Underlig trojan, något att oroa sig över?

Permalänk

Underlig trojan, något att oroa sig över?

Hej! Jag satt och kollade netflix på google chrome. Netflix var den enda fliken jag hade öppen. Och helt plötsligt började mitt antivirus (avast), bombardera mig med varningar, det bara fortsatte pipa ända tills det stod att 50 stycken virus hade blockerats, och då tröck jag ner chrome, och det slutade. I virusrapporten står det att infektionen var: "VBS:Bicololo-CQ [Trj]".
Jag tyckte bara att det här var väldigt underligt, eftersom det enda jag gjorde var att titta netflix. Några ideer? Är detta något att oroa sig över?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av willehawk:

Hej! Jag satt och kollade netflix på google chrome. Netflix var den enda fliken jag hade öppen. Och helt plötsligt började mitt antivirus (avast), bombardera mig med varningar, det bara fortsatte pipa ända tills det stod att 50 stycken virus hade blockerats, och då tröck jag ner chrome, och det slutade. I virusrapporten står det att infektionen var: "VBS:Bicololo-CQ [Trj]".
Jag tyckte bara att det här var väldigt underligt, eftersom det enda jag gjorde var att titta netflix. Några ideer? Är detta något att oroa sig över?

ett virus/trojan behöver inte aktiveras just när du klickar på nånting, du har säkert redan nån form av trojan i datorn & avast har blockerat att det laddas ner mer.
har du malwarebytes ? ladda ner installera & uppdatera, Starta om datorn i felsäkert läge utan nätverk scanna med MB tills du får att det är ok, Starta i normalt läge men stäng av Wifi eller dra ut kabel. scanna nu igen med MB.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ett virus/trojan behöver inte aktiveras just när du klickar på nånting, du har säkert redan nån form av trojan i datorn & avast har blockerat att det laddas ner mer.
har du malwarebytes ? ladda ner installera & uppdatera, Starta om datorn i felsäkert läge utan nätverk scanna med MB tills du får att det är ok, Starta i normalt läge men stäng av Wifi eller dra ut kabel. scanna nu igen med MB.

Är det nödvändingt med felsökert läge för att veta att man fått det helt rent?
Har använt malware bytes ett bra tag nu och bara hitat en eller två saker, men har aldrig kört i felsäkert läge
anvönder windows 8.1.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av Nbwu:

Har använt malware bytes ett bra tag nu och bara hitat en eller två saker, men har aldrig kört i felsäkert läge
anvönder windows 8.1.

ibland kan trojanen gömma sig i vanligt läge eller att den laddar ner sig själv igen om man är uppkopplad mot nätet.
för att inte få "false positive" att den är borta så kan det vara bra att göra det i felsäkert läge.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nbwu:

anvönder windows 8.1.

Beror väl kanske på vad för virus man har lyckats få tag i. Trojaner är ju lömska jävlar, så de hade nog vart en god idé med dessa, däremot lite adware spelar nog ingen större roll.

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av willehawk:

Vad heter filerna som Avast har hittat och i vilka mappar fanns de?

Bicololo är ute efter att ändra Hosts-filen för att styra om din internettrafik. Det är bäst att du kollar innehållet i Hosts-filen och om det behövs kan du återställa den så här: https://support.microsoft.com/sv-se/kb/972034

Avasts beskrivning av Bicololo är visserligen gammal men ger viss information om vad det gäller: https://blog.avast.com/2013/02/05/bicololo-virus-spreading-vi...