Loop till bara grafikkorten

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Seriöst? 7K ? Då kan jag ju räkna med 8500:- om jag ska kyla 2st 290X + CPU ??

Det får mig seriös att överväga att sälja mina 2 290X billigt för 2500:- styck och köpa ett Titan X. Det blir 6K imellan och jag sitter åter igen med en tyst dator... Hmmm...

Jag sitter själv på tre stycken 290, två stycken 480 radiatorer, D5-pump osv.
Säljer mina kort nu för att skaffa ett Titan X tänkte jag.
Anledningen till att jag säljer korten är för att jag tröttnat på att köra AMD och vill byta till Nvidia, då är Titan-X är det jag är sugen på.

Fördelen med vattenkylning är ju att det alltid är svalt och att det bara är att byta vattenblock när du byter kort.
Jag kommer ju gå till 40C eventuellt ännu mindre på Titan-X vattenkylt. Medans det på luft ligger på 80C+ på 100% load.

Min poäng: Vattenkylning kostar mycket vid inköp, men du köper ju endast sakerna en gång.
När du väl har det byter du bara block och det ser jag som en kostnad som ingår i kortet.
Dessutom skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till luftkylning, då det låter betydligt mer och blir betydligt varmare.

Här är för övrigt en kundvagn med det du skulle behöva (ungefär) utan kylning till CPU som skulle kosta ca 600kr mer att lägga till:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8001443/wc-290x-sli

Eller här om du behöver köpa fläktar också: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8001450/2015-05-20

Edit: Jag orkade inte läsa hela tråden innan jag svarade men såg nu att du redan hade fått bra med hjälp.
Jag rekommenderar helt klart vattenkylning över luftkylning. Även om du skall ha ett Titan-X mår det bra av vattenkylning istället för luft. Då blir det dock 13k för Titan-X + vattenblock och 5-7k för kylning.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Seriöst? 7K ? Då kan jag ju räkna med 8500:- om jag ska kyla 2st 290X + CPU ??

Det får mig seriös att överväga att sälja mina 2 290X billigt för 2500:- styck och köpa ett Titan X. Det blir 6K imellan och jag sitter åter igen med en tyst dator... Hmmm...

Beror ju lite på hur klok du är när du köper. Men vattenkylning har en hög första investeringskostnad. När du väl har radiatorer, pump, koppling och slang så är det bara blocken som behöver bytas.

Kolla om du kan hitta begagnat om du inte vill köpa helt nytt. Men det finns ju alltid knep att ta till om man inte tycker om slutkostnaden. T.ex. att köpa billigare anslutningar (normalt sett för tunnare slang-typer), skippa "backplates" (de är bra att ha dock), enklare pump, billigare block (nått man kan ångra senare) och köpa större radiatorer istället för många små

Räkna lite på det själv och leta runt lite, det behöver inte kosta 5000:- + och prestandan behöver inte lida speciellt.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Gällande radiator så kika på "FPI" Om du tar en med låg fpi (de brukar vara runt 10 och uppåt) behöver du inte ha fläktar med statiskt tryck. Vanliga går bra.
Väljer du en med FPI som har ca 20 eller mer behöver du fläktar med mer statiskt tryck.

Jag hade valt en tunnare radiator även fram på ditt chassi för att ha mer utrymme i lådan. Glöm inte att räkna med fläktarnas tjocklek. Sedan gällande radiator hade jag tagit de största till ytan jag kan ha. Det är bättre med mer yta än en tjockare radiator. Kör du på en 360 kommer datorn gå svalt och tyst. Med en till radiator har du utrymme för att kunna klocka mer.

Gällande "fittings" så behöver du två per del. Radiator, CPU block, etc. Du kan köpa t.ex. följande:
http://www.inet.se/produkt/5331318/anslutning-ek-acf-fitting-... De är 10/13mm
Eller tjockare 10/16. De avgör bara tjocklek på slangen men inte att det i sig ger bättre temp av det jag läst till mig. Utan det är mer en hur du vill att det ska se ut smaksak.

Vill bara påpeka att ja, yta är bättre än tjocklek. Men en tjock lika stor radiator kyler bättre än en tunnare och är alltid att föredra.
En tjockare har oftast flänsarna mer isär vilket kräver mindre tryck, medans en tunnare behöver mer tryck och flås för att kyla lika bra och alltså mer högljudda fläktar.

Sedan kommer inte en 360radiator få två 290X + CPU att gå "svalt".

Jag har själv tre 290n och en cpu på kylning och har testat att endast ha två kort inkopplade. Med två 290 inkopplade ligger jag på 65C styck på mina två oklockade grafikkort i 100% load + cpu på ca 40C.

Då har jag två stycken 480 radiatorer och mina grafikkort är som sagt oklockade, så EN 360 radiator kommer inte kunna hålla två 290X + cpu svala. En 360 + 240 radiator är ett måste och då kommer det förmodligen ligga på 65C-ish och CPU på 35-40C då AMD är jävligt varma kort.

En tjockare slang föredras nästan av alla, då det är enklare att jobba med då den inte böjer sig lika lätt vilket skapar problem med flödet i slangen.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

Vill bara påpeka att ja, yta är bättre än tjocklek. Men en tjock lika stor radiator kyler bättre än en tunnare och är alltid att föredra.
En tjockare har oftast flänsarna mer isär vilket kräver mindre tryck, medans en tunnare behöver mer tryck och flås för att kyla lika bra och alltså mer högljudda fläktar.

Sedan kommer inte en 360radiator få två 290X + CPU att gå "svalt".

Jag har själv tre 290n och en cpu på kylning och har testat att endast ha två kort inkopplade. Med två 290 inkopplade ligger jag på 65C styck på mina två oklockade grafikkort i 100% load + cpu på ca 40C.

Då har jag två stycken 480 radiatorer och mina grafikkort är som sagt oklockade, så EN 360 radiator kommer inte kunna hålla två 290X + cpu svala. En 360 + 240 radiator är ett måste och då kommer det förmodligen ligga på 65C-ish och CPU på 35-40C då AMD är jävligt varma kort.

En tjockare slang föredras nästan av alla, då det är enklare att jobba med då den inte böjer sig lika lätt vilket skapar problem med flödet i slangen.

Snabb fråga. Vad har du för processor? Jag kör 360 rad 45mm bred och 280 rad 60mm bred. Fläktarna i loud ca 900-1000rpm. Cpun på 4.4ghz 1.290v, gpu 1.420v. Min gpu(290x lightning) ligger på ca 65c och cpun(4770k) ca 60c.

Min "höga" cpu temp kan ju Iofs bero på dålig kontakt mellan IHS och DIE.
Pumpen på ca 3200rpm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Snabb fråga. Vad har du för processor? Jag kör 360 rad 45mm bred och 280 rad 60mm bred. Fläktarna i loud ca 900-1000rpm. Cpun på 4.4ghz 1.290v, gpu 1.420v. Min gpu(290x lightning) ligger på ca 65c och cpun(4770k) ca 60c.

Min "höga" cpu temp kan ju Iofs bero på dålig kontakt mellan IHS och DIE.
Pumpen på ca 3200rpm.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör en 6kärnig i7 4930k.
Kör en 60mm bred 480 radiator i botten och en 45mm bred 480 radiator i toppen, kör fläktarna på "silent" typ 400rpm eller liknande.
Cpun är för stunden stock då jag inte har något behov av clocken (och den ökade temperaturen).
Jag kommer tyvärr inte ihåg vad jag hade för volt på 4.1Ghz men jag tror att min cpu låg på runt 45-50C istället för 35-40C.

När jag spelar utan fps-cap och har båda kort i 100% load brukar processorn ligga på 30-50% load (beroende på spel) och runt 38-40C samtidigt som mina grafikkort (kör endast med två inkopplade för stunden) ligger på 65C styck.

Kör min D5 pump på ett av fem för stunden, då jag nyss kopplade om min loop och sänkte till lägsta för att testa.

Visa signatur