Permalänk
Medlem

Hej CDON!

Jag har ett par frågor ang ert rabattkupong system som jag tycker fungerar väldigt underligt.

Info för läsare. Om man är student så får man två stycken rabattkoder man kan använda på CDON.com. Den ena bjuder på fri frakt (29kr) och den andra ger 100 kr i rabatt vid köp över 1000kr. Utöver detta kan CDON.com ge ut rabattkuponger för olika saker, t.ex som ersättning igenom deras prisgaranti på kurslitteratur. Prisgarantin på kurslitteratur fungerar så att om CDON tar 1500kr för en bok, och en konkurent tar 1300kr så får man först betala 1500 via CDONs webshop, och sedan skickar de ut en rabattkupong (inte presentkort) motsvarande mellanskillnaden.

Nu till det jag tycker är underligt.

När man handlar hos er är systemet spärrat till max 1 kupong/order. Vi drar ett par olika fall för att se vad som egentligen händer.

1. Studentkund handlar för 1200kr hos er. Då använder han kupongen som ger 100 kr avdrag, men kan inte använda fri frakt (-29kr). Detta betyder ju att egentligen så är kupongen (100 kr vid köp över 1000kr) egentligen 71 kr rabatt och fri frakt. För du kan ju inte utnyttja båda samtidigt.

2. Student köper kurslitteratur för 1500kr, hittar den för 1300kr hos konkurrent och får då 200kr rabattkupong. Han vill nu handla något annat för 1500kr ett tag senare. Använder han 200kr kupongen, betyder det ju att han inte kan använda -100 eller fri frakt, vilket egentligen gör att 200kr kupongen som han betalat endast är värd 100 kr (även att han gett er 200 kr för kupongen)

3. Vill denna student maximera sitt köp, så använder han 200kr kupongen för en order under 1000kr, men då är den endast värd 171 kr då det inte går att använda fri frakt..

4. Student handlar massa böcker över loppet på 6 månader och får ut totalt 800 kr i prisgaranti över 6 rabattcheckar (50+50+50+200+250+100+100.) Detta är ju då 800kr av kundens pengar som "ni har till er förfogande" men som ni egentligen inte, enligt er själva då ni betalar ut prisgaranti, tycker ni borde ha rätt att äga. Dessa kan då inte kund använda vid ett köp, utan ni tycker då att kund måste köpa 6 olika ordrar för att kunna utnyttja alla kuponger?

5. Du äger en rabattkupong värd 200kr som du fått enl prisgaranti. Du hittar nu en bok värd 100 kr du vill köpa. Tyvärr kan du inte utnyttja din rabattkod för du förlorar då 200-100-29=71:- som du inte utnyttjar på koden.

Nu kanske någon säger "Men hallå? Du kan ju inte få kaka på kaka?" Nej, i vissa fall så håller jag med om kaka på kaka inte är rimligt. Men i detta fallet handlar det om att pengar som redan har betalts till CDON i förväg (genom prisgaranti) inte har sitt fulla värde när de kommer tillbaka till kunden.

Tänk er att ni går in på elgiganten och utnyttjar prisgaranti på en TV. DU köpte den för 3 veckor sedan för 8000kr och nu har de själva den i annons för 6000 kr. Du väljer att plocka ut mellanskillnaden i form av ett presentkort (nu får du ju cash/tillbaka på kort på elgiganten och inte presentkort) En månad senare behöver du köpa en ny tvättmaskin och hittar då en fin bosch på annons för 4490:- (annars 4990:-) Elgiganten säger att de just nu bjuder på frakten på alla vitvaror.

När du pratar med en säljare/kommer till kassan så får du svaret att "Hej, nej tyvärr så bjuder i inte på frakten för redan nedsatta varor"
- Du tänker okej, det blir fortfarande billigare än i vanliga fall... Så du väljer att betala 4490:- + frakt (99:-) och lägger fram presentkortet
Jaha, du vill betala med presentkort. Presentkort dras ju alltid från ordinarie pris, så det här kortet som du har 2000kr blir då bara värt 1500kr för du har ju redan fått 500 kr i rabatt på tvättmaskinen. Rimligt? Nej?

Jag tänker att det finns två olika vägar här för er på CDON.

1. Vill gillar att ge erbjudanden som ser mycket bättre ut än de egentligen är, därför kommer vi ha kvar systemet.

2. Tack för att du upplyser oss om dessa knasigheter, vi kommer nu att byta från rabattcheckar till presentkort för vår prisgaranti så att detta problemet inte kvarstår. Min 5 punkts lista hade bara haft kvar punkt 1 ifall ni bytt till presentkort.

Jag hoppas att detta kanske belyser ett problem som kunder upplever hos er som ni inte var medvetna om sedan tidigare. Jag tycker fortfarande ni fungerar jättebra som leverantör och kommer troligen fortfarande lägga en order på det datorchassi som jag hade tänk köpa nu på morgonen.

Permalänk
Medlem

Du glämde att kund ej får tillbaks någon värdecheck om denne.
1,ångrar ordern.
2,använder sig av reklamationsrätten.
3,heller om Cdon ej kan laga en vara på garanti och ej vill ge ut en likande vara som kanske är dyrare och då ger tillbaks pengar istället.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Denna texten citerar jag från en tråd jag gjorde, därför den är utformad som den är.

Beställde Diablo 3 Reaper of Souls Collectors Edition från CDON, men såg sedan att Blizzard hade rabatt på sin egna digitala deluxe version vilket jag köpte istället då den var billigare.
Hörde av mig till CDON för att avbryta ordern men det var för sent då den var påväg att packas ned.

Får hem varan några dagar senare i ett stort paket, öppnar för att kolla om det är korrekt vara. Vilket det var, men till det konstiga var att spelet ej var inplastat?
Tänkte inte mer på det då jag skulle skicka tillbaka varan igen ändå. Packade ner sakerna och skickade tillbaka till CDON.
Under veckan som var får jag ett mejl där dom nekar mitt återköp pga produkten ej är inplastad samt att det tydligen var "dammkorn" på någon av skivorna.

Jag loggade in på chatten omgående och skrev att den skickades utan plast och det ända jag gjorde var att kolla så att varan var korrekt sedan skickade jag tillbaka allting.
Dom skulle kolla närmre på detta men återkom idag med att dom ej kommer ta emot varan då dom ej skickar ut spel utan plombering.

Läste på deras "vanliga frågor" i kundtjänsten att ibland så skickas spel ut utan plombering, men det är ingenting företaget kan rå för.

Men vad gäller?

Ska man behöva filma varenda jäkla vara man packar upp från er i framtiden för att man kanske ska skicka tillbaka den så att man har bevis?

* Edit:

Detta tog jag från er kundtjänst:

"Det är inte alla leverantörer som väljer att plasta in sina varor. Det är dessvärre ingenting som vi på CDON.com kan påverka, men vi intygar att vi inte säljer begagnade varor.

Din ångerrätt gäller naturligtvis även om varan inte var plomberad när du mottog den."

Här är mejlen jag fick:

Detta är det första jag fick, när dom mottagit varan.
"Hej,

Tack för ditt mail.
Vi har mottagit din retur men lagret meddelar följande: "Kund har bett om en retursedel för att skicka tillbaka varan då han ångrade köpet. När varan kom tillbaka till lagret var plasten borttagen och discarna hade små dammkorn på sig så man ser att produkten varit använd."

Din retur blir därför inte godkänd och varan returneras till dig. Vänligen återkom ifall du har några frågor."

Och vid detta läget kontaktade jag chatten där dom skulle kolla på detta.

Andra mejlet jag fick idag:
Hej,

Tack för ditt mail.
Vi skickar inte spel där förpackningen öppnats, och då vi inte hört något från dig vid leverans så utgår vi från att produkten levererades oöppnad. Beslutat om nekad ångerrätt kvarstår."

Anledningen till att jag inte hörde av mig för att varan ej var inplastad var ju för att jag läste det om "ej inplastad vara" på deras kundservice..

Edit: Om dom nu menar att jag skulle kunna se om varan är öppnad (dvd-fodralen) och ringa dom så har jag ju öppnat varan liksom, då får jag ju inte byta ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Hedersmedlem

Alla som handlar mot Qliro-faktura, var mycket uppmärksamma och lita inte på att fakturorna skickas ut. Logga in på Qliro och titta på kontot för att kontrollera vad som ligger obetalt om ni vill undvika avgifter.

Jag har för närvarande tre fakturor som ligger i systemet men som aldrig skickats ut trots att fakturadatumet är 5 dagar tillbaka i tiden.

Till CDON: Om ni har driftstörningar, upplys era kunder omedelbart.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av Chrisism8:

Hej CDON!

Jag har ett par frågor ang ert rabattkupong system som jag tycker fungerar väldigt underligt.

Info för läsare. Om man är student så får man två stycken rabattkoder man kan använda på CDON.com. Den ena bjuder på fri frakt (29kr) och den andra ger 100 kr i rabatt vid köp över 1000kr. Utöver detta kan CDON.com ge ut rabattkuponger för olika saker, t.ex som ersättning igenom deras prisgaranti på kurslitteratur. Prisgarantin på kurslitteratur fungerar så att om CDON tar 1500kr för en bok, och en konkurent tar 1300kr så får man först betala 1500 via CDONs webshop, och sedan skickar de ut en rabattkupong (inte presentkort) motsvarande mellanskillnaden.

Nu till det jag tycker är underligt.

När man handlar hos er är systemet spärrat till max 1 kupong/order. Vi drar ett par olika fall för att se vad som egentligen händer.

1. Studentkund handlar för 1200kr hos er. Då använder han kupongen som ger 100 kr avdrag, men kan inte använda fri frakt (-29kr). Detta betyder ju att egentligen så är kupongen (100 kr vid köp över 1000kr) egentligen 71 kr rabatt och fri frakt. För du kan ju inte utnyttja båda samtidigt.

2. Student köper kurslitteratur för 1500kr, hittar den för 1300kr hos konkurrent och får då 200kr rabattkupong. Han vill nu handla något annat för 1500kr ett tag senare. Använder han 200kr kupongen, betyder det ju att han inte kan använda -100 eller fri frakt, vilket egentligen gör att 200kr kupongen som han betalat endast är värd 100 kr (även att han gett er 200 kr för kupongen)

3. Vill denna student maximera sitt köp, så använder han 200kr kupongen för en order under 1000kr, men då är den endast värd 171 kr då det inte går att använda fri frakt..

4. Student handlar massa böcker över loppet på 6 månader och får ut totalt 800 kr i prisgaranti över 6 rabattcheckar (50+50+50+200+250+100+100.) Detta är ju då 800kr av kundens pengar som "ni har till er förfogande" men som ni egentligen inte, enligt er själva då ni betalar ut prisgaranti, tycker ni borde ha rätt att äga. Dessa kan då inte kund använda vid ett köp, utan ni tycker då att kund måste köpa 6 olika ordrar för att kunna utnyttja alla kuponger?

5. Du äger en rabattkupong värd 200kr som du fått enl prisgaranti. Du hittar nu en bok värd 100 kr du vill köpa. Tyvärr kan du inte utnyttja din rabattkod för du förlorar då 200-100-29=71:- som du inte utnyttjar på koden.

Nu kanske någon säger "Men hallå? Du kan ju inte få kaka på kaka?" Nej, i vissa fall så håller jag med om kaka på kaka inte är rimligt. Men i detta fallet handlar det om att pengar som redan har betalts till CDON i förväg (genom prisgaranti) inte har sitt fulla värde när de kommer tillbaka till kunden.

Tänk er att ni går in på elgiganten och utnyttjar prisgaranti på en TV. DU köpte den för 3 veckor sedan för 8000kr och nu har de själva den i annons för 6000 kr. Du väljer att plocka ut mellanskillnaden i form av ett presentkort (nu får du ju cash/tillbaka på kort på elgiganten och inte presentkort) En månad senare behöver du köpa en ny tvättmaskin och hittar då en fin bosch på annons för 4490:- (annars 4990:-) Elgiganten säger att de just nu bjuder på frakten på alla vitvaror.

När du pratar med en säljare/kommer till kassan så får du svaret att "Hej, nej tyvärr så bjuder i inte på frakten för redan nedsatta varor"
- Du tänker okej, det blir fortfarande billigare än i vanliga fall... Så du väljer att betala 4490:- + frakt (99:-) och lägger fram presentkortet
Jaha, du vill betala med presentkort. Presentkort dras ju alltid från ordinarie pris, så det här kortet som du har 2000kr blir då bara värt 1500kr för du har ju redan fått 500 kr i rabatt på tvättmaskinen. Rimligt? Nej?

Jag tänker att det finns två olika vägar här för er på CDON.

1. Vill gillar att ge erbjudanden som ser mycket bättre ut än de egentligen är, därför kommer vi ha kvar systemet.

2. Tack för att du upplyser oss om dessa knasigheter, vi kommer nu att byta från rabattcheckar till presentkort för vår prisgaranti så att detta problemet inte kvarstår. Min 5 punkts lista hade bara haft kvar punkt 1 ifall ni bytt till presentkort.

Jag hoppas att detta kanske belyser ett problem som kunder upplever hos er som ni inte var medvetna om sedan tidigare. Jag tycker fortfarande ni fungerar jättebra som leverantör och kommer troligen fortfarande lägga en order på det datorchassi som jag hade tänk köpa nu på morgonen.

Hejsan! Vi förstår att rabattsystemet irriterar dig som student. Att helt och hållet gå över till presentkort skulle inte riktigt fungera för då går det att utnyttja hur många som helst och det fungerar ju inte helt. Vi håller dock på att undersöka saken med att kunna ge ut presentkort i stället för rabattkoder vid vissa tillfällen, exempelvis vid prisgarantin på böcker. Jag har skickat ett PM till dig för att vi ska kunna se närmre på dina specifika koder och se om kan hitta någon lösning för dig.

Hälsningar,
CDON.COM

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Alla som handlar mot Qliro-faktura, var mycket uppmärksamma och lita inte på att fakturorna skickas ut. Logga in på Qliro och titta på kontot för att kontrollera vad som ligger obetalt om ni vill undvika avgifter.

Jag har för närvarande tre fakturor som ligger i systemet men som aldrig skickats ut trots att fakturadatumet är 5 dagar tillbaka i tiden.

Till CDON: Om ni har driftstörningar, upplys era kunder omedelbart.

Om detta stämmer: Prio som bara den CDON.

Betalningslösningen Qliro kan ej göra en sådan blunder strax efter release. Fixa ASAP.

Även om CDON-kontakten här ej kan skriva ett svar snabbt så skicka ett high-importance-mail till högsta hönset, nu.

Edit...

Detta bör trigga en Major Incident Procedure. Har ni inga rutiner för hur ni hanterar en så stor blunder så bör ni åtgärda detta snarast. Inte kan negativ feedback av den här kalibern, på ett av Sveriges största forum, ligga obesvarad i 8 timmar. Speciellt inte när betalningslösningen just nu ska lanseras även i Finland.

/Upprörd aktieägare

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av Sjoooberg:

Denna texten citerar jag från en tråd jag gjorde, därför den är utformad som den är.

Beställde Diablo 3 Reaper of Souls Collectors Edition från CDON, men såg sedan att Blizzard hade rabatt på sin egna digitala deluxe version vilket jag köpte istället då den var billigare.
Hörde av mig till CDON för att avbryta ordern men det var för sent då den var påväg att packas ned.

Får hem varan några dagar senare i ett stort paket, öppnar för att kolla om det är korrekt vara. Vilket det var, men till det konstiga var att spelet ej var inplastat?
Tänkte inte mer på det då jag skulle skicka tillbaka varan igen ändå. Packade ner sakerna och skickade tillbaka till CDON.
Under veckan som var får jag ett mejl där dom nekar mitt återköp pga produkten ej är inplastad samt att det tydligen var "dammkorn" på någon av skivorna.

Jag loggade in på chatten omgående och skrev att den skickades utan plast och det ända jag gjorde var att kolla så att varan var korrekt sedan skickade jag tillbaka allting.
Dom skulle kolla närmre på detta men återkom idag med att dom ej kommer ta emot varan då dom ej skickar ut spel utan plombering.

Läste på deras "vanliga frågor" i kundtjänsten att ibland så skickas spel ut utan plombering, men det är ingenting företaget kan rå för.

Men vad gäller?

Ska man behöva filma varenda jäkla vara man packar upp från er i framtiden för att man kanske ska skicka tillbaka den så att man har bevis?

* Edit:

Detta tog jag från er kundtjänst:

"Det är inte alla leverantörer som väljer att plasta in sina varor. Det är dessvärre ingenting som vi på CDON.com kan påverka, men vi intygar att vi inte säljer begagnade varor.

Din ångerrätt gäller naturligtvis även om varan inte var plomberad när du mottog den."

Här är mejlen jag fick:

Detta är det första jag fick, när dom mottagit varan.
"Hej,

Tack för ditt mail.
Vi har mottagit din retur men lagret meddelar följande: "Kund har bett om en retursedel för att skicka tillbaka varan då han ångrade köpet. När varan kom tillbaka till lagret var plasten borttagen och discarna hade små dammkorn på sig så man ser att produkten varit använd."

Din retur blir därför inte godkänd och varan returneras till dig. Vänligen återkom ifall du har några frågor."

Och vid detta läget kontaktade jag chatten där dom skulle kolla på detta.

Andra mejlet jag fick idag:
Hej,

Tack för ditt mail.
Vi skickar inte spel där förpackningen öppnats, och då vi inte hört något från dig vid leverans så utgår vi från att produkten levererades oöppnad. Beslutat om nekad ångerrätt kvarstår."

Anledningen till att jag inte hörde av mig för att varan ej var inplastad var ju för att jag läste det om "ej inplastad vara" på deras kundservice..

Edit: Om dom nu menar att jag skulle kunna se om varan är öppnad (dvd-fodralen) och ringa dom så har jag ju öppnat varan liksom, då får jag ju inte byta ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Hejsan!

Detta är såklart inte ok. En kollega på kundtjänst har löst detta för dig nu och hjälpt dig med returen. Lagret är även meddelade och vi kommer att se över denna rutin och ärendet närmre för att undvika att felaktig information kommer ut igen. Vi ber verkligen om ursäkt för det extra arbetet du har fått lägga ner på detta!

Mvh
CDON.COM

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon195163:

Om detta stämmer: Prio som bara den CDON.

Betalningslösningen Qliro kan ej göra en sådan blunder strax efter release. Fixa ASAP.

Även om CDON-kontakten här ej kan skriva ett svar snabbt så skicka ett high-importance-mail till högsta hönset, nu.

Edit...

Detta bör trigga en Major Incident Procedure. Har ni inga rutiner för hur ni hanterar en så stor blunder så bör ni åtgärda detta snarast. Inte kan negativ feedback av den här kalibern, på ett av Sveriges största forum, ligga obesvarad i 8 timmar. Speciellt inte när betalningslösningen just nu ska lanseras även i Finland.

/Upprörd aktieägare

Jag har varken fått mailen eller SMS-notiserna som brukar skickas ut, så något fel är det. Det har varit störningar tidigare också, men inte i den här omfattningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDON.COM:

Hejsan!

Detta är såklart inte ok. En kollega på kundtjänst har löst detta för dig nu och hjälpt dig med returen. Lagret är även meddelade och vi kommer att se över denna rutin och ärendet närmre för att undvika att felaktig information kommer ut igen. Vi ber verkligen om ursäkt för det extra arbetet du har fått lägga ner på detta!

Mvh
CDON.COM

Hej!

Tack så mycket, äntligen är det löst. Stämmer, jag fick svar från en kollega på mejlen!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Jag har varken fått mailen eller SMS-notiserna som brukar skickas ut, så något fel är det. Det har varit störningar tidigare också, men inte i den här omfattningen.

Inte ska en kund behöva logga in på Qliros sajt för att få information om fakturor.
Fakturan ska skickas enligt det sätt som avtalet säger.

Jag hoppas innerligen att CDON svarar idag.

Qliro är ju ett annat företag inom Qliro Group. Men om någon anständighet finnes så registrerar sig en representant från Qliro sig här och meddelar att problemet(incidenten) arbetas på. Någon chef inom verksamheten borde ju rimligtvis göra detta även efter kontorstid... Hint hint.

Så tröttsamt, kanske borde man söka en cheftjänst inom Qliro Group för att få ordning på saker och ting... Argh...

Edit, klockan är nu 17:28, CDON:s representant struntade fullständigt i vad som pågår med Qliro. Fakturor som ej skickas ut till kund, kund måste själv söka upp dessa på Qliros sajt.

Jag är en aning arg, hur kan ett företag som är totalt baserade på on-line-shopping ej reagera när deras rykte går totalt åt skogen.

Cheferna inom företaget borde ju hålla någon koll... antar att de struntar i saker som faktiskt har en betydelse för företagets överlevnad. Kinnevik i all ära, men nu får ni ta och fixa till saker och ting. Någon stolthet borde ju finnas inom CDON och dess grupp som ni representerar.

Ska en liten aktieägare behöva påpeka brister som är så uppenbara?

Så trött, så trött.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Alla som handlar mot Qliro-faktura, var mycket uppmärksamma och lita inte på att fakturorna skickas ut. Logga in på Qliro och titta på kontot för att kontrollera vad som ligger obetalt om ni vill undvika avgifter.

Jag har för närvarande tre fakturor som ligger i systemet men som aldrig skickats ut trots att fakturadatumet är 5 dagar tillbaka i tiden.

Till CDON: Om ni har driftstörningar, upplys era kunder omedelbart.

Hej,

Vi på Qliro är medvetna om problematiken som medför att alla kunder inte får sina epost-fakturor. Så snart problemet är löst kommer fakturorna att skickas med uppdaterade förfallodatum så att ingen kund får för kort betaltid.

Vi beklagar såklart om detta ställer till besvär för någon, och välkomnar alla att kontakta vår kundservice på kundservice@qliro.com eller 08-40 900 300.

Mvh Qliro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qliro:

Hej,

Vi på Qliro är medvetna om problematiken som medför att alla kunder inte får sina epost-fakturor. Så snart problemet är löst kommer fakturorna att skickas med uppdaterade förfallodatum så att ingen kund får för kort betaltid.

Vi beklagar såklart om detta ställer till besvär för någon, och välkomnar alla att kontakta vår kundservice på kundservice@qliro.com eller 08-40 900 300.

Mvh Qliro

Tack!

Helt underbart.

God kväll,
DotDotDot...

Permalänk
Medlem

Kundservice!

Herregud!!!

Jag river snart av mej håret! Blir nog tyvärr galen på eran kundservice snart.
Har varit i kontakt med er via mail sen 2/4-2015 ang. en reklamation och i dag fick jag ett mail som säger mej att ni inte fattat nån ting, inte pratar med varan och/eller bara försöker få mej att ge upp.
20 dagar med mail fram o tillbaka! Får vaga svar, samma svar flera gånger. Jobbar själv i affär och skulle jag behandla mina kunder så, då skulle jag få stänga på mindre än en vecka.
Vill inte på något sätt va otrevlig och taskig mot er, men ge mej nått.... Lite kundservice vore väl inte för mycket att kräva??
HJÄLP MEJ, SNÄLLA!!!!

Permalänk
Medlem

Antec Kühler H2O 620

Hej!

Köpte en Antec Kühler H2O 620 vattenkylare av er för drygt 2.5 år sen, vars kylvattenpump plötsligt gick sönder för 2 veckor sedan. Antec lämnar 3-års garanti, men då de inte har någon generalagent i Sverige så måste man reklamera till dem i Holland om jag fattat det rätt och själv stå för frakten. Som i så fall skulle gå på lika mycket som systemet kostade nytt. Vilket ju är helt vansinnigt! Måste väl att gå att fixa via er nåt sätt? Annars är ju deras "3-års garanti" total bullshit. Kan väl inte vara meningen att det ska kosta pengar för att utnyttja garantin, speciellt inte så mycket så man lika med kan köpa ett nytt?!

Mitt ordernr: 36056845

Mvh Jonas

Permalänk
Medlem

Vad är det för EVGA nätagg ni har i reklamen på sweclockers startsida? Det står att det ska kosta 260kr men på eran kampanjsida finns det bara ett för 1190kr.

Edit: Printscreen på annonsen:

http://i.imgur.com/I2VVuN8.jpg

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

SuspektPrissättning.com

Hej suspektprisättning.com, wops jag menar CDON.COM

Jag undrar lite hur ni sätter era priser och kampanjer?

Från och med idag och fram till den 5/5-15 så kör ni en exklusive kampanj för oss på sweclockers. I kampanjen verkar ni ha ca 81 produkter, give or take. Då jag tyckte en del av varorna var intressanta så kollade jag upp dem hos er, och nu blir det suspekt.

EDIT: Posten nedanför säger att 10% dras från era "rea" priser vilket verkar stämma för sweclockers medlemmar. Detta förändrar ju inte läget för vanliga svenssons som också har "rea" på CDON.com, bara inte riktigt lika mycket

Fractal Design Define R5 Black Pearl - http://cdon.se/hemelektronik/fractal-design/fractal-design-de...
Enligt er: Ord pris: 1179:- / Nu: 1090:-
Kikar man på prisjakt däremot så visar det så här (lugna er, jag har screenshottat allt)
- Så vad jag kan se från bilden (Prisjakt.nu) så har chassit under 2015 max kostat 9 kr mer än det gör hos er nu på rea. Faktiskt så har ni 2 dagar tidigare höjt den till 1090:- vilket ni hävdar är ert rea pris?

Men okej, ett ärligt misstag? Vi tar vara nummer två jag kikade på

Samsung 850 EVO Basic SSD 250GB MZ-75E250B/EU - http://cdon.se/hemelektronik/samsung/samsung-850-evo-basic-ss... (även här dubbelkollat länken så att prisjakt hänvisar till 100% samma länk - Ja, samma länk + prisjakts egen url då)

Enligt er: Ord pris: 1389:- // Nu: 1129:-
Prisjakt: tidigare pris 1169:- vilket ni höjde till för 3 dagar sedan för att sänka den 40 kr igen.

Disken har ju vid ett tillfälle kostat 1379:- som ni påstår är ert ord pris, den 10 januari för 3,5 månader sedan. Lite "närmare" dagens datum har "ord pris: varit 1399:- vilket den kostade under en period av hela 1 dag innan ni sänkte ner priset igen.

En gång är ingen gång, två gånger är heller ingen gång... eller hur var det nu igen?

Okej, tredje varan av tre. En av dom ska väl CDON inte ha "misslyckats" med?

OCZ Arc 100 SSD 480GB incl. 3 years ShieldPlus Warranty - http://cdon.se/hemelektronik/ocz/ocz-arc-100-ssd-480gb-incl-3... (även denna dubbelkollad mot prisjakt URL)

Enligt er: Ord pris: 2239:- // NU: 2099:-
Vad säger prisjakt om detta då?

Här har ni pendlat lite mer i priserna men senaste tillfället jag ser att ni haft ett pris motsvarande ert ordpris eller dyrare är 30:e Januari. = Snart 3 månader sedan. 3/3 varor kollade. Undrar hur det skulle se ut ifall vi kikade igenom alla 81 varorna?

Realisationer - Marknadsföringslag (2008:486)

17 § En näringsidkare får vid marknadsföring av produkter
använda uttrycket "realisation" eller något annat uttryck med
motsvarande innebörd bara om
1. försäljningen avser produkter som ingår i näringsidkarens
ordinarie sortiment,
2. försäljningen sker under en begränsad tid, och
3. priserna är väsentligt lägre än näringsidkarens normala
priser för motsvarande produkter.

Jag är ingen jurist, men det jag vet är att en rea får endast pågå i en begränsad tid för att varan inte ska anses ha fått ett sänkt ordinariepris. Begränsad tid bedöms från fall till fall efter bransch etc men vi ska sammanfatta lite snabbt.

Första varan, fractal R5 låg senast på ordinarie pris för 12,5 veckor sedan. Vara #2 Samsung Evo 850: senaste tillfälle vara kostat ord pris: 12,5 veckor sedan. Vara #3 OCZ Arc 100: 13 veckor sedan.

Så är 13 veckor med olika priser fortfarande en begränsad tid? Scha, jag är hyfsat säker på att marknadsdomstolen inte skulle tycka det.

#Suspektprissättning.com

Hoppas ni får en trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Om man anger koden som finns på sidan så dras 10% på komponenterna, tror det är själva erbjudandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Om man anger koden som finns på sidan så dras 10% på komponenterna, tror det är själva erbjudandet.

Detta förändrar dock inte läget då CDON har erbjudande för vanliga svenssons också, bara att de inte får 10% extra rabatt.

Permalänk
Medlem

Har sett cdon.com som mer och mer osäriösa på senare tid.. Det är reor hela tiden (som Chrisism8 tar upp), det är leveranstider som man inte kan hålla, det finns ingen support att ringa, och nu senast när dom bytte till Qliro som är ett totalt värdelöst företag... Handlat sista gången på cdon, dom är inte längre ett trovärdigt företag!

Visa signatur
Permalänk
Cdon.com
Skrivet av Chrisism8:

Hej suspektprisättning.com, wops jag menar CDON.COM

Jag undrar lite hur ni sätter era priser och kampanjer?

Från och med idag och fram till den 5/5-15 så kör ni en exklusive kampanj för oss på sweclockers. I kampanjen verkar ni ha ca 81 produkter, give or take. Då jag tyckte en del av varorna var intressanta så kollade jag upp dem hos er, och nu blir det suspekt.

EDIT: Posten nedanför säger att 10% dras från era "rea" priser vilket verkar stämma för sweclockers medlemmar. Detta förändrar ju inte läget för vanliga svenssons som också har "rea" på CDON.com, bara inte riktigt lika mycket

Fractal Design Define R5 Black Pearl - http://cdon.se/hemelektronik/fractal-design/fractal-design-de...
Enligt er: Ord pris: 1179:- / Nu: 1090:-
Kikar man på prisjakt däremot så visar det så här (lugna er, jag har screenshottat allt)
- Så vad jag kan se från bilden (Prisjakt.nu) så har chassit under 2015 max kostat 9 kr mer än det gör hos er nu på rea. Faktiskt så har ni 2 dagar tidigare höjt den till 1090:- vilket ni hävdar är ert rea pris?
http://i60.tinypic.com/4sd4iq.jpg

Men okej, ett ärligt misstag? Vi tar vara nummer två jag kikade på

Samsung 850 EVO Basic SSD 250GB MZ-75E250B/EU - http://cdon.se/hemelektronik/samsung/samsung-850-evo-basic-ss... (även här dubbelkollat länken så att prisjakt hänvisar till 100% samma länk - Ja, samma länk + prisjakts egen url då)

Enligt er: Ord pris: 1389:- // Nu: 1129:-
Prisjakt: tidigare pris 1169:- vilket ni höjde till för 3 dagar sedan för att sänka den 40 kr igen.

Disken har ju vid ett tillfälle kostat 1379:- som ni påstår är ert ord pris, den 10 januari för 3,5 månader sedan. Lite "närmare" dagens datum har "ord pris: varit 1399:- vilket den kostade under en period av hela 1 dag innan ni sänkte ner priset igen.

En gång är ingen gång, två gånger är heller ingen gång... eller hur var det nu igen?

http://i58.tinypic.com/25upnav.jpg

Okej, tredje varan av tre. En av dom ska väl CDON inte ha "misslyckats" med?

OCZ Arc 100 SSD 480GB incl. 3 years ShieldPlus Warranty - http://cdon.se/hemelektronik/ocz/ocz-arc-100-ssd-480gb-incl-3... (även denna dubbelkollad mot prisjakt URL)

Enligt er: Ord pris: 2239:- // NU: 2099:-
Vad säger prisjakt om detta då?

Här har ni pendlat lite mer i priserna men senaste tillfället jag ser att ni haft ett pris motsvarande ert ordpris eller dyrare är 30:e Januari. = Snart 3 månader sedan. 3/3 varor kollade. Undrar hur det skulle se ut ifall vi kikade igenom alla 81 varorna?

http://i62.tinypic.com/16nh3n.jpg

Realisationer - Marknadsföringslag (2008:486)

17 § En näringsidkare får vid marknadsföring av produkter
använda uttrycket "realisation" eller något annat uttryck med
motsvarande innebörd bara om
1. försäljningen avser produkter som ingår i näringsidkarens
ordinarie sortiment,
2. försäljningen sker under en begränsad tid, och
3. priserna är väsentligt lägre än näringsidkarens normala
priser för motsvarande produkter.

Jag är ingen jurist, men det jag vet är att en rea får endast pågå i en begränsad tid för att varan inte ska anses ha fått ett sänkt ordinariepris. Begränsad tid bedöms från fall till fall efter bransch etc men vi ska sammanfatta lite snabbt.

Första varan, fractal R5 låg senast på ordinarie pris för 12,5 veckor sedan. Vara #2 Samsung Evo 850: senaste tillfälle vara kostat ord pris: 12,5 veckor sedan. Vara #3 OCZ Arc 100: 13 veckor sedan.

Så är 13 veckor med olika priser fortfarande en begränsad tid? Scha, jag är hyfsat säker på att marknadsdomstolen inte skulle tycka det.

#Suspektprissättning.com

Hoppas ni får en trevlig helg!

Hej,

Tack för din feedback. Priserna fluktuerar mycket på marknaden det beror på många omständigheter som valutakurser, innevarande lager, konkurrenters prissättning, kampanjpriser osv. Våra ordinarie priser är satta efter tillverkarens rekommenderade priser och även de uppdateras kontinuerligt, sedan jobbar vi mot att alltid ha så konkurrenskraftigt pris på marknaden.

Kampanjen för Sweclockers är inte marknadsförd som en rea, utan endast en exklusiv kodkampanj där medlemmar på Sweclockers får 10% på det aktuella priset.

Hoppas det reder ut eventuella frågetecken.

Vänligen,
CDON.COM

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CDON.COM:

Hej,

Tack för din feedback. Priserna fluktuerar mycket på marknaden det beror på många omständigheter som valutakurser, innevarande lager, konkurrenters prissättning, kampanjpriser osv. Våra ordinarie priser är satta efter tillverkarens rekommenderade priser och även de uppdateras kontinuerligt, sedan jobbar vi mot att alltid ha så konkurrenskraftigt pris på marknaden.

Kampanjen för Sweclockers är inte marknadsförd som en rea, utan endast en exklusiv kodkampanj där medlemmar på Sweclockers får 10% på det aktuella priset.

Hoppas det reder ut eventuella frågetecken.

Vänligen,
CDON.COM

Det gör det inte. Det jag skrev om är mest relevant för "vem som helst" då det var dessa priser jag jämförde., inte sweclockers exklusiva erbjudanden. Er tolkning av ordinarie pris anser jag fortfarande bryter mot lagrum rörande ordinarie pris.

Om vi kikar vad konsumentverkets riktlinjer säger. (Jag vet att detta inte är ett lagrum) http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

(f) Även för andra typer av specialutryck som till exempel ”nu-pris”,
”fabrikspris”, ”reklampris”, ”direkt från fabriken” och liknande uttryck som
ger intrycket av att priset är nedsatt i jämförelse med ordinarie pris gäller att
det måste handla om en nyligen gjord märkbar prisnedsättning i förhållande
till ett ordinarie pris som faktiskt har tillämpats.

Tycker ni att 5-10-15 justeringar av priset, där alla varit under ordinarie pris som senaste användes 13 veckor tidigare är en "nyligen gjord märkbar prisnedsättning"?

(k) ”Ordinarie pris” är det pris som produkten har haft i affären under en
längre tid. Ett överkorsat pris, pris inom parantes eller liknande förutsätts visa
ordinarie pris om inget annat anges.

För att citera mig själv "Disken har ju vid ett tillfälle kostat 1379:- som ni påstår är ert ord pris, den 10 januari för 3,5 månader sedan. Lite "närmare" dagens datum har "ord pris: varit 1399:- vilket den kostade under en period av hela 1 dag innan ni sänkte ner priset igen."

Tycker ni att ni haft ett ord pris, i en hel dag för 13 veckor sedan, är "det pris som produkten har haft i affären under en
längre tid" vilket konsumentverket säger är riktlinjen för att få kalla något ordinarie pris.

Jag är inte bitter eller arg. Jag tycker mestadels detta är ett bra sätt att tappa kunder och ville informera er om hur dålig koll ni har. Ni verkar dock inte särskilt intresserade av att ta emot kritik. Troligen för att ni är fullt medvetna om att ni gör som ni gör. Då jag vet att denna post inte kommer att leda till ett seriöst svar utan någon halvt genomskinlig ursäkt tagen ur luften (som ni alltid ger) så kommer jag inte att svara mer i denna tråden. Hoppas ni inte tappar för mycket kunder på er dåliga service!

Permalänk
Medlem

Hade ni tänkt svara på mitt inlägg här i tråden eller ska jag välja en annan butik? Ni har svarat på ett inlägg som gjordes efter mitt...

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Hade ni tänkt svara på mitt inlägg här i tråden eller ska jag välja en annan butik? Ni har svarat på ett inlägg som gjordes efter mitt...

Jag skulle gissa på att det är ett "feltryck" man ser ju vilket nätagg det är på din bild och priset är ju helt åt skogen för lågt.

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av Zunil:

Vad är det för EVGA nätagg ni har i reklamen på sweclockers startsida? Det står att det ska kosta 260kr men på eran kampanjsida finns det bara ett för 1190kr.

Edit: Printscreen på annonsen:

http://i.imgur.com/I2VVuN8.jpg

Skrivet av Zunil:

Hade ni tänkt svara på mitt inlägg här i tråden eller ska jag välja en annan butik? Ni har svarat på ett inlägg som gjordes efter mitt...

Det verkar tyvärr som att banneranimationen läser in fel information och har mixat ihop priset mellan dessa två produkterna.
http://cdon.se/hemelektronik/cooler-master/cooling-cpu-cooler...
http://cdon.se/hemelektronik/evga/evga-supernova-g2-750w-p273...

Vi beklagar det inträffade och kommer uppdatera bannern inom kort. Tack för att du uppmärksammade oss på detta.

Vänligen,
CDON.COM

Visa signatur
Permalänk
Cdon.com
Skrivet av Chrisism8:

Det gör det inte. Det jag skrev om är mest relevant för "vem som helst" då det var dessa priser jag jämförde., inte sweclockers exklusiva erbjudanden. Er tolkning av ordinarie pris anser jag fortfarande bryter mot lagrum rörande ordinarie pris.

Om vi kikar vad konsumentverkets riktlinjer säger. (Jag vet att detta inte är ett lagrum) http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

(f) Även för andra typer av specialutryck som till exempel ”nu-pris”,
”fabrikspris”, ”reklampris”, ”direkt från fabriken” och liknande uttryck som
ger intrycket av att priset är nedsatt i jämförelse med ordinarie pris gäller att
det måste handla om en nyligen gjord märkbar prisnedsättning i förhållande
till ett ordinarie pris som faktiskt har tillämpats.

Tycker ni att 5-10-15 justeringar av priset, där alla varit under ordinarie pris som senaste användes 13 veckor tidigare är en "nyligen gjord märkbar prisnedsättning"?

(k) ”Ordinarie pris” är det pris som produkten har haft i affären under en
längre tid. Ett överkorsat pris, pris inom parantes eller liknande förutsätts visa
ordinarie pris om inget annat anges.

För att citera mig själv "Disken har ju vid ett tillfälle kostat 1379:- som ni påstår är ert ord pris, den 10 januari för 3,5 månader sedan. Lite "närmare" dagens datum har "ord pris: varit 1399:- vilket den kostade under en period av hela 1 dag innan ni sänkte ner priset igen."

Tycker ni att ni haft ett ord pris, i en hel dag för 13 veckor sedan, är "det pris som produkten har haft i affären under en
längre tid" vilket konsumentverket säger är riktlinjen för att få kalla något ordinarie pris.

Jag är inte bitter eller arg. Jag tycker mestadels detta är ett bra sätt att tappa kunder och ville informera er om hur dålig koll ni har. Ni verkar dock inte särskilt intresserade av att ta emot kritik. Troligen för att ni är fullt medvetna om att ni gör som ni gör. Då jag vet att denna post inte kommer att leda till ett seriöst svar utan någon halvt genomskinlig ursäkt tagen ur luften (som ni alltid ger) så kommer jag inte att svara mer i denna tråden. Hoppas ni inte tappar för mycket kunder på er dåliga service!

Tack än en gång för din kritik. Jag kommer lyfta dina synpunkter till våra inköpare och marknadsavdelning så vi kan kolla över rutinerna för detta.

Vänligen,
CDON.COM

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CDON.COM:

Tack än en gång för din kritik. Jag kommer lyfta dina synpunkter till våra inköpare och marknadsavdelning så vi kan kolla över rutinerna för detta.

Vänligen,
CDON.COM

Är väl ganska enkel lösning på detta.
Sluta med allt trixande med priser, och skaffa kundtjänst värd namnet,
så kanske ni behåller era kunder och överlever ett tag till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Är väl ganska enkel lösning på detta.
Sluta med allt trixande med priser, och skaffa kundtjänst värd namnet,
så kanske ni behåller era kunder och överlever ett tag till.

Det logiska är väl att vi slutar handla där så försvinner företaget och tråden också. Företaget är ju endast till för att problem ska uppkomma. Det märks ju tydligt när man läser här. Så se till så de försvinner från marknaden. Sämre kundtjänst får man leta länge efter!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Inaktiv

Undrar hur eftertraktat det är att representera CDON här. Kanske är det någon form av straff om någon glömmer diska kaffekoppen i personalmatsalen. Eller kanske som en del i att testa chefer. "Vi får se om Janne har det i sig, en vecka på Sweclockersforumet, överlever han det så får han jobbet som logistikchef...".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon195163:

Undrar hur eftertraktat det är att representera CDON här. Kanske är det någon form av straff om någon glömmer diska kaffekoppen i personalmatsalen. Eller kanske som en del i att testa chefer. "Vi får se om Janne har det i sig, en vecka på Sweclockersforumet, överlever han det så får han jobbet som logistikchef...".

Tycker det gäller för alla företagstrådar, swec medlemmarna verkar tro att dom är guds gåva till affärerna som ska överösas med specialerbjudanden på allt dom önskar, och helst få personlig support med en egen handläggare.
(och ja jag har väll stått för eget gnällande så ja jag kastar lite sten i glashus)

Permalänk
Medlem

Hej CDON!

Tänkte passa på att fråga om det kan vara aktuellt med någon sommarrea för datorkomponenter hos er? Är framför allt en ny hårddisk och ett nytt nätagg jag behöver. Som CDON+-medlem vore det finfint med lite reor på följande produkter:

http://cdon.se/hemelektronik/western-digital/western-digital-...
http://cdon.se/hemelektronik/evga/evga-supernova-g2-750w-p273...

Med nuvarande priser kostar allt ca 2 500 kr. Borde kunna gå att pressa ner under 2 000 kr med lite sommarrea + CDON+-rabatt hoppas jag.