Permalänk
Skrivet av stimpen:

280 kan jag hålla med dig om till fullo, men håll er undan för avarten 285 för det är ett riktigt sorgebarn.
285 är amds motsvarighet till 970 och 960, dyrt och problematiskt ;).

Kollade på en 280 och det ser förjävligt tajt ut om den passar. Om så måste jag få bort en onödig del av hårddisksburen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

280 kan jag hålla med dig om till fullo, men håll er undan för avarten 285 för det är ett riktigt sorgebarn.
285 är amds motsvarighet till 970 och 960, dyrt och problematiskt ;).

jag håller med men r9 285 har itx alternativ, glömde nämna det, rättade till posten

whoops

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangoxx:

jag håller med men r9 285 har itx alternativ, glömde nämna det, rättade till posten

whoops

Ah my friend I see! Men jag undrar om jag hade vågat ett sådant ändå. Synd inte 280 finns i itx för det gör det väl inte?

Jag brukar "snacka skit" om nvidia men när det kommer till små itx kort har de faktiskt ett övertag.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Ah my friend I see! Men jag undrar om jag hade vågat ett sådant ändå. Synd inte 280 finns i itx för det gör det väl inte?

Jag brukar "snacka skit" om nvidia men när det kommer till små itx kort har de faktiskt ett övertag.

vad jag skulle gjort om jag var nic var att ta vissa av delarna och köpa nytt nättageragt chassi grafikort etc spara det som kan som ram minne (om det är ddr3 då)

jag är ledsen att säga nic men du blev lurad på pengar när du köpte den dartorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

3.5 GB är mer än 2 som jag har nu i alla fall.

R9 285 är ett 2GB's kort, vilket inte är ett alternativ.

Kolla inte så mycket på antal GB, kolla istället på benchmarks. Man kan sätta 100 GB på ett 970 som endå kommer bli ut-presterat av ett 980 med 4 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

550w?
Då blir det ju att byta ut PSU också. Hmh.

nej du behöver absolut inte byta agg om du har ett 500w agg. hela sweclockers testrigg inklusive 290x drar 405w och de har en överklockad 5920k!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Moderator
Testpilot

Härligt, det urartade till ännu en pajkastningstråd kring huruvida nVidia eller AMD är bäst i världen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

nej du behöver absolut inte byta agg om du har ett 500w agg. hela sweclockers testrigg inklusive 290x drar 405w och de har en överklockad 5920k!

Finns en bild på nätaggregatets specifikationer en sida tillbaks, den använder tre stycken 12V-linor. Ett 290X i absoluta max belastning kan dra förbi 300W, kan dra utan problem 230-250W i spel. Skulle förslå minst 24A för ett 290X, vilket trådskaparens nätaggregat kanske inte klarar beroende på hur linorna är uppdelade.

Husomhelst, jag förslår ännu ett GTX 970. Den passar trådskaparens mått samt nätaggregat. Den klarar också av trådskaparens krav inom prestanda. Han slipper byta chassi och nätaggregat vilket kommer kosta minst 1000-1500:- till, samt börja dra ut och koppla in allt.

Simpelt sagt, GTX 970 blir det lättaste valet.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JohanFalk:

Finns en bild på nätaggregatets specifikationer en sida tillbaks, den använder tre stycken 12V-linor. Ett 290X i absoluta max belastning kan dra förbi 300W, kan dra utan problem 230-250W i spel. Skulle förslå minst 24A för ett 290X, vilket trådskaparens nätaggregat kanske inte klarar beroende på hur linorna är uppdelade.

Husomhelst, jag förslår ännu ett GTX 970. Den passar trådskaparens mått samt nätaggregat. Den klarar också av trådskaparens krav inom prestanda. Han slipper byta chassi och nätaggregat vilket kommer kosta minst 1000-1500:- till, samt börja dra ut och koppla in allt.

Jag gillar verkligen AMD och tycker vanligtvis att R9 290 är betydligt mer prisvärd än GTX970, men jag håller absolut med dig i detta fall, han får finfin prestanda, kortet ryms, nätaggregatet räcker till, det blir kort sagt minst krångel.

Angående nätaggregatets 3 linor, säkerligen, matar en PCIe bussen (max 75W), den andra matar PCIe sladd nummer 1 och den tredje PCIe sladd nummer 2, så jag tror inte att det blir några problem där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Min åsikt:

Har du plats och nätaggregat till ett 290 tri-x, utan tvekan tag det.
Har du mer bergränsad plats eller inte nätaggregat till det, tag gtx 970.

TAG BARA INTE 960.

EDIT: balans mellan budget och prestanda: R9 280. Bra kort för 1700 till 1800kr beroende på tid.

Skrivet av JohanFalk:

Skrivet av Ratatosk:

Jag gillar verkligen AMD och tycker vanligtvis att R9 290 är betydligt mer prisvärd än GTX970, men jag håller absolut med dig i detta fall, han får finfin prestanda kortet ryms, nätaggregatet räcker till, det blir kort sagt minst krångel.

Angående nätaggregatets 3 linor, säkerligen, matar en PCIe bussen (max 75W), den andra matar PCIe sladd nummer 1 och den tredje PCIe sladd nummer 2, så jag tror inte att det blir några problem där.

Dold text

Japp, då han varken har plats eller nätagg till 290 så blir svaret rätt uppenbart. Anser fortfarande det finns bra alternativa billigare kort men 970 är rätt stark minst sagt och fungerar för TS i övrigt. Vill han gå ner i budget kan han alltid (Bara inte 960...)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Tangoxx:

vad jag skulle gjort om jag var nic var att ta vissa av delarna och köpa nytt nättageragt chassi grafikort etc spara det som kan som ram minne (om det är ddr3 då)

jag är ledsen att säga nic men du blev lurad på pengar när du köpte den dartorn

Jag heter fan inte nic.

Dessutom köpte jag inte datorn, jag fick den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leyer32:

Kolla inte så mycket på antal GB, kolla istället på benchmarks. Man kan sätta 100 GB på ett 970 som endå kommer bli ut-presterat av ett 980 med 4 GB.

Ja och nej :). Kan hålla med dig i fallet med 100gb på ett 970 inte presterar bättre än 980 etc. och i fallet med 960 som finns i en 4gb version.
Men samtidigt är 2gb för lite i många spel idag och ett 960 lr 285 kan prestera så bra så att de skulle behöva mer än 2gb. BF4 i ultra och man e uppe o naffsar på 2gb och gpuerna har inga problem att köra spelen med de settingsen.

Tycker det är märkligt att inte nvidia kör 3gb med som AMD på sitt 280 t.ex. då 4gb är overkill men 2gb är för lite. Hade varit klockrent på 960, 3gb och sänk priset till 1800kr så hade det börjat bli ett intressant kort
Jag menar kan de köra 3,5gb på 970 kan de väl ha lite ojämna minneskonfigurationer på andra kort med och inte strikt hålla sig till 2 o 4gb ;D

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

Jag heter fan inte nic.

Vet inte varför jag skrattar så mycket åt den meningen.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av philipborg:

Vet inte varför jag skrattar så mycket åt den meningen.

Ingen gillar om någon säger att han blivit lurad och om det var någon när och kär som köpte datorn i Julklapp, gillar man det ännu mindre.
Om tex min mamma (frid över hennes minne) gett sig ut i snöstormen och köpt en dator åt mig, hade jag inte accepterat någon kritik heller.
Tycker faktiskt inte att burken är så tokig, med ett lite bättre grafikkort blir den riktigt bra, i priset måste man räkna in Windows, byggkostnaden och garantin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Gissar att du menar 970? 960 är det minst prisvärda kortet på marknaden...

960 erbjuder DX12 (samt GTA V/ Witcher 3 spel på köpet), extremt svala, energisnåla och går att överklocka mycket.
Ser inte varför man ska ta ett 280/285 över 960 när priset är mer eller mindre samma.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-the-bes...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

960 erbjuder DX12 (samt GTA V/ Witcher 3 spel på köpet), extremt svala, energisnåla och går att överklocka mycket.
Ser inte varför man ska ta ett 280/285 över 960 när priset är mer eller mindre samma.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-the-bes...

https://www.youtube.com/watch?v=xKyPHnZ6mKo

960 kanske är svala etc men 280 är hyfsat mycket snabbare och är billigare.
Sen har 280 3gb minne. Kör du ultra i bf4 så är du uppe och naggar på 2gb. I whitcher 3 och gta v så kan det bli att du får släppa av på grafiken enbart för att där bara är 2gb minne och att gpun hade klarat högre settings.

Dold text

Snabbare, ett par hundra+ billigare samt 1gb mer i grafikminne gör 280 till det givna valet i det segmentet.

Från sidan du länkade:

"What's interesting here is that the GTX 960 and R9 285 are 2GB cards, while the 280 and 280X offer 3GB of VRAM. This is crucial as maxing out the standard settings sees the graphics RAM requirement shoot up to 2.6GB."

"Looking at the frame-times reveals that the 2GB cards have clear latency spikes owing to 'swapping' - the process where the game moves assets between VRAM and system memory."

"Overall, we'd recommend the Radeon R9 280 in this price category. It's somewhat power-hungry compared to the frugal GTX 960, but it's competitive in terms of rendering power and that extra 1GB of onboard memory is proving increasingly important."

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

Jag heter fan inte nic.

Dessutom köpte jag inte datorn, jag fick den.

bytt namn till nic det är finnare!

men du kan du bygga datorer? för som sagt det är nog bättre att du väntar lite med grafikkort och tittar på att förbättra ditt chassi och mera

för om du är redo att spendera 3500kr så kan du spendera liter mer

dessutom så är r9 290 på rea hela tiden så det är hyfsat vanligt att den är runt 2500kr då kan också köpa ett chassi för 600 så har du sparat 400kr som exempel.

och det är väldigt roligt att bygga datorer (join us)

Permalänk

Dra på med ett r9 295 direkt så slipper du fundera 5995 på netonnet!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Skrivet av Tangoxx:

bytt namn till nic det är finnare!

men du kan du bygga datorer? för som sagt det är nog bättre att du väntar lite med grafikkort och tittar på att förbättra ditt chassi och mera

för om du är redo att spendera 3500kr så kan du spendera liter mer

dessutom så är r9 290 på rea hela tiden så det är hyfsat vanligt att den är runt 2500kr då kan också köpa ett chassi för 600 så har du sparat 400kr som exempel.

och det är väldigt roligt att bygga datorer (join us)

Bygga datorer är nåt jag ungefär kan, tog isär min gamla del för del och byggde ihop.

Bygga från grunden kanske är nåt annat, men skitsamma.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Ingen gillar om någon säger att han blivit lurad och om det var någon när och kär som köpte datorn i Julklapp, gillar man det ännu mindre.
Om tex min mamma (frid över hennes minne) gett sig ut i snöstormen och köpt en dator åt mig, hade jag inte accepterat någon kritik heller.
Tycker faktiskt inte att burken är så tokig, med ett lite bättre grafikkort blir den riktigt bra, i priset måste man räkna in Windows, byggkostnaden och garantin.

Windows ligger på Hårddisken, lär förmodligen använda samma HDD.
Byggkostnaden lär bli låg, och sen garantin, den är det tveksamt om jag behöver om jag gör allt ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag förstår fullt ut varför han blev sur, tycker bara den meningen "Jag heter fan inte nic!" bara lät rolig.

Skrivet av RobCar:

*Pust*

r9 280 kommer också få Dx12 stöd. Varför tror alla att bara 900 serien kommer få det? Sedan undrar jag var du har fått att priset är detsamma? R9 960 har visserligen gått ner i pris men de kostar fortfarande 300-400 kr mer än 280 gör, då kollar jag även på 2GB versionen som stryps hårt. 4GB versionen som ligger närmare r9 280 i prestanda kostar närmare 700-800kr mer. Det tycker jag verkligen inte är samma pris.

Jag kan se i vissa htpc och liknande situationer där man tar 960, men i en gaming dator är det bara slöseri med pengar när 280 finns.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Jag förstår fullt ut varför han blev sur, tycker bara den meningen "Jag heter fan inte nic!" bara lät rolig.

Nu när jag läser den halvskrattar jag åt mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

Nu när jag läser den halvskrattar jag åt mig själv.

Tror det är jag som skrattar delvis pga ditt namn, Officer. Ser en arg officerare framför mig som är besviken på en mening.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Verkar som våra källor skiljer sig en hel del.

Beror på vilken review du läser.
Skiljer en del mellan sweclockers och andra.
Det är några enstaka fps mellan de tre korten
Ibland vinner gtx 970 med 2 fps, ibland vinner 290x med 1.5 fps

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Tror det är jag som skrattar delvis pga ditt namn, Officer. Ser en arg officerare framför mig som är besviken på en mening.

Kom till nån gång tidigt 2013, på LCPDFR.com, skämms lite nu efterhand.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Officer Vic:

Windows ligger på Hårddisken, lär förmodligen använda samma HDD.
Byggkostnaden lär bli låg, och sen garantin, den är det tveksamt om jag behöver om jag gör allt ordentligt.

Jag menar att man måste räkna in garanti, byggkostnad och Windows i priset när datorn köptes.
Du fick ju en färdigbyggd dator, inte en hög med delar, att låta någon plocka ihop dessa installera Windows och garantera att allt funkar är inte gratis.

Angående Windows på hårddisken, man kan ofta bränna några återställnings-DVD:r, vilka kan vara bra att ha om något händer, rekommenderas.
Att byta grafikkort blir nog en ganska enkel operation och kräver knappast att du behöver göra om något annat.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av philipborg:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu har du nog snöat in dig ett hörn här.. Har läst igenom denna tråden och tycker det är ganska tråkigt att läsa ditt frenetiska försvarande av ditt egna köp av ett GTX 970. Missförstå mig inte, 75% av alla som skriver här försöker oftast försvara sitt eget köp och ego. Men det börjar bli tröttsamt.

Försvarar mitt köp? Hade jag nu blivit påverkad av problem med mitt 970 så hade jag försökt byta det från början, skiter fullständigt om tillverkarens namn början på N eller A. Det jag argumenterar mot är falska påståenden osv. Jag har ett flertal gånger sagt att det blir sämre fps när man når 3.5GB+, det jag säger emot är att alla kort efter 3.5GB skulle få stutter och buggar. Du tycker det är tröttsamt, själv tycker jag det är tröttsamt när folk kommer med falska påståenden, och det gäller alla möjliga saker, men just nu är det väldigt mycket kring 970, bäst av allt är ju att det verkar som nästan ingen som kommer med dessa påståenden själva äger ett 970. Jag har gjort dåliga köp i mina dar (ett bra exempel är dator nr2 i sign) men detta var inte ett av dom. Jag kan förklara varför, men det kanske blir tröttsamt...

Skrivet av stimpen:

Det kommer hela tiden nya spel och jag gissar att majoriteten av alla gamers spelar olika spel med tiden. När TS tröttnat på gta v om 3 månader kanske han vill spela ngt annat och köpa ett grafikkort endast efter vad det presterar i spelet man spelar för stunden låter inte så optimalt.
Eller köper han 970 och sen Kung pow släpper AMD super omega gamma drivrutinen som boostar prestandan 15% i gta v o plötsligt sitter TS med ett kort som inte var det bästa för det spelet han spelar. Lr tvärtom för att vara rättvis.

Hade han lirat bf4 endast så kan jag delvis hålla med dig om att kolla prestandan i enskilt spel då drivrutiner o patchar knappt ändrar ngt i det spelet mer, men att basera sitt köp på prestandan i gta v när det är så pass nytt är riskabelt då det ofta är rätt stora förändringar första månaderna efter release.

Men min gamle vän, vi kan nog agree that we disagree i detta ämne

Som sagt tusen gånger så rekommenderar jag aldrig 970 längre pga priser, skillnaden mellan dig och mig är att vi använder olika argument till varför man skulle välja 290/290X istället. Att jag använde GTA V har jag även förklarat, TS spelar/ska spela det, sen hur det är med andra spel vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

snälla lura inte en till medlem att köpa ett 970 Detta är inte ett bra kort. ALLA Spelkonsoller idag kan hantera mer än 4GB så vill du kunna köra spel med mycket ögongodis köp INTE GRAFIKKORT MED MINDRE ÄN 4GB Nya spel kommer att kräva 4GB då det har blivit en standard i högre upplösning.

Första kravet du bör ställa är 4GB på ditt nästa grafikkort. 970 har 4GB men det kan endast använda 3,5GB (falsk marknadsföring av Nvidia )

Sedan så är AMD mycket bättre än Nvidia på att utveckla drivrutiner. Kolla på 7970 när det kom så var prestandaden likvärdig med ett Nvidia 680 idag så är ett AMD 9750 lika snabbt som 680 och 7970 är över 10 % snabbare än 680.

Det är ingen som lurar in någon att köpa ett 970, TS vill ha kortet eftersom det finns för lite utrymme i chassit eller hur det var. Det finns inte tillräckligt små 290X/290 helt enkelt.

Spelkonsolerna har ett minne som den delar mellan CPU och GPU, alltså inte som i en vanlig dator där man har separat VRAM och RAM. Det som händer med 970 är att dom sista 0.5GB är långsammare men kan fortfarande användas, dock så får man sämre fps när man når över 3.5GB.

Gällande 7970 och 680 förstår jag inte vart du vill komma. Detta är ca 3 år gamla kort minst och det ser hela tiden olika ut vems drivrutiner som ligger på topp. Vore bättre om du tog ett mer relevant exempel från dagens läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det som händer när man når över 3.5GB är att man får något sämre fps vilket jag aldrig nekat, men man får fortfarande bra fps (bra fps är väl kanske lite personligt också), det är inte så att den störtdyker från 60 till 30 eller så. Det som jag reagerade på är att du sa att man får stutter och grafikbuggar vilket man inte alls får om kortet är friskt utan defekter eller dåliga drivrutiner/buggar. Alltså har du inte fel i att man får problem, men att dessa problem skulle innebära mer än bara fps drops är fel helt enkelt. Att överstiga 3.5GB gör ingenting om man tycker det är ok med sämre fps.

Då du fortfarande inte verkar förstå problemet förtydligar jag det. Den nästan säkra troligaste anledningen till att du inte får brutalare prestanda problem eller liknande är då du troligen inte fullt använder dina 4GB. Som jag sagt, det är när man faktiskt använder det med KRITISK data fullt ut som problemen uppstår. Det är då du kan se problem som brutal FPS drop osv. Att sitta med massor cache och dylik på dem 512MB och sedan inte se jätte stora prestanda problem är rätt förståligt, problemen kommer däremot bli tydligare iom spelen utvecklas och får nya nivåer där dem 512MB utan problem fylls med "kritisk" data.

Visa signatur