Köpråd av bärbar till studier

Permalänk

Köpråd av bärbar till studier

Hej! Planerar att studera vidare nu till hösten och funderar på detta med bärbar till studierna. Skall mest ha datorn till studier, programmering men det skadar ju inte att kunna se film på den. Inga spel kommer spelas på den bärbara. Min budget ligger mellan 4000 - 5000kr. Det enda kravet jag egentligen har är att den ska ha SSD.

Jag har kollat lite på:

Lenovo U330P

eller

Asus TP500

Vad tror ni? Eller har ni några andra förslag?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att 15" är för stort. Visst det är nice med större skärm men om du ska bära med dig datorn hela tiden så är det bara jobbigt att datorn är så stor. Risken blir att man lämnar datorn hemma. Så jag hade i alla fall valt 13".

Touch skärm är en trevlig detalj, gillar att kunna trycka på skärmen för att hoppa till ett visst ställe i texten istället för att använda trackpaden.

128GB är lite i minsta laget, det fungerar men du kommer behöva radera filer och tänka på vad för program du installerar efter något års användning.
Här är min diskanvänding på min dator:

(C: och T: är samma disk, L: och D: är samma disk)

  • C: är min SSD, har enbart program och windows på den. Inga spel och inga dokument/bilder/filmer etc. Värt att notera är att jag har inaktiverat hibernate (strömspararläge) och pagefile = ~32GB extra ledigt utrymme.

  • X: är min disk för programmering, enbart kod där + PHP/python etc. (tar väldigt lite plats).

  • D: är program + filer.

  • M: filmer + bilder + musik

Jag hade tagit minst 256GB SSD.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

13.3" är absolut max om du ska orka ta med dig datorn till skolan, tro mig. Sen är det rätt fint med den extra arbetsytan som en 1080p-skärm ger, så det skulle jag också rekommendera att du tar en titt på.

Permalänk
Skrivet av Sony?:

Personligen tycker jag att 15" är för stort. Visst det är nice med större skärm men om du ska bära med dig datorn hela tiden så är det bara jobbigt att datorn är så stor. Risken blir att man lämnar datorn hemma. Så jag hade i alla fall valt 13".

Touch skärm är en trevlig detalj, gillar att kunna trycka på skärmen för att hoppa till ett visst ställe i texten istället för att använda trackpaden.

128GB är lite i minsta laget, det fungerar men du kommer behöva radera filer och tänka på vad för program du installerar efter något års användning.
Här är min diskanvänding på min dator:
http://gyazo.com/73eb0d032b54ccef342bddabd678ad01.png

(C: och T: är samma disk, L: och D: är samma disk)

C: är min SSD, har enbart program och windows på den. Inga spel och inga dokument/bilder/filmer etc.
X: är min disk för programmering, enbart kod där + PHP/python etc. (tar väldigt lite plats).
D: är program + filer.
M: filmer + bilder + musik

Jag hade tagit minst 256GB SSD.

Hmm får fundera på detta. Har iprincip alla mina programmeringrelaterade grejer på dropbox med ca 50gb. Skall ju försöka ha alla mina större filer på min stationära. Annars kanske en externhårdisk är ett alternativ? Men som du sa kan det nog bli ett problem under åren med endast 128gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dagbro:

13.3" är absolut max om du ska orka ta med dig datorn till skolan, tro mig. Sen är det rätt fint med den extra arbetsytan som en 1080p-skärm ger, så det skulle jag också rekommendera att du tar en titt på.

Tack för åsikt, vid vidate fundering får det nog bli en 13". Vad tror du om lösningen av en SSD på ca 120 för program och dropbox för filer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag köpte en 17" dator och har börjat använda den i skolan tycker det är underbart. Då har man en stor skärm som man tydligt ser på. Det viktigaste när du köper dator till skolan är att den inte är för tung och att du köper en riktig dator rygsäck då klarar man sig bra!

Minst 200gb hårddisk fylls ju extremt snabbt just när man håller på med programmeringen då visual studio och sådana ide:s lätt tar 15gb och man vill ju ha flera olika ide:s på datorn.

Jag skulle satsat på lenovo då jag tycker det är ett väldigt bra märke. Asus har ingen kvalité enligt de datorer jag har haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Hmm får fundera på detta. Har iprincip alla mina programmeringrelaterade grejer på dropbox med ca 50gb. Skall ju försöka ha alla mina större filer på min stationära. Annars kanske en externhårdisk är ett alternativ? Men som du sa kan det nog bli ett problem under åren med endast 128gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett alternativ kanske kan vara att köpa en laptop med USB3 och ha ett USB3 minne på 32/64/128GB för filer. Finns USB minnen som är någon centimeter stora.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.