Folding: Diskussion, hjälp, övrigt dösnack :)

Permalänk
Medlem

Min i7 4770K tuggar stabilt på 15-18k PPD 24/7

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Måste säga att den använder flera kärnor rätt så bra, tuggar på bra på servern.
Men, kan man kanske få den att nyttja den ännu bättre? Kanske något med mer RAM-användning med?

Permalänk
Medlem

verkar tagit helt slut på core17 ...så blev inga 100miljoner före nyår för min del =(

Permalänk
Medlem

ser då fortfarande väldigt få core 17 .. but looks like i made it ! 100 mille ! stänger ner för nåra dar , lite systermunderhållning .

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av atego:

Bara att skicka på RMA, ett nytt kort som man endå har betalt endel pengar för ska inte ha et missljud. RMA!

Skrivet av 47:an:

För er som coilwhine, det bra om ni byter ut dessa direkt.
Detta är inte acceptabelt att behöva leva med dessa oljud, ni har rätt lämna tillbaka korten. Det är helt galet att så många har blivit drabbade av dessa oljud.
Läser man Geforce avdelningen så finns det trådar i överflöd av dessa fenomen som ser ut att drabba de flesta. Det har på något vis blivit till ett undantag att inte få coilwhine.

Stå på er och byt ut era kort.

Har nu stött på problem här... Tröttnade på det coilwhine jag hade, som är fullt hörbart, dels i intro till spel men främst under folding. Så jag lämnade in kortet och fick då till svar att tillverkaren inte täcker coilwhine som uppstår under andra förhållanden än spel 60-100 fps. Är detta verkligen möjligt?
Jag kunde alltså inte få ett nytt kort, fick bara svaret att det inte var något de kunde göra. Det enda tipset de hade var att begränsa fps med mjukvara, men det hjälper ju inte vid folding.

Jag har ett MSI GeForce GTX 970 Gaming som jag köpte från Inet. Någon som har tips?

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av 47:an:

Tror det är svårt från alla att sätta en gräns på vad som är rimligt för att en kund inte skall bli lidande av det. Liknande oljud har funnits ett tag tänker direkt på adaptar och de flesta verkar motarbeta för att minska oljud. Påtaglig nivå bör bytas och de har gått med på att byta efter vissa undersökningar.

Du nämner att de inte vill byta om det gäller andra områden än "spel" och därmed en visst antal fps. Tycker inte att en kund skall lida för att han har andra områden eller avsikter att nyttja delarna till annat än spel.
Går att använda korten utan att det skall vara skadligt eller mer påfrestande än spel. Sen att du inte skall få rätten att få spela med mer än 100 fps (beräknat per kort antar jag), verkar lite drastisk och orimlig gräns kan jag tycka.

Skall inte inte dömma eller säga emot att de (inet) gjort felbedömning, det verkar dock som att grafikkortstillverkarna börjar gå emot detta och vill sätta någon gränser. För att de skall kunna ta dessa ärenden vidare så är nog det bästa utnyttja de trådar som finns. Inet har sin egna avdelning men även MSI själva finns här nu.
Får du inget svar där eller blir illa bemöta så har vi Geforce avdelningen att luta mot.
Har själv haft ärenden med Inet med grafikkort från MSI och det funkat i bra i mina ärenden.
De har dock inte handlat om oljud som detta.

Har fått höra på Gigabyte GTX 970 med 0x15, det var ingen fröjd för örat. Då anser jag mig inte tålig av hög nivå efter många dåliga adaptar och stereo apparater.

Det är nog viktigt att bedömma i god tid om man vill byta eller acceptera ljudet. Det blir nog enklare att byta medans det är relativt nytt.
Tycker att det ändå var bra att du förmedlade detta och gick dit för att anmäla detta butiken.

Dold text

Jo. Skickade in en blankett för att reklamera kortet. Det är ju möjligt att det går, även om inte leverantören tar det på garantin. För mig är det inte kul att använda kortet, speciellt som jag i samma beställning köpte lite grejer för att göra datorn helt ljudlös.

Förstår att de flesta använder korten till spel, men då det inte står någonstans att korten är avsedda för endast detta eller att man ska räkna med coil whine så tror jag att jag får rätt i slutändan.

Permalänk
Medlem

Har inte fått ett enda core17 på 3 veckor! men idag äntligen! Snittar 70K PPD med mitt 970 med Core15 och 18.. men om de lyckas trilla in lite Core17 kommer det ändras till 230K PPD vilket vore lite roligare för poängen! Men arbete som arbete för forskningen, men roligare i topplistan

Folda på gott folk! Vi närmar oss en 15 plats!!! Om 15 timmar! Historiskt!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Satte just igång Folding@Home på min Workstation med en 4790K samt min server med en i5 760. Känns bra att folda igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellgren:

Satte just igång Folding@Home på min Workstation med en 4790K samt min server med en i5 760. Känns bra att folda igen!

När det har tuggat på i några dagar skriv gärna in vad du får för PPD i denna tråden

http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/1...

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför min GPU inte jobbar? Måste man ha en skärm kopplad till den?

Permalänk
Medlem

Hejsan ni på sweclockers! Ni verkan kunna väldigt mycket grejor om detta. Jag är ganska ny till folding, jag har skaffat mig ett MSI R7970 Lightning som ska kunna ge otroliga 110k ppd, men jag får den att göra 41k ppd.. Kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

Marre671 & atego:
även om den "bara" drar 250w konstant och genererar 290k ppd, galet bra siffor, men såhär på rak arm känns det som det skulle göra en klar skillnad på elräkningen att köra dygnet runt?

men klart min nas drar kanske 30w och genererar 2,5k ppd på bara cpu (75%) så det låter ju som att det är riktigt effektivt för att vara ett grafikkort och man får mkt för energin... o andra sidan hade jag inte haft alla diskar i nasen hade den legat på 14w tdp..

går de att köra grafikkort på säg typ 50%?

Du kan alltid klocka ner det och på såvis få det i balans mellan prestanda/energi!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Gubbar behöver ni hjälp ja bara skriv här, som ja ser har redan 47:an varigt snabb och svarat Har svårt dagtid men kvällstid hjälper jag gärna till med!

Hallegren och iromb98 återkom hur det går med era problem!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b130203.jpg

Måste säga att den använder flera kärnor rätt så bra, tuggar på bra på servern.
Men, kan man kanske få den att nyttja den ännu bättre? Kanske något med mer RAM-användning med?

Vad får du i PPD med den prollen?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Vad får du i PPD med den prollen?

Riktigt kasst, tog bort den efter några timmar.

Permalänk
Medlem

Stanford kan ha hittat ett botningsmedel mot Alzheimers och detta kanske följd av vårt foldande.

http://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/11280504...

"Researchers discovered that nerve cells die because cells which are supposed to clear the brain of bacteria, viruses and dangerous deposits, stop working.
These cells, called 'microglia' function well when people are young, but when they age, a single protein called EP2 stops them operating efficiently.
Now scientists have shown that blocking the protein allows the microglia to function normally again so they can hoover up the dangerous sticky amyloid-beta plaques which damage nerve cells in Alzheimer's disease."

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Riktigt kasst, tog bort den efter några timmar.

Skrivet av 47:an:

Det ser ut som den har 3/4 av dina kärnor som det ser som på bilden. Detta är standardinställning som är förvalt.

Förmodar att det var inställt på att använda alla kärnor, om inte:

Så gå in i FAHControl - Configure - Slots - Markera cpu - Edit - Ändra till värdet 40 under "CPUs.

Kan även se om du kan köra bigadv. Har dålig koll hur det ligger till men gränsen är väll 24 eller högre för att ta del av detta.

Hör med Mizcak, Carl_XII eller Jimi84. De har bra erfarenheter med 2/4 sockets.

Du borde kunna köra bigadv ja, eftersom jag klarar av det på 32 kärnor (8x4). I nuläget ger det mig 150K PPD enligt klienten, men det varierar lite då jobben är rätt så långa. Det nuvarande är på 34h och är på 250k poäng.

Om du inte foldat förr, så ge det lite tid. Med passkey får du fin bonus framöver (dvs. i början ger det kasst med poäng)

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av PuMaH:

Jo. Skickade in en blankett för att reklamera kortet. Det är ju möjligt att det går, även om inte leverantören tar det på garantin. För mig är det inte kul att använda kortet, speciellt som jag i samma beställning köpte lite grejer för att göra datorn helt ljudlös.

Förstår att de flesta använder korten till spel, men då det inte står någonstans att korten är avsedda för endast detta eller att man ska räkna med coil whine så tror jag att jag får rätt i slutändan.

Skrivet av 47:an:

Tror det är svårt från alla att sätta en gräns på vad som är rimligt för att en kund inte skall bli lidande av det. Liknande oljud har funnits ett tag tänker direkt på adaptar och de flesta verkar motarbeta för att minska oljud. Påtaglig nivå bör bytas och de har gått med på att byta efter vissa undersökningar.

Du nämner att de inte vill byta om det gäller andra områden än "spel" och därmed en visst antal fps. Tycker inte att en kund skall lida för att han har andra områden eller avsikter att nyttja delarna till annat än spel.
Går att använda korten utan att det skall vara skadligt eller mer påfrestande än spel. Sen att du inte skall få rätten att få spela med mer än 100 fps (beräknat per kort antar jag), verkar lite drastisk och orimlig gräns kan jag tycka.

Skall inte inte dömma eller säga emot att de (inet) gjort felbedömning, det verkar dock som att grafikkortstillverkarna börjar gå emot detta och vill sätta någon gränser. För att de skall kunna ta dessa ärenden vidare så är nog det bästa utnyttja de trådar som finns. Inet har sin egna avdelning men även MSI själva finns här nu.
Får du inget svar där eller blir illa bemöta så har vi Geforce avdelningen att luta mot.
Har själv haft ärenden med Inet med grafikkort från MSI och det funkat i bra i mina ärenden.
De har dock inte handlat om oljud som detta.

Har fått höra på Gigabyte GTX 970 med 0x15, det var ingen fröjd för örat. Då anser jag mig tålig av hög nivå efter många dåliga adaptar och stereo apparater.

Det är nog viktigt att bedömma i god tid om man vill byta eller acceptera ljudet. Det blir nog enklare att byta medans det är relativt nytt.
Tycker att det ändå var bra att du förmedlade detta och gick dit för att anmäla detta butiken.

Dold text

Uppdatering:
Jag fick idag ett samtal av Inet att de gör ett återköp av kortet. Det var ju inte direkt så att de erbjöd sig att göra det direkt, men jag är iaf glad att det löste sig.

Permalänk

Startade precis folda.
Har på Light just nu och "while im working"
Kan jag få den att köra lite på både CPU och GPU på light?
Har inte lyckats hitta någon inställning än.
använder FAHControl 7.4.4

Permalänk
Medlem

slut på core 17 igen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe84:

slut på core 17 igen ?

Verkar så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreamfreezee:

Startade precis folda.
Har på Light just nu och "while im working"
Kan jag få den att köra lite på både CPU och GPU på light?
Har inte lyckats hitta någon inställning än.
använder FAHControl 7.4.4

Kör du light, innebär det att datorn bara foldar nä'r datorn ligger i idle och det går tyvärr inte få att den kör med GPUn då. Utan du måste minst upp på medium.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe84:

slut på core 17 igen ?

Skrivet av Michaelo:

Verkar så

Skickades från m.sweclockers.com

I skrivandes stund har jag ett core 17

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

I skrivandes stund har jag ett core 17

ja nog ser man ju en och annan core 17 nu , men är inte core15 eol *endoflife* ? tyckte jag läste det nånstans ...

Permalänk
Medlem

Tjenare alla foldare

Jag har nyligen börjat folda och ville bara tipsa alla andra som funderar på att prova på folding om den app som finns till Chrome.
Jag kör själv den appen på min skoldator i väntan på att få hem delar till min nya dator, och det är inga problem att låta appen stå på i bakgrunden av datorn medans man sitter och jobbar på lektionerna. Det märks knappt någon skillnad i prestanda för vanligt skoljobb även om man har den inställd på high. Så jag tänkte bara flika in här och rekommendera appen till alla som vill prova på att folda utan att ladda ner några program.

Permalänk
Medlem

Jisses folk!, jag spontan uppgraderade från mitt "högt" överclockade 280 X @ 1180 mhz vilket gav mellan 140 - 160 K PPD, och mitt nya 980 @ 1499 mhz spottar ut 340 - 365 K PPD, helt underbart!^^

sorry jag vart bara så positivt överraskad så jag vart tvungen att dela med migxD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Jisses folk!, jag spontan uppgraderade från mitt "högt" överclockade 280 X @ 1180 mhz vilket gav mellan 140 - 160 K PPD, och mitt nya 980 @ 1499 mhz spottar ut 340 - 365 K PPD, helt underbart!^^

sorry jag vart bara så positivt överraskad så jag vart tvungen att dela med migxD

Vilket WU gör du när du får de poängen? Vilken FAHcore används?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Har kollat lite, skaffat Eons smat plugg i nya huset, satt på folding/desktopdatorn. Drar 250 Watt med 8 diskar och ett MSI 970 som foldar 24/7.

Det blir ca 8-9:- Kr per dygn ganska exakt

Med 2 st 7970 drog samma burk 450 watt..

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Jag får inte kontakt med min andra dator via folding klienten.
Ska ju kunna se/administrera flera med samma klient .
Hur får ja detta att funka ?

Permalänk
Medlem

Hm, GTX 970 ger 35k PPD. Känns.. Långsamt?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]