Att skapa en artificiell intelligens, skapa liv? Möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

bryta sin egen programmering och få erfarenheter, kunna förändra sig självt genom att fundera och utveckla sina tankar.

Alltså är biet inte intelligent.
Eller om det var myror.
Eller kanske daggmask.
Är spindlar intelligenta?
Råttor? Kor? Hundar? Spädbarn?
Jag kan inte tänka mig något vi gör i våra tidigaste dagar som skulle kunna kallas intelligent efter en definition som ovan.

EDIT: När jag frågar kamrater som studerar eller studerat AI så är några osäkra på vad AI innebär och var gränsen går, andra tycker att det är självklart att vi redan nått fram och ett fåtal att vi kommer att nå fram till en stark AI om fåtal år.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Alltså är biet inte intelligent.
Eller om det var myror.
Eller kanske daggmask.
Är spindlar intelligenta?
Råttor? Kor? Hundar? Spädbarn?
Jag kan inte tänka mig något vi gör i våra tidigaste dagar som skulle kunna kallas intelligent efter en definition som ovan.

EDIT: När jag frågar kamrater som studerar eller studerat AI så är några osäkra på vad AI innebär och var gränsen går, andra tycker att det är självklart att vi redan nått fram och ett fåtal att vi kommer att nå fram till en stark AI om fåtal år.

Jo, ett bi är intelligent. Det har en biologisk hjärna och den är inte statisk. Man kan säkert lära bin, vissa enkla saker.

Från wikipedia "The central problems (or goals) of AI research include reasoning, knowledge, planning, learning, communication, perception and the ability to move and manipulate objects" samt "where an intelligent agent is a system that perceives its environment and takes actions that maximize its chances of success"

Så ett bi skulle kunna planera hur det ska flyga eller dra erfarenheter av var det kan finnas jobbiga luftströmmar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jo, ett bi är intelligent. Det har en biologisk hjärna och den är inte statisk. Man kan säkert lära bin, vissa enkla saker.

Från wikipedia "The central problems (or goals) of AI research include reasoning, knowledge, planning, learning, communication, perception and the ability to move and manipulate objects" samt "where an intelligent agent is a system that perceives its environment and takes actions that maximize its chances of success"

Så ett bi skulle kunna planera hur det ska flyga eller dra erfarenheter av var det kan finnas jobbiga luftströmmar osv.

Att upptäcka en fara eller ett problem är inte intelligens, det räcker med en strömbrytare.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

reasoning, knowledge, planning, learning, communication, perception and the ability to move and manipulate objects" samt "where an intelligent agent is a system that perceives its environment and takes actions that maximize its chances of success"

Alltså har vi redan artificiell intelligens, om ett bi är intelligent.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Alltså har vi redan artificiell intelligens, om ett bi är intelligent.

Men ett bi är inte artificiellt, det är ju ett djur. Det är när du kan kombinera maskin och biologi som det blir intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Men ett bi är inte artificiellt, det är ju ett djur. Det är när du kan kombinera maskin och biologi som det blir intressant.

Min poäng går dig helt förbi? Om biet är intelligent på dessa grunder så har vi idag intelligenta maskiner. Exempelvis sådana som kör bilen själv, känner igen och lär sig språk, serverar på känn, väljer färger åt designers eller självständigt analyserar prover och lägger fram egna slutsatser utifrån resultat.
Antingen detta, eller så är ett bi inte intelligent.
Antingen eller.

EDIT: För en längre och mer utförlig förklaring så hänvisar jag till MBYs inlägg här ovan

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är fult möjligt att skapa en AI. (Som kan uppfatta, tolka och prata etc)

Men jag har en annan tanke, låt oss säga att man programerar ett nytt program/språk som kan tolka engelsk grammatik, nästan som google translate gör nu. Men att den kan tolka språket till en uppgift. Skulle det gå, eller vad tror ni?

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Min poäng går dig helt förbi? Om biet är intelligent på dessa grunder så har vi idag intelligenta maskiner. Exempelvis sådana som kör bilen själv, känner igen och lär sig språk, serverar på känn, väljer färger åt designers eller självständigt analyserar prover och lägger fram egna slutsatser utifrån resultat.
Antingen detta, eller så är ett bi inte intelligent.
Antingen eller.

EDIT: För en längre och mer utförlig förklaring så hänvisar jag till MBYs inlägg här ovan

Men det du beskriver är av programmerare redan bestämda eller händelser som kan ske. Det händer inget i programmet som förändrar hur programvaran fungerar eller reagerar.

Eller hävdar du att datorn blir bättre och bättre på att köra bil, utan att det behövs ny programvara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Detta exempel och otal andra kan anföras mot det klassiska argumentet och felslutet "men datorer gör ju bara som vi säger åt dem". Det känns som du utgår från det feltänket. Uppenbarligen är det (bara göra som...) fullt tillräckligt för att göra nyttiga och oväntade saker, för annars hade vi inte haft någon användning av datorn alls. Det är egentligen inte konstigare än att en dammsugare kan suga damm på ett sätt vi inte kan och ett flygplan kan flyga som inte vi kan. Om du extrapolerar denna tanke, hur är det med hjärnan då? Varför skulle den vara något annat än "gör bara som den är tillsagd" av evolution, embryologi och externa stimuli?

Men hjärnan är inte klar från början. Utan den skapar nya förbindelser eller funktioner skulle man kanske kunna säga. Dvs om du tränar dig på att cykla så kommer du att få en krets/funktion för detta.

Även om hjärnan sas är tillsagd eller förutbestämd att göra allt detta från början. Så är det ju så att i praktiken så kommer dessa förutsättningar leda till en intelligent biologisk maskin. Vilket i sig är fantastiskt.
Det gör inte hjärnan mer mekanisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Men det du beskriver är av programmerare redan bestämda eller händelser som kan ske. Det händer inget i programmet som förändrar hur programvaran fungerar eller reagerar.

Eller hävdar du att datorn blir bättre och bättre på att köra bil, utan att det behövs ny programvara?

Ett bi har endast förutbestämda uppgifter och reagerar på förutbestämda sätt i givna situationer. Vi kan gå ned ett steg och kolla på myrorna, som är än mindre intelligenta och där se att de bl.a. så slaviskt följer sina inprogrammerade uppgifter att de riskerar massdöd pga att de inte kan bryta en loop: http://en.wikipedia.org/wiki/Ant_mill , en bugg om jag får vitsa till det lite.

Men helt insatt är jag inte. Tar mest till mig var mer kunniga kamrater säger.
Gällande bil och sådant så syftar jag på denna dokumentären tidigare postad på bl.a. nyhetssidan: http://www.youtube.com/watch?v=4gzpd0irP58&t=42m

Skrivet av lolight:

Men hjärnan är inte klar från början. Utan den skapar nya förbindelser eller funktioner skulle man kanske kunna säga. Dvs om du tränar dig på att cykla så kommer du att få en krets/funktion för detta.

Även om hjärnan sas är tillsagd eller förutbestämd att göra allt detta från början. Så är det ju så att i praktiken så kommer dessa förutsättningar leda till en intelligent biologisk maskin. Vilket i sig är fantastiskt.
Det gör inte hjärnan mer mekanisk.

Varför behöver en intelligent entitet ha ett föränderligt nätverk av neuroner eller dylikt? Räcker det inte med att endast ha en mängd neuroner och låta intelligensen ha ett övre tak för hur mycket information som kan hanteras maximalt och samtidigt? Kan inte hjärnor vara mekaniska?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Ett bi har endast förutbestämda uppgifter och reagerar på förutbestämda sätt i givna situationer. Vi kan gå ned ett steg och kolla på myrorna, som är än mindre intelligenta och där se att de bl.a. så slaviskt följer sina inprogrammerade uppgifter att de riskerar massdöd pga att de inte kan bryta en loop: http://en.wikipedia.org/wiki/Ant_mill , en bugg om jag får vitsa till det lite.

Men helt insatt är jag inte. Tar mest till mig var mer kunniga kamrater säger.
Gällande bil och sådant så syftar jag på denna dokumentären tidigare postad på bl.a. nyhetssidan: http://www.youtube.com/watch?v=4gzpd0irP58&t=42m

nja, bara för att Bi har en tendens att gör vissa saker behöver det inte betyda att de inte har någon form av tankar. Även människor har primitiva saker som är svåra eller omöjliga att ta ur oss. Sexualdrift tex.

Jag tror jag läst om maskar som genom att ge dem elstötar kunde man ändra deras sätt som de kröp osv. De lärde sig vad som funkade dvs inga stötar.

Citat:

Varför behöver en intelligent entitet ha ett föränderligt nätverk av neuroner eller dylikt? Räcker det inte med att endast ha en mängd neuroner och låta intelligensen ha ett övre tak för hur mycket information som kan hanteras maximalt och samtidigt? Kan inte hjärnor vara mekaniska?

Intressant fråga. Jag tänker min nog så att precis som biologiska levande djur osv. Så är mekanismen öppen och föränderlig. En mekanisk maskin har samma delar. En biologisk växer eller ändra sig konstant.
Jag tänker mig nog att intelligens det är när själva logiken, i programmet i en hjärna eller cpu. Det ändras. Så att systemet är föränderligt och att denna drivkraft kommer från systemet självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag tror jag läst om maskar som genom att ge dem elstötar kunde man ändra deras sätt som de kröp osv. De lärde sig vad som funkade dvs inga stötar.

Och om vi forsätter ned så har vi mindre maskar, insektoida parasiter, amöbor, bakterier, virus. När slutar det vara intelligent, när slutar det ha egna tankar?

Skrivet av lolight:

Intressant fråga. Jag tänker min nog så att precis som biologiska levande djur osv. Så är mekanismen öppen och föränderlig. En mekanisk maskin har samma delar. En biologisk växer eller ändra sig konstant.
Jag tänker mig nog att intelligens det är när själva logiken, i programmet i en hjärna eller cpu. Det ändras. Så att systemet är föränderligt och att denna drivkraft kommer från systemet självt.

Och om vi forsätter ned så har vi mindre maskar, insektoida parasiter, amöbor, bakterier, virus. När slutar det vara dynamiskt, när börjar det bli mekaniskt?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolight:

Jag tror jag läst om maskar som genom att ge dem elstötar kunde man ändra deras sätt som de kröp osv. De lärde sig vad som funkade dvs inga stötar.

Det låter ändå bara som en form av machine learning skulle jag säga. En "belöning" när det blir rätt helt enkelt är inte relativt speciellt avancerat.

Permalänk

en fundering, half-life 1 har enligt mig en av de bästa npc soldater nånsin,är inte det en form av artificiell intelligens? jag menar dom letar efter dig,dom flankerar dig ..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

en fundering, half-life 1 har enligt mig en av de bästa npc soldater nånsin,är inte det en form av artificiell intelligens? jag menar dom letar efter dig,dom flankerar dig ..

Vi kommer åter igen, så här mer än ett år efter trådstart, in på vad som är ramverket för definitionen av intelligens.
I spelet så finns vissa förutsättningar för AIn att hantera en situation. Är AIn intelligent för att den följer vissa simpla förutbestämda regler inom ramarna för spelet eller är den först intelligent när den agerar utanför reglerna? Är AIn intelligent om den agerar efter regler öht eller krävs det att den gör sina egna regler och mål? Gör vi våra egna regler och mål, hanterar vi situationer utanför gällande regler? Vilka regler?

Som gammal diskussion ovan, är ett bi intelligent för att det väljer mellan vissa förutbestämda mönster eller för att det bryter mot mönster? Hur vore det med en handfull bakterier som inte kan penetrera ditt skin, men ett fåtal råkar hitta in genom dina hårfolikar? Är de intelligenta för att de bryter mot reglerna, kanske t.o.m. upprepade tillfällen?

Datorn som styr en bil säkert på en väg, är den intelligent om den bestämmer sig för att inte köra alls, alltså bryta mot reglerna?

Som tidigare sagt så är vi osäkra på vad intelligens är, då det definieras olika av t.ex. olika professioner.
En biolog skulle kanske säga att alla däggdjur var intelligenta då de kan anpassa sig efter föränderlig miljö.
En psykolog skulle kanske säga att medvetande om ens egen intelligens skulle vara intelligens.
En programmerare skulle kanske säga att intelligens bygger på allmänna regler som samverkar till att hantera oförutsedda situationer på ett för programmet fördelaktigt sätt.
Här i tråden verkar vi inte riktigt ännu kommit fram till att gränsen förmodligen är fladdrig i kanterna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Bra initiativ att uppväcka denna tråd! Ämnet blir inte precis inaktuellt och tråden uttömde aldrig ämnet.

Skrivet av lolight:

Ja, det tror jag. Den mänskliga hjärnan jobbar inte så fort. Dock har den massiva parallella beräkningar. Det är delvis oberoende system för kontroll av kroppens funktioner, men även en massa bakgrundsarbeten. Tex vänder den alltid, det vi ser 180 grader.

Nja, det är ingen egentlig "bakgrundsprocess" som ens kräver beräkningar.

Detta påstående, att "hjärnan vänder bilden rätt eftersom den är uppochner på näthinnan", har vi nog alla hört sedan barnsben som ett exempel på något "häftigt" som hjärnan "gör".

Men det är nonsens. Motfråga (inte riktad till dig lolight): Vad är upp och ner på en sladd?

Om jag lossar på, säg, DVI-kontakten på min monitor och monterar den uppochner, så att sladden vrids 180 grader, blir bilden då uppochner? Om jag vänder min dator (men inte monitor) uppochner, blir då bilden på skärmen uppochner?

Nej på samtliga frågor naturligtvis. Det är här "problemet" ligger. Det finns nämligen inget "problem" och hjärnan behöver inte "vända" på bilden eftersom den inte är "uppochner". Något sådant som en uppochnervänd bild i sammanhang finns inte, helt enkelt. På näthinnan är bilden rätt vänd för att vara en näthinna, dvs ljus från ovan träffar nedtill och vice versa. Ingen "beräkning" behövs, ingen "kompensation" eller liknande.

Men det går djupare än så här. Om man bär speciella glasögon med optik som vänder på bilden, så att den har samma upp och ner på näthinnan som vyn, så upplevs bilden givetvis...uppochner! Ett tag, dvs. Ganska snart lär sig hjärnan kompensera och redan efter några dagar eller veckor så ser allting rättvänt ut igen. Tills glasögonen tas bort. Då blir allting uppochner igen.

Detta säger oss att hjärnan har lärt sig vad som är upp och ner baserat på vad vi faktiskt ser och efter att den lärt sig detta behövs inga speciella "beräkningar" för att "vända" bilden "rätt". För något "rätt" fanns inte från början, det är inlärt.

Så i hjärnans fall råkar det faktiskt vara ett rätt i alla fel kring resonemanget, att jo, på något vis behöver hjärnan "beräkna" vad som ses, men det handlar inte om att bilden "först måste vändas rätt" eller liknande. Hjärnan har lärt sig att tolka informationen och den är helt agnostisk om själva sensorernas (ögonens) beskaffenhet. Detta gäller sensorer i allmänhet. Ett system, vilket som helst (djur, maskin, mätinstrument) ser världen genom sensorn och kan inte på något sätt "lösa upp" skillnader mellan sensorartefakter eller verkligheten därför att vad sensorn rapporterar är själva länken till verkligheten. Förhoppningsvis ger sensorn en någorlunda linjär korrespondens med verkligheten men det är ingalunda givet.

Detta är möjligen lite off-topic, men visar ändå att vi har en tendens att mystifiera eller överdriva förmågor eller egenskaper hos hjärnor jämfört med artificiella system.

Samma sak med höger-vänster. Hjärnan gör inte "beräkningar" som vänder på höger och vänster (höger kroppshalva, inklusive ögonen är [bl.a] kopplade till sensormotoriska delar i vänster hjärnhalva och vice versa) utan det är helt enkelt kopplat så, ja hårdkodat om man så vill. I ögonens fall handlar det helt enkelt om att synnerverna korsas i det så lämpligt kallade synnervskorset varefter höger synnerv går till vänstra visuella cortex och tvärt om (och en liten avgrening går direkt vidare till andra platser vilket är förklaringen till s.k. blindsyn där fullt blinda personer ändå kan undvika hinder baserad på visuell information, trots att de [helt ärligt och uppriktigt] förnekar att de kan se).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det här var en intressant tråd ;).

Ja märker att åsikterna går isär om var man ska dra "gränsen" för vad AI är.
Kan det kanske vara så att alla har delvis rätt men att det snarare handlar om att dra flera gränser, alltså gruppera olika typer av AI?

Här är en läsvärd länk i ämnet som säkerligen kan ge lite mer argumentationsgrund.
http://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolut...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Nja, det är ingen egentlig "bakgrundsprocess" som ens kräver beräkningar.

Där har du helt fel, och det bevisar du själv i din text. När du har fått funderar lite.

Citat:

Detta påstående, att "hjärnan vänder bilden rätt eftersom den är uppochner på näthinnan", har vi nog alla hört sedan barnsben som ett exempel på något "häftigt" som hjärnan "gör".
Men det är nonsens. Motfråga (inte riktad till dig lolight): Vad är upp och ner på en sladd?

Om jag lossar på, säg, DVI-kontakten på min monitor och monterar den uppochner, så att sladden vrids 180 grader, blir bilden då uppochner? Om jag vänder min dator (men inte monitor) uppochner, blir då bilden på skärmen uppochner?

Senorn, dvs ögat är först och främst inte någon dum senor, den kan ställa in sig och ta order från hjärnan. Sedan sänder den sin signal genom den optiska nerven, signalen kommer sedan att tolkas av hjärnans drivrutin för ögat. På samma sätt som kameran i din mobil, har en drivrutin för kameran mellan operativet och hårdvaran har hjärnan det. Denna drivrutin kan ställas in. Så att om tex ena ögat har fått en defekt. Kan det ställas in så att drivrutinen, eller kallar det filtret mot nästa nivå, kan kompensera för detta.
Det tex alltid så att vi har en blindfläck i ögonen. Men vi ser den aldrig. För drivrutinen har förmågan att arbeta runt detta problem.

Och precis som i en dator kommer sedan signalen till nästa nivå av processandet.
Orsaken till varför vi har två ögon är för att kunna skapa 3D syn. Dvs djupseende. Så vi kan skilja på avstånd. Ett öga kan inte se det. Processen är så att denna del av hjärnan jämför bilden från vänster och höger öga. Sedan skapar den en ny och bättre signal från dessa två källor. Ett exempel på hur bra det funkar är att när man läser text på ett vitt papper. Så är faktisk texten skarpare än vad ögonen klarar att se.

Orsaken till det är processing. Hjärnan tar helt enkelt och gissar sig fram till en bättre bild.
Och den gör ett bra jobb, för den har två källor att använda sig av för att skapa bilden. Orsaken är att vi har lärt oss hur bokstäver osv. Ser ut.

Citat:

Nej på samtliga frågor naturligtvis. Det är här "problemet" ligger. Det finns nämligen inget "problem" och hjärnan behöver inte "vända" på bilden eftersom den inte är "uppochner". Något sådant som en uppochnervänd bild i sammanhang finns inte, helt enkelt. På näthinnan är bilden rätt vänd för att vara en näthinna, dvs ljus från ovan träffar nedtill och vice versa. Ingen "beräkning" behövs, ingen "kompensation" eller liknande.

Vad som är upp och ned är ju relativt. Det stämmer. Dock har du fel. Massiva beräkningar görs för att tolka signalen/bilden. Att påstå att så inte skulle vara fallet. Förstår jag inte alls.

Citat:

Men det går djupare än så här. Om man bär speciella glasögon med optik som vänder på bilden, så att den har samma upp och ner på näthinnan som vyn, så upplevs bilden givetvis...uppochner! Ett tag, dvs. Ganska snart lär sig hjärnan kompensera och redan efter några dagar eller veckor så ser allting rättvänt ut igen. Tills glasögonen tas bort. Då blir allting uppochner igen.

Ja, det är det första det jag kallar "pre processing" av signalen som gör detta.
Hur man har ställt in filtret.

Citat:

Detta säger oss att hjärnan har lärt sig vad som är upp och ner baserat på vad vi faktiskt ser och efter att den lärt sig detta behövs inga speciella "beräkningar" för att "vända" bilden "rätt". För något "rätt" fanns inte från början, det är inlärt.

Du säger emot dig själv här. Om hjärnan har beräkningar, vilket den har. Så är tolkningen en beräkning. Det du kallar "lärt sig".

Citat:

Så i hjärnans fall råkar det faktiskt vara ett rätt i alla fel kring resonemanget, att jo, på något vis behöver hjärnan "beräkna" vad som ses, men det handlar inte om att bilden "först måste vändas rätt" eller liknande. Hjärnan har lärt sig att tolka informationen och den är helt agnostisk om själva sensorernas (ögonens) beskaffenhet. Detta gäller sensorer i allmänhet. Ett system, vilket som helst (djur, maskin, mätinstrument) ser världen genom sensorn och kan inte på något sätt "lösa upp" skillnader mellan sensorartefakter eller verkligheten därför att vad sensorn rapporterar är själva länken till verkligheten. Förhoppningsvis ger sensorn en någorlunda linjär korrespondens med verkligheten men det är ingalunda givet.

Det är helt enkelt bara fel, det du skriver här. Hjärnan tolkar bildsignalen, genom erfarenhet av vad den ser.
Samt som jag förklarade, så bygger man bilden, inte efter vad sensorn faktisk ser, utan hur din hjärna tolkar signalen. Det är en tolkningsprocess som konstant sker.

Citat:

Detta är möjligen lite off-topic, men visar ändå att vi har en tendens att mystifiera eller överdriva förmågor eller egenskaper hos hjärnor jämfört med artificiella system.

Jag hävdar att det finns stor skillnader, mellan det jag kallar liv, och mekaniskt "liv".
Det är pga av att liv har en anslutning, till den spirituella verkligheten som mekaniskt liv inte har.

De som är ateister, kan inte förstå detta. Därmed anser de att en hjärna är som vilken maskin som helst. Dvs du skulle kunna bygga en om du klarade det.

Citat:

Samma sak med höger-vänster. Hjärnan gör inte "beräkningar" som vänder på höger och vänster (höger kroppshalva, inklusive ögonen är [bl.a] kopplade till sensormotoriska delar i vänster hjärnhalva och vice versa) utan det är helt enkelt kopplat så, ja hårdkodat om man så vill. I ögonens fall handlar det helt enkelt om att synnerverna korsas i det så lämpligt kallade synnervskorset varefter höger synnerv går till vänstra visuella cortex och tvärt om (och en liten avgrening går direkt vidare till andra platser vilket är förklaringen till s.k. blindsyn där fullt blinda personer ändå kan undvika hinder baserad på visuell information, trots att de [helt ärligt och uppriktigt] förnekar att de kan se).

Du forstätter och hävda att hjärnan inte gör beräkningar. Men ändå skriver du "tolkar". Vad är tolkar om inte en beräkning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Du forstätter och hävda att hjärnan inte gör beräkningar. Men ändå skriver du "tolkar". Vad är tolkar om inte en beräkning?

Exempel på maskiner som tolkar men inte beräknar ät t.ex. ATLAS-detectorn i LHC, eller fotosensoriska larm i en lägenhet som kan skilja på gardiner i vind och en människa som letar igenom matsilvret.
Våra reflexer, signalerna som tolkas av centrala nervsystemet innan de beräknas av hjärnan är ett annat exempel.

I övrigt:
Det finns en demenstyp som kallas Lewy Body demens. Ett vanligt symptom är bl.a. att man har svårt för att koppla samman objekt och rum, t.ex. att man ser fåglar i himlen och träd på gräsen, men man upplever det som att fåglarna är mitt framför ansiktet och att träden ligger platte på gräset som täcker hela världen uppifrån och ned. Orienteringsförvirringen kan i svåra fall vara total, så pass att man inte förstår att fötterna är ned och handen rakt framför en. Att förstå vad som är upp och ned sker med balanssinnet, vilket gör att världen ibland kan te sig bokstavligt talat upp och ned och det kan kännas som att man faller uppåt.
Detta är extrema fall och oftast i senaste delarna av sjukdomen.
Lewy Body demens har samma orsak som Parkinson, ansamling av proteiner som försämrar dopamintillverkningen. Det är med andra ord en allmän signalförbistring i hjärnan.
Säg mig nu hur synnervsfiltret möjligtvis skulle kunna påverka orienteringsförvirringen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Här är en läsvärd länk i ämnet som säkerligen kan ge lite mer argumentationsgrund.
http://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolut...

Intressant länk. Den säger ungefär att:
om 30 år kommer forskarna skapa en AI som är på en 6 årings nivå. Och den kommer avancera och bli till en 7 årings nivå, typ, en månad senare. Och en 8 årings nivå 2 veckor senare. Och en 9 årings nivå en vecka senare. etc. Raskt kommer den vara på en 20 årings nivå, och efter det, går det fort. Den kommer vara på en hundraårings nivå 1 timme senare. Och tusenårings nivå 1 minut senare.

AIs framsteg kommer explodera när den fått en kritisk massa och kommer snabbt få en IQ på 500,000,000. Och då kan den lösa alla problem som finns. Har du levercancer? Då skapar den en maskin som skriver ut en ny lever. Har vi inte tillräckligt med energi? Den kommer skapa solceller med en effektivitet som slår växternas, vi kommer aldrig få energibrist längre. Eller teleportering. Eller nanorobotar som injiceras i blodet som reparerar alla skador. Det finns faktiskt inget principiellt hinder att man ska dö efter 100 år, man kan leva längre om man får nya organ. etc etc etc Den kommer vara den smartaste varelsen på jorden. Kort sagt, den kommer att vara Gud.

Men... vad händer om Gud bestämmer sig för att utrota mänskligheten? Om Gud är... "ond"? Ja, vi har inget att sätta emot, den är för smart. Så om 30 år, så får vi se. Antingen har då Gud bestämt sig för:
1) Utrota mänskligheten. Detta går inte att undvika. Det är som en människa mot en myra, myran kan inte hindra människan. Människan är så pass överlägsen att myran är enkel att lura eller övertala precis dit människan vill. Det går inte att stå emot Gud.
2) Vi blir odödliga. På riktigt. Gud kommer se till att våra organ repareras i all oändlighet. Vi kommer kunna resa till stjärnorna, fattigdom utplånas, etc etc etc

Allt detta kommer ske om 30 år ungefär, säger en del av de absolut skarpaste forskarna. Då är vi odödliga eller utrotade. Mänskligheten står inför den största förändringen någonsin i historien. Och det kommer DU få att uppleva. Är det bra, eller dåligt?

Människans hjärna har... 10^30(?) neuroner. Den snabbaste superdatorn idag, kan göra 10^34 beräkningar/sek. Om 30 år så har vi kommit långt när det gäller datorkraft, så då kanske vi kan simulera en människohjärna till en... 6 årings nivå? Och nyligen, för några år sen, har vi gjort mycket stora genombrott inom AI forskningen. Tidigare var människan överlägsen på att känna igen handstilar, känna igen talade ord, etc - men idag är datorn bättre. Kolla upp Deep Learning. Det är tunga saker. Läs den länkade artikeln ovan.

Off topic: Det finns en intressant paradox, Fermis paradox. Det finns så många stjärnor och planeter ute, och många är mycket mycket äldre än solen. Varför kryllar inte universum av rymdskepp som åker kors och tvärs? Var är alla? Varför är det knäpptyst??

Det finns flera teorier varför det är tyst. En säger att vi är helt ensamma ute. Och det beror på Det Stora Filtret. Det finns ett filter som civilisationer måste ta sig igenom, annars utplånas de. När en civilisation blir tilllräckligt avancerad kommer den närmre filtret. Ett filter skulle kunna vara bra och dåliga upptäckter. De flesta upptäckter är bra, t.ex. elektricitet, ångkraft, flygplan, etc. En del är dåliga upptäckter, t.ex. kärnkraften. Det har varit på väg att bomba hela planeten åt helvete, så att allt liv förstörts. Så den upptäckten är sisådär, bra och dålig. Sen finns det... katastrofala upptäckter. Såna upptäckter utplånar civilisationer. Direkt. Dit skulle kunna höra... t.ex. hur man skapar svarta hål på jorden, eller... AI. Så det kan vara så att alla civilisationer som blir avancerade, förr eller senare forskar fram AI, och då är det klippt. Och det är därför, som vi är ensamma ute i universum. De har blivit utplånade.

Men frågan är, var är mänsklighetens filter? Är den framför oss? Ja, det är mycket dåliga nyheter. Då kommer vi utplånas av nånting. Kanske utav en AI? Är filtret bakom oss? Ja, det förklarar varför det är tyst - vi är de första som kommit igenom filtret!

En annan teori säger att den första civilisationen som tagit sig genom filtret vaktar alla andra planeter, och när en planet blivit tillräckligt avancerad så utplånas den. Monopol är alltid bra. Människan har nyligen börjat med METI (motsatsen till SETI), dvs vi skickar ut koncentrerade signaler i syfte att få kontakt med andra civilisationer. Det kanske... inte är så bra. Se hur det gick när indianer mötte västeuropeer, de blev förslavade/utplånade/utnyttjade varje gång. Vi är indianer som ropar ut "här är vi, kom och ta oss!". Det kanske finns en superras ute som vaktar alla andra, den kanske heter "Reaper"? Vi kanske borde hålla tyst? Läs här för mer information om detta:
http://waitbutwhy.com/2014/05/fermi-paradox.html

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Exempel på maskiner som tolkar men inte beräknar ät t.ex. ATLAS-detectorn i LHC, eller fotosensoriska larm i en lägenhet som kan skilja på gardiner i vind och en människa som letar igenom matsilvret.

Det du beskriver är analoga system. Dvs med larmet så är det en sensor som har en nivå på spänningen. Med LHC så är det också någon form av analogt som sker. Troligen någon form av krets som ger olika saker. Det stämmer att dessa system inte beräknar.
Dock hävdar jag att så inte är fallet med synen och hjärnan.
Syn är något mycket komplext och kräver stor beräkningskapacitet. Det är komplexa saker som sker. Filtret eller pre processing av insignalen är mycket mer än bara en analog krets. Jag likställer komplexiteten med hur en hjärna arbetar med en datormaskin, så därför vidhåller jag att det är en beräkning som sker. Men kan du visa att jag har fel. Så kan jag ändra mig.

Citat:

Våra reflexer, signalerna som tolkas av centrala nervsystemet innan de beräknas av hjärnan är ett annat exempel.

Ja, men syn, är långt från känsel. Mycket långt från.

Citat:

I övrigt:
Det finns en demenstyp som kallas Lewy Body demens. Ett vanligt symptom är bl.a. att man har svårt för att koppla samman objekt och rum, t.ex. att man ser fåglar i himlen och träd på gräsen, men man upplever det som att fåglarna är mitt framför ansiktet och att träden ligger platte på gräset som täcker hela världen uppifrån och ned. Orienteringsförvirringen kan i svåra fall vara total, så pass att man inte förstår att fötterna är ned och handen rakt framför en. Att förstå vad som är upp och ned sker med balanssinnet, vilket gör att världen ibland kan te sig bokstavligt talat upp och ned och det kan kännas som att man faller uppåt.
Detta är extrema fall och oftast i senaste delarna av sjukdomen.
Lewy Body demens har samma orsak som Parkinson, ansamling av proteiner som försämrar dopamintillverkningen. Det är med andra ord en allmän signalförbistring i hjärnan.
Säg mig nu hur synnervsfiltret möjligtvis skulle kunna påverka orienteringsförvirringen.

Som jag beskrev. Synen är mer som en GPU. Dvs bilden skapas av processorn, och därmed kan objekt hamna på fel ställe. Säkerligen har hjärnan flera olika lager, för det blir enklare att göra så. Precis som en dator arbetar i operativet. Och det första filtret göra bara vissa saker. Eller kan påverka vissa saker. Som skärpa, djupseende, vitbalans. Färger osv. Medan mer komplexa saker som tolkning av objekt. Var objekt finns osv. Än nog på nästa nivå. Men detta är rena antaganden från min sida om hur det troligen funkar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MichaelJackson:

Off topic: Det finns en intressant paradox, Fermis paradox. Det finns så många stjärnor och planeter ute, och många är mycket mycket äldre än solen. Varför kryllar inte universum av rymdskepp som åker kors och tvärs? Var är alla? Varför är det knäpptyst??

Det finns flera teorier varför det är tyst. En säger att vi är helt ensamma ute. Och det beror på Det Stora Filtret. Det finns ett filter som civilisationer måste ta sig igenom, annars utplånas de. När en civilisation blir tilllräckligt avancerad kommer den närmre filtret. Ett filter skulle kunna vara bra och dåliga upptäckter. De flesta upptäckter är bra, t.ex. elektricitet, ångkraft, flygplan, etc. En del är dåliga upptäckter, t.ex. kärnkraften. Det har varit på väg att bomba hela planeten åt helvete, så att allt liv förstörts. Så den upptäckten är sisådär, bra och dålig. Sen finns det... katastrofala upptäckter. Såna upptäckter utplånar civilisationer. Direkt. Dit skulle kunna höra... t.ex. hur man skapar svarta hål på jorden, eller... AI. Så det kan vara så att alla civilisationer som blir avancerade, förr eller senare forskar fram AI, och då är det klippt. Och det är därför, som vi är ensamma ute i universum. De har blivit utplånade.

Men frågan är, var är mänsklighetens filter? Är den framför oss? Ja, det är mycket dåliga nyheter. Då kommer vi utplånas av nånting. Kanske utav en AI? Är filtret bakom oss? Ja, det förklarar varför det är tyst - vi är de första som kommit igenom filtret!

En annan teori säger att den första civilisationen som tagit sig genom filtret vaktar alla andra planeter, och när en planet blivit tillräckligt avancerad så utplånas den. Monopol är alltid bra. Människan har nyligen börjat med METI (motsatsen till SETI), dvs vi skickar ut koncentrerade signaler i syfte att få kontakt med andra civilisationer. Det kanske... inte är så bra. Se hur det gick när indianer mötte västeuropeer, de blev förslavade/utplånade/utnyttjade varje gång. Vi är indianer som ropar ut "här är vi, kom och ta oss!". Det kanske finns en superras ute som vaktar alla andra, den kanske heter "Reaper"? Vi kanske borde hålla tyst? Läs här för mer information om detta:
http://waitbutwhy.com/2014/05/fermi-paradox.html

Det finns flera svar. Det är tyst. Ok, men vad säger att det är radiovågor vi ska leta efter. Lite som att leta efter telegrafsignaler när alla andra har mobiler.
Eller.
Vad säger att de kanske inte har monterat en stor störsändare i månen. Så att vi inte få in några signaler. För de vill hålla sig dolda.?
Eller, det finns en teori om att högt stående tänkande varelser inte blir mer än 1000 år, med teknologi. Före de utplånar sig själva. För då har de förbrukat alla resurser på planeten. Eller dödar varandra.

Eller så är det så att NASA har hittat en massa signaler. Men väljer att hålla käften om det.
Dock tror jag att de helt enkelt inte använder radio på det sättet, utan något bättre.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Det finns flera svar. Det är tyst. Ok, men vad säger att det är radiovågor vi ska leta efter. Lite som att leta efter telegrafsignaler när alla andra har mobiler.
Eller.
Vad säger att de kanske inte har monterat en stor störsändare i månen. Så att vi inte få in några signaler. För de vill hålla sig dolda.?
Eller, det finns en teori om att högt stående tänkande varelser inte blir mer än 1000 år, med teknologi. Före de utplånar sig själva. För då har de förbrukat alla resurser på planeten. Eller dödar varandra.

Eller så är det så att NASA har hittat en massa signaler. Men väljer att hålla käften om det.
Dock tror jag att de helt enkelt inte använder radio på det sättet, utan något bättre.

I länken pratas det om de teorier du tar upp, plus många flera. Läs länken, den är läsvärd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MichaelJackson:

I länken pratas det om de teorier du tar upp, plus många flera. Läs länken, den är läsvärd.

Intressant länk, tack för den. Kul att de hade några av mina teorier också. Personligen är jag anhängare av the “Zoo Hypothesis”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det du beskriver är analoga system.

Vad är en beräkning? Vad i hjärnan gör det magiska beräknandet och vad i synnerven gör det till något automagiskt som inte behöver beräknas?
Vad MBY och vi övriga trycker på här är att gränsen mellan vad du kallar för analogt eller ickelevande och det magiska levande är inte klarlagt, ändock så slänger du dig med tyckanden som att

Citat:

Det är pga av att liv har en anslutning, till den spirituella verkligheten som mekaniskt liv inte har.

Är då en myra eller en ko intelligent, eller är de analoga maskiner?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Vad är en beräkning?

Vad säger du själv är en beräkning, respektive icke beräkning? Om jag ska ta dig seriöst. Får du börja skriva bättre saker, än detta som är rena trolltexten. Du har bara frågor och inga egna inlägg.

Citat:

Vad i hjärnan gör det magiska beräknandet och vad i synnerven gör det till något automagiskt som inte behöver beräknas?

Se ovan.

Citat:

Vad MBY och vi övriga trycker på här är att gränsen mellan vad du kallar för analogt eller ickelevande och det magiska levande är inte klarlagt, ändock så slänger du dig med tyckanden som att

Så du pratar för MBY och ALLA andra i tråden nu också? Det är nog att spänna bågen lite hårt, tycker du inte det?

Citat:

Är då en myra eller en ko intelligent, eller är de analoga maskiner?

Som sagt, skriv något vettigt så kommer jag också svara på detta och annat. Men inlägg med 1000 frågor, kommer jag inte svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Vad säger du själv är en beräkning, respektive icke beräkning?

En beräkning är processen att behandla indata och få ut ett resultat, som i sitt sammanhang är information.
Eftersom ursprungsfrågan¹ var i sin kärna huruvida maskinen är högintelligent eller ej så återkommer vi ständigt till frågan vad intelligens är för något. Intelligens har vi tidigare nästan kommit fram till kräver en mängd beräkningar. Beräkningar kan en simpel maskin göra. Om en maskin inte är intelligent så krävs något ytterligare för att något ska vara intelligent. Du menar att det behövs en spirituell koppling. Jag säger att spirituell koppling inte kan kvantifieras.

Ickeberäkning skulle vara att behandla indata och inte göra information av det, som ögat gör. Alternativt att hantera en typ av indata utan att förändra denna, som synnerven gör.

¹

Citat:

förstår maskinen vad den pratar om? Det finns mycket runt oss som verkar ha en intelligens men ej någon insikt i sin egna intelligens. Det vet ej att det existerar.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

En beräkning är processen att behandla indata och få ut ett resultat, som i sitt sammanhang är information.

Ok, jag skulle förtydliga det till att val görs, pga indata.
Låt oss ta ett exempel. Ett mixerbord vid inspelning. Där förändras signalen från micken. Genom en ratt. Kan vara nivån. Det är analog och inte en beräkning.
Men om det är logik/beräkning. Då måste mixern först titta på insignalen på kanal 12 och kanske är det sagt så att om kanal 11 har nivån 14 volt. Så ska kanal 12 sänkas med 10% eller så. Då har maskinen gjort ett aktivt val. Det skulle kunna vara en enkel form av beräkning.
Jag hävdar fortfarande att alla delar i synen, utom ögat, som är senor och transporten, som är synnerven. Alla delar efter dessa är så komplexa att det är beräkningar som görs. Men som jag sa, visa på annat, så kan jag ändra mig. Detta är inget som jag direkt vet mycket om.

Citat:

Eftersom ursprungsfrågan¹ var i sin kärna huruvida maskinen är högintelligent eller ej så återkommer vi ständigt till frågan vad intelligens är för något. Intelligens har vi tidigare nästan kommit fram till kräver en mängd beräkningar. Beräkningar kan en simpel maskin göra. Om en maskin inte är intelligent så krävs något ytterligare för att något ska vara intelligent.

nja, låt mig fritt citera en forskare på YT. Frågan var "kan datamaskiner tänka". Svaret han gav "-ja, men datamaskiner tänker på deras sätt, det är ett helt annat sätt att tänka. Om du vill kalla det tankar, så är det ok. Om du inte vill kalla det att tänka, så är det också rätt".
Jag skulle säga att det vi pratar om här inte hur vida maskiner kan ha Intelligens, för det har de redan, utan troligen är frågan om de, dels kan ha medvetande, och eller om man kan få dem att kunna lära sig nya saker helt på egen hand. Det intressanta är nog inte hur mycket data en dator kan behandla utan om den kan blir flexibel, anpassningsbar, samt kunna följa mönster för att utveckla sig själv.

Citat:

Du menar att det behövs en spirituell koppling. Jag säger att spirituell koppling inte kan kvantifieras.

Nja, det jag menad att "liv"/biologiskt liv är ganska annorlunda från maskin-liv. Och att levande liv, har en spirituell koppling, som är mycket kraftfull. Den skapar också det vi kallar medvetande, hos den levande varelsen.

Citat:

Ickeberäkning skulle vara att behandla indata och inte göra information av det, som ögat gör. Alternativt att hantera en typ av indata utan att förändra denna, som synnerven gör.

Synnerven kan liknas vid en databuss. Ganska fantastiskt att den kan överföra så stora mängder med data faktiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolight:

Där har du helt fel, och det bevisar du själv i din text. När du har fått funderar lite.

Du missar poängen: det som ifrågasattes var påståendet att ögat "ser" saker upp-och-ner, varpå det sedan "vänds rätt". Det finns en insikt gömd i kölvattnet av ett sådant uttalande, men den blir onödigt grumlig när man uttrycker den på detta sätt.

Hur ska man definiera "se", om inte just som hur ögats signaler tolkas? Om jag lägger min Bluray-spelare upp-och-ner på TV-bänken: kan man då säga att TV:n tolkar bilden "upp-och-ner" och vänder den rätt innan den ritar upp den på skärmen? Behöver TV:n lägga "processorkraft" på att vända bilden? Nej, det handlar om att TV:n vet vilka signaler som svarar mot vilken information på förhand: just denna process är inte en "beräkning". Vad som görs med indata är sedermera troligen beräkningar, men det är en senare poäng.

Att man "egentligen 'ser' upp-och-ner" är, om man ska vara nitisk, ett sorts semantiskt missförstånd från det faktum att bilden på näthinnan (där "bild" används rent optikgeometriskt) är orienterad så att signaler från celler "högt upp" motsvarar yttre ljussignaler från "längst ned" och vice versa* (och även höger-vänster-skiftat), men det är i sig inte relevant för hur hjärnan skulle välja att förmedla bilden. Det är inte som att "hjärnan" på förhand placerat ut varje syncell taggad med en X- och en Y-koordinat och sedan blir förbluffad över att världen är upp-och-ner, utan det är helt enkelt en massa synceller utplacerade, och sedan lär vi oss var de sitter och vad de motsvarar av erfarenhet. På samma sätt lär vi oss höger och vänster, vilka nerver som triggar när någon rör på din tå, vilka signaler som behöver skickas för att vicka på vänster ringfinger, etc.**

Nyfödda barn är i stort sett helt okoordinerade innan de fått denna erfarenhet. Vad gäller synen så registrerar de initialt på sin höjd ljusnivåer, och det dröjer veckor/månader innan de ens kan fokusera blicken, än längre innan de kan följa objekt med blicken, allt under tiden som hjärnan jobbar på att bli bättre på att mappa signalerna på näthinnan till "verkliga bilder". Problemet är inte att de ser världen "upp-och-ner", utan att de troligen snarast ser ett "myrornas krig"-liknande mischmasch innan de lärt sig en intern koordinatmappning för cellernas signaler, om man vill uttrycka det lite matematiskt. Även barn i 5–6-årsåldern kan ha betydande brister i sitt synsystem, och kan utan vidare missbedöma och rent av missa stora objekt (en delmängd av anledningar till att de inte bör vistas ensamma i trafik). Det kan även hända högre upp i åldrarna, men troligen med minskad frekvens (tills synen ger med sig igen på ålderns höst).

Man lär sig att routa runt blinda fläcken hjälpligt. Om man leker med sin fräsiga enwattslaser och ärrar näthinnan på sig själv och andra så lär sig hjärnan att routa runt dessa döda punkter: det är möjligt att man inte ens märker hur ens syn försämrats, men med mindre information in så är det ofelbart så att risken för felbedömningar ökar.

De intressanta experimenten med att ha inverterande glasögon har nämnts i tråden: de utfördes initialt av George Stratton. På samma sätt som det nyfödda barnet en gång lärde sig att mappa syncellernas placering, routa runt blinda fläcken och senare ärrvävnad, så visade Stratton att man kan "lära om sig" synsensorernas placering om man konsekvent ändrar optiken på olika sätt, exempelvis genom att ha inverterande glasögon på sig i ett par dagar. När man sedan tar av dem så lär man därefter om sig ytterligare en gång. Det är lite som att den som programmerar TV:ns kretskort skulle ändra firmware så att signalerna på pin 3 och 5 skulle byta mening. När det väl är gjort så krävs det inget extra översättningslager som mappar om detta varje gång det kommer signal på pin 3.

Det verkar inte som att du egentligen motsätter dig det inlägg du svarar på, utöver att du hakar upp dig på ett ord och sedan inte läser och tolkar MBY:s text. Det finns intressanta insikter däri gällande sensorer och hur människor utvecklas från spädbarn till vuxna och koordinerade människor: just denna process är något jag själv tycker är väldigt fascinerande när man ser spädbarn som ligger i barnvagnen och sprattlar under tiden de lär sig koordination, hur de trollbinds av enkla mobiler som hänger i vagnen, etc. Ingen säger emot att hjärnan processar information, men att den skulle behöva "vända" varje bild som registreras på näthinnan är ett uttalande som sticker lite i (aha) ögonen, just för att det ofta upprepas men inte riktigt representerar vad som sker.

Inte helt och hållet en off-topic-utläggning, då det i någon mån utforskar skillnaden mellan att ta in information och att processa densamma, även om det är bra nära någon sorts gräns (men vad, om inte detta, är ÖÄ:s signum? ).

——
*: Jag vet inte om detta håller som en indikation, men något som man kan roa sig med är att titta på något ljust och låt säga blunda med vänster öga och trycka lätt på högra ögats utsida, och notera hur detta genererar mörka fläckar "till vänster" i detta ögas synfält. Trycker man i höger nederkant så ser man mörka fläckar i vänster överkant, och så vidare. Ganska snabbt så tröttnar man också på att trycka på sitt eget öga.

**: Ingen, däribland definitivt jag, kan förklara ens introducerande rön i frågan i ett SweClockers-inlägg, så allt är givetvis förenklingar mot värdelöshetens gräns, men men.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

Du missar poängen: det som ifrågasattes var påståendet att ögat "ser" saker upp-och-ner, varpå det sedan "vänds rätt". Det finns en insikt gömd i kölvattnet av ett sådant uttalande, men den blir onödigt grumlig när man uttrycker den på detta sätt.

Nu orkar jag inte leta igenom allt jag har skrivit. Men jag skulle rent spontant säga att jag inte direkt har skrivit något om "saker upp-och-ner" Men ok, det som troligen avses när det beskrivs. Är nog att rent optiskt så hämtas bilden in upp och ned. Men som du skriver nedan. Så har det ingen praktisk betydelse då det är en smal sak för hjärnan att vända bilden. Eller hur man ska se det. Hjärnan kan använda informationen rakt av och göra det den ska med den. Så någon extra kraft för ett moment med vändning av information behövs, ju ej. Men samtidigt så kanske man kan ändå säga att så sker. För från ögat till det du tänker så har ju en vändning skett. Även om det rent beräkningsmässigt inte gjorts något alls.
Det jag menade med att det MBY skulle ha fel, dvs det jag syftade på vad hans användning av ordet. Beräkning.
Debatt om ords betydelse kan se som sidospår och väldigt nerdigt osv. Men samtidigt är dessa sidospår ofta ganska intressant och man lär sig ofta mycket på dem. Sedan att det kanske är hårklyveri är en annan sak. Men jag tycker det är värt att dryfta.

Citat:

Hur ska man definiera "se", om inte just som hur ögats signaler tolkas? Om jag lägger min Bluray-spelare upp-och-ner på TV-bänken: kan man då säga att TV:n tolkar bilden "upp-och-ner" och vänder den rätt innan den ritar upp den på skärmen? Behöver TV:n lägga "processorkraft" på att vända bilden? Nej, det handlar om att TV:n vet vilka signaler som svarar mot vilken information på förhand: just denna process är inte en "beräkning". Vad som görs med indata är sedermera troligen beräkningar, men det är en senare poäng.

Ehe, jo. Det är en beräkning. Jag tolkar beräkning som när något logiskt avgörs av en elektrisk krets. Sedan om kretsen är fast, har ett fast program eller funktion. Eller om det är ett dynamiskt program som körs är av mindre betydelse.
Låt oss se vad det är för krets som tolkar signalen. Från tex en HDMI kabel. Det är en digital signa. Som innehåller massor av information. En start-bit. Nu börjar första biten. på bilden. En stopp bit, crc bitar. Sync bitar. Nu börjar färg-information osv osv. Det är massor av logisk beslut som måste tas av kretsen. Just därför är det en form av processor som gör detta arbete. En fast processor. Med ett fast, program. Men det kvittar det är beräkningars som görs. Så definierar jag ordet beräkning.

Citat:

Att man "egentligen 'ser' upp-och-ner" är, om man ska vara nitisk, ett sorts semantiskt missförstånd från det faktum att bilden på näthinnan (där "bild" används rent optikgeometriskt) är orienterad så att signaler från celler "högt upp" motsvarar yttre ljussignaler från "längst ned" och vice versa* (och även höger-vänster-skiftat), men det är i sig inte relevant för hur hjärnan skulle välja att förmedla bilden. Det är inte som att "hjärnan" på förhand placerat ut varje syncell taggad med en X- och en Y-koordinat och sedan blir förbluffad över att världen är upp-och-ner, utan det är helt enkelt en massa synceller utplacerade, och sedan lär vi oss var de sitter och vad de motsvarar av erfarenhet. På samma sätt lär vi oss höger och vänster, vilka nerver som triggar när någon rör på din tå, vilka signaler som behöver skickas för att vicka på vänster ringfinger, etc.**

Ja, det stämmer bra. Dock tror ja att man inte behöver lära sig vad alla signaler är till för. Utan på något sätt vet kroppen det ändå.

Citat:

Nyfödda barn är i stort sett helt okoordinerade innan de fått denna erfarenhet. Vad gäller synen så registrerar de initialt på sin höjd ljusnivåer, och det dröjer veckor/månader innan de ens kan fokusera blicken, än längre innan de kan följa objekt med blicken, allt under tiden som hjärnan jobbar på att bli bättre på att mappa signalerna på näthinnan till "verkliga bilder". Problemet är inte att de ser världen "upp-och-ner", utan att de troligen snarast ser ett "myrornas krig"-liknande mischmasch innan de lärt sig en intern koordinatmappning för cellernas signaler, om man vill uttrycka det lite matematiskt. Även barn i 5–6-årsåldern kan ha betydande brister i sitt synsystem, och kan utan vidare missbedöma och rent av missa stora objekt (en delmängd av anledningar till att de inte bör vistas ensamma i trafik). Det kan även hända högre upp i åldrarna, men troligen med minskad frekvens (tills synen ger med sig igen på ålderns höst).

Jag ställer mig lite frågande till om det är dina egna funderingar eller om det är vad forskningen säger. Och även om det är forskning. Så ska man veta att detta är saker som vi vet ganska lite om. Forskarna kan tro att det är på ett visst sätt. Men helt säkra är de inte.

Citat:

Det verkar inte som att du egentligen motsätter dig det inlägg du svarar på, utöver att du hakar upp dig på ett ord och sedan inte läser och tolkar MBY:s text.

Jag har valt att debattera om en sak ordet. Men inte orkat jobba med allt annat som har skrivits i tråden tidigare? Just här ville jag kommentera MBYs ord och tyckte det var intressant att prata om just nu. Hur vida han har andra grejor tidigare i tråden, är inget som jag varken behöver bry mig om eller just nu är intresserad av.

Om du menar att jag har misstolkat något i just den texten, i det inlägget så var snäll att berätta vad du menar skulle var fel. Skriva att man anser att någon tänker fel. Men sedan utelämnar vad man anser är fel. Ja, det är tyvärr bara ohederligt, då man har noll chans att svara på det.

Citat:

Det finns intressanta insikter däri gällande sensorer och hur människor utvecklas från spädbarn till vuxna och koordinerade människor: just denna process är något jag själv tycker är väldigt fascinerande när man ser spädbarn som ligger i barnvagnen och sprattlar under tiden de lär sig koordination, hur de trollbinds av enkla mobiler som hänger i vagnen, etc. Ingen säger emot att hjärnan processar information, men att den skulle behöva "vända" varje bild som registreras på näthinnan är ett uttalande som sticker lite i (aha) ögonen, just för att det ofta upprepas men inte riktigt representerar vad som sker.

Det stämmer att det inte sker, rent som process. Men resultatet blir det ju så ändå.