Permalänk

Om nån inte förstod, ska jag inte köpa nåt nu, eller dom uppkommande 2 månaderna, pga lin ekonomi. Blir under sommaren.

Permalänk
Medlem

Nu höjde cdon till 2990 kr så de är nog bara som vanligt att vänta på att CDON makulera ordar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

Asus 290x som kostar 1990kr, Är de inte värt köpa 2 i crossfire än 1 st 970 gtx?

Skrivet av Hymer:

Fy fan 1990?? Köper bara för att till det priset.

Skrivet av napahlm:

Kul. Tror ni man kan få netonnet att prismatcha på en redan köpt, dock ej uthämtad vara?

Står 2990kr nu. Felprissatt och de nu ändrat lr läst fel?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Du tror att det kommer att påverka begagnatpriset på ett 280x/7970 att det släpps 5000-6000kr grafikkort? Vad får man för ett sånt nu, 800-1000kr. Ser ju att det är ett massivt prisfall att vänta.

Svårt att avgöra om du är ironisk.
Men det såklart påverkar inte top-of-the-line-korten priserna på mellansegmentet. Utan jag är mer fundersam på vad de släpper för nytt i samma segment som 280/280x. Släpper de en strömsnålare variant som dessutom presterar bättre till ett förhållandevis lågt pris så är man ju körd med att få ut något nämnvärt i pengar på de gamla korten.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Sper:

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

Asus 290x som kostar 1990kr, Är de inte värt köpa 2 i crossfire än 1 st 970 gtx?

Crossfire alla dar i veckan

Skrivet av napahlm:

Men röven vad tråkigt. Ska erkänna att jag missade att det var OC-versionen som Sweclockers testade.
Jag köpte kortet direkt när jag såg det på netonnet igårkväll. De har ju ofta små snabba prissäkningar så det gäller att hugga när man väl ser dom.
Men frågan är ju nu. Ska jag hämta ut kortet och prova det, netonnet är ju snälla med retur och byten ifall jag inte blir nöjd.
Och det kommer ju lite rykten på sina håll om R9 300-serien. Den kanske är nära inpå därför som 290 och 290x reas ut titt som tätt just nu.

Samtidigt bör man kanske försöka sälja sitt 280x och 7950 innan 300-serien kommer. Man vet ju inte hur den blir prissatt. Det kan ju inverka stort på vad man får ut på begagnatmarknaden på de gamla korten.

Sälj och köp 2x290X

Skrivet av napahlm:

Kul. Tror ni man kan få netonnet att prismatcha på en redan köpt, dock ej uthämtad vara?

Försök avbeställ och köp cdon priset

Skrivet av Gauz:

Ta ut kortet och testa det. Det var så jag gjorde och sedan åkte jag till netonnets lager-shop och lämnade tillbaka produkten där då det är lite krångligt att skicka med ompaketering och gå till postombud m.m.

Bra tips!

Till alla det där 290X kortet för 2000kr är riktigt bra pris! Skulle kanske inte rekommendera det i Crossfire pga temperaturer men ni kan ju alltid kontakta asus som kanske ersätter det med något kul eventuellt så får ni dra på vattenblock eller köpa en custom kylare till dom. Men det är bra kort endå och har ni tur är det gamla kylaren med gamla PCB som heat pipsen faktiskt nuddar

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Tur att man köppte 2 av dessa kort stolt ägare https://scontent-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/111812...

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Frågade deras support på netonnet om dom kunde matcha priset på cdon , men nej det kunde dom inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fredrik910402:

Jag klippte till med 4st och ska sälja 2.

Permalänk
Medlem

Nu har dom höjt priset till 2990:-

Då får det bli netonnet i stället

Permalänk
Medlem

Nån på cdon som bekräftat att 1990 var rätt pris och inte fel skrivet som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag klippte till med 4st och ska sälja 2.

Vad för PSU drive rman 2 av dessa kort? Folk skriver 1000w =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Nån på cdon som bekräftat att 1990 var rätt pris och inte fel skrivet som vanligt

Troligtvis felprissatt. Redan 2990kr är billigt för ett 290x. 2500kr som netonnet har e skitbilligt. 1999kr är ju bara stört billigt och tror det var fel för det bara låg där så kort tid.

Skrivet av Sper:

Vad för PSU drive rman 2 av dessa kort? Folk skriver 1000w =P

Sweclockers testsystem tar 730w som mest. Och det är med en överklockad i7 extreme som nog ligger på 200w bara prollen medans typ en vanlig 4690k ligger kanske på 90w.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Troligtvis felprissatt. Redan 2990kr är billigt för ett 290x. 2500kr som netonnet har e skitbilligt. 1999kr är ju bara stört billigt och tror det var fel för det bara låg där så kort tid.

Sweclockers testsystem tar 730w som mest. Och det är med en överklockad i7 extreme som nog ligger på 200w bara prollen medans typ en vanlig 4690k ligger kanske på 90w.

Aha du har ju samma PSU som jag såg jag i din sign

Permalänk
Medlem

Fick precis bekräftat av CDON att de priset jag köpte de för 1990 är de jag får kortet för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Fick precis bekräftat av CDON att de priset jag köpte de för 1990 är de jag får kortet för!

Det är bara att i så fall gratulera dig till ett kanonköp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Nu höjde cdon till 2990 kr så de är nog bara som vanligt att vänta på att CDON makulera ordar

Helvete att man missade det. Hade annars köpt en eller två stycken och kört tri/quad CFX, bara byta kylaren till en tredje parti så är det prima.

Skrivet av Gauz:

I hindsight hade jag kanske blivit supernöjd med R9 290x med Tri-X kylaren. Är supernöjd som det är just nu med. Är du sugen på att ta fram lite prestandasiffror på r9 290x OC vs GTX 970 OC? Sitter på jobbet så hade gärna rotat själv men plikten kallar.

Hittar inget Problemet däremot med OC benchmarks är att det skiljer sig så extremt från exemplar till exemplar. Vissas kort klockar gudomligt (mitt 295x2 klockar bra som exempel) medans andra klockar riktigt dåligt. Finns däremot säljare med "garanterad klockfrekvens" osv. Många hawaii kort kan t.ex. få galen memory speed (har själv 435GB/s+ och 970's bra minnes del har 150GB/s i stock) medans 970 generellt får lite högre frekvens på kärnan. Om någon läser detta och har hittat en benchmark, tänk på att det måste vara rätt så fräsht då framför allt AMD har gjort mindre underverk med sina drivrutiner.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Sälj och köp 2x290X

Alternativt 295x2 som går för 5999kr numera. Kortet får 5/5 av mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har både 970 och 290 i samma burk och 970 har inte en chans från 1440p och uppåt, 290 vinner med minst 20 fps mer än 970. Citera mig om jag har fel kan slänga upp en film där jag visar skillnaden om det önskas .

I vilket spel? Dom jag har sett tester i så är skillnaderna inte så stora som 20fps, kanske handlar om 5fps i snitt. Men det finns säkert något/några titlar som skillnaden kan öka lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

I vilket spel? Dom jag har sett tester i så är skillnaderna inte så stora som 20fps, kanske handlar om 5fps i snitt. Men det finns säkert något/några titlar som skillnaden kan öka lite till.

Jag har både 970 och 290 i samma burk och 970 har inte en chans från 1440p och uppåt, 290 vinner med minst 20 fps mer än 970. Citera mig om jag har fel kan slänga upp en film där jag visar skillnaden om det önskas .

Låter lite mystiskt. Antingen har NVidia skit drivrutiner för det spelet eller så belastar det VÄLDIGT mycket på VRAM där det är 290 som är överlägset. (Pratar inte om 512MB delen utan det "snabba".) 300GB/s för 290 gentemot 150GB/s för 970.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Därför man vill ha ett index/snitt och inte jämföra korten i enskilda spel ;D.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Därför man vill ha ett index/snitt och inte jämföra korten i enskilda spel ;D.

Suck, har redan förklarat varför jag personligen inte gillar index och dess nackdelar. Ett index innehåller ju ofta bara ett fåtal spel och spelar man nu inte dom så säger den inte mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Inte sannolikt att R9 290 blir GTX 980 i prestanda.. Bara troll.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Inte sannolikt att R9 290 blir GTX 980 i prestanda.. Bara troll.

Ingen har sagt det däremot... Killen sa Gtx 970 och 290.

Men jo det finns definitivt situationer där 290 slår gtx 980 också. Det får däremot vara rätt udda situationer där VRAM används som satan. Gtx 980 har 224GB/s medans 290 har 300GB/s. Säger sig självt att det finns situationer där 290 då kan slå 980. Räknas även överklockning in kan 290 lätt hamna över 400GB/s. Kör själv mina hawaii minnen på 435GB/s.

Men som sagt, det är lite udda fall. Även om spelet skulle använda Double Precision (64bits float värden) av någon intressant anledning hade Gtx 980 fått pisk.

Grafikkort är inte så endimensionella som det är lätt att tro. Då har jag inte heller räknat in att det finns väldigt udda situationer med drivrutiner som kan göra spel näst intill ospelbara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ingen har sagt det däremot... Killen sa Gtx 970 och 290.

Men jo det finns definitivt situationer där 290 slår gtx 980 också. Det får däremot vara rätt udda situationer där VRAM används som satan. Gtx 980 har 224GB/s medans 290 har 300GB/s. Säger sig självt att det finns situationer där 290 då kan slå 980. Räknas även överklockning in kan 290 lätt hamna över 400GB/s. Kör själv mina hawaii minnen på 435GB/s.

Men som sagt, det är lite udda fall. Även om spelet skulle använda Double Precision (64bits float värden) av någon intressant anledning hade Gtx 980 fått pisk.

Grafikkort är inte så endimensionella som det är lätt att tro. Då har jag inte heller räknat in att det finns väldigt udda situationer med drivrutiner som kan göra spel näst intill ospelbara.

Han pratade om 970 men eftersom han sa att 290 får minst 20fps mer än 970 i 1440p så skulle det betyda att 290 är lika bra/bättre än ett 980. Så Superlight hade inte fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Han pratade om 970 men eftersom han sa att 290 får minst 20fps mer än 970 i 1440p så skulle det betyda att 290 är lika bra/bättre än ett 980. Så Superlight hade inte fel

Aha, då missförstod jag hans mening. Ber om ursäkt Superlight.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Officer Vic:

Om nån inte förstod, ska jag inte köpa nåt nu, eller dom uppkommande 2 månaderna, pga lin ekonomi. Blir under sommaren.

He he, verkar som att det inte gått riktigt fram.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av stimpen:

Och hur många patchar har kommit sen de gjorde sitt test?
Kanske nya drivrutiner med?
Att jämföra kort med ett test i ett nytt spel precis vid release säger inte så mycket. Varje patch och drivrutin kan kasta om resultaten.

Ok, så då kanske du vill presentera nyare reslutat efter nya patcher så kan vi fortsätta diskussionen kring dessa? Testet är knappt tre veckor gammalt, dina krav är inte låga.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av philipborg:

Min källa är, som jag sagt, Nvidias egna uppgifter om kortet. Jag pratar en del teoretiskt här, ja, men det är ingenting jag snott någon annan stans utan jag har direkt bevisat det i denna tråden genom enkel mattematik och logisk argumentation. Min andra källa är ren kunskap om hur en grafikmotor fungerar och agerar i olika situationer. Jag behöver inte testa ett 970 för att kunna se problemet med 512MB VRAM i 22.35GB/s. Som sagt så kan Nvidias drivrutiner optimera den lilla bandbredden som finns men det är fortfarande en oundvikligt strypande faktor. Denna debatt har däremot gjort mig intresserad hur NVidias drivrutin löser det när den pressas så jag kommer troligen skriva någon form utav mjukvara som använder 99% vram och se hur resultatet blir. Har tillgång till ett 970 för test användning.

Kommer däremot tag ett litet tag om jag ska skriva test mjukvara då jag är rätt upptagen med andra saker i dagsläget.

Vad är det du har bevisat? Det alla redan vet?

Men återkom du när du har skrivit din mjukvara så kan du ju utveckla dina hypoteser vidare. Jag håller mig till välrenommerade testsajter även i fortsättningen, hoppas inte du tar illa upp av det men du kanske förstår min skepsis.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Verka vara lite värme problem med 290x, Och då i crossfire lär de bli ännu värre.

Kan man sätta ett kort i översta PCIe och ett kort i de nedersta så de bli lite mellan rum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vad är det du har bevisat? Det alla redan vet?

Men återkom du när du har skrivit din mjukvara så kan du ju utveckla dina hypoteser vidare. Jag håller mig till välrenommerade testsajter även i fortsättningen, hoppas inte du tar illa upp av det men du kanske förstår min skepsis.

Jag har bara bevisat det jag påstog, att det blir allvarliga problem med dem sista 512MB när dem används till kritisk data, det är allt jag har påstått. Inte något mer. Jag svarade specifikt i det förra inlägget gällande mina källor som du undrade över.
Som jag sa tidigare så kommer det tag en stund innan jag har tid att utveckla någon test mjukvara, är i nuläget väldigt upptagen.
Jag förstår skepsis mycket väl och tar inte illa upp utav det alls

Visa signatur