Hjälp mig bygga min första speldator! Lättvikt (7000kr i budget)

Permalänk

Hjälp mig bygga min första speldator! Lättvikt (7000kr i budget)

Tjena!

Jag ska bygga min första speldator efter många, långa, ångestfyllda år av Appledatorer.

Lyckades få min gamla iMac såld för 7500 kr men vill ha lite över till annat så försöker satsa på att lägga mig runt 7000 för datorn (ink. skärm).
det behöver inte vara något spektakulärt utan vad jag letar efter är en bra grundstomme att bygga från och något jag kan uppgradera med tiden.

Jag är väldigt ny till att bygga datorer men kan lite grunder om ur mycket RAM man bör ha etc.

Mina planer för datorn är framförallt casual gaming (starcraft 2, WOW, söndermoddat skyrim etc.) och möjligtvis videoredigering någon gång ibland men i så fall på väldigt låg nivå då jag har annan hårdvara för det.

Kollar just nu på en dator med dessa specs från komplett.se :

Chassi: Cooler Master Elite 344 Mini Tower Svart Fläktar: 1x 120mm Front, mATX, mITX, 2x USB 2.0, 1x USB 3.0, 1x Mic, 1x Audio
Ström: Cooler Master B500 VER.2, 500W PSU ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 3x Molex, 1x FD
Processor: AMD Athlon X4 860k Black Edition Socket-FM2+, 3.7GHz, Quad Core, 4MB, 95W, 28nm, Boxed w/fan
Moderkort: Gigabyte GA-F2A78M-D3H, Socket-FM2+ m-ATX, A78, DDR3, 2xPCIe-x16, CFX, USB 3.0, VGA, DVI, HDMI, UEFI
DDR3/RAM-minne: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB 8GB kit(4GBx2), CL9, 1.5V, CL9-9-9-24
Grafikkort: Sapphire Radeon R7 250X 1GB GDDR5 PCI-Express 3.0, DL-DVI-I, HDMI, DisplayPort
Hårddisk: WD Desktop Blue 1TB KUN TIL PC PRODUKSJON
Bildskärm: Samsung 24" LED LS24D340H 1920x1080, 2ms, 1m:1, VGA/HDMI

totalkostnad för ovanstående vart 6530:-
Operativsystem har jag redan en windows 8.1-flashdrive så det ordnar sig!
Har även Keyboard och mus samt hörlurar som är rätt schyssta!

så! hjälp mig gärna då jag inte är kanonduktig på detta, vad blir billigare? vad blir bättre? har jag missat något?
Do your thing!

Tack på förhand!

EDIT: la till en paragraf om OS och Peripherals.
Permalänk
Hjälpsam

Om du tänker dig att uppdatera med tiden hade inte jag tagit den kombon av moderkort o CPU . .

Det där ser ut som en av Kompletts färdigbyggda datorer...kan du bygga själv?

Permalänk

Japp det är en komplettdator! Vad skulle du tipsa om att tänka på när det gäller moderkort och CPU?
Jag kan inte bygga själv men jag har vänner som är rutinerade datorbyggare!

Permalänk
Hjälpsam

AMDs FM2+ plattform är rejält gammal nu men det är svårt hur man än gör, det kommer nytt hela tiden.

Du kan ta ett Intel Z97 baserat moderkort o den billiga G3258 CPUn . . då har du möjlighet att slänga i en i5-4690K eller 4790K i framtiden.

Skall du uppgradera denna dator ett tag känns det också vettigt att ta ett bra chassi o en fin PSU . . då har du egentligen bara att byta CPU o grafikkort så har du en riktigt vass maskin utan att krångla för mycket

Permalänk
Hjälpsam

Typ nått åt detta hållet .. . . sen när du har råd köper du en SSD, byter grafikkort o sätter i en 4690K så har du en kanonmaskin. . . eller om du inte behöver så mycket lagring nu i början så tar du en SSD istället för HDDn o så slänger du i en HDD så fort du har råd..bra om du kan göra så då det är lite bök att flytta OS i efterhand från HDD till SSD

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7959223/2015-05-08