Permalänk
Medlem

Hjälp med att förstå router!

Hej Sweclockers!

Jag har hjälpt mina föräldrar att sätta upp deras nätverk hemma, och de har båda två Comhem. Den ena har en Netgear CG3700 och den andra en Compal CH7486E. Men då dessa gateways mer eller mindre är skit har jag köpt en Archer C7 som jag kopplat in i Compalen, samt en Asus RT-AC66U som jag kopplat in i Netgearen.

Och till min vetskap ska man brygga sin gateway, stänga av NAT(?) och sedan tillkoppla sin nya router? När jag gör det, fungerar ingenting. Jag kommer överhuvudtaget inte ut på internet, vad jag än gör. Har testat att ringa Comhem, men de kan inte svara på det heller. Det går heller inte att bara köra en kabel direkt från baksidan av dessa gateways till en dator, får inget internet oavsett. Tycker jag har testat det mesta fram och tillbaka i inställningsväg.

När jag däremot endast stänger av det trådlösa på dessa gateways - och tillkopplar routrarna, fungerar allting som det ska. Men har jag inte 2st routrar kopplade till varandra då? Blir det inte lätt fel med adresseringarna om man just kör 2st routrar i led?

(Notera att detta är i två olika lägenheter, dvs.)

Finns det någon med större vetskap än jag som kan förtydliga lite varför det är som det är?

Mvh Echo

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | Fractal Design North XL White | Gigabyte B650 UD AX | Arctic Liquid Freezer III 280 A-RGB | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD | be quiet! PURE POWER 12 M 750W | Kingston FURY Beast DDR5-6000 - 32GB - CL30

Permalänk
Medlem

För att brygga en router behöver du stänga av både NAT och DHCP, annars börjar routern dela ut IP-adresser. I värsta fall börjar den även dela ut adresser externt i ISPns nät vilket gör att din anslutning automatiskt blockeras.

Prova stänga av både NAT och DHCP och se om det löser problemet för dig. Även trådlöst kan vara bra att stänga av så ingen enheten ansluter hit av misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

För att brygga en router behöver du stänga av både NAT och DHCP, annars börjar routern dela ut IP-adresser. I värsta fall börjar den även dela ut adresser externt i ISPns nät vilket gör att din anslutning automatiskt blockeras.

Prova stänga av både NAT och DHCP och se om det löser problemet för dig. Även trådlöst kan vara bra att stänga av så ingen enheten ansluter hit av misstag.

Hm, I see. Finns det någon anledning att börja rota och stänga av NAT och DHCP när allting fungerar som det ska? För idag är det bara wi-fi som är avslaget hos de två, och det verkar ju fungera ypperligt när de är kopplade till de nyare routrarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | Fractal Design North XL White | Gigabyte B650 UD AX | Arctic Liquid Freezer III 280 A-RGB | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD | be quiet! PURE POWER 12 M 750W | Kingston FURY Beast DDR5-6000 - 32GB - CL30

Permalänk
Medlem

På Netgear varianten så går du in i Avancerat->Administration->Router mode/läge och väljer No/Nej. Då ställer den om sig till Bridge läge där publika ip-adresser går till det du kopplar bakom.

Det finns säkert något liknande på Compal enheten. Det du är ute efter är att bara använda dem som modem som göra om de koaxiala signalerna via kabel-tv uttaget över till data/ethernet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

På Netgear varianten så går du in i Avancerat->Administration->Router mode/läge och väljer No/Nej. Då ställer den om sig till Bridge läge där publika ip-adresser går till det du kopplar bakom.

Det finns säkert något liknande på Compal enheten. Det du är ute efter är att bara använda dem som modem som göra om de koaxiala signalerna via kabel-tv uttaget över till data/ethernet.

Har gjort exakt det där. Gick varken på Netgear eller på Compal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

Hm, I see. Finns det någon anledning att börja rota och stänga av NAT och DHCP när allting fungerar som det ska? För idag är det bara wi-fi som är avslaget hos de två, och det verkar ju fungera ypperligt när de är kopplade till de nyare routrarna.

Ja, det fungerar rent tekniskt - men det blir kaka på kaka att NATa två gånger.
Du förlorar prestanda och det kan uppstå problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Ja, det fungerar rent tekniskt - men det blir kaka på kaka att NATa två gånger.
Du förlorar prestanda och det kan uppstå problem.

Mjo, förstår delen med kaka på kaka. Men när jag kör tester får jag ut det jag ska få. Hos min far är det 100/10 och får ut (med Asusen) mellan 95-105/10-12mbit/s. Och hos min mor är 250/10 och får ut det också, lite drygt t.o.m. Allt fungerar bra osv, tänkte mest på varför det inte gick att brygga.

Tack för svar iallafall!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

Mjo, förstår delen med kaka på kaka. Men när jag kör tester får jag ut det jag ska få. Hos min far är det 100/10 och får ut (med Asusen) mellan 95-105/10-12mbit/s. Och hos min mor är 250/10 och får ut det också, lite drygt t.o.m. Allt fungerar bra osv, tänkte mest på varför det inte gick att brygga.

Tack för svar iallafall!

Nej, men för all del. Kör på. Be inte mig om hjälp sen när det havererar
Förmodligen fungerade det inte att brygga då du glömde stänga av DHCP (vilket jag skrev i tidigare inlägg). Prova stäng av både NAT och DHCP och se om det fungerar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Nej, men för all del. Kör på. Be inte mig om hjälp sen när det havererar
Förmodligen fungerade det inte att brygga då du glömde stänga av DHCP (vilket jag skrev i tidigare inlägg). Prova stäng av både NAT och DHCP och se om det fungerar då.

Fast ställer man den i bryggläge tycker jag att den automatiskt ska stänga av NAT och DHCP. Det är ju själva definitionen av bryggat, dvs att den inte själv har en IP adress och då omöjligt kan routa, skicka ut DHCP offers eller NAT trafik.
Man kan i min värld aldrig ha NAT eller DHCP om den är bryggad...

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske är ett maclås ? När du bryggar så byter ju klienten macadress.
Jag vet inte hur Comhem gör men har du provat att brygga och vänta ? Normala låstider är 20minuter-1 dygn. det kan ju även ha med deras dhcp server att göra men även det borde släppa om du väntar.
Att brygga, koppla upp via egen router, stänga av allt över natten och prova igen på morgonen kan vara en bra ide.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem som ts, jag har en egen router och vill brygga en gammal gateway, Netgear DGN 2200 för att enbart använda modem delen. Den funkar skitbra om jag bara stänger av wifi radio och alla extra funktioner, men sätter jag den i "modem läge" via gränssnittet så funkar inget alls. Så har kört med wifin av i ett halvår nu ungefär, utan problem. Kan lägga till att när jag ställer in min gateway till modem läge så kan jag inte ens logga in i gränssnittet heller, helt dött. Måste resetta den för att göra något.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har precis samma problem som ts, jag har en egen router och vill brygga en gammal gateway, Netgear DGN 2200 för att enbart använda modem delen. Den funkar skitbra om jag bara stänger av wifi radio och alla extra funktioner, men sätter jag den i "modem läge" via gränssnittet så funkar inget alls. Så har kört med wifin av i ett halvår nu ungefär, utan problem. Kan lägga till att när jag ställer in min gateway till modem läge så kan jag inte ens logga in i gränssnittet heller, helt dött. Måste resetta den för att göra något.

Att du inte kan logga in beror på att "modemet" och datorn hamnar på olika nät, dessutom så har ju de flesta enheter samma förvalda adress på admininterfacet så man måste ändra det också, det är jobbigt att hamna rätt om flera delar på 192.168.0.1

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att du inte kan logga in beror på att "modemet" och datorn hamnar på olika nät, dessutom så har ju de flesta enheter samma förvalda adress på admininterfacet så man måste ändra det också, det är jobbigt att hamna rätt om flera delar på 192.168.0.1

Så om jag lägger in en manuell address t ex 192.168.1.5 och sedan sätter den i modem läge, borde jag kunna logga in åtminstone?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Så om jag lägger in en manuell address t ex 192.168.1.5 och sedan sätter den i modem läge, borde jag kunna logga in åtminstone?

Om du kopplar datorn direkt till "modemet" utan att ha en router emellan borde det fungera då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du kopplar datorn direkt till "modemet" utan att ha en router emellan borde det fungera då.

Har inte möjlighet att kolla just nu, men sist jag pillade med det (dvs 6 månader sedan) så är jag 85% säker på att jag testade direkt mot mitt "modem" utan någon annan utrustning.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Har inte möjlighet att kolla just nu, men sist jag pillade med det (dvs 6 månader sedan) så är jag 85% säker på att jag testade direkt mot mitt "modem" utan någon annan utrustning.

Det kanske är så att admininterfacet stängs av när du bryggar eftersom det egentligen inte finns nått att göra i "modemet" och att man behöver trycka reset för att komma ur bryggläget ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kopplar in sladden från Asus RT-AC66U WAN/Internet port i Netgearen, valfri port.
Sen borde din Asus få en publik IP när du har stängt av NAT/DHCP i Netgearen.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske är så att admininterfacet stängs av när du bryggar eftersom det egentligen inte finns nått att göra i "modemet" och att man behöver trycka reset för att komma ur bryggläget ?

Nja, möjligheten finns väl att det är så, men som sagt då jag inte kan gå in och se vad den har för sig så är det svårt att veta varför det inte funkar. Jag något svagt minne av att jag faktiskt kom in en gång, helt glömt hur men så gott som inget gick att ställa in när jag väl var där. Men ska testa stänga av NAT och DHCP och se vad som händer.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Fast ställer man den i bryggläge tycker jag att den automatiskt ska stänga av NAT och DHCP. Det är ju själva definitionen av bryggat, dvs att den inte själv har en IP adress och då omöjligt kan routa, skicka ut DHCP offers eller NAT trafik.
Man kan i min värld aldrig ha NAT eller DHCP om den är bryggad...

TS har aldrig sagt att han ställt den i bryggat läge. TS nämnde i tidigare inlägg att han stängt av NAT, men inte fått det att fungera.

Permalänk
Medlem

Prova följande guide (du kan behöva skrolla ner lite på sidan till inlägg 21 av illerG) för att stänga av NAT och DHCP:
http://www.99mac.se/forum/p/2211328

Där står lite annat också om Airport Extreme som du kan strunta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

TS har aldrig sagt att han ställt den i bryggat läge. TS nämnde i tidigare inlägg att han stängt av NAT, men inte fått det att fungera.

Precis. Stänga av NAT innebär ju inte per se att den är bryggad. Väljer man att inte köra router mode så tolkar jag det som om den verkligen bryggas (och det är så din guide och visar att man ska göra). I guiden stänger man inte av NAT eller DHCP-server explicit, utan det blir automatiskt i och med att man inte kör i router mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte hur Comhem gör men har du provat att brygga och vänta ? Normala låstider är 20minuter-1 dygn. det kan ju även ha med deras dhcp server att göra men även det borde släppa om du väntar.
Att brygga, koppla upp via egen router, stänga av allt över natten och prova igen på morgonen kan vara en bra ide.

Jag vill minnas att jag avvaktade ett tag, men inte över en natt eller så.

Skrivet av Zakire:

Jag har testat att stänga av "router mode" hos bägge gateways utan resultat, men så länge allting fungerar som det ska känns det onödigt att gå in och böka. Det är väl OM det skiter sig i framtiden som jag får gå och manuellt försöka stänga av både NAT och DHCP eller nåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enkel vett och (n)etikett när man sätter upp ett nätverk är att aldrig ha dubbel NAT hemma.
Antingen låter man separat router agera accesspunkt eller så så bryggar man "modem".

Ett mycket bra ex. är torrent som kommer vara ett helsike att få igenom två routrar om man inte manuellt vill konfigurera dem...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Echolake:

Jag har testat att stänga av "router mode" hos bägge gateways utan resultat, men så länge allting fungerar som det ska känns det onödigt att gå in och böka. Det är väl OM det skiter sig i framtiden som jag får gå och manuellt försöka stänga av både NAT och DHCP eller nåt.

Absolut. Man kan ju sätta upp sina lister hemma med dubbelhäftande tejp också, eller skruva upp badrumsskåpen utan att plugga.

Det fungerar ju rent tekniskt att göra så, i alla fall ett tag, men en hantverkare hade mördat dig. Samma sak här. En IT-tekniker hade mördat dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Detta tror jag på..

För tidigare när jag hade Com Hem så om man bytte modem (dvs byter så man får en annan macadress) så var man tvungen att dels vänta ett litet tag med modemet avstängt och sen koppla in strömmen i det nya.
Hade det ute i typ 1h.

Samma sak gäller vissa fiber-tjänster också. Om man har en ip-adress och kopplar in en dator så var man tvungen att köra en ipconfig /release om man skulle byta dator. Detta var iofs för 10-15 år sedan jag hade det så. Det var innan man hade en dyr router

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |