Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag lämnar denna här.

Och hur många patchar har kommit sen de gjorde sitt test?
Kanske nya drivrutiner med?
Att jämföra kort med ett test i ett nytt spel precis vid release säger inte så mycket. Varje patch och drivrutin kan kasta om resultaten.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Officer Vic:

Gör väl det, synd att min garanti går ut då men skitsamma.

Waht pratar du om? Även om du köpte datorn hel så borde du ha garanti på alla delarna hos återförsäljaren. Worst case scenario att de av någon anledning inte har garanti om du har ändrat något i datorn så har du med 100% säkerhet fortfarande garanti hos tillverkaren om inte garantitiden gått ut.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair RM850X ATX 3.1 850W| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Fanboys united?

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem

Me tanke på att 970 kostar 1000kr+ mer än 290x finns det väll inget att fundera på??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Me tanke på att 970 kostar 1000kr+ mer än 290x finns det väll inget att fundera på??

Håller med. Särskild med 290x som är 2500kr nu hos non. Dock kan där finnas bra fynd som gör att man väljer annat kanske. Jag fick Asus Strix 970 för 2900+Witcher (som jag ändå skulle köpa). Det blev samma pris som en Asus 290 kostade då. Hade aldrig köpt mitt 970 för 3700 eller vad den nu kostar.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

290x>290>970
imo.
Med det sagt så kostar 290x mer än vad det smakar. Att maxa GTA V går däremot inte att göra på någon av dem korten i 60Hz. Frågan är varför du ska maxa? Det är för folk med stor budget för grafikkort. Satsa på 290 tri-x, mest för pengarna.

Även, gtx 970 har bara 3.5GB VRAM.
Tänk på att du måste ha tillräckligt mycket ström i nätaggregatet och plats i lådan. Låter som om du har en OEM (färdigköpt från t.ex. HP) dator och där kan man få problem då de oftast snålar på allt.

Jag har testat både R9 290X och GTX 970 med GTA V och som det ser ut just nu så är det 970>290x>290. Jag fick betydligt stabilare FPS med ett 970 än med 290X. Troligtvis har det med drivrutiner att göra.

Permalänk

kan inte kortets ålder vara värt att tänka på? 290x är väl ändå ett gammalt kort? 970 är fräsht o nytt, (värsta MFAA osv) jag tyckte det var värt att punga upp lite extra för ett 970 då jag inte köper nya grafikkort stup i kvarten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Jag har testat både R9 290X och GTX 970 med GTA V och som det ser ut just nu så är det 970>290x>290. Jag fick betydligt stabilare FPS med ett 970 än med 290X. Troligtvis har det med drivrutiner att göra.

I gta ja, iaf i nuläget. Men som jag sagt i tråden tror jag verkligen inte AMD är klara med sina drivrutiner. Jag sade där ur ett generellt perspektiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buurman:

Fanboys united?

Jag vet inte vilka du syftar på eller om du syftar på alla. Iaf det jag har sagt är att det blir problem med dem sista 512MB, det är allt. Jag rekommenderade till och med gtx 970 med en enkel varning för det problemet. Har inte sagt mer än att om det går med ett Hawaii kort så är det ett bättre val framför allt pga priset.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Officer Vic:

Det jag har är inte såpass gammalt, men är ju 3-12volts linor och så är det rätt klent så jag tänker byta.
750 Watt 80+ Silver eller nåt sånt.

Det är som sagt inget dåligt aggregat som du har, jag tror inte att linorna är något stort problem, de har nog sett till att fördela dem jämnt.
Att det är lite klent för vissa kort är en annan sak, jag tror att det klarar ett R9 290 så länge du inte klockar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

I gta ja, iaf i nuläget. Men som jag sagt i tråden tror jag verkligen inte AMD är klara med sina drivrutiner. Jag sade där ur ett generellt perspektiv.

För mig så är 2-3% på Swecs index-lista värt för mig då jag får ett strömsnålt grafikkort som var bra prissatt ~3400:- och är knäpptyst mot att köpa ett kort som drar mer ström, låter mer och snart ersätts av 300 serien. Att det presterar bättre än 290x i de spelen jag spelar i 1080p med är ju även det en stort plus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

WOW vad billigt, var säker på att du hade skrivit fel och det skulle vara 290. 290x för 2500kr är ju sjukt billigt även om asus har de sämsta kylarna är det ju så värt det.

Vänta nu. Asus har de sämsta kylarna, hur menar du då? Jag blev nyfiken då jag beställde ett sådant igår och att det råkar på att vara mitt tredje raka kort med den kylaren. Är de ny sämre på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

För mig så är 2-3% på Swecs index-lista värt för mig då jag får ett strömsnålt grafikkort som var bra prissatt ~3400:- och är knäpptyst mot att köpa ett kort som drar mer ström, låter mer och snart ersätts av 300 serien. Att det presterar bättre än 290x i de spelen jag spelar i 1080p med är ju även det en stort plus!

Hmm men det faktum att 290x kostar 2490kr och 970 kostar 3690kr väger inte in??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Hmm men det faktum att 290x kostar 2490kr och 970 kostar 3690kr väger inte in??

Tar inte i det där jävla ASUS kortet ens med en 2m lång tång. Det var precis det kortet jag bytte in mot mitt GTX 970. Fyfan vilket jävla oljud. Skaffar hellre ett skrikigt barn. Jag skojjar inte, stay the fuck away från ASUS r9 290x.

EDIT: Var inte DCUII kylaren jag köpte utan MATRIX PLATINUM kortet.

Permalänk
Medlem

Asus och stock kylaren förpestade ryktet om Hawaii's ljudnivå, hoppas det säger en del om Asus korten. De snålade in rejält på kylaren genom att tag samma som för ett annat kort som inte ens passar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vänta nu. Asus har de sämsta kylarna, hur menar du då? Jag blev nyfiken då jag beställde ett sådant igår och att det råkar på att vara mitt tredje raka kort med den kylaren. Är de ny sämre på något sätt?

För 2500kr är ett 290x värt det fast det är asus så ingen fara. Men asus har strulat till kylaren på just 290/290x. Tror de tog kylaren från ett annat kort och smacka på bara.
Såhär ser det ut, som du ser har två heatpipes inte ens kontakt med gpun så den kylytan är i princip dödvikt och den fete heatpipen har bara halvt kontakt.
Tror inte de bytat kylare idag och i tester kyler asus sämst men är ändå ok kylare och för det priset är det klart värt det.

Detta borde också betyda att man borde kunna göra ett betydligt kortare 290/290x och ändå ha ok kylning om nu asus kortet klarar sig med den förminskade kylytan det har.

Skulle nämna oljudet med, asso fläktar och så är nog bra kvalitet, enda extra oljudet skulle vara att fläktarna får jobba hårdare för att hålla kortet svalt.
Sen har jag sett flera som postat att deras asus kort inte blir speciellt varma eller att fläktarna skulle gå så hårt men kan säkert skilja sig beroende på vad för chassi och ventilation i övrigt man har.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Asus och stock kylaren förpestade ryktet om Hawaii's ljudnivå, hoppas det säger en del om Asus korten. De snålade in rejält på kylaren genom att tag samma som för ett annat kort som inte ens passar...

I hindsight hade jag kanske blivit supernöjd med R9 290x med Tri-X kylaren. Är supernöjd som det är just nu med. Är du sugen på att ta fram lite prestandasiffror på r9 290x OC vs GTX 970 OC? Sitter på jobbet så hade gärna rotat själv men plikten kallar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Skulle nämna oljudet med, asso fläktar och så är nog bra kvalitet, enda extra oljudet skulle vara att fläktarna får jobba hårdare för att hålla kortet svalt.
Sen har jag sett flera som postat att deras asus kort inte blir speciellt varma eller att fläktarna skulle gå så hårt men kan säkert skilja sig beroende på vad för chassi och ventilation i övrigt man har.

Mitt ASUS kort gick till 99 grader med 100% fan usage i samma chassi som mitt GTX 970 ligger på max 75grader med 40-45% fan usage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Mitt ASUS kort gick till 99 grader med 100% fan usage i samma chassi som mitt GTX 970 ligger på max 75grader med 40-45% fan usage.

Woooot Asus i ett nötskal. Och nu handlar detta om Asus 290x och inte 290x i övrigt :), hade 970 haft så dåligt byggd kylare hade det kunnat bli varmt också ;). Skumt att Asus brukar höjas till skyarna och anses vara ngt speciellt, de är inte bättre än andra och gör ibland riktigt dåligt ifrån sig.

Iaf 2500kr för ett 290x är det värt, men att det går upp till 99c är ju lite saftigt, ej sett några så höga siffror förr. Planer på att förbättra chassiventilationen?
Nyfiken, vad har du för chassi och ventilationskonfig idag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Woooot Asus i ett nötskal. Och nu handlar detta om Asus 290x och inte 290x i övrigt :), hade 970 haft så dåligt byggd kylare hade det kunnat bli varmt också. Skumt också att Asus brukar höjas till skyarna och anses vara ngt speciellt, de är inte bättre än andra och gör ibland riktigt dåligt ifrån sig.

Iaf 2500kr för ett 290x är det värt, men att det går upp till 99c är ju lite saftigt ej sett några så höga siffror förr. Planer på att förbättra chassiventilationen?
Nyfiken, vad har du för chassi och ventilationskonfig idag?

Kan erkänna att jag inte har det bästa chassit. Jag har ett Carbide 200R med en toppfläkt (noctua) för utblås, en h70 i "PnP" som blåser in (2st antec truequiet) och corsairs original fläkt i fronten för insug. Kan säkert vända på H70n för bättre ventilation men min nuvarande config funkar bra för mig med bra temps.

Jag har haft diverse ASUS produkter och alla har varit så jäääkla dåliga. RMA på moderkort, Återköp av en g751JT notebook bland annat. Den enda ASUS produkten som jag tycker de har lyckats med och jag är nöjd med är VG248QE 24" 144hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

För 2500kr är ett 290x värt det fast det är asus så ingen fara. Men asus har strulat till kylaren på just 290/290x. Tror de tog kylaren från ett annat kort och smacka på bara.
Såhär ser det ut, som du ser har två heatpipes inte ens kontakt med gpun så den kylytan är i princip dödvikt och den fete heatpipen har bara halvt kontakt.
Tror inte de bytat kylare idag och i tester kyler asus sämst men är ändå ok kylare och för det priset är det klart värt det.

http://images.bit-tech.net/content_images/2014/03/asus-radeon...

Detta borde också betyda att man borde kunna göra ett betydligt kortare 290/290x och ändå ha ok kylning om nu asus kortet klarar sig med den förminskade kylytan det har.

Hmmm. Det var ju inte direkt upplyftande. Men i Sweclockers test fick just detta kortet "utmärkt produkt" med citat utmärkt och effektiv kylare.
Var det så att Sweclockers fick ett bra ex och de som går ut till konsumenter inte presterar lika bra kylmässigt?
Är Asus kretskort av referensmodell? Det går ju att köpa en adapter till vattenkylning för en billig peng.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Gauz:

Kan erkänna att jag inte har det bästa chassit. Jag har ett Carbide 200R med en toppfläkt (noctua) för utblås, en h70 i "PnP" som blåser in (2st antec truequiet) och corsairs original fläkt i fronten för insug. Kan säkert vända på H70n för bättre ventilation men min nuvarande config funkar bra för mig med bra temps.

Jag har haft diverse ASUS produkter och alla har varit så jäääkla dåliga. RMA på moderkort, Återköp av en g751JT notebook bland annat. Den enda ASUS produkten som jag tycker de har lyckats med och jag är nöjd med är VG248QE 24" 144hz.

OMG så det är inte bara jag som har fått asus dynga kastad på mig ?

Skrivet av napahlm:

Hmmm. Det var ju inte direkt upplyftande. Men i Sweclockers test fick just detta kortet "utmärkt produkt" med citat utmärkt och effektiv kylare.
Var det så att Sweclockers fick ett bra ex och de som går ut till konsumenter inte presterar lika bra kylmässigt?
Är Asus kretskort av referensmodell? Det går ju att köpa en adapter till vattenkylning för en billig peng.

DC2 kylaren är kass på äldre modeller då bara 2/5 heatpipes nuddar själva kärnan och därav ger sämre kylförmåga, TRI-X kylaren är en av de bästa som finns på marknaden och kan jämföras med Zotacs kylare på vissa modeller som är knäpp tyst i princip. Och det sweclockers testar är denna modellen : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2415599 inte den som är på REA

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🎮 → 5700X3D • ROG STRIX B550-E GAMING • RTX 5080 16GB Ventus 3X OC
🖥️ → 2550x1440P Xiaomi 27" 27i Gaming Monitor G Pro Mini LED QHD 180Hz
⌨️ → Logitech G915 TKL Tactile
🖱️ → G-Pro Wireless
🎧 → ASUS ROG Delta II

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

Asus 290x som kostar 1990kr, Är de inte värt köpa 2 i crossfire än 1 st 970 gtx?

Permalänk
Medlem

Fy fan 1990?? Köper bara för att till det priset.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

OMG så det är inte bara jag som har fått asus dynga kastad på mig ?

DC2 kylaren är kass på äldre modeller då bara 2/5 heatpipes nuddar själva kärnan och därav ger sämre kylförmåga, TRI-X kylaren är en av de bästa som finns på marknaden och kan jämföras med Zotacs kylare på vissa modeller som är knäpp tyst i princip. Och det sweclockers testar är denna modellen : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2415599 inte den som är på REA

Men röven vad tråkigt. Ska erkänna att jag missade att det var OC-versionen som Sweclockers testade.
Jag köpte kortet direkt när jag såg det på netonnet igårkväll. De har ju ofta små snabba prissäkningar så det gäller att hugga när man väl ser dom.
Men frågan är ju nu. Ska jag hämta ut kortet och prova det, netonnet är ju snälla med retur och byten ifall jag inte blir nöjd.
Och det kommer ju lite rykten på sina håll om R9 300-serien. Den kanske är nära inpå därför som 290 och 290x reas ut titt som tätt just nu.

Samtidigt bör man kanske försöka sälja sitt 280x och 7950 innan 300-serien kommer. Man vet ju inte hur den blir prissatt. Det kan ju inverka stort på vad man får ut på begagnatmarknaden på de gamla korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-radeon-r9-290x-4gb-dir...

Asus 290x som kostar 1990kr, Är de inte värt köpa 2 i crossfire än 1 st 970 gtx?

Kul. Tror ni man kan få netonnet att prismatcha på en redan köpt, dock ej uthämtad vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Men röven vad tråkigt. Ska erkänna att jag missade att det var OC-versionen som Sweclockers testade.
Jag köpte kortet direkt när jag såg det på netonnet igårkväll. De har ju ofta små snabba prissäkningar så det gäller att hugga när man väl ser dom.
Men frågan är ju nu. Ska jag hämta ut kortet och prova det, netonnet är ju snälla med retur och byten ifall jag inte blir nöjd.
Och det kommer ju lite rykten på sina håll om R9 300-serien. Den kanske är nära inpå därför som 290 och 290x reas ut titt som tätt just nu.

Samtidigt bör man kanske försöka sälja sitt 280x och 7950 innan 300-serien kommer. Man vet ju inte hur den blir prissatt. Det kan ju inverka stort på vad man får ut på begagnatmarknaden på de gamla korten.

Ta ut kortet och testa det. Det var så jag gjorde och sedan åkte jag till netonnets lager-shop och lämnade tillbaka produkten där då det är lite krångligt att skicka med ompaketering och gå till postombud m.m.

Permalänk
Medlem

Du tror att det kommer att påverka begagnatpriset på ett 280x/7970 att det släpps 5000-6000kr grafikkort? Vad får man för ett sånt nu, 800-1000kr. Ser ju att det är ett massivt prisfall att vänta.