Hej CDON!
Jag har ett par frågor ang ert rabattkupong system som jag tycker fungerar väldigt underligt.
Info för läsare. Om man är student så får man två stycken rabattkoder man kan använda på CDON.com. Den ena bjuder på fri frakt (29kr) och den andra ger 100 kr i rabatt vid köp över 1000kr. Utöver detta kan CDON.com ge ut rabattkuponger för olika saker, t.ex som ersättning igenom deras prisgaranti på kurslitteratur. Prisgarantin på kurslitteratur fungerar så att om CDON tar 1500kr för en bok, och en konkurent tar 1300kr så får man först betala 1500 via CDONs webshop, och sedan skickar de ut en rabattkupong (inte presentkort) motsvarande mellanskillnaden.
Nu till det jag tycker är underligt.
När man handlar hos er är systemet spärrat till max 1 kupong/order. Vi drar ett par olika fall för att se vad som egentligen händer.
1. Studentkund handlar för 1200kr hos er. Då använder han kupongen som ger 100 kr avdrag, men kan inte använda fri frakt (-29kr). Detta betyder ju att egentligen så är kupongen (100 kr vid köp över 1000kr) egentligen 71 kr rabatt och fri frakt. För du kan ju inte utnyttja båda samtidigt.
2. Student köper kurslitteratur för 1500kr, hittar den för 1300kr hos konkurrent och får då 200kr rabattkupong. Han vill nu handla något annat för 1500kr ett tag senare. Använder han 200kr kupongen, betyder det ju att han inte kan använda -100 eller fri frakt, vilket egentligen gör att 200kr kupongen som han betalat endast är värd 100 kr (även att han gett er 200 kr för kupongen)
3. Vill denna student maximera sitt köp, så använder han 200kr kupongen för en order under 1000kr, men då är den endast värd 171 kr då det inte går att använda fri frakt..
4. Student handlar massa böcker över loppet på 6 månader och får ut totalt 800 kr i prisgaranti över 6 rabattcheckar (50+50+50+200+250+100+100.) Detta är ju då 800kr av kundens pengar som "ni har till er förfogande" men som ni egentligen inte, enligt er själva då ni betalar ut prisgaranti, tycker ni borde ha rätt att äga. Dessa kan då inte kund använda vid ett köp, utan ni tycker då att kund måste köpa 6 olika ordrar för att kunna utnyttja alla kuponger?
5. Du äger en rabattkupong värd 200kr som du fått enl prisgaranti. Du hittar nu en bok värd 100 kr du vill köpa. Tyvärr kan du inte utnyttja din rabattkod för du förlorar då 200-100-29=71:- som du inte utnyttjar på koden.
Nu kanske någon säger "Men hallå? Du kan ju inte få kaka på kaka?" Nej, i vissa fall så håller jag med om kaka på kaka inte är rimligt. Men i detta fallet handlar det om att pengar som redan har betalts till CDON i förväg (genom prisgaranti) inte har sitt fulla värde när de kommer tillbaka till kunden.
Tänk er att ni går in på elgiganten och utnyttjar prisgaranti på en TV. DU köpte den för 3 veckor sedan för 8000kr och nu har de själva den i annons för 6000 kr. Du väljer att plocka ut mellanskillnaden i form av ett presentkort (nu får du ju cash/tillbaka på kort på elgiganten och inte presentkort) En månad senare behöver du köpa en ny tvättmaskin och hittar då en fin bosch på annons för 4490:- (annars 4990:-) Elgiganten säger att de just nu bjuder på frakten på alla vitvaror.
När du pratar med en säljare/kommer till kassan så får du svaret att "Hej, nej tyvärr så bjuder i inte på frakten för redan nedsatta varor"
- Du tänker okej, det blir fortfarande billigare än i vanliga fall... Så du väljer att betala 4490:- + frakt (99:-) och lägger fram presentkortet
Jaha, du vill betala med presentkort. Presentkort dras ju alltid från ordinarie pris, så det här kortet som du har 2000kr blir då bara värt 1500kr för du har ju redan fått 500 kr i rabatt på tvättmaskinen. Rimligt? Nej?
Jag tänker att det finns två olika vägar här för er på CDON.
1. Vill gillar att ge erbjudanden som ser mycket bättre ut än de egentligen är, därför kommer vi ha kvar systemet.
2. Tack för att du upplyser oss om dessa knasigheter, vi kommer nu att byta från rabattcheckar till presentkort för vår prisgaranti så att detta problemet inte kvarstår. Min 5 punkts lista hade bara haft kvar punkt 1 ifall ni bytt till presentkort.
Jag hoppas att detta kanske belyser ett problem som kunder upplever hos er som ni inte var medvetna om sedan tidigare. Jag tycker fortfarande ni fungerar jättebra som leverantör och kommer troligen fortfarande lägga en order på det datorchassi som jag hade tänk köpa nu på morgonen.