Permalänk
Medlem

Sjunger mitt nätagg på sista versen?

Tjena

Efter ca 3 år från nyinköp har min dator nu börjat krångla. Jag misstänker ett kasst nätagg men tänkte höra lite från er först så jag slipper betala felsöknings-avgift ifall nätagget inte skulle vara boven.

Till problemet. Datorn stänger alltså av sig och sätts efter 3 sekunder på igen. Det är bara vid spel, benchmark-tester som detta sker. Alltså inte vid casual surfande eller hearthstone-lir osv. Till en början var det bara i Far Cry 3 som det hände men nu händer det även i csgo (de vanliga banorna), dock inte små community-banor som arena och surf osv.

För att utesluta orsaker kan jag säga att jag:
Kollat temperatur på CPU och GPU, de ligger runt 60-70 respektive 70-80 grader
Har testat klocka upp grafikkortet lite, ligger annars i stock.
har kört prime95 i 12h utan några problem alls. Både med och utan överklock på CPU.
har även testat furmark på maxinställningar där gpun går upp i 85 grader som max efter 10 minuter
har testat furmark och prime95 samtidigt. Ibland kraschar det men ibland inte.
installerat om Windows
kikat efter brustna kondensatorer på moderkortet, men det ser friskt ut.

Det känns alltså då som felande länken är nätagget. Skulle dock kunna vara grafikkortet antar jag?

Specs ser ni i sign, och om det är någon info jag missat så är det bara att hojta till.
Resten överlåter jag till er

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850

Permalänk
Medlem

Tänkte jag återupplivar tråden innan jag skickar in hela datorn till felsökning.

Jag har skickat in nätagget och de kunde inte hitta något fel.
Jag har testat ett annat grafikkort. Samma problem.
Samt testat ramstickorna var för sig, utan resultat

Detta får mig nu att tro att det skulle röra sig om moderkortet eller CPU.

Vad tror ni? Finns det något enkelt sätt att felsöka själv utan att låna annat moderkort/CPU?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

Tänkte jag återupplivar tråden innan jag skickar in hela datorn till felsökning.

Jag har skickat in nätagget och de kunde inte hitta något fel.
Jag har testat ett annat grafikkort. Samma problem.
Samt testat ramstickorna var för sig, utan resultat

Detta får mig nu att tro att det skulle röra sig om moderkortet eller CPU.

Vad tror ni? Finns det något enkelt sätt att felsöka själv utan att låna annat moderkort/CPU?

Jag har haft samma problem, visade sig vara agget som inte klarade ge tillräckligt med ström eller liknande, budget agg dessutom. Behöver inte vara fel på ditt agg, bara utslitet och dåligt helt enkelt. Testa byt, om det händer ofta kan du alltid köpa ett men funkar det inte så lämna tillbaka det (kan vara olagligt att göra så men ja.. det går ju alltid).

Permalänk
Medlem

tror det är värme lr minnet(värme). prova sänka mhz på minnena ifall moderkortet stör sig på dom.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

tror det är värme lr minnet(värme). prova sänka mhz på minnena ifall moderkortet stör sig på dom.

Felet är åtgärdat för länge sedan men jag var lat och glömde uppdatera. Tog till sist in hela datorn för service för att inte slita håret av mig eftersom jag aldrig kunde förstå felet. Visade sig till slut vara nätagget som var kasst, som jag trodde från början. De kunde inte hitta något fel på det från början men när jag betalade 700kr för en komplett undersökning hittade dom det Fick tillbaka mina pengar, samt 1000kr av Fractal Design på garantin till mitt nya G2 Supernova 850w

Visa signatur