Skrivet av OskarW90:
Bevisbördan ligger hos näringsidkaren (CDON).
Skicka in ett screenshot på deras "vanliga frågor" svar där det står att vissa spel skickas oplomberade. Tryck på igen att spelet levererades oplomberat och att du annars går vidare till ARN, som bör ta upp detta ärende även fast det ligger på gränsen.
Annars så verkar det ju finnas andra personer här som har samma problem, kolla om ni ska göra en KO grupptalan.
Det härär dock ett solklart fall, då de själva till och med skriver på sidan att Varan kan levereras Oplomberad.
Detta är också svar på varför du inte nämnde detta när du först skickade tillbakavaran på ångerrätten. (Om det står i FAQ, så är det ju oftast inget som behövs speciellt nämnas vid en retur).
Så igen.. bevisbördan ligger hos CDON och då de skriver på hemsidan att sakerna kan levereras o-plomberade så går det ej från deras sida att bevisa något, om det inte är så att de har tagit bilder på din order innan utskick.
EDIT:
Här är ett fall som prövats i ARN tidigare:
"Ulf köpte en mobiltelefon på internet. Efter att han hade brutit förpackningen ville han ångra köpet vilket säljaren motsatte sig och hänvisade till köpvillkoren som tydligt sade "att kunden inte får returnera varan om den är använd eller om plomberingen har brutits".
Enligt lagen får en konsument utöva sin ångerrätt endast om denne kan återsända varan i väsentligen oförändrat skick. Däremot säger förarbetet till lagen att ett brutet emballage normalt sett inte ska ses som ett ingrepp i varan. Kostnaden för en ny förpackning anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för. Konsumenten har även rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att kunna undersöka den, även om varan därigenom undergår en värdeminskning. Ulf hade alltså rätt att ångra köpet fast han hade brutit plomberingen.
Källa: ARN ärende 2004-7650 och 2002-1589
Slutsats
Om konsumenten måste bryta förpackningen för att kunna besiktiga och prova varan så är detta tillåtet. Kostnaden ska säljaren stå för."
Dold text
Jag pillade på ett mejl jag tänkte skicka till deras kundtjänst. Vad tror du om detta? Ber dessutom tack så otroligt mycket för informationen, tack tack tack och åter tack allihop!
Mejlet:
Hej! Detta gäller ORDERNR: xxxxxxxx
Beställde Diablo 3 Reaper of Souls Collectors Edition från er, men såg sedan att Blizzard (tillverkaren av spelet) hade rabatt på sin egna digitala deluxe version vilket jag köpte istället då den var billigare.
Hörde av mig till CDON för att avbryta ordern men det var för sent då den var påväg att packas ned.
Får hem varan några dagar senare i ett stort paket, öppnar för att kolla om det är korrekt vara. Vilket det var, men till det konstiga var att spelet ej var inplastat?
Tänkte inte mer på det då jag skulle skicka tillbaka varan igen ändå. Packade ner sakerna och skickade tillbaka till ert lager.
Under veckan som var får jag ett mejl där ni nekar mitt återköp pga produkten ej är inplastad samt att det tydligen var "dammkorn" på någon av skivorna.
Jag loggade in på chatten omgående och skrev att den skickades utan plast och det ända jag gjorde var att kolla så att varan var korrekt sedan skickade jag tillbaka allting.
Dom skulle kolla närmre på detta men återkom idag med att dom ej kommer ta emot varan då dom ej skickar ut spel utan plombering.
Detta tog jag från er kundtjänst "vanliga frågor" (Se också bifogad bild) (Screenshot på det du nämnade ang. plomberingen):
"Det är inte alla leverantörer som väljer att plasta in sina varor. Det är dessvärre ingenting som vi på CDON.com kan påverka, men vi intygar att vi inte säljer begagnade varor.
Din ångerrätt gäller naturligtvis även om varan inte var plomberad när du mottog den."
Detta mejl fick jag från er när ni mottagit varan till lagret och undersökt den:
"Hej,
Tack för ditt mail.
Vi har mottagit din retur men lagret meddelar följande: "Kund har bett om en retursedel för att skicka tillbaka varan då han ångrade köpet. När varan kom tillbaka till lagret var plasten borttagen och discarna hade små dammkorn på sig så man ser att produkten varit använd."
Din retur blir därför inte godkänd och varan returneras till dig. Vänligen återkom ifall du har några frågor."
Då hörde jag direkt av mig till er igen och förklarade som det var och hänvisade till vad ni skriver på kundtjänst om "ej plomberade varor" samt att återköp fortfarande gäller. Personalen jag chattade med skulle kolla upp detta och återkomma på mejl.
Och idag (18/4) fick jag återigen ett mejl från er där ni skriver följande:
Hej,
Tack för ditt mail.
Vi skickar inte spel där förpackningen öppnats, och då vi inte hört något från dig vid leverans så utgår vi från att produkten levererades oöppnad. Beslutat om nekad ångerrätt kvarstår."
Ni skickar alltså inte ut spel där förpackning har öppnats? Jo självklart, då kan jag återigen hänvisa till vad ni skriver på er kundtjänst angående plombering. Där är en anledning till att jag inte hörde av mig, då jag fick uppfattningen om att detta är normalt och sådant som händer. Som jag skrev innan också så hade jag redan köpt en digital licens av spelet på Blizzards egna hemsida, så vad i hela friden skulle jag öppna upp allting för?
Och om ni nu menar att jag skulle ha hört av mig till er om jag märkt att CD-fodralen var öppnade och använda så blir det ändå fel för då har jag ju öppnat varan och meddelar sedan er när jag har öppnat varan. Hur i hela friden tänker ni då att jag ska få återköp? Kan ju lika gärna vara jag som gjort det och sedan skickar in varan till er. Självklart, så har jag ju inte gjort detta.
Jag tittade på kartongen, så att det var rätt vara, sedan skickade jag in den till er igen. Skrev på chatten om att man säkerligen kan kolla om varans CD-nyckel är använd genom att höra av sig till företaget som står bakom spelet.
Om ni fortfarande ej kommer att acceptera återköpet så kommer jag att vända mig till ARN.
Här kommer också ett liknande fall från ARN som kan vara intressant:
Här är ett fall som prövats i ARN tidigare:
"Ulf köpte en mobiltelefon på internet. Efter att han hade brutit förpackningen ville han ångra köpet vilket säljaren motsatte sig och hänvisade till köpvillkoren som tydligt sade "att kunden inte får returnera varan om den är använd eller om plomberingen har brutits".
Enligt lagen får en konsument utöva sin ångerrätt endast om denne kan återsända varan i väsentligen oförändrat skick. Däremot säger förarbetet till lagen att ett brutet emballage normalt sett inte ska ses som ett ingrepp i varan. Kostnaden för en ny förpackning anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för. Konsumenten har även rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att kunna undersöka den, även om varan därigenom undergår en värdeminskning. Ulf hade alltså rätt att ångra köpet fast han hade brutit plomberingen.
Källa: ARN ärende 2004-7650 och 2002-1589
Slutsats
Om konsumenten måste bryta förpackningen för att kunna besiktiga och prova varan så är detta tillåtet. Kostnaden ska säljaren stå för."
Med vänlig hälsning,
Sjoooberg (annat namn i verkligheten)