AMD till 14 nanometer med Radeon-familjen "Arctic Islands"

Permalänk
Melding Plague

AMD till 14 nanometer med Radeon-familjen "Arctic Islands"

Över fem år efter introduktionen kommer tillverkningstekniken 28 nanometer från TSMC upphöra som det självklara valet för grafikprocessorer, som går direkt ned till 14 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Längtar.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Inaktiv

Än är AMD inte dött.

Permalänk
Medlem

Äntligen. Ser fram emot det. Men jag är imponerad av vad båda lägren lyckats klämma ut ur 28nm, särskilt GTX 980 som har löjligt låg strömförbrukning trots saftig prestanda.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Goda nyheter. Om korten kommer ut i samband med att Zen lanseras och båda har bra prestanda för priset så blir det nog en AMD-burk för min del under 2016-2017

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Shiit... så 20nm fick de aldrig att fungera. Men att halvera nm storleken (28->14, som effektivt blir typ 1/4 antar jag), och då med 3D och allt... fungerar?
Lite förvånad måste jag säga, men helt klart positivt överraskad.

Permalänk

Låter trevligt detta! Grafikkorten på 14nm kommer bli väldigt spännande att se hur de presterar.

Hur går det för TSMC egentligen? Verkar nästan som att de flesta väljer Samsung 14nm nu istället.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att 28nm blir kvar så länge.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Shiit... så 20nm fick de aldrig att fungera. Men att halvera nm storleken (28->14, som effektivt blir typ 1/4 antar jag), och då med 3D och allt... fungerar?

Nja, det var inte att de inte fick 20nm att fungera eller ej, det är att tillverkningsprocessen TSMC använde sig av inte lämpade sig för "högprestandakretsar". Den ska passa bättre för t.ex ARM-kretsar.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Nu hoppas jag verkligen de tar sig tid att utveckla mindre GPUer med den nya arkitekturen, så vi får se lite energieffektiva budgetkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggelund:

Försök till flamebait /raderat av Najk

Skämtar du eller ljuger du för att vara medvetet provocerande? Eller kanske helt enkelt okunnig, tippar på det sista.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Så här har jag förstått Samsung/Globalfoundries "14nm" efter att läst en del:

Samsung/Globalfoundries 14nm är inte det man normalt kallar för 14nm. Avstånden är densamma i denna nod som vid 20nm, men man har krympt transistorerna samt gått över till FinFET (3D-transistor). För saker som genererar lite mer värme, t.ex. en high-end GPU, kanske det är en fördel att det finns lite extra utrymme? För saker med fokus på låg strömförbrukning får man fördel av att en mindre transistor kräver mindre energi för att "slå om" + den normalt ökande läckströmmen vid krympning "löser" man med att gå till FinFET.

TSMCs 16nm är snarlik i sin design, men många hävdar att den inte är fullt lika "bra" (vad nu det betyder) som Samsung/Globalfoundries process.

Huvudpoängen är: 28->14 betyder ca dubbelt så tät krets, inte fyra gånger så tät.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Riktigt härligt! Ett R9 490 nästa år då.

Lite så man börjar undra hur det ser ut med ryktena om Samsung. Känslan iallafall jag får är att företagen tycks knytas samman mer och mer. Något slags närmande måste ha gjorts.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Dessa otroligt korkade namnen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggelund:

Försök till flamebait, raderat av Najk.

Såna här kommentarer är bara onödiga, lägg ner.

Specifikationerna ser ju ut att följa väntad utveckling i alla fall. Någon som vet hur kostnaden för HBM ser ut gentemot GDDR5? I övrigt så hoppas jag att AMD lyckas rycka upp sin drivrutinsutveckling, verkligen trist att senaste WHQL kom i december. Lyckas de inte få ut en vettig driver till Witcher 3 i rimlig tid så får jag nog börja fundera på Nvidia till nästa uppgradering.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggelund:

Försök till flamebait, raderat av Najk.

nevah forget https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=PFZ...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Samsung/Globalfoundries 14nm är inte det man normalt kallar för 14nm. Avstånden är densamma i denna nod som vid 20nm, men man har krympt transistorerna samt gått över till FinFET (3D-transistor). För saker som genererar lite mer värme, t.ex. en high-end GPU, kanske det är en fördel att det finns lite extra utrymme? För saker med fokus på låg strömförbrukning får man fördel av att en mindre transistor kräver mindre energi för att "slå om" + den normalt ökande läckströmmen vid krympning "löser" man med att gå till FinFET.

TSMCs 16nm är snarlik i sin design, men många hävdar att den inte är fullt lika "bra" (vad nu det betyder) som Samsung/Globalfoundries process.

Huvudpoängen är: 28->14 betyder ca dubbelt så tät krets, inte fyra gånger så tät.

Intressant! Men varför används namnet 14nm om man använder 20nm-avstånd? Det bör väl rimligtvis benämnas som 20nm i så fall? Något måste ju vara 14nm för att det ska få kallas 14nm?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Det bådar väl! Full 4k uppgradering 2016 då med andra ord.

Permalänk
Medlem

men det där var ju inte billigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

20nm var inte gjort för gpu:er

Hur som kan bli något att satsa på. tror säkert 300 serien kommer bli bra, men väntar till nästa gen i stället

Få ser om dom släpper allt nytt på 300 serien och rebandar sen visa kort från 300 till 400 vore ju bättre än att köra med gamla kort från 200 serien igen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Artic Islands blir nog avgörande hurvida AMD överlever som grafikkortstillverkare i nuvarande form eller ej.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arzei:

Såna här kommentarer är bara onödiga, lägg ner.

Specifikationerna ser ju ut att följa väntad utveckling i alla fall. Någon som vet hur kostnaden för HBM ser ut gentemot GDDR5? I övrigt så hoppas jag att AMD lyckas rycka upp sin drivrutinsutveckling, verkligen trist att senaste WHQL kom i december. Lyckas de inte få ut en vettig driver till Witcher 3 i rimlig tid så får jag nog börja fundera på Nvidia till nästa uppgradering.

Då Witcher 3 är en Nvidia-titel kommer AMD inte få möjlighet att optimera drivrutinerna till spelet förrens efter lansering.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Söderbäck:

Intressant! Men varför används namnet 14nm om man använder 20nm-avstånd? Det bör väl rimligtvis benämnas som 20nm i så fall? Något måste ju vara 14nm för att det ska få kallas 14nm?

Marketing.

Intel gör en liknande sak även om 22->14 relativt sett krymper "rätt" mängd, men 22nm gav inte den ökning i densitet mot 32nm som den "borde". I båda fallen infördes FinFET så kanske något där som leder till att man inte kan öka densiteten?

Hittade en artikel som nämner det jag refererar till:

"As the world now knows, there’s a nanometre and then there’s an Intel nanometre.
To most of us a nanometre is a nanometre but, to Intel, a nanometre measures 1.182 nanometres.
We know this because the measure of a semiconductor manufacturing process is the drawn gate length.
And, on Intel’s so-called 22nm process, the drawn gate length is 26nm."

Så Intels 22nm "borde" heta 26nm, medan jag tror att 28nm är en "riktig" 28nm (och Intels 32nm var också "riktig"). För Intel 14nm är den relativa krymptning från 22nm "korrekt", men den "borde" nog heta 16nm eller något sådant medan Samsungs/GlobalFoundaries 14nm "borde" heta 20nm.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Vad jag förstått är avstånden mellan TSMC:s 20nm och 16nm mer eller mindre desamma, men att man gått över till FinFET (3D-transistorer). För Samsungs del ska 14nm däremot medföra en viss krympning mot föregående 20nm, dock inte lika stor som normalt. Som du säger är det dock mycket oklart exakt vad som gäller i dagsläget, förhoppningsvis får vi större klarhet i det när Chipworks släpper en analys av processorn i Samsung Galaxy S6/S6 Edge.

Länkar till ett gammalt (7 månader) inlägg från Semiwiki som försöker jämföra Intel mot TSMC och Samsung/GF på olika noder: https://www.semiwiki.com/forum/content/3884-who-will-lead-10n...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Marketing.

Intel gör en liknande sak även om 22->14 relativt sett krymper "rätt" mängd, men 22nm gav inte den ökning i densitet mot 32nm som den "borde". I båda fallen infördes FinFET så kanske något där som leder till att man inte kan öka densiteten?

Hittade en artikel som nämner det jag refererar till:

"As the world now knows, there’s a nanometre and then there’s an Intel nanometre.
To most of us a nanometre is a nanometre but, to Intel, a nanometre measures 1.182 nanometres.
We know this because the measure of a semiconductor manufacturing process is the drawn gate length.
And, on Intel’s so-called 22nm process, the drawn gate length is 26nm."

Så Intels 22nm "borde" heta 26nm, medan jag tror att 28nm är en "riktig" 28nm (och Intels 32nm var också "riktig"). För Intel 14nm är den relativa krymptning från 22nm "korrekt", men den "borde" nog heta 16nm eller något sådant medan Samsungs/GlobalFoundaries 14nm "borde" heta 20nm.

Fy fanken vad trist. En nanometer bör ju alltid vara en nanometer kan man tycka...
För 14 nanometer är i min värld ett mått på hur långt något är. Det är ju inte ett mått på hur mycket beräkningskraft man kan få in per area. Vill man ha ett sådant mått så bör man välja någon annan enhet. );

Tack för upplysningen! Sabla marknadsföringsskräp!

Men det innebär alltså att vi fortfarande är kvar på 20 nm i runda svängar? Det gör ju inget i sig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Okej så hänger jag med, tackar för detaljerna.
Visste att TSMC hade 20nm som inte fungerade med högprestanda, men de skulle "lösa detta" har man sig läst några gånger. Dock visade sig 16nm från dem vara minst lika/bättre än 20nm FinFet(?) för högprestanda så det var lika bra att "gå ner" till 16nm.

14nm Samsung gjorde trodde jag var för just låg prestanda, inte högprestanda. Därför jag inte fick ihop det. Men det är som sagt positivt, då GPUerna äntligen kan ta ett kliv framåt igen. Dock är det imponerande hur mycket prestanda de faktiskt klämt ur den gamla 28nm noden, utan tvekan.

Blir värre för alla de som sagt "jag ska aldrig köpa något tillverkat av Samsung längre"
De får väl leva på Intels inbyggda styrkrets eller gamla GPUer då... eftersom Nvidia också skulle hoppa på Samsungs 14nm tåg, om jag förstått det rätt.

Skrivet av Söderbäck:

Fy fanken vad trist. En nanometer bör ju alltid vara en nanometer kan man tycka...
För 14 nanometer är i min värld ett mått på hur långt något är. Det är ju inte ett mått på hur mycket beräkningskraft man kan få in per area. Vill man ha ett sådant mått så bör man välja någon annan enhet. );

Tack för upplysningen! Sabla marknadsföringsskräp!

Men det innebär alltså att vi fortfarande är kvar på 20 nm i runda svängar?

Nu gör jag något tabu här... men det är samma som att 200 hästar från en motor inte säkert är samma 200 hästar som en annan motor kan ge. Där är en massa detaljer bakom, som gör det hela mycket mer förvirrande. Alla vill skryta med sina siffror, det handlar bara om hur du kan förvränga graferna och siffrorna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Nu gör jag något tabu här... men det är samma som att 200 hästar från en motor inte säkert är samma 200 hästar som en annan motor kan ge. Där är en massa detaljer bakom, som gör det hela mycket mer förvirrande. Alla vill skryta med sina siffror, det handlar bara om hur du kan förvränga graferna och siffrorna.

Fast alltså "hästar" är lite luddigt och det finns som du säker fler värden att ta hänsyn till. Ett avstånd är inte så luddigt. En meter är en meter och en nanometer bör således betyda en nanometer. Det bör som sagt användas för att beskriva avstånd, inte beräkningskraft per area. För det är inte ett mått på beräkningskraft per area.
SIenheter bör man inte ändra storlek på hur gärna man än vill marknadsföra sina produkter. Tänk hur fina prestandasiffror man kan visa upp om man ändrar längden på en sekund...
Jag kan tycka att det är läge att ifrågasätta marknadsföringen när man börjar ändra på SIenheters storlekar iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Då Witcher 3 är en Nvidia-titel kommer AMD inte få möjlighet att optimera drivrutinerna till spelet förrens efter lansering.

Indeed, men "rimlig tid" anser jag vara några arbetsdagar eller så. Det tog ju för fasen månader innan Dying Light fick sitt officiella stöd och Evolve har väl fortfarande ingen profil vad jag vet.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd

Fan lika bra att vänta till 14 nm då ju. Känns som att de blir ett stort kliv och bör vara värt att vänta på. Jag var inställd på att köpa 390X men om nu ändå nästa generation HBM blir dukrigt snabbare och gpun krymps så pass mycket så kan de ju vara värt att vänta 1 år. Har ingen lust att uppgradera så ofta så man får uppgradera smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast alltså "hästar" är lite luddigt och det finns som du säker fler värden att ta hänsyn till. Ett avstånd är inte så luddigt. En meter är en meter och en nanometer bör således betyda en nanometer. Det bör som sagt användas för att beskriva avstånd, inte beräkningskraft per area. För det är inte ett mått på beräkningskraft per area.
SIenheter bör man inte ändra storlek på hur gärna man än vill marknadsföra sina produkter. Tänk hur fina prestandasiffror man kan visa upp om man ändrar längden på en sekund...
Jag kan tycka att det är läge att ifrågasätta marknadsföringen när man börjar ändra på SIenheters storlekar iaf.

Jo men det är det som var hela min poäng.
200 hästar är ju bara ett omvandlat mått på hur många kW motorn kan utveckla som högst. Säger inget om vilket varvtal, vilket typ eller hur "nära" resten är. Mao, det tar ingen hänsyn till "alla andra värden".

Detta är ju var som börjat ske nu. De mäter fortfarande i nm, exakt samma nm. Men de mäter bara inte "samma del". Utan de fina lite med uppgifterna, för att de ska se bättre ut. De tar inget hänsyn till att andra värden på kretsen är större, typ avstånd mm, utan mäter en sak de anser godtycklig och skriver efter det.
De har då hållit sig till "att mäta avstånd, inte beräkningskraft", men de har bara inte mätt det som verkligen spelar roll.

Se det med SSDer. Tillverkarna säger upp till X antal MB. De ljuger inte, för de har uppmätt exakt detta, och marknadsför det så. Men om du vet hur en SSD styrka visas så är sekventiell prestanda nästan totalt meningslös, då det är 4k eller IOPs som gör skillnaden bakom. Men vill man skryta så säger alla samma 500MB/s, då det faktiskt stämmer, men inte är det som är intressant.

Kan lägga till att jag håller med dig att det är fel att göra så... men det är så de tyvärr gör.