Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur fraktar jag hela datorn till Belgien? Plocka isär den eller inte?

Permalänk

Hur fraktar jag hela datorn till Belgien? Plocka isär den eller inte?

Tjohej!

Nu flyr jag snart Sverige för att tillfälligt bo och jobba i Belgien, tar då med datorn. Det är den här: https://www.komplett.se/pc-i-delar-intel-gamer/794921

Hur dumt är det att stoppa ner hela datorn i Chassits kartong (jag har den kvar med frigolit runt hörnen) och leverera till Belgien? Är det dumt att frakta den helt ihopsatt eller måste jag plocka isär den och leverera enskilda delar (mycket mer skrymmande och då även dyrare, lär dela upp den i två kartonger då; en för chassi och en kartong fylld med restern av delarna).
Nu hittar jag inte den totala vikten någonstans men Chassit väger 11 kg så totalt runt ~13 kg kanske med alla delar inne i datorn.

Om jag gör det borde jag stödja/förstärka delarna inne i datorn på något sätt? Såg en läskig gif häromdagen där de gjorde ett kollisionstest från typ en halv meter ner i golvet och hela grafikkortet lossnade då den ju bara sitter fastskruvad i ena ändan mardrömsmaterial!

Är det något man kan göra på posten eller ska jag beställa frakt på DHL eller dylikt? Klistrar man på en "FRAGILE" lapp av något slag kanske så de inte är så hårdhänta?

Har ni gjort något liknande? Hur gick det och ca hur mycket kostade det?

Tacksam för svar!
/Sanna

Permalänk
Medlem

CPU kylare samt grafikkort och om du har något liknande som har en hävstångs effekt ska tas bort åtminstone. FRAGILE ska hu nog skriva men det gamla rådet med posen är pack så det håller om någon "tappar" det från 1m höjd.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sannasanna:

Tjohej!
Nu flyr jag snart Sverige för att tillfälligt bo och jobba i Belgien, tar då med datorn. Det är den här: https://www.komplett.se/pc-i-delar-intel-gamer/794921
Hur dumt är det att stoppa ner hela datorn i Chassits kartong (jag har den kvar med frigolit runt hörnen) och leverera till Belgien? Är det dumt att frakta den helt ihopsatt eller måste jag plocka isär den och leverera enskilda delar (mycket mer skrymmande och då även dyrare, lär dela upp den i två kartonger då; en för chassi och en kartong fylld med restern av delarna).
Nu hittar jag inte den totala vikten någonstans men Chassit väger 11 kg så totalt runt ~13 kg kanske med alla delar inne i datorn.
Om jag gör det borde jag stödja/förstärka delarna inne i datorn på något sätt? Såg en läskig gif häromdagen där de gjorde ett kollisionstest från typ en halv meter ner i golvet och hela grafikkortet lossnade då den ju bara sitter fastskruvad i ena ändan mardrömsmaterial!
Är det något man kan göra på posten eller ska jag beställa frakt på DHL eller dylikt? Klistrar man på en "FRAGILE" lapp av något slag kanske så de inte är så hårdhänta?
Har ni gjort något liknande? Hur gick det och ca hur mycket kostade det?
Tacksam för svar!
/Sanna

Skrivet av hACmAn:

CPU kylare samt grafikkort och om du har något liknande som har en hävstångs effekt ska tas bort åtminstone. FRAGILE ska hu nog skriva men det gamla rådet med posen är pack så det håller om någon "tappar" det från 1m höjd.

Skulle säga som hACmAn sagt, med reservation för att om det är en Intel originalkylare så bör den klara transporten utan problem, då den dels är rätt lätt, och den dels inte är särskilt hög och därmed inte får någon häveffekt.

Dock så bör du montera bort grafikkortet och antingen skicka det i ett separat paket eller lägga ner det i ditt handbagage om du ska ska flyga. Då grafikkort väger en hel del och som sagt kan PCI slottens lås gå sönder om paketet hanteras hårt och då skadas.

Om du har möjlighet så ta en bild på hur komponenterna ser ut inne i datorn (ta av ena chassisidan) så vi kan se vad det är för specifika komponenter / hyr det ser ut i bygget och därmed kan ge bättre tips på vad du borde montera bort och ta separat.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Plocka ner datorn i delar, skippa chassit och rigga den löst utan chassi i belgien så får du ju med den i vanliga bagaget + handbagaget

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Ta med datorn i delar men skippa chassit och köp ett nytt i belgien:D

Permalänk
Medlem

Om du ska ha använda dator till kontorsändamål, så är det enklare att köpa en billig laptop.

Permalänk
Medlem

Ta loss allt, packa i antistat och bubbelplast inne i chassit?
Men annars så är det väl bara cpu kylaren och grafikkortet som kan ta skada.
Grafikkortet borde få plats i botten av chassit, väl fasttejpat.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk

Custombyggarna skickar likadana datorer med hjälp av fast packmaterial som stöttar grafikkort och kylare. Ett sätt är att låta en stor plastpåse fylla ut alla hörn i lådan och sedan packa den hårt med frigolitpopcorn. Beroende på låda så är en påse norr om och en söder om CPU - kylaren lagom. Se till att ta backup innan, men skruva ändå ur hårddiskar och ta i handbagaget.

Permalänk
Medlem

Jag säger som dom andra. Ta med delar och köp nytt chassi i Belgien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag säger som dom andra. Ta med delar och köp nytt chassi i Belgien.

+1

För kostnaden att skeppa ett 11KGs paket till Belgien får du säkert ett beggat chassi på plats.

Permalänk

Förutom ovanstående råd så skulle jag monterat loss mekaniska hårddiskar om de endast sitter i snabbfästen då det finns risk att de skakas ur dem om de hanteras mindre varsamt.

Permalänk

Tack alla för så snabba svar!

Skrivet av sCaz:

Plocka ner datorn i delar, skippa chassit och rigga den löst utan chassi i belgien så får du ju med den i vanliga bagaget + handbagaget

Det är ju en idé.... om Chassit är tomt kan jag ju också stoppa i andra prylar typ mina kläder ihopvikta och så! Utöver datorn så tar jag ju med mig andra saker från hemmet som också ska med på flyget.

Skrivet av Morgan:

Om du ska ha använda dator till kontorsändamål, så är det enklare att köpa en billig laptop.

Det här är min jobbdator dessvärre Arbetar uteslutande i Photoshop.

Skrivet av dansk1:

Ta loss allt, packa i antistat och bubbelplast inne i chassit?
Men annars så är det väl bara cpu kylaren och grafikkortet som kan ta skada.
Grafikkortet borde få plats i botten av chassit, väl fasttejpat.

Yes, har anti-stat påsarna kvar någonstans. Tror jag gör som dem andra sa och plockar isär alla delarna och beställer nytt chassi i Belgien...

Skrivet av Persienner:

Förutom ovanstående råd så skulle jag monterat loss mekaniska hårddiskar om de endast sitter i snabbfästen då det finns risk att de skakas ur dem om de hanteras mindre varsamt.

Ska göras!