Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Oacceptabelt internet - vad gäller?

Permalänk
Medlem

Oacceptabelt internet - vad gäller?

Hello!

Några som läser den här tråden kanske kommer ihåg den tråd jag skapade i vintras om mitt internet i studentlägenheten som inte ville fungera alls. Det gick upp och ner (levde och dog) hela tiden och var allmänt segt, och när jag kontaktade hyresvärden då så påstod han efter samtal med leverantören att det rörde sig om en DDOS-attack, vilket både jag och mina kompisar kände var rent bullshit eftersom att det kom lägligt efter att vi blivit lovade ersättning för utebliven del av avtalet, samt att mönstret för statusen på nätet inte var likt en DDOS-attack.
Lagom innan det nya året så sa hyresvärden att de hade rustat upp och gjort sitt nät säkrare mot just attacker och att det skulle fungera bättre, vilket det också gjorde... Tills för ungefär en månad sen. Sen en månad tillbaka så har nätet här nämligen antingen gått skitsegt, eller så har det någon enstaka gång varit helt dött i nätverksuttaget i väggen. Och när jag skriver skitsegt så menar jag hastigheter så låga som ca 10mbit/s ner och max 20 upp av de 100/100 via fiber som ska ingå enligt avtal.

Vad jag nu undrar är vad som gäller. Kan jag begära ersättning för att de inte levererar vad avtalet säger, eller ska jag bara ringa och klaga och hoppas att de fixar sig och sen bara glömma allt? För det kan ju knappast vara en "attack" till, särskilt nu när de rustat upp mot attacker och fungerat felfritt sen dess tills för ungefär 1 månad sen.
Jag vet inte om det är något jag kan göra, eller bättre sagt om det är något som kan vara fel på "min sida"? Typ nätverksporten på min dator eller liknande?
Behöver all hjälp jag kan få här hur jag ska gå tillväga och vad som troligen felet ligger i. Hatar att skälla ut folk på felaktiga grunder

Tack på förhand för svar.
Mvh, frustrerad student som försöker lira GTA V och surfa på nätet.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att klaga. säg som det är att det fungerade bra ett tag, men att det sedan datum x blivit sämre

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag skulle börja med att klaga. säg som det är att det fungerade bra ett tag, men att det sedan datum x blivit sämre

Mm, ska ringa dem imorgon. Jag har nämligen kontaktat hyresvärden och han har bara gett mig frågor tillbaka, för tydligen kostar det ifall de ska undersöka störningar på deras sida, och vad jag vet nu så är det ju troligtvis inte min dator som är felet, eller vad säger ni andra?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Har du ens ett avtal att begära ersättning från, om det är en fråga om en grupp anslutningen till student boende så ingår det oftast i hyran om du nu inte har tecknat ett privat avtal med en internetleverantör. Sedan, har varje student lägenhet 100/100 eller är det nåt som hela byggnaden delar på. Om ni inte skall dela på det levererar ISP en viss kapacitet typ 1Gbit dit som alla delar på?

Verkar som att det kan röra sig om kapacitets problem, och du borde ställa mer frågor om hur exakt det fungerar, särskilt om det är en student tjänst som kanske ingår i hyran. Det första du borde kolla är om du får en publik ipv4 internet address om du kopplar direkt till uttaget.

Nog inte så mycket du kan göra, särskilt om din enda dialog är med hyresvärden.

Permalänk
Inaktiv

Borde ju finnas någon instans eller vad man säger som man kan vända sig till angående tvister med hyresvärdar förutom hyresgästföreningen eller? EDIT Hyresnämnden såklart, du kan väl fråga där och förklara situationen och se om dom ger dig någon vettig vägledning.
Om internet bara ingår direkt i hyresavtalet så känns det ju som att du kan ställa krav på att det ska fungera vettigt ändå även fast du inte har ett separat avtal för internet.
Har du möjlighet att fråga hur internet är för alla andra om någon använder?
Sånt där tjafs hade man kunnat förvänta sig ifall det gällde adsl tex förr i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Har du ens ett avtal att begära ersättning från, om det är en fråga om en grupp anslutningen till student boende så ingår det oftast i hyran om du nu inte har tecknat ett privat avtal med en internetleverantör. Sedan, har varje student lägenhet 100/100 eller är det nåt som hela byggnaden delar på. Om ni inte skall dela på det levererar ISP en viss kapacitet typ 1Gbit dit som alla delar på?

Verkar som att det kan röra sig om kapacitets problem, och du borde ställa mer frågor om hur exakt det fungerar, särskilt om det är en student tjänst som kanske ingår i hyran. Det första du borde kolla är om du får en publik ipv4 internet address om du kopplar direkt till uttaget.

Nog inte så mycket du kan göra, särskilt om din enda dialog är med hyresvärden.

Enligt avtalet med hyresvärden så ska det ingå 100/100 via fiber i hyran tillsammans med annat (vatten, el osv). Och det är inte 100/100 som ett helt hus ska dela på, då denna hastighet har legat på uppemot 100/100 när det fungerat som det ska, så ja med andra ord är det ju ett avtal som hyresvärden har med internetleverantören. Sen vad leverantören skickar till varje hus vet jag faktiskt inte.

När det gäller adress så har vi ju fått fasta uppgifter från vår isp där vi har fått följande uppgifter:
* Gateway
* DNS 1 och 2
* IP

Skrivet av Perssonabbe:

Borde ju finnas någon instans eller vad man säger som man kan vända sig till angående tvister med hyresvärdar förutom hyresgästföreningen eller?

Tänker detsamma, men jag tror det är hyresgästföreningen som sköter det då de mycket väl visste om problemet när de kom och knackade på och jag undrade om de kunde ta upp problem på deras möten med hyresvärden.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34443:

Borde ju finnas någon instans eller vad man säger som man kan vända sig till angående tvister med hyresvärdar förutom hyresgästföreningen eller? EDIT Hyresnämnden såklart, du kan väl fråga där och förklara situationen och se om dom ger dig någon vettig vägledning.
Om internet bara ingår direkt i hyresavtalet så känns det ju som att du kan ställa krav på att det ska fungera vettigt ändå även fast du inte har ett separat avtal för internet.
Har du möjlighet att fråga hur internet är för alla andra om någon använder?
Sånt där tjafs hade man kunnat förvänta sig ifall det gällde adsl tex förr i tiden.

Som jag besvarade på tidigare svar så tror jag hyresgästföreningen iaf har första kontakten gällande problem med lägenheten. Ska kontakta hyresnämnden och se vad de säger ifall isp eller hyresvärden krånglar imorgon.
Internet ingår direkt i hyresavtalet, det ingår tillsammans med vatten mm i hyran, och enligt avtal ska det vara 100/100 via fiber. Jag har frågat min kompis som bor i ett annat hus 50 meter bort, och han har inte haft lika allvarliga problem, dock att det varit lite segt ibland, men nyss när vi båda mätte låg mitt på ca 7/30 och hans på 81/92, så uppenbarligen är det antingen matningen till vårt hus eller så är det något med mitt uttag, ska fråga andra här i huset imorgon.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är nu eftersom att du har detta via ett bostadsföretag, MEN.

Om du hade ett kontrakt direkt med en isp så hade du haft ett bättre avstamp om just det här problemet eftersom att du hade kunnat peka på avtalet och sagt att du ska ha iallafall 70-80 % av överenskommen kapacitet enligt *insert lag* eller vad som är skäligt.
Du hade kunnat yrka på avtalsbrott (iom att tjänsten inte har levererats enligt överenskommelsen eller att varan (internethastigheten) som annonserats inte håller den kvalitén som var utlovad) om problemet pågått i mer än en vecka efter första anmälningen till kundtjänst.

Det du hade kunnat få då hade varit:
*att du kan avbryta avtalet direkt utan extra kostnader (alt slutfaktura för den tiden du nyttjat nätet under den faktureringsmånaden, dock inte hela) eller bindningstider.

*att du inte behöver betala fakturan för den månaden

*Antagligen någon form av kompensation från ISP (vanligt att detta händer då det blir billigare för ispen att bjuda på månadskostnaden och eller något gott än att förlora en kund).

Jag TROR att du har nästan samma rätt ändå, bara att det kan vara svårare att driva igenom detta eftersom att så mycket annat är bundet till samma kontrakt. Ta kontakt med företaget som äger byggnaderna och be att få tala med någon högt uppsatt. Det brukar få fart på problemen och du brukar få mer uppmärksamhet i fallet då stora stygga chefen sitter och är missnöjd med sina kollegor.

(Det är i iallafall vad jag har läst mig till och vad jag vet från erfarenhet med ruskigt dåliga isp'ar. Jag är ingen Jurist/advokat och innehar inte heller den utbildningen eller några delar av den. Det jag baserar detta på är vad jag har läst i Sveriges rikes lagbok (2013-2014) och information jag har fått från rådgivningstid med jurist under samma tidpunkt.)

Lycka till!
Ps, hur stort är stället du bor på? En organiserad DDOS attack brukar inte ske på mindre servrar utan någon anledning. Låter mest som generella prestandaproblem och dåliga ursäkter.
Ds.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Jag vet inte hur det är nu eftersom att du har detta via ett bostadsföretag, MEN.

Om du hade ett kontrakt direkt med en isp så hade du haft ett bättre avstamp om just det här problemet eftersom att du hade kunnat peka på avtalet och sagt att du ska ha iallafall 70-80 % av överenskommen kapacitet enligt *insert lag* eller vad som är skäligt.
Du hade kunnat yrka på avtalsbrott (iom att tjänsten inte har levererats enligt överenskommelsen eller att varan (internethastigheten) som annonserats inte håller den kvalitén som var utlovad) om problemet pågått i mer än en vecka efter första anmälningen till kundtjänst.

Det du hade kunnat få då hade varit:
*att du kan avbryta avtalet direkt utan extra kostnader (alt slutfaktura för den tiden du nyttjat nätet under den faktureringsmånaden, dock inte hela) eller bindningstider.

*att du inte behöver betala fakturan för den månaden

*Antagligen någon form av kompensation från ISP (vanligt att detta händer då det blir billigare för ispen att bjuda på månadskostnaden och eller något gott än att förlora en kund).

Jag TROR att du har nästan samma rätt ändå, bara att det kan vara svårare att driva igenom detta eftersom att så mycket annat är bundet till samma kontrakt. Ta kontakt med företaget som äger byggnaderna och be att få tala med någon högt uppsatt. Det brukar få fart på problemen och du brukar få mer uppmärksamhet i fallet då stora stygga chefen sitter och är missnöjd med sina kollegor.

(Det är i iallafall vad jag har läst mig till och vad jag vet från erfarenhet med ruskigt dåliga isp'ar. Jag är ingen Jurist/advokat och innehar inte heller den utbildningen eller några delar av den. Det jag baserar detta på är vad jag har läst i Sveriges rikes lagbok (2013-2014) och information jag har fått från rådgivningstid med jurist under samma tidpunkt.)

Lycka till!
Ps, hur stort är stället du bor på? En organiserad DDOS attack brukar inte ske på mindre servrar utan någon anledning. Låter mest som generella prestandaproblem och dåliga ursäkter.
Ds.

Tänker precis likadant. Det borde inte spela någon roll, iaf inte någon större roll, om det är ett avtal direkt med isp eller genom hyresvärden, det är ju ett avtalsbrott kan man tycka (beroende på vad deras prestanda-garanti ligger på).

Området är inte särskilt stort. Tänk dig ett Ikea-varushus i göteborg ungefär, så långt sträcker sig lägenheterna här där jag bor. Precis som du säger så är en DDOS-attack otroligt mot en sådan server, vad har de att vinna liksom? Dessutom som jag skrev innan så skiljde sig mönstret mot hur DDOS-attack brukar se ut. En generell DDOS-attack brukar få ner servrar på knäna och hålla dem nere tills attacken försvinner... Det som hände här var ju att det gick upp och ner hela tiden, vissa dagar oftare än andra, med andra ord så var det inget konstant "tryck" mot servrarna som en DDOS-attack generellt sett ger. Så jag är inne på samma linje som du, de har prestandaproblem och vill bara ge oss kunder ursäkter för att slippa kompensera/ge oss ersättning.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Tror du får bättre svar här i Konsumenträtt.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

EDIT:
Tog mig friheten att testa samma kabel och inställningar på min andra maskin som är endast några månader gammal. Resultaten var konstiga. Dels så var den lika ostabil dvs att den gick upp och ner hela tiden, men när det väl fungerade så var den uppe på ca 90/90 i hastighet.
Testar just nu på min primära dator igen fast med två nya dnser (8.8.8.8 och 8.8.4.4) istället för de som isp skickade, då min kompis sa att det ibland kan vara dns som strular. Än så länge är det väl snarlika resultat, om än lite stabilare, men inte mycket. Dock verkar isp ha sjuka problem nu eftersom att nätet i princip går ner helt (windows visar det dock inte) även när jag testade på andra datorn med isp-inställningarna...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd flyttad*

Tror du får bättre svar här i Konsumenträtt.
/moderator

Thanks, tänkte jag la den här eftersom att det var lite gråzon om det mitt eller leverantörens problem!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

men nyss när vi båda mätte låg mitt på ca 7/30 och hans på 81/92, så uppenbarligen är det antingen matningen till vårt hus eller så är det något med mitt uttag, ska fråga andra här i huset imorgon.

Troligtvis är det fel på porten, kanske har nåt med att fiber kontakterna som är smutsiga eller kapacitets problem för 7/30 mätning om det skall vara fiber låter lite konstigt. När du säger uttag, menar du då ett passivt koppar nät där du bara har ett uttag för ethernet kabeln? I sånt fall tvivlar jag på att de har nåt med själva uttaget att göra.

Skulle även kunna vara din dator, särskilt om du har en sån där "spel dator" med ett killer-nic nätkort som är i stort sett skit och ger sådana resultat som du uppger.

Och det är inte omöjligt att det skulle vara en fråga om DDoS attacker om ni får statiska adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Troligtvis är det fel på porten, kanske har nåt med att fiber kontakterna som är smutsiga eller kapacitets problem för 7/30 mätning om det skall vara fiber låter lite konstigt. När du säger uttag, menar du då ett passivt koppar nät där du bara har ett uttag för ethernet kabeln? I sånt fall tvivlar jag på att de har nåt med själva uttaget att göra.

Skulle även kunna vara din dator, särskilt om du har en sån där "spel dator" med ett killer-nic nätkort som är i stort sett skit och ger sådana resultat som du uppger.

Och det är inte omöjligt att det skulle vara en fråga om DDoS attacker om ni får statiska adresser.

Menar det också, fiber ska ju ändå vara stabilare än den äldre standarden om jag inte läst på helt fel.
Kopparnät vet jag inte om det är, men det är ett ethernet-uttag i väggen som man kopplar sin router eller dator till och sen ska det fungera efter lite inställningar med ip osv.
Mitt moderkort är förvisso ett 3 år (snart 4) gammalt ASUS P8P67 PRO REV 3.1, så skulle inte förvåna mig om problemet låg i porten där men det förklarar ändå inte "vågorna" som är likadana på mina bägge datorer, där enda skillnaden är just den fungerande hastigheten.
Självklart är det inte omöjligt med en DDoS-attack, men det känns som en billig ursäkt med tanke på alla saker som talar emot det.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Kopparnät vet jag inte om det är, men det är ett ethernet-uttag i väggen som man kopplar sin router eller dator till och sen ska det fungera efter lite inställningar med ip osv.

Då kör ni med ett passivt kopparnät(ethernet) troligtvis Gigabit ethernet som går direkt till en switch, i sånt fall så kan det väl bara vara fel på porten.

Angående IP som ni skriver är det något av de följande:
10.*.*.*
172.16.*.* - 172.31.*.*
192.168.*.*

Om svaret är ja, då delar ni säkert på 100/100 Mbit i hela huset och skulle i sånt fall förklara en hel del. Det finns faktiskt många hyresvärdar i Sverige som gör sånt, de tecknar en billig privat internet tjänst och ger ut till hyresgästerna som de delar på och tar betalt för det.

Kanske jag missa det, men kör du trådlöst med router? Kan även vara ditt trådlösa som strular, särskilt om det finns ett 20-tal studenter med trådlösa routrar som ligger och sänder ut signaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Då kör ni med ett passivt kopparnät(ethernet) troligtvis Gigabit ethernet som går direkt till en switch, i sånt fall så kan det väl bara vara fel på porten.

Angående IP som ni skriver är det något av de följande:
10.*.*.*
172.16.*.* - 172.31.*.*
192.168.*.*

Om svaret är ja, då delar ni säkert på 100/100 Mbit i hela huset och skulle i sånt fall förklara en hel del. Det finns faktiskt många hyresvärdar i Sverige som gör sånt, de tecknar en billig privat internet tjänst och ger ut till hyresgästerna som de delar på och tar betalt för det.

Kanske jag missa det, men kör du trådlöst med router? Kan även vara ditt trådlösa som strular, särskilt om det finns ett 20-tal studenter med trådlösa routrar som ligger och sänder ut signaler.

ISP heter IP-Only Networks AB, och senast jag kolla så var det ett stadsnät om jag inte läste fel.
Angående IP så är det faktiskt 82.99.**.***

Så det du menar är att de marknadsför lite fult genom att säga att vi får 100/100 fast det är hela huset som ska dela på den linan istället för att de skickar enstaka signaler på 100/100 till varje lägenhet?
Det som tråden handlar om här är faktiskt ett problem som är genom trådat, eftersom att jag kör direkt via väggen in i datorn nu pga min router har lagt av.
Kan även uppdatera tråden lite och säga att nu när jag mätte igen så låg hastigheten på följande, och det enda jag har ändrat är dns från den vi fick från ISP till googles egna:

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av vompen:

ISP heter IP-Only Networks AB, och senast jag kolla så var det ett stadsnät om jag inte läste fel.
Angående IP så är det faktiskt 82.99.**.***

Så det du menar är att de marknadsför lite fult genom att säga att vi får 100/100 fast det är hela huset som ska dela på den linan istället för att de skickar enstaka signaler på 100/100 till varje lägenhet?
Det som tråden handlar om här är faktiskt ett problem som är genom trådat, eftersom att jag kör direkt via väggen in i datorn nu pga min router har lagt av.
Kan även uppdatera tråden lite och säga att nu när jag mätte igen så låg hastigheten på följande, och det enda jag har ändrat är dns från den vi fick från ISP till googles egna:http://puu.sh/hs8yh/0a592200b0.jpg

Ni ligger med största sannolikhet med en 100/100 anslutning per hus.
Det är inte ovanligt att infrastrukturen ser ut såhär, även om man försöker patcha om inkommande fiber till att skjutas ut i varje lägenhet istället för att an en central punkt i källaren och sedan patcha ut, och dela på, begärd hastighet.

Nu testade du ju precis "din" 100/100 -lina, och se och häpna, du har nästan 100/100!
... KLOCKAN 03:00 - på natten.

När typ alla dina andra grannar sover, eller deras passiva download servers inte pysslar med så mycket.

Jag tror att ni sitter på en delad anslutning per hus.
Om det är säg 10 lägenheter i kåken, får ni inte 10/10 var, utan den som tar mest för tillfället - får så mycket den kan.
På så vis "slåss ni" om tillgänglig hastighet.

Det är inget konstigt, eller ovanligt, att göra såhär - om ditt avtal framhäver att det är en delad länk eller i andra ordalag inte privat/dedikerad hastighet.
Kontrollera dina avtal skulle jag säga, för detta är en delad lina på 100/100.

Inget fel på linan, inget fel på hastigheten.
Felet ligger hos dina hyresgäster - som är lika sugna på att sno bandbredd som du själv är.
Det i kombination med billig utrustning för att driva sakerna samt en snål hyresvärd... då är vi nog ganska nära verkligheten.

PS. Har bott i ett lägenhetshus med 24 lägenheter, varav vi hade en delad 100/100 lina - så jag vet hur det är. Men man lär sig, och anpassar sig... Kontrollera vad du skrivit på innan du börjar gala för mycket bara, mitt tips. DS.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ni ligger med största sannolikhet med en 100/100 anslutning per hus.
Det är inte ovanligt att infrastrukturen ser ut såhär, även om man försöker patcha om inkommande fiber till att skjutas ut i varje lägenhet istället för att an en central punkt i källaren och sedan patcha ut, och dela på, begärd hastighet.

Nu testade du ju precis "din" 100/100 -lina, och se och häpna, du har nästan 100/100!
... KLOCKAN 03:00 - på natten.

När typ alla dina andra grannar sover, eller deras passiva download servers inte pysslar med så mycket.

Jag tror att ni sitter på en delad anslutning per hus.
Om det är säg 10 lägenheter i kåken, får ni inte 10/10 var, utan den som tar mest för tillfället - får så mycket den kan.
På så vis "slåss ni" om tillgänglig hastighet.

Det är inget konstigt, eller ovanligt, att göra såhär - om ditt avtal framhäver att det är en delad länk eller i andra ordalag inte privat/dedikerad hastighet.
Kontrollera dina avtal skulle jag säga, för detta är en delad lina på 100/100.

Inget fel på linan, inget fel på hastigheten.
Felet ligger hos dina hyresgäster - som är lika sugna på att sno bandbredd som du själv är.
Det i kombination med billig utrustning för att driva sakerna samt en snål hyresvärd... då är vi nog ganska nära verkligheten.

PS. Har bott i ett lägenhetshus med 24 lägenheter, varav vi hade en delad 100/100 lina - så jag vet hur det är. Men man lär sig, och anpassar sig... Kontrollera vad du skrivit på innan du börjar gala för mycket bara, mitt tips. DS.

Du hade haft en poäng i att jag får full rulle nu på natten när alla sover, om det inte vore för att jag testade ca 2 timmar innan (dvs runt 1-tiden), mao så bör det inte skilja nästan hela 80mbit/s på endast 2 timmar mitt i natten, eller hur? Och en annan sak som talar emot detta är att jag har fått runt 90/90 även på för och eftermiddagarna innan det började krångla för ca en månad sen
Mao, hastigheten bör (sett på tidigare mätningar) ligga runt 90/90 oavsett vilken tid på dygnet det är, vilket också talar emot att alla lägenheter här i huset behöver dela på 100/100...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av vompen:

Du hade haft en poäng i att jag får full rulle nu på natten när alla sover, om det inte vore för att jag testade ca 2 timmar innan (dvs runt 1-tiden), mao så bör det inte skilja nästan hela 80mbit/s på endast 2 timmar mitt i natten, eller hur? Och en annan sak som talar emot detta är att jag har fått runt 90/90 även på för och eftermiddagarna innan det började krångla för ca en månad sen
Mao, hastigheten bör (sett på tidigare mätningar) ligga runt 90/90 oavsett vilken tid på dygnet det är, vilket också talar emot att alla lägenheter här i huset behöver dela på 100/100...

Prata med din hyresvärd.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Prata med din hyresvärd.

Det samt med leverantören (åtminstone den vi fått numret till gällande nätet).

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Det låter precis som när jag hade Net at Once via Rixbyggen, det gick inte att använda under normala tiden men hade fri fart på sena nätter/tidiga mornar. Jag gav upp till slut och skaffade ett fristående ADSL-abonnemang istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Du hade haft en poäng i att jag får full rulle nu på natten när alla sover, om det inte vore för att jag testade ca 2 timmar innan (dvs runt 1-tiden), mao så bör det inte skilja nästan hela 80mbit/s på endast 2 timmar mitt i natten, eller hur? Och en annan sak som talar emot detta är att jag har fått runt 90/90 även på för och eftermiddagarna innan det började krångla för ca en månad sen
Mao, hastigheten bör (sett på tidigare mätningar) ligga runt 90/90 oavsett vilken tid på dygnet det är, vilket också talar emot att alla lägenheter här i huset behöver dela på 100/100...

Det är ju exakt det som det kan göra.
01.00 är nog många studenter fortarande uppe och streamar pr0n. 03.00 har nog dom flesta somnat.
Eftermiddagar är ju samma sak, många är väl inte hemma ännu vid den tiden.

För att få bättre statistik så se till att testa linan så ofta du bara kan!
Skulle säga att det är 17-01 som är ett rimligt spann med kassa hastigheter vid kapacitetsbrist.

Här har du en hastighetsplot som jag kört 1 gång i timmen senaste veckan ungefär.
Runt 17 så är det som att gå rätt in i en vägg, på samma sätt återhämtar den sig väldigt fort efter 00:00

Permalänk

Hej,

Har inte riktigt läst hela tråden och vet inte om du har hört om några andra har problem i ditt hus ännu.
Men vill ändå inflika att Asus Network iControl som ingår i ASUS AI Suite II programvaran kan ställa till det för vissa.
Tänkte eftersom du har ett Asus moderkort så kanske du har installerat detta?

Har du detta så kan det vara värt att testa att slå av Asus iControl till ”OFF”

Google:
"Asus network icontrol slow"

Permalänk
Medlem

Tyvärr baserar sig vissa stadsnät/tjänsteleverantörer sin infrastruktur på "Best effort", vilket betyder att det kan vara fler än ni i huset som skall dela på en gemensam lina. Det kan vara så surt att ett helt kvarter delar på en gigabit t.ex.

Precis som BasseBaba är mönstret likvärdigt med snittet, mest trafik går genom linorna på kvällen. Det är minst på natten efter c:a 02/03.

Men din nivå på hastigheten är riktigt undermålig och långt under "50-100" som de flesta tjänsteleverantörer utlovar. För att kunna göra något åt det behöver du veta mer detaljer om avtalet som är skrivet mellan din hyresvärd och leverantören. Är det uttryckligen så att ni har en varsin 100/100-lina (vilket är troligt om du har en CPE (fibermottagare) sittandes i lägenheten) ligger felet hos kommunikationsleverantör eller tjänsteleverantör. Jag skulle i det steget börjat fråga ut tjänsteleverantören varför de inte levererar utlovad hastighet. Det vore osannolikt men inte omöjligt att kommunikationsleverantören står för begränsingen. Dock i det fallet lönar det sig att tjata på tjänsteleverantören och få de att prata med kommunikationsleverantören.

Om det visar sig att 100/100-linan är en delad lina i kontraktet mellan hyresvärd/tjänsteleverantör är det då istället läge för att lyfta behovet av uppgraderad hastighet, alternativt att kräva att hyresvärden gör avdrag på hyran och kopplar ur dig så att du köpa in en egen bredbandstjänst. Det sistnämnda kräver att du har en egen CPE i lägenheten vilket jag har svårt att tro om ni har delat. Det kan också bli körigt om det står specifierat i ditt lägenhetskontrakt att det är en delad anslutning.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Det låter precis som när jag hade Net at Once via Rixbyggen, det gick inte att använda under normala tiden men hade fri fart på sena nätter/tidiga mornar. Jag gav upp till slut och skaffade ett fristående ADSL-abonnemang istället.

Det jobbiga är att vi inte kan välja något fristående internet-abonnemang här vad jag vet. Frågade någon gång tidigare om comhem och de levererade inte hit. Har även för mig att hyresvärden sagt något om det också.

Skrivet av BasseBaba:

Det är ju exakt det som det kan göra.
01.00 är nog många studenter fortarande uppe och streamar pr0n. 03.00 har nog dom flesta somnat.
Eftermiddagar är ju samma sak, många är väl inte hemma ännu vid den tiden.

För att få bättre statistik så se till att testa linan så ofta du bara kan!
Skulle säga att det är 17-01 som är ett rimligt spann med kassa hastigheter vid kapacitetsbrist.

Här har du en hastighetsplot som jag kört 1 gång i timmen senaste veckan ungefär.
Runt 17 så är det som att gå rätt in i en vägg, på samma sätt återhämtar den sig väldigt fort efter 00:00
http://i.imgur.com/WO40Lw9.png

Låter skumt :/ Jag kan förstå att det finns en skillnad mellan typ 17:00 och 03:00, men antal användare över nätverket borde ju inte vara så stor skillnad på 2 timmar, det är lite så jag menar. Säg att det skiljer 50 användare mellan 17:00 och 03:00, då borde det kanske rimligtvis vara en skillnad på 10 eller mindre mellan 01:00, lite så känner jag. Håller på att mäta för fullt och nu när jag startade upp datorn mätte fick jag ca 10 ner och 23 upp.

Skrivet av Hazardous:

Hej,

Har inte riktigt läst hela tråden och vet inte om du har hört om några andra har problem i ditt hus ännu.
Men vill ändå inflika att Asus Network iControl som ingår i ASUS AI Suite II programvaran kan ställa till det för vissa.
Tänkte eftersom du har ett Asus moderkort så kanske du har installerat detta?

Har du detta så kan det vara värt att testa att slå av Asus iControl till ”OFF”

Google:
"Asus network icontrol slow"

Googlade och det verkar faktiskt så, tyvärr är mitt modertkort lite äldre och har inte denna funktion installerad, jag kan iaf inte hitta den bland menyerna Dessutom ser det gränssnittet lite nyare ut där den finns, medans mitt gränssnitt är lite äldre.

Skrivet av Erwya:

Tyvärr baserar sig vissa stadsnät/tjänsteleverantörer sin infrastruktur på "Best effort", vilket betyder att det kan vara fler än ni i huset som skall dela på en gemensam lina. Det kan vara så surt att ett helt kvarter delar på en gigabit t.ex.

Precis som BasseBaba är mönstret likvärdigt med snittet, mest trafik går genom linorna på kvällen. Det är minst på natten efter c:a 02/03.

Men din nivå på hastigheten är riktigt undermålig och långt under "50-100" som de flesta tjänsteleverantörer utlovar. För att kunna göra något åt det behöver du veta mer detaljer om avtalet som är skrivet mellan din hyresvärd och leverantören. Är det uttryckligen så att ni har en varsin 100/100-lina (vilket är troligt om du har en CPE (fibermottagare) sittandes i lägenheten) ligger felet hos kommunikationsleverantör eller tjänsteleverantör. Jag skulle i det steget börjat fråga ut tjänsteleverantören varför de inte levererar utlovad hastighet. Det vore osannolikt men inte omöjligt att kommunikationsleverantören står för begränsingen. Dock i det fallet lönar det sig att tjata på tjänsteleverantören och få de att prata med kommunikationsleverantören.

Om det visar sig att 100/100-linan är en delad lina i kontraktet mellan hyresvärd/tjänsteleverantör är det då istället läge för att lyfta behovet av uppgraderad hastighet, alternativt att kräva att hyresvärden gör avdrag på hyran och kopplar ur dig så att du köpa in en egen bredbandstjänst. Det sistnämnda kräver att du har en egen CPE i lägenheten vilket jag har svårt att tro om ni har delat. Det kan också bli körigt om det står specifierat i ditt lägenhetskontrakt att det är en delad anslutning.

Som jag nämnt innan så hade jag haft full förståelse för att det kunde skilja i hastighet beroende på tid på dygnet eftersom att olika många använder nätet då, men det förklarar inte varför jag för tills ca 1 månad sen (höftar lite på känsla här angående när problemen började) hade ca 90/90 oavsett om det var dag eller natt? Mao, det är något som har hänt, sen vad det är har jag ingen aning om. Fick mail nyss om att gubben som har hand på nätverket skulle ta en titt och se efter, ska försöka få tag på honom innan 4 och se om han har hittat något.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

EDIT:
Ringde precis personen som har hand om nätet på området och han har bekräftat att det är uteslutande problem med just huset som jag bor i. Dels så nämnde han DDoS-attacker, men han nämnde även att det tydligen är 100/100 som vi delar på, och att folk är så dumsmarta att de antingen har kört med en mobil router som sprider hela nätet, eller använder varandras ip-adresser vilket skapar konflikter i nätverket. Han sa också att han skulle kolla upp och mäta imorgon eller så för att se vart problemet ligger, samt att de kommer bygga om nätet efter säsongen så det blir bland annat låsta mac-adresser, logins mm.
Men han sa även han att det verkar konstigt med hastigheten, och det lät lite på honom som att med alla dessa konflikter mm så borde nätet ha gått ner helt och inte bara begränsat hastigheten.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Låter skumt :/ Jag kan förstå att det finns en skillnad mellan typ 17:00 och 03:00, men antal användare över nätverket borde ju inte vara så stor skillnad på 2 timmar, det är lite så jag menar. Säg att det skiljer 50 användare mellan 17:00 och 03:00, då borde det kanske rimligtvis vara en skillnad på 10 eller mindre mellan 01:00, lite så känner jag. Håller på att mäta för fullt och nu när jag startade upp datorn mätte fick jag ca 10 ner och 23 upp.
.

Fast det är ju just precis det det är. 01.00 är inte ovanligt att man är uppe till, men 03.00 har nog väldigt många gått till sängen..
Kolla bara min graf, det är inget hittepå, det är scriptad test av hastigheten.
Vid runt 17 säger det bam! och sen rätt exakt runt 01 så är det fina fisken igen. Tycker det avspeglar rätt bra hur folk kommer hem från skolan/jobbet och sen går och lägger sig.
Nu kör jag ju bara testerna 1 gång i timmen och har inte grafat upp det så fint. Skulle jag köra dom 1 gång per minut skulle man ju få en mycket mjukare kurva som mer successivt sjunker och höjs igen.
Men sen går det ju rätt fort som sagt, skulle väl säga att 90% har lagt sig innan 01.00 och därför så återgår hastigheten väldigt fort, eftersom många trillar av ner i sängen under relativt samma tid.

Skrivet av vompen:

EDIT:
Ringde precis personen som har hand om nätet på området och han har bekräftat att det är uteslutande problem med just huset som jag bor i. Dels så nämnde han DDoS-attacker, men han nämnde även att det tydligen är 100/100 som vi delar på, och att folk är så dumsmarta att de antingen har kört med en mobil router som sprider hela nätet, eller använder varandras ip-adresser vilket skapar konflikter i nätverket. Han sa också att han skulle kolla upp och mäta imorgon eller så för att se vart problemet ligger, samt att de kommer bygga om nätet efter säsongen så det blir bland annat låsta mac-adresser, logins mm.
Men han sa även han att det verkar konstigt med hastigheten, och det lät lite på honom som att med alla dessa konflikter mm så borde nätet ha gått ner helt och inte bara begränsat hastigheten.

Jo det där bekräftar ju i stort sett allt som sagts och spekulerats i tråden. Delar ett helt hus på 100Mbit så är det ju inte alls konstigt att hastigheten fluktuerar sådär mycket. Räcker ju med att en person drar igång en torrent för att sno åt sig stora delar.
Trist att det byggs nät på ett såpass oseriöst sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fast det är ju just precis det det är. 01.00 är inte ovanligt att man är uppe till, men 03.00 har nog väldigt många gått till sängen..
Kolla bara min graf, det är inget hittepå, det är scriptad test av hastigheten.
Vid runt 17 säger det bam! och sen rätt exakt runt 01 så är det fina fisken igen. Tycker det avspeglar rätt bra hur folk kommer hem från skolan/jobbet och sen går och lägger sig.
Nu kör jag ju bara testerna 1 gång i timmen och har inte grafat upp det så fint. Skulle jag köra dom 1 gång per minut skulle man ju få en mycket mjukare kurva som mer successivt sjunker och höjs igen.
Men sen går det ju rätt fort som sagt, skulle väl säga att 90% har lagt sig innan 01.00 och därför så återgår hastigheten väldigt fort, eftersom många trillar av ner i sängen under relativt samma tid.

Jo det där bekräftar ju i stort sett allt som sagts och spekulerats i tråden. Delar ett helt hus på 100Mbit så är det ju inte alls konstigt att hastigheten fluktuerar sådär mycket. Räcker ju med att en person drar igång en torrent för att sno åt sig stora delar.
Trist att det byggs nät på ett såpass oseriöst sätt.

Säger inte att du har fel, jag tycker bara det är märkligt, speciellt när det tidigare har legat på stadiga 90/90 så många gånger innan oavsett tid på dygnet.
Får hoppas att det nya bygget efter säsongen rätar ut alla problem. Sen kanske man kan vara nöjd och slippa spendera otaliga timmar på att försöka lösa något som knappt går att lösa.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Det jobbiga är att vi inte kan välja något fristående internet-abonnemang här vad jag vet. Frågade någon gång tidigare om comhem och de levererade inte hit. Har även för mig att hyresvärden sagt något om det också.

Låter skumt :/ Jag kan förstå att det finns en skillnad mellan typ 17:00 och 03:00, men antal användare över nätverket borde ju inte vara så stor skillnad på 2 timmar, det är lite så jag menar. Säg att det skiljer 50 användare mellan 17:00 och 03:00, då borde det kanske rimligtvis vara en skillnad på 10 eller mindre mellan 01:00, lite så känner jag. Håller på att mäta för fullt och nu när jag startade upp datorn mätte fick jag ca 10 ner och 23 upp.

Det är tyvärr så det är. Är det en delad lina så kommer hastigheten förändras ganska abrupt när alla studenter kommer hem och börjar tanka. Dessutom brukar man gå och lägga sig mellan 22-01 beroende på vad man har att göra dagen efter, och eftersom det är studentbostäder så borde mönstret vara än mer hårt än vanligtvis. Därav dippen vid fem och überfarten vid 01.00.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |