för att utgöra vad som var felet och kom fram till att felaktig kabel på det gamla hade gjort det felaktigt.

Tänkte också fråga hur stor är chansen att Netonnet ger tillbaka ett nytt moderkort om det brann för när jag skulle fixa fast CPU saken så råkade jag tydligen böja några pinnar i socketen?

Tack på Förhand
MVH
Johannes

Nu har jag inte riktigt hängt med från början, men du lär inte få ut ett dugg från NetOnNet om du har vållat skador själv på datorns komponenter. Det var det första de sa till mig när jag lämnade in ett 3 veckor gammalt GTX980 som plötsligt hade börjat strula med vita ränder som flimrade på skärmen.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Cyllarian:

Hejsan ursäkta för segt svar har haft "a heck of a ride" så att säga

Jag tog mig iväg igår för att köpa nya delar då inget av det ni föreslog funkade (tyvärr) (tackar ödmjukast för all hjälp i alla fall)

Göra en väldigt lång och jobbig resa kort så slutade med att jag sitter nu med ett nytt moderkort som brann(as media chipet vad nu det betyder) tydligen så var nätagget för svagt (kablarna var felaktiga då jag lånade en av min polare som hade liknande)

Min goda vän testade alla komponenter i timmar för att utgöra vad som var felet och kom fram till att felaktig kabel på det gamla hade gjort det felaktigt.

Tänkte också fråga hur stor är chansen att Netonnet ger tillbaka ett nytt moderkort om det brann för när jag skulle fixa fast CPU saken så råkade jag tydligen böja några pinnar i socketen?

Tack på Förhand
MVH
Johannes

Ifall det brann kan ju vara vad som helst man kan ju tyda på defekt mobo men böjda pinnar i sockeln är lite svårare att komma igenom det är helt enkelt upp netonnet och deras goodwill till det

Men fysiska skador som tyder på handhavande fel då är du rökt som ovan nämnde

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

Fick editera mitt svar lite lätt då jag skrivit lite felaktig fakta men det är likt det förra och okej :/ tråkigt att höra jag hoppas verkligen att de ser att det brann innan pinarna var böjda då det är sanningen (jag tror jag råkade böja som när jag skulle ta på skyddet) jag har till och med bildbevis som jag tog innan jag började plocka ihop det