AMD Radeon "Hawaii" överklockas, får 8 GB GDDR5 och uppgår i 300-serien

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon "Hawaii" överklockas, får 8 GB GDDR5 och uppgår i 300-serien

När Radeon R9 290X och R9 290 döps om slår AMD på stort på minnesfronten, där kapaciteten dubbleras och klockfrekvensen lyfts med inget mindre än 20 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det låter bra! Hoppas då även att de ger 8GB till 390X nästa toppkort och lyckats få ned strömförbrukningen på de befintliga korten!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Så då gör dom väl som Nvidia och ger sitt monsterkort ett annat namn?

Permalänk
Medlem

vad ska Fiji få för namn isåfall?

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Gilgamesh:

vad ska Fiji få för namn isåfall?

AMD Radeon Atlas X?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Sjukt jävla redo för vad dom än presenterar, väntar bara på att skatteåterbäringen trillar in!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

AMD Radeon Atlas X?

hehe, nja hade passat bättre om 290/290X blev 380/380X så kan Fiji köra på 390/390X, men kanske blir 395/395X, vem vet...

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Sjukt jävla redo för vad dom än presenterar, väntar bara på att skatteåterbäringen trillar in!

Vänta till slutet på 2016 då, det är då AMD släpper den riktiga 3** serien. Vilket nog blir 4**.

Permalänk
Medlem

Ska Fiji då slåss mot Titan X eller vad är det frågan om?

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kommer de överklocka kylaren då också?
Eller ska AMD få tummen ur röva och göra en vettig kylare???

Permalänk
Medlem

Hoppas på en snygg och bra referenskylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

hehe, nja hade passat bättre om 290/290X blev 380/380X så kan Fiji köra på 390/390X, men kanske blir 395/395X, vem vet...

Vet inte vart Swec fått modellnummren ifrån då videocardz aritkeln inte har med dem ens.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Ska Fiji då slåss mot Titan X eller vad är det frågan om?

Det är vad jag har fått för mig i alla fall.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
99:e percentilen

Mmm … reeebraaands!

Nej, otroligt tråkig lansering hittills. Och det påstått tydliga namnschemat vet väl ingen vad som hände med.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vitsen med 300-serien. Om de nu är rebrands, varför inte kalla de R9 295 och 295X?

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

PÅ NH trodde dom att 290/x kommer bli 380/x

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Så nu blir det Hawaii och Tonga i de högre klasserna och inget annat? Låter i så fall ganska bra ändå.

Man kan undra hur mycket den ökade mängden minne och den högre bandbredden kommer påverka prestandan på dessa korten. Redan nu så är R9 290 korten ganska bra i högre upplösningar så detta kan komma att bli riktigt bra om detta nu visar sig stämma.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Avstängd

Helt otroligt. Så vi kan förvänta oss att fiji-kortet har 8 GB minne då. Vore konstigt om 390x har 8 men Fiji har bara 4. Men helt ärligt vafan är detta för release. Amd hoppade tillochmed över en generation och den första releasen dom gör är en massa rebrands.

Sätter dom inte ett bra pris Fiji och lockar kunder så tror jag inte någon kommer nappa på denna releasen. Stämmer alla rykten om Fiji och om Fiji har 8 GB och om Fiji får ett pris mellan 5-6 tusen så tror jag de kan gå bra för amd, annars lär de nog åt åthelvete.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Boring! iaf om det stämmer...
Kan man hoppas på att priserna blir lägre på 290/x då?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Entusiast

Tråkigt och tråkigt, effekten blir ju densamma egentligen som om de hade gjort nya GPU:er, förhoppningsvis iallafall.
Högre prestanda vid en lägre prispunkt.

Förhoppningsvis även nya kylare som inte är skit, och så ska de ju faktiskt släppa ett monsterkort. Kan tänka mig att AMD har förberett nya drivrutiner också, lite likt Omega. Självklart kommer ju även 290/290X och andra kort få dessa, men då kan de ju skrämma upp siffrorna ytterligare i marknadsföringsmaterialet. Vet att de sedan ett bra tag tillbaka jobbat hårt med DX12 drivisar och t.om anställt extra folk för att minska deras drivrutin overhead i DX11.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Överklockad bulldozer och överklockad 390X = 1000watt?!
Kul att jag precis beställde ett nätagg på 550W.
Som tur är kommer jag köra intel 2600K. Det blir väl till att gå över till det gröna laget den här gången.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Fiji med HBM-minnen låter väldigt intressant.

Men när AMD håller på lanserar samma gamla skit under nytt namn som drar mer ström och presterar sämre än Nvidias kort så tröttnar man.
Man hör att 300-serien ska komma och blir nyfiken och intresserad, sen visar sig det bara vara rebrandat gamla skräp.
Man tappar ju förtroendet för AMD och när väl Fiji kommer så orkar man inte bry sig.

Permalänk
Inaktiv

När AMD totalt ignorerar oss med lite äldre grafikkretsar (HD 6xxx-serien och före) och släpper drivrutiner som varken klarar 60fps på youtube eller visar gröna videos så blir man rakt ut sagt förbannad. AMD har egentligen aldrig varit särskilt duktiga på drivrutiner även om de bättrat sig på senare år. Har aldrig haft sådana strul som när jag ägde Nvidia kort.

Detta är sista gången jag går AMD.

Bye bye!

Permalänk
Medlem

Här sitter jag med minnen som tickar i 435GB/s

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

När AMD totalt ignorerar oss med lite äldre grafikkretsar (HD 6xxx-serien och före) och släpper drivrutiner som varken klarar 60fps på youtube eller visar gröna videos så blir man rakt ut sagt förbannad. AMD har egentligen aldrig varit särskilt duktiga på drivrutiner även om de bättrat sig på senare år. Har aldrig haft sådana strul som när jag ägde Nvidia kort.

Bye bye!

omg, så de gröna youtube klippen och twitch är på grund utav AMD? Har haft detta problem i ett par år nu, och bara haft AMD kort xD. Vart så sjukt irriterat på det, men om man slipper sånt på den gröna sidan (huehue) så kanske mitt bästa kort blir grönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Vänta till slutet på 2016 då, det är då AMD släpper den riktiga 3** serien. Vilket nog blir 4**.

Ja, så länge dom inte ljuger, stampar mig på foten och spottar mig i ansiktet som Nvidia gör så väntar jag gladeligen!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bjasih:

Jag förstår inte vitsen med 300-serien. Om de nu är rebrands, varför inte kalla de R9 295 och 295X?

OEM kräver nya modeller så de kan sälja nya datorer. Ser ju inte bra ut om årets modell har samma hårdvara som förra året så de vill ha nya versionsnummer en gång om året. Det är därför vi ibland ser serier med egna nummer enbart för OEM. Till exempel Geforce 300 och Radeon HD8000.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Bye bye!

Hoppa på Linux och OpenSource drivrutinerna, slipper i stort sätt alla dessa problem. Men beror såklart på vad du gör om dagarna med datorn. AMD må ha problem med drivrutiner på Windows men det har nVidia också.

Skrivet av Feeku:

omg, så de gröna youtube klippen och twitch är på grund utav AMD? Har haft detta problem i ett par år nu, och bara haft AMD kort xD. Vart så sjukt irriterat på det, men om man slipper sånt på den gröna sidan (huehue) så kanske mitt bästa kort blir grönt.

nVidia hade blå tint istället ett längre tag.

Använd HTML5 läget istället så slipper man allt vad flash heter.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

AMD Radeon Atlas X?

Ett passande namn hade ju annars varit Zeus X, då han tog hand om titanerna

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Feeku:

Du kanske borde läsa på lite än att spotta ut dig ett meningslöst trollinlägg! Det beror på AMD och deras sketna UVD decoder.

https://productforums.google.com/forum/#!topic/youtube/IIMbk3...