Samsung släpper egen ARM-kärna nästa år – distanserar sig från Qualcomm

Permalänk
Melding Plague

Samsung släpper egen ARM-kärna nästa år – distanserar sig från Qualcomm

Elektronikjätten Samsung nöjer sig inte med att utveckla egna processorer i Exynos-serien, utan släpper nästa år en skräddarsydd 64-bitars ARM-kärna för att ytterligare differentiera sig.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, varför inte? 7420 ser ut att vara en bra prolle och sämre än den lär sammy inte släppa.

Permalänk
Medlem

Så de ska ha ett eget OS och in-house kretsar? Verkar som att Samsung vill bli helt oberoende av andra företag på den här fronten.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Ja blir svårt att köpa Samsungs telefoner i framtiden då. Känns som dom håller på att växa till sitt eget apple telefon träsk.

Jaja kommer det vara svårt att köra custom, lär det inte bli ny samsung mobil.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Snusfri

Synd att de går på ARM när jag vill se fler produkter med Intel x86/x64 som är en betydligt bättre plattform.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nästa steg - skippa Android och gå över till ett egetutvecklat OS?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Synd att de går på ARM när jag vill se fler produkter med Intel x86/x64 som är en betydligt bättre plattform.

Det kommer tyvärr. ARM är inte närheten av Intel så det blir kört nu när Intel faktiskt börjar trycka mot mobilt. Redan nu är Intel jämförbara om inte bättre än ARM och det efter bara några år.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är något bra. De säkerställer ju att vi kommer ha fler än en tillverkare att välja på vad gäller chips marknaden. Samsung har alltid stått på fler ben än de flesta tillverkare. De skjuter allt mot väggen och tittar sedan vad som fastnar. Är man så stora som Samsung så kan man tydligen komma undan med de också.

Man får tycka vad man vill men enligt tester som har gjorts så är senaste exynos chippet betydligt svalare och högre prestanda än SD 810 (som dessutom lider av värme problem på en del enheter som LG G Flex 2).

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Nästa steg - skippa Android och gå över till ett egetutvecklat OS?

Det har dom redan gjort med Tizen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat att de vill utveckla egna kärnor.

ARM 64-bit eller Intels 64-bit instruktionsuppsättning (vilken egentligen är AMDs från början) spelar inte någon större roll egentligen. De är rätt lika i sin teoretiska uppbyggnad. Det som gör skillnad är hur själva processorn och cache är designad och att det finns en bra fab - och det har Samsung.
Apple's egna kärnor började med att de köpte upp ett företag som designade strömsnåla PowerPC-kärnor som sedan förvandlades till att köra ARM-kod, och sedan tillverka dem i 28 nm-process, och Apple's kärnor har regerat på ARM.

Medans Intel har haft prestanda, så har de egentligen inte varit jämförbart strömsnåla förrän de gått ner till 22 och sedan 14nm-process.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Datavetare

Hoppas Samsung tar ett annan designgrepp jämfört med Qualcomm. Qualcomm verkar fortfarande inte begripa att två starkare kärnor är mycket bättre i en telefon än fyra (eller ännu fler) lite svagare, även om de fyra lite svagare totalt sett presterar bättre än två lite starkare vid samma strömförbrukning. Qualcomm pratar ju om 8-kärniga varianter när deras nya egna design väl anländer, låter inte lovande. Qualcomm borde fundera varför deras egen Krait varit så framgångsrik, Krait har haft relativt bra enkeltrådprestanda och legat i topp vad det gäller perf/W (i de sista versionerna kanske man pushat designen lite för långt då den lider av "throttling").

Att iOS-prylarna känns rappa beror mycket på att Apple förstått vikten av enkeltrådprestanda i relativt svaga enheter som används interaktivt. Samma sak ser man för Intel där Core M i praktiken är klart rappare än 4st Silvermont, även om den senare presterar rätt bra i fall där alla 4-kärnor jobbar fullt ut.

Om Samsung lägger fokus på maximal heltalsprestanda per CPU-kärna, d.v.s. precis vad Apple gör med Cyclone, så kan det mycket väl bli den bästa ARM-kärnan för Android-telefoner. Frågan är om de kommer sälja sin design till andra eller om den blir Samsung specifik.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar inte på att samsung kan leverera något som presterar riktigt bra, men så länge de ska hålla på källkod och vara allmänt utvecklarfientliga finns det bara Qualcomm i min värld.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Hoppas Samsung tar ett annan designgrepp jämfört med Qualcomm. Qualcomm verkar fortfarande inte begripa att två starkare kärnor är mycket bättre i en telefon än fyra (eller ännu fler) lite svagare, även om de fyra lite svagare totalt sett presterar bättre än två lite starkare vid samma strömförbrukning. Qualcomm pratar ju om 8-kärniga varianter när deras nya egna design väl anländer, låter inte lovande. Qualcomm borde fundera varför deras egen Krait varit så framgångsrik, Krait har haft relativt bra enkeltrådprestanda och legat i topp vad det gäller perf/W (i de sista versionerna kanske man pushat designen lite för långt då den lider av "throttling").

Jag får känslan att qualcomm siktar på lowend server, där applied micros x-gene är på ingång och det verkar som om även altera är på väg dit (om de inte köps upp av intel! ) Har qualcomm släppt ngn info om kyro än? Annat än namnet.

Skrivet av Yoshman:

Att iOS-prylarna känns rappa beror mycket på att Apple förstått vikten av enkeltrådprestanda i relativt svaga enheter som används interaktivt. Samma sak ser man för Intel där Core M i praktiken är klart rappare än 4st Silvermont, även om den senare presterar rätt bra i fall där alla 4-kärnor jobbar fullt ut..

Det där hänger på hur snabbt mobilerna går över tll vulkan, det är designat för att drivas multitrådat. -> Ngt färre klena CPUkärnor men biffigare GPU?.

Skrivet av Yoshman:

Om Samsung lägger fokus på maximal heltalsprestanda per CPU-kärna, d.v.s. precis vad Apple gör med Cyclone, så kan det mycket väl bli den bästa ARM-kärnan för Android-telefoner. Frågan är om de kommer sälja sin design till andra eller om den blir Samsung specifik.

När kommer samsung hacka ihop en egen GPU? Nu kör de väl PowerVR o Mali lite hipp som happ.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CamelCase:

Jag får känslan att qualcomm siktar på lowend server, där applied micros x-gene är på ingång och det verkar som om även altera är på väg dit (om de inte köps upp av intel! ) Har qualcomm släppt ngn info om kyro än? Annat än namnet.

Det där hänger på hur snabbt mobilerna går över tll vulkan, det är designat för att drivas multitrådat. -> Ngt färre klena CPUkärnor men biffigare GPU?.

När kommer samsung hacka ihop en egen GPU? Nu kör de väl PowerVR o Mali lite hipp som happ.

Vad jag har sett än så länge så är ARM i server användbart i extremt få fall så det är nog lite farligt att satsa på då de inte har kraft nog för de flesta andra användningsområden. Sedan så kommer Vulkan inte att hjälpa överdrivet mycket då OpenGL ES är redan relativt väl optimerad (den kapade bort en hel del saker som krävdes för bakåtkompatibilitet).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av CamelCase:

Jag får känslan att qualcomm siktar på lowend server, där applied micros x-gene är på ingång och det verkar som om även altera är på väg dit (om de inte köps upp av intel! ) Har qualcomm släppt ngn info om kyro än? Annat än namnet.

Det där hänger på hur snabbt mobilerna går över tll vulkan, det är designat för att drivas multitrådat. -> Ngt färre klena CPUkärnor men biffigare GPU?.

När kommer samsung hacka ihop en egen GPU? Nu kör de väl PowerVR o Mali lite hipp som happ.

Ser inte hur Vulkan kan hjälpa i något annat än spel, "vanliga" applikationer är typiskt inte alls begränsade av GPU-delen. Om det man gör främst är att interaktivt jobba med en enhet så är enkeltrådprestanda långt mer viktigt än total prestanda över alla CPU-kärnor, som ett riktmärke för CPU-design i detta fall brukar man säga att 20-30% högre enkeltrådprestanda (eller mer) är att fördra över bibehållen prestanda per kärna men dubbelt så många kärnor (något som ger 100% högre total beräkningskraft).

Så om målet är en optimal systemkrets för Android kvittar GPU-delen totalt, både PowerVR och Mali är redan mer än tillräckligt snabbt för allt man kan tänkas göra. Marknaden för grafiskt avancerade spel på mobiler lär vara rätt minimal, kolla vilka speltitlar som är de mest nedladdade/sålda.

Ser inte hur Qualcomm på något sätt skulle kunna dra slutsatsen att microservermarknaden är bättre för dem än mobiler/pekplattor, deras styrka är främst systemkretsar för mobiler. Qualcomm har inte bäst GPU, inte bäst CPU, men för mobiler har de fortfarande totalt sett den bästa systemkretsen. Vad det gäller microservers rent allmänt så visar bl.a. detta test av X-gene 1 hur brutalt långt efter ARM-tillverkarna ligger Intel på microserversidan och då gjordes testet bara dagar innan Intel lanserade Xeon D som tog ett rejält kliv förbi det Intel tidigare hade inom detta segment.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Hejdå Samsung. Ni är redan för starka och ännu värre blir det med detta, och jag tänker inte sponsra ett företags världsherraväldesplaner. Speciellt inte företaget som bär en stor del av ansvaret till att Ericsson och Nokia dräptes.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Hejdå Samsung. Ni är redan för starka och ännu värre blir det med detta, och jag tänker inte sponsra ett företags världsherraväldesplaner. Speciellt inte företaget som bär en stor del av ansvaret till att Ericsson och Nokia dräptes.

LOL och det hade inget med att de bolagen var lite sena med att få tummen ut och hoppa på tåget som alla andra?
Det är inte samsung's fel att dessa bolag inte presenterade produkter marknaden ville ha.

Annars tycker jag det är jätte bra att vi inte blir låsta till Qualcomm. Alltid bra när det finns valmöjligheter.

Permalänk
Skrivet av reza666:

LOL och det hade inget med att de bolagen var lite sena med att få tummen ut och hoppa på tåget som alla andra?
Det är inte samsung's fel att dessa bolag inte presenterade produkter marknaden ville ha.

LOL och Samsung bär ett extremt stort ansvar till att dom var dom enda som hade tillgång till AMOLED skärmar (av respektabel klass). Dom tillverkade bara den mängden dom själva behövde och fick därmed ett för den tiden vädligt stort teknologiskt övertag både i batteriförbrukning och bildskärms-appeal.
Genomruttet gjort av ett företag som själva nyttjat andra företags teknik för att bli så starka på smartphone marknaden. Precis som nämnt i förra inlägget så är detta en stor faktor till att Nokia och "Sony Ericsson" tappade fäste. Så återigen, Hejdå Samsung.

PS. Känn till och kom ihåg historian innan du försöker hävda Samsung's oskuld. Alternativt bör du läsa på och bli klokare. Samsung bär även ansvaret till att minnescells företag gått under. Det är så verkligheten ser ut när ett företag blir övermäktigt på alla fronter. Samsung är antagligen det teknologiskt mäktigaste elektronik företaget i världen.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av lastninja:

LOL och Samsung bär ett extremt stort ansvar till att dom var dom enda som hade tillgång till AMOLED skärmar (av respektabel klass). Dom tillverkade bara den mängden dom själva behövde och fick därmed ett för den tiden vädligt stort teknologiskt övertag både i batteriförbrukning och bildskärms-appeal.
Genomruttet gjort av ett företag som själva nyttjat andra företags teknik för att bli så starka på smartphone marknaden. Precis som nämnt i förra inlägget så är detta en stor faktor till att Nokia och "Sony Ericsson" tappade fäste. Så återigen, Hejdå Samsung.

PS. Känn till och kom ihåg historian innan du försöker hävda Samsung's oskuld. Alternativt bör du läsa på och bli klokare. Samsung bär även ansvaret till att minnescells företag gått under. Det är så verkligheten ser ut när ett företag blir övermäktigt på alla fronter. Samsung är antagligen det teknologiskt mäktigaste elektronik företaget i världen.

Sen tänk på att samsung inte haft tillräckligt med produktion på oled paneler. Var en nyhet om att dom skulle skala upp produktionen så dom kan sälja till andra. Är bara 3 paneltillverkare i världen och är bara LG och Samsung som lagt krut på oled. Dock har samsung lyckats dåligt på Tv marknaden för felprocenten var riktigt hög på oled paneler (närmare 50% som fick slängas).

Förstår inte hur dom kan bära något ansvar för det går dåligt för några, oled är ju bara i sin linda. Sen sålde ju one plus one bra trots vanlig LCD skärm.
Även Eriksson drog sig ur av flera orsaker mobilmarknaden (var snarare bra).

Sen vist företag gör både bra och dåliga saker när dom sätter sina beslut.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar