Utbetalning till Paypal - Gåva eller Vinst?

Permalänk
Medlem

Utbetalning till Paypal - Gåva eller Vinst?

Hej,

Jag sitter och spånar på en projektidé och behöver lite hjälp med en skatterelaterad fråga:
Ponera att jag driver ett företag som tillhandahåller en tjänst till privatpersoner som mot en viss prestation får en ekonomisk ersättning med hjälp av Paypal eller andra utbetalningstjänster.

Hur borde skatteverket se på denna transaktion? Rimligtvis tycker jag det borde klassas som en "tack-för-hjälpen"-gåva?
Jag har ställt denna fråga till skatteverket också men ännu inte fått svar och räknar inte med att få det innan Juni heller...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Att du får betalt för att utföra ett arbete låter väldigt mycket som vilken inkomst som helst, oavsett hur pengarna betalas ut.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Ja, fast skillnaden här är att den som utför arbetet inte är anställd i det företag som betalar ut pengarna.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Ja, fast skillnaden här är att den som utför arbetet inte är anställd i det företag som betalar ut pengarna.

Va? Driver du enskild firma? Oavsett vad så ska du skatta på överskottet från verksamheten. Du tror inte alla annars skulle använda Paypal och "tack-för-hjälpen-gåvor istället för att skatta 50-70%?

Permalänk
Medlem

Ja, jag kommer att betala ut dessa pengar i någon företagsform (enskild firma, hb eller ab) och självklart ska alla pengar som kommer in i företaget skattas helt enligt svenska skatteregler - något annat vore olagligt.

Det jag vill göra är att belöna användarna av tjänsten med en enkel paypal-utbetalning (på skattade pengar enligt mint stycke ovan) eller annan tjänst och detta ska bokföras.

Mig veterligen kan detta bokföras som vinst, men då måste jag blanda in lotteriinspektionen (och säkert nån annan statlig instans) och mottagaren riskerar att åka på vinstskatt (enligt svenska skatteregler)

Gåva borde också vara en giltig bokföring och det finns (om jag inte missminner mig) ett schablonbelopp som är skattefritt, men vad händet sedan? Hur mycket pengar får ett företag avsätta som gåvor?

Hur mycket pengar får en mottagare få i form av gåvor innan hen blir mål för en pengatvättsutredning?

Jag vill alltså inte smita undan några svenska skatteregler eller tvätta pengar utan helt enkelt belöna de användare som flitigt använder tjänsten.

Jag tror inte att jag kommer få svar här på Sweclockers, men kanske hänger det någon ekonom eller controller här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Ja, jag kommer att betala ut dessa pengar i någon företagsform (enskild firma, hb eller ab) och självklart ska alla pengar som kommer in i företaget skattas helt enligt svenska skatteregler - något annat vore olagligt.

Det jag vill göra är att belöna användarna av tjänsten med en enkel paypal-utbetalning (på skattade pengar enligt mint stycke ovan) eller annan tjänst och detta ska bokföras.

Mig veterligen kan detta bokföras som vinst, men då måste jag blanda in lotteriinspektionen (och säkert nån annan statlig instans) och mottagaren riskerar att åka på vinstskatt (enligt svenska skatteregler)

Gåva borde också vara en giltig bokföring och det finns (om jag inte missminner mig) ett schablonbelopp som är skattefritt, men vad händet sedan? Hur mycket pengar får ett företag avsätta som gåvor?

Hur mycket pengar får en mottagare få i form av gåvor innan hen blir mål för en pengatvättsutredning?

Jag vill alltså inte smita undan några svenska skatteregler eller tvätta pengar utan helt enkelt belöna de användare som flitigt använder tjänsten.

Jag tror inte att jag kommer få svar här på Sweclockers, men kanske hänger det någon ekonom eller controller här.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har svårt att förstå vad du menar och vad exakt det är du ska göra. Försök att förklara tydligare hur och vad du ska göra. Jag skriver examensarbete på civilekonomprogrammet och borde väl rimligen kunna ge ett bra svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Du säger att personer ska utföra prestationer mot betalning. Om du anlitar personer utan F-skatt för detta så måste du normalt betala arbetsgivaravgifter och göra skatteavdrag på beloppet. Svårt att säga mer utan att veta närmare vad det handlar om.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det är väldigt luddiga frågor, men samtidigt vill jag tro att systemet jag försöker sätta ihop är unikt och jag vill försöka hålla det så hemligt som möjligt, men jag ska försöka utveckla det så gott jag kan.

Tanken är en onlinebaserad tjänst som är helt reklamfinansierad där jag på användarnivå loggar exakt hur stor del av reklamintäkten varje användare står för och när alla mina omkostnader är betalda vill jag ge tillbaka en viss procentsats av respektive användares reklamintäkt till användaren.

Rent företagsekonomiskt borde jag kunna driva denna tjänst i egenskap av "Enskild Näringsverksamhet" där allt överskott tillfaller mina privata tillgångar som jag sedan gör Switsh/Payson/Paypal-utbetalningen från, men då uppstår problemet att det är mottagaren som blir skyldig att redovisa inkomsten.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Zevon länkade väl det som är intressant för dig? Se till att anlita flera olika personer så utbetalningen per person understiger 1000 kr så är din inblandning lätt.