när jag mailade och frågade om vilken processor/grafikkort det var.
Hej xxxxxx,
Kei (personen som har lagt ut annonsen) är på en vetenskapskonferens utomlands och kommer tillbaka om ca en vecka. Under tiden så har jag (hans bror) lovat att hjälpa honom med att svara på eventuella mejl som angår hans pågående försäljningar på Tradera och Blocket. Jag arbetar också inom IT och har kompetensen för att svara på tekniska frågor vid behov.
Jag är inte lika insatt i hans egenbyggda dator men jag är åtminstone ganska säker på att det är en Intel-processor och inte AMD. Om jag känner honom rätt så skulle jag gissa att det är den nya i7-5960X Haswell-E 8-Core-processorn som han har överklockat till 4.4 GHz. Han har använt den CPU:n tidigare till liknande datorer som han byggt. Den stämmer också väl överens med beskrivningen. Om du vill läsa mer om den processorn (inklusive reviews) så hittar du den här: http://goo.gl/TIHnnG
Han är väldigt upptagen med konferensen och har uttryckligen bett mig att inte under några omständigheter störa om det inte är väldigt viktigt, så jag har inte möjligheten att vidarebefordra frågorna till hans privata mejl, men ifall du vill säkerhetsställa med honom exakt vilka komponenterna är eller ifall du har fler frågor så skulle du eventuellt kunna avvakta tills efter han kommit hem. Ifall datorn inte blir såld denna gången (i morgon kl. 15:44) så kommer han troligtvis lägga upp annonsen igen. Vi har dock fått ganska många som visat starkt intresse av datorn, så det kan förstås hända att den blir såld innan dess. Jag skulle tro att anledningen till att ingen av de som är intresserade har lagt ett bud än är för att det är så mycket pengar, och de flesta är nog smarta nog att buda precis innan annonsens/auktionens tid tar slut (för att få den för så lågt pris som möjligt). Jag bör också nämna att han har valt att inte använda något dolt reservationspris (som oftast är betydligt högre), så om du skulle buda och vinna den för utropspriset så är den din.
Vänlig hälsning,
Nicolas
när jag då påpekar att "ASUS CROSSHAIR V FORMULA-Z" är ett AMD moderkort och inte Intel så får jag detta svar.
Hej xxxxxxx,
Ja, du har helt klart rätt. Jag är inte bekant med Crosshair V Formula-Z och har inte använt det tidigare själv för de datorer som jag byggt, men jag såg nu på deras hemsida att det är Socket AM3+.
Det finns då två möjligheter, antingen så är det en åttakärnig Intel-processor på 4.4 GHz med Asus Rampage V Extreme eller motsvarande - och han har då skrivit fel/valt fel bild, alt. så är det Crosshair V Formula-Z med en åttakärnig AMD-processor på 4.4 GHz.
Jag har som sagt inte möjlighet att kontakta honom under tiden som han är utomlands, men som jag skrev tidigare så kommer han självklart att vara tvungen att åtgärda problemet om någonting inte skulle stämma med produkten ifråga - tills köparen blir nöjd (på ett sätt som köparen vill, oavsett om det innebär att han går i förlust). Han säljer flera datorer och har relativt stor omsättning, så ifall någonting skulle vara fel med beskrivningen eller försälningen av en av hans datorer så kommer han garanterat att åtgärda det och betala ur egen ficka. Han är ju dessutom precis som alla andra bunden till Traderas köp- och försäljningsregler.
Vänlig hälsning,
Nicolas