Permalänk

Tappar uppkoppling

Hej alla experter på Sweclockers.
Jag har internet via Telia och jag har fiber lina 100/100.
Jag har deras Switch inteno : https://www.telia.se/privat/support/felanmalan/tapparuppkoppl...

Och så har jag även en router då : Inteno switchen från telia saknar trådlös funktion. Min router jag har är : http://www.inet.se/produkt/5401882/tp-link-tl-mr3420-n300-3g-...

Jag har kopplat in kablar och dyligt för ca 1 år sedan och har aldrig haft problem, förrän för ca 1 vecka sedan.
Nu krånglar uppkopplingen hela tiden, jag får starta om både switchen och min router typ varje gång jag ska in på nätet, surfa eller spela spel på min ps4.
Vad har hänt ? jag ringer till telia på deras rätt dåliga support och där får jag svar "kolla med din router för hos oss är allt okej"

går in på min router och får fram detta : http://s23.postimg.org/xjdias9hn/n_tet.jpg
http://s8.postimg.org/on9hgeif9/dsfs.jpg

Jag vet inte men jag kan inte hitta nått fel.
Jag har kollat så att alla kablar och allt sitter i ordentligt men jag vet inte, det som stör mig mest är att antingen så funkar inte mitt trådade internet eller så funkar inte mitt trådlösa internet. Väldigt sällan jag får båda att funka på alla mina enheter. Tex nu ikväll så funkar mitt trådlösa internet på min telefon men inte på min flickväns telefon.. :S

Kan någon här inne kanske hjälpa mig att lista ut vad problemet är ?
Nån som kanske har haft samma problem ?
Mvh

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Kontakta T(f)elia?

Permalänk
Skrivet av dales:

Kontakta T(f)elia?

Som sagt jag har kontaktat dom, jag får bara som svar "det är din router, för hos oss på T(f)elia finns inga Fel .

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att det är din router, prova koppla en dator eller din ps4 direkt till inteno switchen för att testa ett par timmar om du upplever fel, eftersom du uppger att du har problem konstant.

Det är inte en leverantörs ansvar att ge dig support för ditt egna LAN eller egen köpta prylar som du använder. Men om du når någon på supporten som har ens den minsta känsla för service och tycker om att hjälpa andra så kan du få hjälp.

Du skulle väl kunna prova uppdatera firmware på din router, sedan kolla så det inte är fel på DCHP och att det inte sker ip konfliker i ditt nät Men som jag skrev tidigare så är det bäst att utesluta fel hos Telia för med att direkt koppla till switchen.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har själv länkat till en guide från Telia angående felsökning. Har du följt de stegen innan du kontaktade Telia eller skapade den här tråden? Du har kopplat till extra grejer utan support från Telia och för att utesluta fel hos dem måste du koppla ur dessa under testandet. Funkar det direkt från switchen är det fel på din router, men funkar det direkt i väggen är det fel på switchen och Telia kommer skicka ny.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Först å främst så borde du testa via en kabelansluten dator i stället för en Ps 4 via wifi så du vet vad som händer, just nu blandar du in wifi och lan förutom din bredbandsuppkoppling.
Dessutom borde du nog koppla bort Tp linken och koppla in smarten och som sagt testa via den med endast en kabelansluten dator till att börja med.

Är du tex säker på att alla enheter i lanet använder dhcp för adresseringen eller har du konfigurerat nått statiskt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.