Permalänk

Budgetdator 5-7K

Tjo!

Jag ska bygga min första dator och jag vet inte om allt är helt optimerat. Jag har frågat Inet och så men jag vill vara hundra procent säker.

Jag gillar inte riktigt idéen med att köpa nya spel som det nyaste Battlefield eller liknande, utan jag föredrar att spela spel som Starcraft2, CS:GO och LOL lite då och då. Men jag vill kunna uppgradera i framtiden.

Den ska helst kosta mellan 5000-7000 Kr och jag tycker det verkar kul att överklocka cpu:n varav jag valde just den.

Ni kan antingen ändra kundvagnen eller göra en helt ny.

Länk till kundvagn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7912197/2015-04-12

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Stämmer precis in på mina behov! Subscribed!

Permalänk
Medlem

Du har valt en Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2 GHz hade nog gärna lagt lite till och i alla fall fått en i 5 .Mer framtidsäkert

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

Lägg till en hundring och ta detta nätagg ist. http://www.inet.se/produkt/6910021/fractal-design-edison-m-65...

Så kan du ju även kika på ett GTX 750 Ti

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Men behövs verkligen en i5 om jag bara vill köra dom spelen?

Permalänk
Skrivet av OlofDaMighty:

Men behövs verkligen en i5 om jag bara vill köra dom spelen?

Nej det behöver du inte. Det jag tror att ottoblom syftade till var att datorn blir lite mer "framtidssäker" och "hänger med" längre med en i5:a.
Men jag tycker du ska köra på Pentiumen då den duger gott för dina behov, så kan du uppgradera till en i5/i7 i framtiden om du tycker det behövs.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Tack för svaren, jag ska nog köra med det nätagget som du föreslog. Men jag undrar lite om/hur mycket watt det drar att överklocka cpu:n för om det inte drar så mycket ska jag nog köra med r7 260x medan om den drar jättemycket ska jag nog välja gtx 750 ti. För dom har ju samma specs bara att gtx drar lite mindre och kostar lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlofDaMighty:

Tack för svaren, jag ska nog köra med det nätagget som du föreslog. Men jag undrar lite om/hur mycket watt det drar att överklocka cpu:n för om det inte drar så mycket ska jag nog köra med r7 260x medan om den drar jättemycket ska jag nog välja gtx 750 ti. För dom har ju samma specs bara att gtx drar lite mindre och kostar lite mer.

Med max oc på cpu och gpu kommer systemet aldrig dra över 250W! Allt över 450-500W psu är helt bortkastade pengar!
Edit. Men byt gärna till 450W modellen av fractal psu'n han länka till
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av OlofDaMighty:

Det nätagget jag länkade till kommer klara det med god marginal.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Det nätagget jag länkade till kommer klara det med god marginal.

Ja, minst 400W matginal. Ett system med en överklockad pentium AE drar i runda slängar 100W, ett 260X kanske 150W

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Ja, minst 400W matginal. Ett system med en överklockad pentium AE drar i runda slängar 100W, ett 260X kanske 150W

Om jag ska läsa lite mellan raderna så insinuerar du att TS ska välja ett nätaggregat med mindre effekt?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Om jag ska läsa lite mellan raderna så insinuerar du att TS ska välja ett nätaggregat med mindre effekt?

Haha, nä det blir kalasfint med 650W:) handlar ju inte om några stora pengar. Men om varje krona räknas kan man ju med god marginal tom köpa 450W

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Haha, nä det blir kalasfint med 650W:) handlar ju inte om några stora pengar. Men om varje krona räknas kan man ju med god marginal tom köpa 450W

Jo sant. Men exempelvis guru3d.com rekommenderar 450W för ett system med ett 260X, så jag skulle inte gå under det för att vara på säkra sidan.
Men ska man gå på rena siffror så stämmer det rätt bra som du säger att systemet troligtvis inte kommer dra mycket mer än ca 250W.
Sedan så tycker jag det är bra att ha lite "marginal" till framtida uppgraderingar också.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om jag snor din tråd nu men känner att jag kanske inte behöver skapa en ny tråd för ytterligare en dator i 7k klassen...

Någon som har någon åsikt eller kan slänga ett getöga på denna burk för 7000:- innan jag skickar den vidare till berörd person http://www.inet.se/kundvagn/visa/7918415/2015-04-23 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhizo:

Ber om ursäkt om jag snor din tråd nu men känner att jag kanske inte behöver skapa en ny tråd för ytterligare en dator i 7k klassen...

Någon som har någon åsikt eller kan slänga ett getöga på denna burk för 7000:- innan jag skickar den vidare till berörd person http://www.inet.se/kundvagn/visa/7918415/2015-04-23 ?

Jag skulle tagit ett 97 moderkort. H97. Går även med Z97.
Det här är billigaste 97 ATX kortet http://www.inet.se/produkt/1902698/msi-h97-pc-mate
Just det här finns inte i lager, men kommer om en vecka.
87 tillhör en föregående generation.

Ta hellre den här hårddisken. WD Blue 1TB. http://www.inet.se/produkt/4304280/1tb-wd-blue-7200rpm-64mb
Black är dyrare men just inget bättre.

I övrigt ser det bra ut. Fullt godkänt.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk

Hej igen, jag undrar hur mycket man tjänar på att ha en ssd(i speed) och om jag inte borde köra på en hdd och i så fall vilken(jag vill ha från 250 gb till 500 gb).

Permalänk

Skulle en "320gb blue 7200 rpm 16mb" vara bra.
På den dator jag har nu använder jag bara 92 gb och jag tror inte den siffran kommer öka med ens 50 gb inom några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Jag skulle tagit ett 97 moderkort. H97. Går även med Z97.
Det här är billigaste 97 ATX kortet http://www.inet.se/produkt/1902698/msi-h97-pc-mate
Just det här finns inte i lager, men kommer om en vecka.
87 tillhör en föregående generation.

Ta hellre den här hårddisken. WD Blue 1TB. http://www.inet.se/produkt/4304280/1tb-wd-blue-7200rpm-64mb
Black är dyrare men just inget bättre.

I övrigt ser det bra ut. Fullt godkänt.

Tackar missade att det var 87 kort.

är det värt att lägga ~200 till för i3 4330 i stället för i3 4130?

Permalänk
Skrivet av OlofDaMighty:

Hej igen, jag undrar hur mycket man tjänar på att ha en ssd(i speed) och om jag inte borde köra på en hdd och i så fall vilken(jag vill ha från 250 gb till 500 gb).

Skrivet av OlofDaMighty:

Skulle en "320gb blue 7200 rpm 16mb" vara bra.
På den dator jag har nu använder jag bara 92 gb och jag tror inte den siffran kommer öka med ens 50 gb inom några år.

Du tjänar väldigt mycket när det gäller laddningstider på att ha en SSD, då en SSD är mycket snabbare än en traditionell HDD. Så det är inget snack om saken, du ska ha en SSD

Om du klarar dig på 92 GB idag, och inte tror du kommer använda mer än runt 150 GB totalt inom en överskådlig framtid (hur du nu kan klara dig på så lite) så klarar du ju dig fint med bara en SSD på 250 GB. I annat fall är det bara dumsnålt att köpa en HDD på mindre än 1 TB då prisskillnaden mellan 320 GB och 1 TB är löjligt liten. EN WD Blue är ett bra val.

Visa signatur

Citera för svar.