Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Next Thing C.H.I.P.

Läste och såg youtube klippet om denna lilla söta enkortdator igår.

Den ska tydligen kunna slå Rpi med längder.
gillade att det finns både blåtand o wifi inbyggt i den;)

Nån som har hört nåt mer?

Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/2.1085/1.624773/amerikaner-utmanar-raspberr...

Jag har personligen 2st användningsområden för raspberry pi:

1. Server, hemmaserver för diverse olika dygnetrunt-tjänster - då prioriterar jag fast nätverksuppkoppling som fungerar stabilt.

2. Mediaspelare, uppkopplad mot TV:n i vardagsrummet - då prioriterar jag HDMI-uttaget så jag får bra bild på TV:n

Nackdelen med "C.H.I.P" är väl att den saknar både fast nätverksuppkoppling och HDMI-uttag, enligt mig försvinner lite av poängen där.

Permalänk
Medlem

"Pocket"-varianten verkar häftig men eftersom det är ett år kvar innan de levereras så tyckte jag att det blev ointressant. Speciellt med tanke på hur mycket som kan hända på ett år.

Här är Kickstarter-länken för den som är intresserad: https://www.kickstarter.com/projects/1598272670/chip-the-worl...

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant med billiga linuxmoduler med WiFi. Som gjort för noder inom hemautomation och liknande. Tänk "Internet of Things". Kan tänka mig ha sådana som interface till allehanda hembyggda elektronikkonstruktioner, eller kanske för att göra om en USB webcam till nätverkskamera. Fast om den saknar Ethernet känns det ändå som en nackdel. Man får välja rätt pryl till rätt grej och passar inte denna finns ju raspberry pi kvar som alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfen80:

Läste och såg youtube klippet om denna lilla söta enkortdator igår.

Den ska tydligen kunna slå Rpi med längder.
gillade att det finns både blåtand o wifi inbyggt i den;)

Nån som har hört nåt mer?

Länka gärna klippet...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

http://www.idg.se/2.1085/1.624773/amerikaner-utmanar-raspberr...

Jag har personligen 2st användningsområden för raspberry pi:

1. Server, hemmaserver för diverse olika dygnetrunt-tjänster - då prioriterar jag fast nätverksuppkoppling som fungerar stabilt.

2. Mediaspelare, uppkopplad mot TV:n i vardagsrummet - då prioriterar jag HDMI-uttaget så jag får bra bild på TV:n

Nackdelen med "C.H.I.P" är väl att den saknar både fast nätverksuppkoppling och HDMI-uttag, enligt mig försvinner lite av poängen där.

Den har en sak för VGA och HDMI som man sätter ovanpå

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikf1:

Den har en sak för VGA och HDMI som man sätter ovanpå

Ja, det såg jag - men då måste man köpa till den.

Vet ej vad den kostar, men då blir det ju inte "superbilligt" längre och nätverksporten saknas fortfarande.

Lite av poängen var ju att den skulle vara billigare än raspberry pi - som redan nu är väldigt billig enligt mig (och ger väldigt mycket valuta för pengarna)

Kan tänka mig att de som vill ha wifi istället för fast nätverksport (mediaspelare vid TV:n ?) tittar på denna lösning, men samtidigt går man ju miste om den stora communityn som finns runt raspberry pi.