AMD bekräftar omdöpta grafikkort i Radeon 300-serien

Permalänk
Medlem

Alla som använder HD7*** serien borde bli glada om denna serie överlever en generation till då det innebär att AMD kommer att fortsätta att förbättra drivrutinerna.
Kan det bli så att ett 7850, 270X når samma prestandard som Nvidia 680 det är inte långt kvar för amd.

7970
280X
370X???

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ok GCN hit eller dit, vad jag gnäller om, är att jag vill se True Audio och Freesync på alla AMD:s kort i 300 serien.

Ja det kan jag hålla med om.
Får se hur det blir, lite tråkigt är det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Att det döps om för fullt i low-end är ingen nyhet.
Men att nästintill hela produktserien består av omdöpningar är extremt ovanligt.

instämmer... Hur många gånger har inte samma gamla hd 5450 döpts om nu för konsument marknaden ? blir väl 4:e gången nu ^^ ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

tråkigt för folk som köper oem spel maskiner, jag är mer intresserad av hur retail marknaden kommer se ut,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Så baserat på sweclockers prestandaindex så kan vi antagligen dra slutsatsen att R9 280 > R9 380, verkligen inte okej mot kunden!

.

6870 var slöare än 5870 och det blev inga större problem, det är inte särskillt svårt att kolla upp saker innan man köper och klarar man inte av det kan man alltid fråga någon kunnig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Förstår att de tagit så lång tid på sig, det där med att ändra siffror i ett produktnamn är avancerade saker.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag tycker det borde va olagligt att göra såhär.

Jag är t om ganska säker på att det ÄR olagligt. Men de har nog nått kryphål.

Vad har AMD för ursäkt att mygla med namn, när de inte har NÅGOT nytt att komma med?

Ok om de hade ett par nya kretsar, då hade man kanske kunnat ha överseende med det.

Även om AMD har saker på gång med Zen och 14nm, så tror jag det blir svårt för dem att hålla ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det som räddar det här i någon mån är tre bokstäver: OEM. Avvaktar och hoppas på bättre utdelning i övriga 300-serien.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-z1994:

instämmer... Hur många gånger har inte samma gamla hd 5450 döpts om nu för konsument marknaden ? blir väl 4:e gången nu ^^ ?

GT 620 likaså. Fanns redan i 400-serien och lever kvar än.

Skrivet av Lessismore:

Jag är t om ganska säker på att det ÄR olagligt. Men de har nog nått kryphål.

Vad har AMD för ursäkt att mygga med namn, när de inte har NÅGOT nytt att komma med?

Ok om de hade ett par nya kretsar, då hade man kanske kunnat ha överseende med det.

Även om AMD har saker på gång med Zen och 14nm mm, så tror jag det blir svårt för dem att hålla ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte olagligt så länge de inte går ut och säger rakt ut att det är ett nytt kort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

...Så helt plötsligt har ett R9 280 högre teoretisk prestanda än R9 380 ?

Och den som idag har ett R9 280 får sitt kort nedvärderat ännu mer eftersom R9 380 är ute!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Det som räddar det här i någon mån är tre bokstäver: OEM. Avvaktar och hoppas på bättre utdelning i övriga 300-serien.

Så du tror att de kommer att kunna släppas med mycket högre frekvens? För det är väl det enda som går att "förbättra".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av voidkahn:

Så du tror att de kommer att kunna släppas med mycket högre frekvens? För det är väl det enda som går att "förbättra".

OEM-serien brukar inte ha så mycket med de vanliga konsumentserierna att göra. Dessa OEM-kort är inget ni hittar löst i butik utan kommer sitta monterade i datorer från exempelvis HP och Dell. Det är de som vill ha dessa, av oss entusiaster ofta hatade, rebrands.

Jag begriper mig inte riktigt på den nerdrage detta skapat i tråden när samma sak händer så fort OEM kräver nya kort och både AMD och Nvidia måste skapa en serie för dessa företag. Skittrist lösning men det går inte bara att skapa nya kort ur intet.

Mer eller mindre helt upp till de konsumenter som köper de datorer dessa kort sitter i att rösta med plånboken och köpa något annat. Men dessa lär nog inte bry sig, de vill nog mest bara ha en dator som uppfyller deras förmodligen ganska enkla behov.

Att den riktiga 300-serien kommer innehålla rebrandade kort i serien tvivlar jag dock inte på. Men den listan som visas i artikeln skulle vara vad vi får? Nej, det tror jag verkligen inte.

Permalänk
Medlem

Nu är ju iaf 300 serien direkt ointressant.
Fiji är antagligen inte värt de. Nae, de får bli ett nytt nätaggregat och ett till 290x.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag är t om ganska säker på att det ÄR olagligt. Men de har nog nått kryphål.

Vad har AMD för ursäkt att mygla med namn, när de inte har NÅGOT nytt att komma med?

Ok om de hade ett par nya kretsar, då hade man kanske kunnat ha överseende med det.

Även om AMD har saker på gång med Zen och 14nm, så tror jag det blir svårt för dem att hålla ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Man får döpa om sina produkter hur mycket man vill så länge dem håller de specifikationer som man påstår. AMD är ju öppna med vilken arkitektur som finns i korten.

Sen kan man diskutera hur moraliskt och lojalt det är mot kunden. Det är ju lite ful spel. Men tvärt emot vad du verkar tro så är AMD knappast ensamma om detta. Nvidia har gjort liknande förr mer än en gång så det är snarare branchpraxis vid detta laget. Även det knappast ursäktar.

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Man får döpa om sina produkter hur mycket man vill så länge dem håller de specifikationer som man påstår. AMD är ju öppna med vilken arkitektur som finns i korten.

Sen kan man diskutera hur moraliskt och lojalt det är mot kunden. Det är ju lite ful spel. Men tvärt emot vad du verkar tro så är AMD knappast ensamma om detta. Nvidia har gjort liknande förr mer än en gång så det är snarare branchpraxis vid detta laget. Även det knappast ursäktar.

Sen ska man vara petig myglar Nvidia mer än AMD, döper om kretsar utan att ändra prestandan t.ex.

Men hur som, så händer detta i alla branscher. Sen märks det tydligt att detta är OEM, för R9 korten är ju bara upp till 380, visar ju inget 390 för OEM (gissar att det helt enkelt för dyrt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nu börjar det vara på tiden att Apple att uppfinner grafikkortet!

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Okej. That's it! Hade önskat bättre från AMD. Är dock inte förvånad.
Tänkte att kanske deras kommande grafikkort skulle få mig att gå tillbaka till AMD, men det får bli Nvidia i minst ett år till.
[Suck]

Permalänk
Medlem

Inget direkt nytt. Redan på Geforce4 tiden gjorde Nvidia en fuling med Geforce 4 MX som bara hade stöd för Directx 7. Ett Geforce2 kort i ny förpackning.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Man får döpa om sina produkter hur mycket man vill så länge dem håller de specifikationer som man påstår. AMD är ju öppna med vilken arkitektur som finns i korten.

Sen kan man diskutera hur moraliskt och lojalt det är mot kunden. Det är ju lite ful spel. Men tvärt emot vad du verkar tro så är AMD knappast ensamma om detta. Nvidia har gjort liknande förr mer än en gång så det är snarare branchpraxis vid detta laget. Även det knappast ursäktar.

Jag har ALDRIG sagt att det bara är AMD som myglar med namnen.Tvärtom har nVidia historisk varit värst. Men att hitta på en ny serie utan att komma med en enda nyhet!??! Det är inte bara vilseledande, utan fegt, löjligt, desperat,

Jag vill även poängtera att jag föredrar AMD, men inte till den grad att det är tal om fanboyism.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag har ALDRIG sagt att det bara är AMD som myglar med namnen.Tvärtom har nVidia historisk varit värst. Men att hitta på en ny serie utan att komma med en enda nyhet!??! Det är inte bara vilseledande, utan fegt, löjligt, desperat,

Jag vill även poängtera att jag föredrar AMD, men inte till den grad att det är tal om fanboyism.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker ju att korten åtminstone kan hoppa ner ett snäpp när de går upp i serie så vill ju inte försvara det beslutet. Men det kommer ju ändå ett nytt toppkort i 300-serien.

Permalänk
Medlem

Verkar vara många i denna tråden som inte har läst att detta rör OEM-datorer.

"OEM R9 380" lär knappast vara samma kort som "Retail R9 380".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Snälla, kan vi sluta prata om GCN 1.0, 1.1 och 1.2?
GCN är för det första arkitekturen, om något har TrueAudio eller inte är inte nödvändigtvis avgörande för vilken arkitektur det är på grafikberäkningsenheterna.
För det andra, det finns inte olika versioner. Finns inget 1.1 eller 1.2. Folk trodde att det krävdes arkitekturella förändringar för att möjliggöra en ordentlig uppföljare till 7970 under 300W på 28nm. Därför spekulerade man om en ny effektivare version av arkitekturen. Därför började man prata om GCN 2.0, när man insåg att det inte blev så stora skillnader alls kallade man det istället GCN 1.1, men det är fortfarande bara GCN. Finns inga belägg för att några nämnvärda arkitekturella förändringar skulle existera alls.

AMD kallar arkitekturen kort och gott för GCN, 1.0, 1.1 och 1.2 var det väl anandtech som myntade, för det är hårdvaruskillnader mellan korten av den ena sorten eller andra. Hur skall man annars hålla isär och förklara skillnaderna o trueadio, freesync ETC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Verkar vara många i denna tråden som inte har läst att detta rör OEM-datorer.

"OEM R9 380" lär knappast vara samma kort som "Retail R9 380".

Ja ska man tro denna länken så är Fiji fortfarande 390X. Då är det ju i sin ordning med namnschemat för retail.
http://www.nordichardware.se/Grafik/kompakt-vattenkyld-modell...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Verkar vara många i denna tråden som inte har läst att detta rör OEM-datorer.

"OEM R9 380" lär knappast vara samma kort som "Retail R9 380".

Hehe jo, jag vet inte om det tyder på lässvårigheter eller om de flesta bara läser rubriken.

Snart nog lär väl retail-uppställningen avslöjas om det nu verkligen är 1-2 månader till lanseringen.

Permalänk
Medlem

Nissan

Skrivet av Superlight:

Löjligt att man lanserar grafikkort utan stöd för sin egen teknik.

Ja verkligen tycker att alla bilmärken som har en hybrid borde också ha det i alla bilmodeller!

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Löjligt att man lanserar grafikkort utan stöd för sin egen teknik.

Grejen att detta är OEM och då är kunder lika kunniga/bryr sig om extra funktioner. Sen brukar OEM vara rätt avskalade på extra lullul (i alla fall förr).

Sen är R9 bara ett 280, som presterar sämre än vanliga 280. OEM bryr sig bara om att kortet är billigt och kan säljas dyrt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

AMD kallar arkitekturen kort och gott för GCN, 1.0, 1.1 och 1.2 var det väl anandtech som myntade, för det är hårdvaruskillnader mellan korten av den ena sorten eller andra. Hur skall man annars hålla isär och förklara skillnaderna o trueadio, freesync ETC?

Skillnaderna som Trueaudio och Freesync är väl inte bundet till själva arkitekturen på beräkningsenheterna. Att säga att det är olika versionsnummer där snarare förvirrar än något annat. Tar mer tid att förklara påhittade versionsnummer och sedan förklara vilka kort som har vilken version och vad det innebär, än vad det tar att bara förklara vilka kort som har vad till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skillnaderna som Trueaudio och Freesync är väl inte bundet till själva arkitekturen på beräkningsenheterna. Att säga att det är olika versionsnummer där snarare förvirrar än något annat. Tar mer tid att förklara påhittade versionsnummer och sedan förklara vilka kort som har vilken version och vad det innebär, än vad det tar att bara förklara vilka kort som har vad till att börja med.

Sånt som XDMA är en arkitekturförändring på sätt och vis. Men då det finns relativt få kretsar i grunden kan man lika gärna hänvisa till dem med kodnamn. Maxwell rent feature-mässigt finns ju i tre varianter redan t.ex. ATI/AMD HD2000 till HD4000-serien körde samma arkitektur på beräkningsdelen trotts att vi kallade de R600 och R700 och tillverkades på både 80nm, 65nm, 55nm och 40nm. Pressen är van med nya arkitekturnamn lite oftare än var fjärde år och AMD skulle mycket väl kunna skilja olika generationer mellan varandra nu är vi fast på dagens ett tag till däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sånt som XDMA är en arkitekturförändring på sätt och vis. Men då det finns relativt få kretsar i grunden kan man lika gärna hänvisa till dem med kodnamn. Maxwell rent feature-mässigt finns ju i tre varianter redan t.ex. ATI/AMD HD2000 till HD4000-serien körde samma arkitektur på beräkningsdelen trotts att vi kallade de R600 och R700 och tillverkades på både 80nm, 65nm, 55nm och 40nm. Pressen är van med nya arkitekturnamn lite oftare än var fjärde år och AMD skulle mycket väl kunna skilja olika generationer mellan varandra nu är vi fast på dagens ett tag till däremot.

Du förväxlar generationer med arkitekturer.
HD2000 till HD6000 körde VLIW5, VLIW4 i HD6900 och uppgraderad VLIW5 i övriga HD6000. Det var dock olika generationer, generationernas kodnamn var Rx00. Dagens grafikkort kör GCN, kodnamn för generationerna är i stil med Sea Islands, eller Pirate Islands.

Man kan särskilja korten med vilken ö-serie de tillhör om man vill dela in dem i generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

OEM-serien brukar inte ha så mycket med de vanliga konsumentserierna att göra. Dessa OEM-kort är inget ni hittar löst i butik utan kommer sitta monterade i datorer från exempelvis HP och Dell. Det är de som vill ha dessa, av oss entusiaster ofta hatade, rebrands.

Jag begriper mig inte riktigt på den nerdrage detta skapat i tråden när samma sak händer så fort OEM kräver nya kort och både AMD och Nvidia måste skapa en serie för dessa företag. Skittrist lösning men det går inte bara att skapa nya kort ur intet.

Mer eller mindre helt upp till de konsumenter som köper de datorer dessa kort sitter i att rösta med plånboken och köpa något annat. Men dessa lär nog inte bry sig, de vill nog mest bara ha en dator som uppfyller deras förmodligen ganska enkla behov.

Att den riktiga 300-serien kommer innehålla rebrandade kort i serien tvivlar jag dock inte på. Men den listan som visas i artikeln skulle vara vad vi får? Nej, det tror jag verkligen inte.

Det låter som att du kommer att bli superbesviken då. Jag hoppas iaf att AMD kommer med något bra för just nu känner jag inte så mycket för att rösta utan vill enbart ha det bästa. Så vi får se om AMDs kort som skulle kontra Titan X är bättre än 980 Ti