Låga FPS i Battlefield 4 med Asus R9 290 4GB [HJÄÄÄÄÄÄLP!!!]

Permalänk
Medlem

Låga FPS i Battlefield 4 med Asus R9 290 4GB [HJÄÄÄÄÄÄLP!!!]

Hej

Byggde i dagarna ihop ett nytt system bestående av:

AMD FX-8370 @ 4GhZ
ASUS R9 290 4 GB DirectCU II
MSI 970 GAMING MB
2x4GB 1600MzH Corsair Vengance LP
Intel 530 120GB SSD
EVGA SuperNOVA 750B1 750W
Fractal Design R5

Drog igång Battlefield 4 nu och när jag kör automatiska inställningar i Battlefield för "Ultra" så kommer jag upp i runt 15 FPS och ett sjukt lagg.
Sänker jag ner till "LOW" lyckas jag komma upp i runt 40-45 FPS.
Temperaturerna för CPU och GPU när jag kör spelet på "Ultra" går inte upp i högre än ca.23 och 35 grader heller så jag tycker det känns som om något är fel, precis som om komponenterna inte kommer upp i närheten av sin fulla kapacitet.

Vad tycker ni? Vad bör jag börja med att kolla?
Alla drivrutiner till GPU osv. har jag uppdaterat till de senaste versionerna.

Tack på förhand!!!

Känns vä

Visa signatur

AMD FX-8370 @ 4GhZ | ASUS R9 290 4 GB DirectCU II | MSI 970 GAMING | 16GB 1600MzH Corsair Vengance LP | Intel 530 120GB SSD | EVGA SuperNOVA 750B1 750W | Corsair H60i V2 | Fractal Design R5 |

Permalänk
Avstängd

Körde du nVIDIA tidigare?
Samma problem i andra spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Körde du nVIDIA tidigare?
Samma problem i andra spel?

Nej det har jag inte gjort, allt i mitt system är helt nytt!

Yes, samma problem i t.ex. COD Advanced Warfare.

Bifogar en dump!

Visa signatur

AMD FX-8370 @ 4GhZ | ASUS R9 290 4 GB DirectCU II | MSI 970 GAMING | 16GB 1600MzH Corsair Vengance LP | Intel 530 120GB SSD | EVGA SuperNOVA 750B1 750W | Corsair H60i V2 | Fractal Design R5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskerien:

Nej det har jag inte gjort, allt i mitt system är helt nytt!

Yes, samma problem i t.ex. COD Advanced Warfare.

Bifogar en dump!

http://s5.postimg.org/9sf0dxebr/Untitled.png

Så vitt jag kan se så verkar knappt varken GPU eller CPU ansträngas speciellt mycket?

Visa signatur

AMD FX-8370 @ 4GhZ | ASUS R9 290 4 GB DirectCU II | MSI 970 GAMING | 16GB 1600MzH Corsair Vengance LP | Intel 530 120GB SSD | EVGA SuperNOVA 750B1 750W | Corsair H60i V2 | Fractal Design R5 |

Permalänk
Medlem

har du kopplat in skärmen i gpun? kan ju vara så att du råkat setta den i moderkortet, och då kör den på cpuns grafik.

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

har du kopplat in skärmen i gpun? kan ju vara så att du råkat setta den i moderkortet, och då kör den på cpuns grafik.

Även om detta inträffar väldigt ofta så är det tyvärr inte fallet här. Dels så hade inte grafikkortet använts över huvud taget som grafen visar, och dels så har inte en 8370 någon inbyggd grafikdel.

TS: Det verkar som att datorn/grafikkortet befinner sig i något energisparläge då frekvensen på kortet verkar ligga runt 600 MHz, kan du tag en titt på det?

Permalänk
Entusiast

Undrar samma som ovan. Annars kanske du glömt drivrutiner?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

har du kopplat in skärmen i gpun? kan ju vara så att du råkat setta den i moderkortet, och då kör den på cpuns grafik.

Skrivet av milo_:

Även om detta inträffar väldigt ofta så är det tyvärr inte fallet här. Dels så hade inte grafikkortet använts över huvud taget som grafen visar, och dels så har inte en 8370 någon inbyggd grafikdel.

Precis, finns öven erfarna byggare som kan göra det simpla nybörjarmisstaget Dock inte så lätt på denna CPU utan integrerad grafik..

TS: Det verkar som att datorn/grafikkortet befinner sig i något energisparläge då frekvensen på kortet verkar ligga runt 600 MHz, kan du tag en titt på det?

Skrivet av MrAdde:

Undrar samma som ovan. Annars kanske du glömt drivrutiner?

Ja, något är ju inte som det ska..
Hur kollar jag detta på enklaste sätt?
Laddat ner senaste drivrutinerna från Asus för grafikkortet osv.
Körde ett minnestest på RAM också då det är de enda komponenterna jag hade kvar från ett tidigare bygge. Men enligt testet skall dessa vara felfria.
Förstår inte varför det blir såhär :/

Visa signatur

AMD FX-8370 @ 4GhZ | ASUS R9 290 4 GB DirectCU II | MSI 970 GAMING | 16GB 1600MzH Corsair Vengance LP | Intel 530 120GB SSD | EVGA SuperNOVA 750B1 750W | Corsair H60i V2 | Fractal Design R5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskerien:

Ja, något är ju inte som det ska..
Hur kollar jag detta på enklaste sätt?
Laddat ner senaste drivrutinerna från Asus för grafikkortet osv.
Körde ett minnestest på RAM också då det är de enda komponenterna jag hade kvar från ett tidigare bygge. Men enligt testet skall dessa vara felfria.
Förstår inte varför det blir såhär :/

ASUS drivrutiner är utdaterade. Ladda alltid ned från AMD i fortsättningen. Här hittar du dem: http://support.amd.com/en-us/download

Börja med det och återkom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

ASUS drivrutiner är utdaterade. Ladda alltid ned från AMD i fortsättningen. Här hittar du dem: http://support.amd.com/en-us/download

Börja med det och återkom.

Laddat ner och installerad de senaste drivrutinerna från AMD. Jag märkte en viss skillnad prestandamässigt, men ingen skillnad när jag öppnar ett spel.

Fortfarande låg FPS + låga temperaturer/aktivitet på både CPU & GPU.
I Battlefield 4 på automatiska inställningar på "HIGH" kom jag upp i 11 FPS..

Några andra ideér? :/

Visa signatur

AMD FX-8370 @ 4GhZ | ASUS R9 290 4 GB DirectCU II | MSI 970 GAMING | 16GB 1600MzH Corsair Vengance LP | Intel 530 120GB SSD | EVGA SuperNOVA 750B1 750W | Corsair H60i V2 | Fractal Design R5 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oskerien:

Laddat ner och installerad de senaste drivrutinerna från AMD. Jag märkte en viss skillnad prestandamässigt, men ingen skillnad när jag öppnar ett spel.

Fortfarande låg FPS + låga temperaturer/aktivitet på både CPU & GPU.
I Battlefield 4 på automatiska inställningar på "HIGH" kom jag upp i 11 FPS..

Några andra ideér? :/

Vilken upplösning kör du med i BF4? Kolla i spelet

Gå in i catalyst under 3d inställningar och välj "maximum performance"

Bör heta nåt sånt.

Prova K-boost?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskerien:

Laddat ner och installerad de senaste drivrutinerna från AMD. Jag märkte en viss skillnad prestandamässigt, men ingen skillnad när jag öppnar ett spel.

Fortfarande låg FPS + låga temperaturer/aktivitet på både CPU & GPU.
I Battlefield 4 på automatiska inställningar på "HIGH" kom jag upp i 11 FPS..

Några andra ideér? :/

Gå in i CCC (Catalyst Control Center) och kolla om kortet är satt i något energisparläge. Kolla även så att datorn inte är satt i något energisparläge. Hittas via: Kontrollpanelen -> Maskinvara och ljud -> Energialternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Vilken upplösning kör du med i BF4? Kolla i spelet

Gå in i catalyst under 3d inställningar och välj "maximum performance"

Bör heta nåt sånt.

Prova K-boost?

Har inte testat K-Boost, är inte det till för EVGA's GPU's?

Skrivet av milo_:

Gå in i CCC (Catalyst Control Center) och kolla om kortet är satt i något energisparläge. Kolla även så att datorn inte är satt i något energisparläge. Hittas via: Kontrollpanelen -> Maskinvara och ljud -> Energialternativ

Jag kör 1080p i upplösning i spelen.

I alla inställningar jag kan hitta i CCC så är dem inställda på att maximal prestanda skall prioriteras. Även energialternativen i Windows är inställda på "Hög prestanda", även under "Avancerade inställningar".

Ska installera en annan version av Windows 8.1 nu, samt återställa BIOS och flasha om det. Och installera alla drivrutiner om igen. Får hoppas det fixar sig då kanske.

Visa signatur

AMD FX-8370 @ 4GhZ | ASUS R9 290 4 GB DirectCU II | MSI 970 GAMING | 16GB 1600MzH Corsair Vengance LP | Intel 530 120GB SSD | EVGA SuperNOVA 750B1 750W | Corsair H60i V2 | Fractal Design R5 |

Permalänk

Du kan ha slut på vram, det skulle förklara dom låga fps:en och den låga belastningen, kolla i afterburner om vram går upp till max när du kör

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Du kan ha slut på vram, det skulle förklara dom låga fps:en och den låga belastningen, kolla i afterburner om vram går upp till max när du kör

Om jag kör igång t.ex. Asus GPU Monitor och spelar BF4 så kommer min "Memory usage" upp i kanske mellan 700-900MB. Så av 4GB kan jag ju inte påstå att det är påväg att ta slut direkt Tycker väl att detta grafikkortet borde klara av betydligt mer än de resultat jag fått.

Visa signatur

AMD FX-8370 @ 4GhZ | ASUS R9 290 4 GB DirectCU II | MSI 970 GAMING | 16GB 1600MzH Corsair Vengance LP | Intel 530 120GB SSD | EVGA SuperNOVA 750B1 750W | Corsair H60i V2 | Fractal Design R5 |

Permalänk
Medlem

Din GPU usage ser väldigt skum ut
Som nån nämnde tidigare så ligger ditt kort också bara runt 600 mhz när det borde vara på 1000 mhz.
Om det beror på att det inte klarar högre på grund av nått fel, eller om det är nått mjukvaruproblem som gör att den inte tror att den har nått att göra så att den clockar ner sig vet jag inte.

Kunde inte se att du svarat på det, men hade du testat något annat spel också?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med min setup med 8320, jag gav dock tillslut upp och sålde. Men bland annat hade jag trots hög klock på CPU låg GPU-usage osv.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

det var en skum gpu usage, den hoppar ju helt galet upp och ner så ska det absolut inte göra när man spelar spel, nåt är ju väldigt fel hade testat först med ett annat grafikkort tror nog där felet ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskerien:

Har inte testat K-Boost, är inte det till för EVGA's GPU's?

Jag kör 1080p i upplösning i spelen.

I alla inställningar jag kan hitta i CCC så är dem inställda på att maximal prestanda skall prioriteras. Även energialternativen i Windows är inställda på "Hög prestanda", även under "Avancerade inställningar".

Ska installera en annan version av Windows 8.1 nu, samt återställa BIOS och flasha om det. Och installera alla drivrutiner om igen. Får hoppas det fixar sig då kanske.

Låter som en bra idé, gör så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haljuken:

Din GPU usage ser väldigt skum ut
Som nån nämnde tidigare så ligger ditt kort också bara runt 600 mhz när det borde vara på 1000 mhz.
Om det beror på att det inte klarar högre på grund av nått fel, eller om det är nått mjukvaruproblem som gör att den inte tror att den har nått att göra så att den clockar ner sig vet jag inte.

Kunde inte se att du svarat på det, men hade du testat något annat spel också?

Precis, något konstigt är det ju! Ja, det har jag gjort. Samma problem vad jag än kör, känns även som om "grafiken" i windows flyter på dåligt mestadels också.

Skrivet av TobbeH94:

Jag hade problem med min setup med 8320, jag gav dock tillslut upp och sålde. Men bland annat hade jag trots hög klock på CPU låg GPU-usage osv.

Skrivet av HazZarD:

det var en skum gpu usage, den hoppar ju helt galet upp och ner så ska det absolut inte göra när man spelar spel, nåt är ju väldigt fel hade testat först med ett annat grafikkort tror nog där felet ligger.

Ja, den kurvan är helt åt helvette!

Skrivet av milo_:

Låter som en bra idé, gör så.

Nytt W8 från en annan ROM är installerad nu och än så länge verkar allt flyta på bra. Prestandan när man enbart surfar eller liknande, samt flytet i hela Windows känns nu avsevärt bättre.
Skall installera drivrutiner för GPU osv. och göra ett nytt försök.
Skriver här så fort jag har en ny update! Kvarstår problemet blir det väl att åka och byta grafikkoret.

Visa signatur

AMD FX-8370 @ 4GhZ | ASUS R9 290 4 GB DirectCU II | MSI 970 GAMING | 16GB 1600MzH Corsair Vengance LP | Intel 530 120GB SSD | EVGA SuperNOVA 750B1 750W | Corsair H60i V2 | Fractal Design R5 |

Permalänk
Inaktiv

Tror nog inte det är GPU:n direkt.
Kör med ett ASUS R9 280 3.1 Ghz 3gb VRAM som är betydligt sämre, och jag maxar spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244686:

Tror nog inte det är GPU:n direkt.
Kör med ett ASUS R9 280 3.1 Ghz 3gb VRAM som är betydligt sämre, och jag maxar spelet.

Jo, det förstår jag också. Men nu menar jag att det kanske är något fel på själva GPU'n naturligtvis.

Visa signatur

AMD FX-8370 @ 4GhZ | ASUS R9 290 4 GB DirectCU II | MSI 970 GAMING | 16GB 1600MzH Corsair Vengance LP | Intel 530 120GB SSD | EVGA SuperNOVA 750B1 750W | Corsair H60i V2 | Fractal Design R5 |

Permalänk
Medlem

Har du kopplat all ström som behövs till GPUn då? Kör 3DMark Fire Strike och posta en länk till dina resultat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Har du kopplat all ström som behövs till GPUn då? Kör 3DMark Fire Strike och posta en länk till dina resultat.

Ja, jag trodde att det var det som var felet först så det har jag dubbelkollat säkert tio gånger haha.
Här är resultatet:

Visa signatur

AMD FX-8370 @ 4GhZ | ASUS R9 290 4 GB DirectCU II | MSI 970 GAMING | 16GB 1600MzH Corsair Vengance LP | Intel 530 120GB SSD | EVGA SuperNOVA 750B1 750W | Corsair H60i V2 | Fractal Design R5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskerien:

Ja, jag trodde att det var det som var felet först så det har jag dubbelkollat säkert tio gånger haha.
Här är resultatet: http://s4.postimg.org/iv6jxgpzh/3_D_Mark.png

Något är fel på din cpu, inte gpu. Antingen får den nog inte tillräckligt med ström vilken kan tyda fel på ditt mobo eller nätagg eller så är det fel på själva cpun. Du ska inte ha så låg score som ca 3k med den cpun du har. Dubbelkolla även så att alla strömkablar verkligen sitter fast som dem ska.

Edit: Installera även chipset för ditt mobo om du inte har gjort det.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Något är fel på din cpu, inte gpu. Antingen får den nog inte tillräckligt med ström vilken kan tyda fel på ditt mobo eller nätagg eller så är det fel på själva cpun. Du ska inte ha så låg score som ca 3k med den cpun du har. Dubbelkolla även så att alla strömkablar verkligen sitter fast som dem ska.

Okej, du är helt säker? Något tips på hur jag kan utesluta något på lättaste sätt? Vill ju helst slippa åka fram och tillbaka till NON för att byta komponenter hela tiden.. haha

Visa signatur

AMD FX-8370 @ 4GhZ | ASUS R9 290 4 GB DirectCU II | MSI 970 GAMING | 16GB 1600MzH Corsair Vengance LP | Intel 530 120GB SSD | EVGA SuperNOVA 750B1 750W | Corsair H60i V2 | Fractal Design R5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskerien:

Okej, du är helt säker? Något tips på hur jag kan utesluta något på lättaste sätt? Vill ju helst slippa åka fram och tillbaka till NON för att byta komponenter hela tiden.. haha

Om du har möjlighet, testa ett annat nätagg. Installera även chipset för ditt mobo om du inte har det. Annars är det väldigt svårt att göra något åt det utan att chansa vad det är för fel och byta ut del för del tills det löser sig.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Om du har möjlighet, testa ett annat nätagg. Installera även chipset för ditt mobo om du inte har det. Annars är det väldigt svårt att göra något åt det utan att chansa vad det är för fel och byta ut del för del tills det löser sig.

Okej!

Jag körde iallafall igång BF4 nu igen, på automatiska inställningar på HIGH ligger jag nu runt 70 FPS. Så en klar förbättring där.
Men du är fortfarande övertygad om att det är något fel iallafall?
Kan RAM-minnena vara en bov i dramat också?

EDIT: Tycker fortfarande att min GPU-Usage ser väääldigt ryckig ut?

Visa signatur

AMD FX-8370 @ 4GhZ | ASUS R9 290 4 GB DirectCU II | MSI 970 GAMING | 16GB 1600MzH Corsair Vengance LP | Intel 530 120GB SSD | EVGA SuperNOVA 750B1 750W | Corsair H60i V2 | Fractal Design R5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskerien:

Okej!

Jag körde iallafall igång BF4 nu igen, på automatiska inställningar på HIGH ligger jag nu runt 70 FPS. Så en klar förbättring där.
Men du är fortfarande övertygad om att det är något fel iallafall?
Kan RAM-minnena vara en bov i dramat också?

Det kan även vara andra fel :P, testa ditt ram med memtest 86. gör det bootbart med en usb och testa ramet. Om du får något fel så dra ut en sticka och testa dem var för sig i runt en-två timmar. Därefter kan du dra en slutsats om vilken sticka det är fel på. Om du inte hittar något och felet återkommer tror jag på att det är något ström fel iaf. Mobo eller nätagg är det jag chansar på om detta händer.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

I 3D Mark testet var någonting galet med din CPU. Kanske alla kärnor inte är aktiverade? MEn om BF4 fungerade bättre nu så kan du ju testa att köra 3D Mark en gång till. Physics Score borde i alla fall ligga på 7000-8000 vet inte så exakt för en 8370 men något sådant i alla fall.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p