Svenska staten beslagtar thepiratebay.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Så vad skiljer sökmotorn på Piratebay och sökmotorn på Google när man söker efter en film med .torrent som filändelse? Båda kommer upp med en länk till en annan källa med antingen magnet eller torrent.

Vad är källan?

Google eller en fildelningssajt? Förstår du skillnaden?

Skrivet av Commander:

Enligt din utsago hur man använder den är Google också olaglig då man kan använda den för olagliga medel.

Vilken del av "inte otillåten" är det du inte förstod?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HolyFather:

En lagfråga: om jag bara tar något som är värt 17 miljoner kronor, har jag begått ett brott då?

Kolla .SE domänen:
http://www.worthofweb.com/website-value/thepiratebay.se/
Estimated Worth:
$ 484,000,000

Dvs 484 Miljoner dollar, dags för TPB att casha in några miljarder av staten?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

@PowerNet

Tror dom menar om man skulle länka till just när man ladda ner spelet (tex).

Så dom själva länka till sidan så bodde vi väl får göra det med?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Vad är källan?

Google eller en fildelningssajt? Förstår du skillnaden?

Vilken del av "inte otillåten" är det du inte förstod?

Du vet att piratebay inte har något på sina servrar. De har länkar till andra källor som har materialet. Likt google som länkar till andra källor som har materialet när man söker efter något.

Men eftersom du tjatar på semantik att sajten varit mer ämnad för fildelning....
Så om man skapar en hemsida som heter fildelningssajten.se och kör en iframe av google.se eller helt enkelt implementerar deras sök på sidan då plötsligt är det olagligt?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Stäng ner posten, de fraktar mycket stöldgods och knark varje dag.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Oja, minst 2 års arbete och en kostnad på minst 350k (Den är säkert 2-5 gånger så hög om alla kostnader för löner, personal, domstol osv räknas in).
Nu finns The Pirate Bay uppe på 6 olika domäner, vilka är för tillfället:
https://thepiratebay.gs/
https://thepiratebay.la/
https://thepiratebay.vg/
https://thepiratebay.am/
https://thepiratebay.mn/
https://thepiratebay.gd/

http://i.imgur.com/IdEqh2M.jpg

Uttalande av The Pirate Bay:

"Congratulations to Prosecutor Fredrik Ingblad. Two years hard work to get us to change two little letters at a cost of $20,000 per letter,” the TPB team tells TF in a comment.

“He could have given us $35,000 and we would have left the domain, thus saving the Swedish tax payer $5,000. All he had to do was ask nicely,” they add.

With six new domains one can argue that The Pirate Bay has become even more resilient. There will undoubtedly be attempts to seize or suspend the new domains, but there are also plenty more domains TPB can register. "

https://torrentfreak.com/pirate-bay-moves-to-gs-la-vg-am-mn-a...

Till mod:
Länkarna till The Pirate Bay är enligt mig inte länkar till piratkopior, utan endast till en site, om moderator tycker de är stridande mot reglerna så tar jag självklart bort dem länkarna (Ta gärna kontakt via PM i så fall).

Paragraf 7 i reglerna:
"Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk."

Det är fler än bara 6 st ..... tex downloadbay.eu är en av dem .... Mediamaffain tror sig ha gjort en vinst idag men de har bara tagit ett nytt spadtag o gjort fler människor sura.

Permalänk
Avstängd

Det ändå polisen vill komma åt eller stoppa är deras tracker server.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zlack:

Det är fler än bara 6 st ..... tex downloadbay.eu är en av dem .... Mediamaffain tror sig ha gjort en vinst idag men de har bara tagit ett nytt spadtag o gjort fler människor sura.

Det är 6 st för tillfället, downloadbay.eu är inte en officiell domän utan endast en proxy domän som inte tillhör The Pirate Bay alls.

Skrivet av zxhosting:

Det ändå polisen vill komma åt eller stoppa är deras tracker server.

Då The Pirate Bay knte haft en egen tracker nu på många år så nej, det som åklagaren vill åt är att stoppa The Pirate Bay's verksamhet, men tyvärr verkar han inte så kunnig i IT frågor fasten det är just IT brott som är hans jobb att syssla mot.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

JAG ÄR SÅ JÄVLA ARG ATT JAG KOKAR, hur är detta möjligt i ett land som Sverige?

Måste hejda mig innan jag skriver något jag ångrar

Låter som du är överraskad att något sjukt händer i Sverige.

Välkommen.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Er1kssoN:

Låter som du är överraskad att något sjukt händer i Sverige.

Välkommen.

Inte överraskad bara besviken, gång på gång händer något som detta

Känns som det inte finns någon kompetens eller vett någon stans

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Dom kunde inte ha gjort något vettigt, som att beslagta SL.

Vad står SL för?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Du vet att piratebay inte har något på sina servrar. De har länkar till andra källor som har materialet. Likt google som länkar till andra källor som har materialet när man söker efter något.

Men eftersom du tjatar på semantik att sajten varit mer ämnad för fildelning....
Så om man skapar en hemsida som heter fildelningssajten.se och kör en iframe av google.se eller helt enkelt implementerar deras sök på sidan då plötsligt är det olagligt?

Läs om läs rätt, tack.

Permalänk
Skrivet av Commander:

OZ saknades när jag hade tjänsten tidigare och då fick man svar att de inte hade rättigheterna utanför USA, finns säkert många fler likt Netflix där det inte finns pga saknade rättigheter och geoblocking.

OZ finns hos HBO Nordic

Skrivet av Commander:

Vad bra att du gjorde en egen undersökning, kan du skriva ner metodiken hur du sökte upp dessa 1000 torrents och vilka du hittade?

Min undersökning är lika väl förklarad som Peter Sundes du länkade till...

Skrivet av Commander:

Vad spelar det för roll att Rootkitet det inte har använts på ett par år. Hur vet vi om alla har upptäcks? De har gjort det innan... Behöver filmer verkligen skyddas från piratkopiering, vad stoppar folk från att knäcka dessa, VLC har redan ett stort bibliotek som bryter dessa annars skulle man inte kunna spela dessa med VLC. DRM försvårar bara för användarna som köper än de som piratkopierar.

Antar att Steam, Netflix och spelkonsolerna är värdelösa för dig då de är DRM.

Skrivet av Commander:

Hur vet du att Piratebay inte har servar i Sverige som har VPN mot en annan server i ett annat land? Allt som togs bort just nu är en skyllt till en IP-adress inget stoppar dom från att ha en server här med ett Svenskt IP.

2015-03-16: thepiratebay.se 82.118.242.114 BULGARIA
2015-01-18: thepiratebay.se 178.175.135.122 MOLDOVA

De har inte byt IP sedan Mars månad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Vad står SL för?

Troligen www.sl.se (Storstockholms Lokaltrafik)

Skrivet av Indekkusu:

Det där säget 0 och ingenting då det inte visar vilket record dom var satt den dagen, vilken kan vara allt ifrån A till MX till TXT etc, och The Pirate Bay har bytt leversntör ett antal gånger sedan dess också då e blivit bortkopplade av DCMA krav.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Läs om läs rätt, tack.

Tydligen så är den det enligt dig, ta en titt här
Så är min sida ovan olaglig?

Skrivet av Indekkusu:

OZ finns hos HBO Nordic

Min undersökning är lika väl förklarad som Peter Sundes du länkade till...

Antar att Steam, Netflix och spelkonsolerna är värdelösa för dig då de är DRM.

Då har de tydligen laggt till den för den fanns inte där när jag testade tjänsten. Tvivlar på att de har alla serier men förbättrats har dom men med tanke på att det är nästan omöjligt att bli sämre.....

Står ganska tydligt hur han gjorde i artikeln så bätte är det då du inte har skrivit något alls.

Steam, Netflix och spelkonsoler är värdelösa med sitt DRM ja. Steam har förbättrat då de har offline läge men ibland funkar det inte som det skall och då krävs det att man går online för att spela spelen man har på sin lista. Där är GOG bra mycket bättre då de inte kräver online och inte har DRM på sina spel.

Netflix har inte fungerat på Linux då de tidigare använt sig av silverlight. Minns inte i nuläget om de har löst det med sin nya webbtjänst men då krävde de google chrome.

Spelkonsoler, suger oavsätt men förstår inte varför du drar upp olika tjänster som använder sig av DRM. förstår inte hur man kan ens försvara DRM då allt den gör är att förstöra för betalande kunder medans pirat användarna slipper alla problem. Men antar att du jublar när Ubisoft/EA servrar går ner och dit spel pausas.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Tydligen så är den det enligt dig, ta en titt här
Så är min sida ovan olaglig?

Har jag påstått det?

Som sagt, läs om läs rätt tack. Blir bara irriterande att diskutera när folk inte förstår.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flashen:

Inte överraskad bara besviken, gång på gång händer något som detta

Känns som det inte finns någon kompetens eller vett någon stans

Amen! Sverige och stora delar av västvärlden också för den saks skull går med stormsteg mot avgrunden.

De e bara att se till att vara förberedd för det värsta och kämpa emot så gott man kan medans det fortfarande går att hejda.
Har själv nyligen gått med i SD, hoppas man kan få till lite förändring för det behövs, snabbt!
Det är dock tyvärr långt ifrån drömgänget vad gäller kunskaper och färdighet, men får väl anses som en sista desperat livboj från översittarpolitikerna som tycker det är skönt att kunna glida i båten även om vattenfallet redan dånar som en orkan.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Står ganska tydligt hur han gjorde i artikeln så bätte är det då du inte har skrivit något alls.

Friday, Kolmisoppi revealed that he had looked more directly into the issue by performing a survey on 1,000 random torrents from the site. Along with some workers in chat rooms, Kolmisoppi tried to figure out how much of this material appeared to infringe copyright—though they apparently did so without downloading any of it.

Permalänk

Ska man skratta eller gråta åt idioterna som styr vårt land. Snacka om att skjuta sig i foten,lär knappast stoppa tpb ändå. Heja sverige,ruttet land.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Har jag påstått det?

Som sagt, läs om läs rätt tack. Blir bara irriterande att diskutera när folk inte förstår.

Du kan bli hur iriterad du vill men med tanke på att allt du tar upp med skillnaden mellan Google och TPB är att du anser att Google är en sökmotor och TPB en "fildelnings" sida utan att resonera vidare.

I grund och botten utgör båda precis samma sak, indexerar länkar som användare sedan kan söka och försöka hitta relevant material. En del av materialet på båda sidor är upphovsrättskyddat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Ska man skratta eller gråta åt idioterna som styr vårt land. Snacka om att skjuta sig i foten,lär knappast stoppa tpb ändå. Heja sverige,ruttet land.

Man ska gråta. Miljöpartiet har för i helvete fri fildelning på partiprogrammet. Nu sitter de i regeringen och har dessutom KULTURMINISTERPOSTEN! Ett gyllene tillfälle att förändra allt. Så vad gör de? Jo de tackar för spriten och chokladen och går hem. Jag mår illa!

Miljöpartiet vill

skriva in ett skydd för allas rätt till anonymitet i grundlagen,
utveckla skyddet för personlig integritet inom såväl FN som EU,
riva upp och göra om FRA-lagen, och
göra fildelning för eget bruk laglig.

http://www.mp.se/politik/internet-och-integritet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man ska gråta. Miljöpartiet har för i helvete fri fildelning på partiprogrammet. Nu sitter de i regeringen och har dessutom KULTURMINISTERPOSTEN! Ett gyllene tillfälle att förändra allt. Så vad gör de? Jo de tackar för spriten och chokladen och går hem. Jag mår illa!

Miljöpartiet vill

skriva in ett skydd för allas rätt till anonymitet i grundlagen,
utveckla skyddet för personlig integritet inom såväl FN som EU,
riva upp och göra om FRA-lagen, och
göra fildelning för eget bruk laglig.

http://www.mp.se/politik/internet-och-integritet

Du missade att MP röstade för FRA för ett par veckor sen? Var bara V och en person ur FP om jag minns rätt som röstade att riva upp FRA.

Trodde lite på MP även om deras logik inom Kärnkraft är idiotisk men när de införde 40 gränser i storstäder fast majoriteten som röstade inte vill ha det och MP rep. brast ut med man måste inte lyssna på vad deras väljare vill ha. Samt nu med vattenfall brast det för mig. FRA frågan underströk bara hur mycket MP vrider kappan efter vinden.

Fredrik Reinfaldt gjorde precis samma sak, innan han blev vald "Vi skall inte jaga en hel ungdomsgeneration" När han blev invald gick vi IPRED. Nång gång efter fick vi svaret från Fredrik i stil med "Det är ju sant _vi_ jagar inte fildelare"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt men förstår ändå varför .Glömmer aldrig när Avengers släpptes för nedladdning så var en kommentar på den sidan Äntligen vad jag har väntat på att få se denna filmen velat se denna hur länge som helst .Han fick en kommentar varför inte se den på bio då ? .Svaret han gav var är du klok eller kostar ju 100 spänn .Samtidigt tycker jag att rättsväsendet borde prio annorlunda.Finns värre brott.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Lite tråkigt men förstår ändå varför .Glömmer aldrig när Avengers släpptes för nedladdning så var en kommentar på den sidan Äntligen vad jag har väntat på att få se denna filmen velat se denna hur länge som helst .Han fick en kommentar varför inte se den på bio då ? .Svaret han gav var är du klok eller kostar ju 100 spänn .Samtidigt tycker jag att rättsväsendet borde prio annorlunda.Finns värre brott.

Stora frågan är dock varför spendera en halv miljon på en rättegång för att hämta en gatuskylt på gatan...... Undrar hur mycket skattepengar detta drog.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Du kan bli hur iriterad du vill men med tanke på att allt du tar upp med skillnaden mellan Google och TPB är att du anser att Google är en sökmotor och TPB en "fildelnings" sida utan att resonera vidare.

I grund och botten utgör båda precis samma sak, indexerar länkar som användare sedan kan söka och försöka hitta relevant material. En del av materialet på båda sidor är upphovsrättskyddat.

Google är en "söktjänst" som indexerar internetsidor och dess innehåll... utan fildelningssajterna så kan vi inte hitta några torrent-filer eller magnet-länkar på Google. Eller kan man lägga upp dessa direkt på Google's sida? Att de ligger kvar i "cacheminnet" hos Google är ju en sak såklart. Men utan någon "källa" så dyker väl inget upp där?

Alltså, den stora skillnaden mellan dem är att på fildelningssajterna är det användarna (uploaders/uppladdare) som lägger ut materialet (länkar).

Jag har inte påstått att någon sida är olaglig, däremot SÄTTET att använda dem på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Google är en "söktjänst" som indexerar internetsidor och dess innehåll... utan fildelningssajterna så kan vi inte hitta några torrent-filer eller magnet-länkar på Google. Eller kan man lägga upp dessa direkt på Google's sida? Att de ligger kvar i "cacheminnet" hos Google är ju en sak såklart. Men utan någon "källa" så dyker väl inget upp där?

Alltså, den stora skillnaden mellan dem är att på fildelningssajterna är det användarna (uploaders/uppladdare) som lägger ut materialet (länkar).

Jag har inte påstått att någon sida är olaglig, däremot SÄTTET att använda dem på.

Rent krasst skulle swec gå att använda som en fildeningstjänst, bara börja dela, ladda upp lite copyrightade bilder eller vad som helst.

Permalänk
Inaktiv

När ska "demokratin" få vara med och bestämma om internet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Rent krasst skulle swec gå att använda som en fildeningstjänst, bara börja dela, ladda upp lite copyrightade bilder eller vad som helst.

Vi kan väl inte ladda upp filer direkt till Sweclockers? Men det är ju inga problem att t.ex. ladda upp en bild på imgur.com och sedan länka in den här för visning.

Däremot så kan man använda t.ex. Google Drive för fildelning.

Många använder det för att dela med sig av sina egna filer. Men bara för att folk missbrukar tjänsten så ska man ju inte stänga ner den. Man måste ju filtrera bort det olagliga istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Vi kan väl inte ladda upp filer direkt till Sweclockers? Men det är ju inga problem att t.ex. ladda upp en bild på imgur.com och sedan länka in den här för visning.

Däremot så kan man använda t.ex. Google Drive för fildelning.

Många använder det för att dela med sig av sina egna filer. Men bara för att folk missbrukar tjänsten så ska man ju inte stänga ner den. Man måste ju filtrera bort det olagliga istället.

Du glömmer galleriet där kan man ladda upp bilder utan imgur.com.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Haha. Löfven sitter och crackar spel medan Romson sitter och fildelar musik.

Åsa jobbar väll på en uppföljare till Ransomware...-> Romsonware.

ska tydligen infektera världens datorer, klocka ner processorer och gpus för att minska strömförbrukningen så att kärnkraftverken ska kunna avvecklas har jag hört!

har läst det på flashback så det är sant!:D

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W