AMD hajpar Radeon 300-serien i videosnutt

Permalänk
Medlem

Kommer alltså 2st olika kort med Fiji kretsen? Inte hört något om detta tidigare

Permalänk
Medlem

@Koyaanis:
vore ju konstigt om du släppte 1 kort bara. Va skulle dom göra med dom kretsarna som inte fungerar till fullo? Slänga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Om den verkligen slår TitanX är det ju det tack vare HBM. Nvidia kommer ta över tronen igen när de också börjar köra HBM. Dock så har AMD/ATI alltid varit duktiga på att använda ny hårdvaruteknologi i sina grafikkort men har varit dåliga på optimera dem på mjukvarusidan.

Och sen generationen efter det kommer AMD ta tillbaks tronen, och sen upprepas det som de senaste 10 åren. Förstår inte vad du vill komma fram till ? Att nya mer effektiv teknologi utvecklas hela tiden ? Snälla, sluta säga saker som är helt självklart.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Spännande tid framöver!

Som någon som ska sälja sina R9 290 Tri-X (dom är redan sålda i praktiken) och återgå till singelkort så är jag väldigt nyfiken både på GTX 980 Ti (om priset är rätt) och R9 "TBD" (om prestandan är rätt).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Lär inte gå sämre än nu iaf. Så jag ser inte problematiken.

Det var med precis det jag menade. Så bra bra jobbat med analysen av mitt inlägg.
Ta tuten Stefan.

De måste ha marketingavdelningen.

Rent inkomstmässigt sätt känns det mer motiverat att göra tvärt om: Flytta resurser från drivrutiner (de behöver bara vara "good enough") till marketing.

Hur som helst:
o En sån där video kostar inte mycket att tillverka. Alls. Långt under de nivåer som skulle medföra någon som helst skillnad i hur många som jobbar på drivrutinsavdelningen.

o Att sätta mer folk på ett mjukvaruprojekt gör inte att det går fortare att få klart. Snarare tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

De måste ha marketingavdelningen.

Rent inkomstmässigt sätt känns det mer motiverat att göra tvärt om: Flytta resurser från drivrutiner (de behöver bara vara "good enough") till marketing.

Hur som helst:
o En sån där video kostar inte mycket att tillverka. Alls. Långt under de nivåer som skulle medföra någon som helst skillnad i hur många som jobbar på drivrutinsavdelningen.

o Att sätta mer folk på ett mjukvaruprojekt gör inte att det går fortare att få klart. Snarare tvärt om.

OMG. Du är inte bra på att läsa mellan raderna va?
Trodde du seriöst att jag ville flytta personal? Seriöst?

Sen är du helt ute och cyklar med dina tankar om drivrutiner.
Du får väldigt gärna köra ditt eller dina grafikkort med vad nu ditt OS installerar default. Dom är väl "good enough"
Vi andra vill gärna ha fixar som behövs, mer prestanda, stabilitet, kunna använda crossfire osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijklu:

Den 3 sekunders låna DOOM-teasern var bättre än detta! Fast jag gillar den nya designen!

Vad har dom lånat sa du?

Skrivet av Vangen:

Haha, det var mig en kort snutt.

Kanske AMDs ekonomi inte tillåter mer. Jag själv kommer nog inte köpa nåt nytt grafikkort, däremot en AMD Zen skulle inte sitta fel med DDR4 minnen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Hade dom inte råd att göra klippet längre då förstår man vad lite pengar dom har att röra sig med.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

När Nvidia kommer med HBM i Pascal snart så kommer denna vara ett minne blott.

Pascal, with 4gb hbm but 3.5 usable hehe

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Om den verkligen slår TitanX är det ju det tack vare HBM. Nvidia kommer ta över tronen igen när de också börjar köra HBM. Dock så har AMD/ATI alltid varit duktiga på att använda ny hårdvaruteknologi i sina grafikkort men har varit dåliga på optimera dem på mjukvarusidan.

Nej, AMD är inte direkt bandbreddsbegränsade idag. Finns inte lågt hängande frukt att plocka med snabbare minnesteknik. HBM tillför inte något till prestandan i dagsläget. Däremot så har Fiji enligt ryktet 52% högre beräkningskapacitet än 290X, om Fiji är snabbare än Titan X lär det ju onekligen bero på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

När Nvidia kommer med HBM i Pascal snart så kommer denna vara ett minne blott.

Snart är väl att ta i?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Sååå R9 290Ti ? 390Ti

Permalänk
Hjälpsam

Den var snuttig!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Sååå R9 290Ti ? 390Ti

snarare 390XT PE

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Rätt säker att denna slår Titan X på fingrarna också.

Finns där några läckta uppgifter på det? Tyckte mig läsa något om att så inte skulle vara fallet.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Snart är väl att ta i?

Ja, finns ju inget i dagsläget som pekar på att den ena eller den andra kommer först in i 14nm. Men AMD har historiskt nästan alltid varit först in i nya noder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vad har dom lånat sa du?

Kanske AMDs ekonomi inte tillåter mer. Jag själv kommer nog inte köpa nåt nytt grafikkort, däremot en AMD Zen skulle inte sitta fel med DDR4 minnen

Håll inte på och rätta folk när du själv särskriver.

Permalänk
Medlem

AMD kan fortfarande inte skapa bra PR eller hype

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Tack vare HBM, du vet att det är en ny arkitektur också? Fiji? Så enkelt är det inte hörru du, bandbredd och minnes hastigheter är sällan det som sätter stopp för ett grafikkort.
Du kan ha hur mycket bandbredd som helst det kommer inte ändra prestandan alls. Det viktiga är arkitekturens förmåga att göra beräkningar, HBM gör dock möjligt att minska på strömförbrukningen samtidigt som man drastiskt ökar hastigheten och bandbredden och hastigheten på minnena generellt. Med GDDR5 minnen och gamla tekniken "som nvidia använder fortfarande" ökar strömförbrukningen rätt mycket för varje gång man ökar storlek på bussen, samt när man använder många minnes moduler.

Titta på prestanda index. Tycker det ser ut som att det är nvidia som slappar på optimerings biten inte AMD.
Jämför 780Ti och 290x samt 290 och 780's placeringar i prestanda index.

Det har förändrats en hel del sedan 780Ti's realese tex. Idag drar det kortet jämt skägg ur kartongen mot ett 290x.
Höjjer man dessutom upplösningen drar det ännu mer iväg mot amd's håll. Tror Fiji kommer krossa allt motstånd i Multiskärmlösningar och 4K

2015-04-27 1080p
http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/9772?key=5cf6ef09754bcd674e9e5d0ff54776e9

2013-11-06 1080p
http://www.sweclockers.com/test/17844-nvidia-geforce-gtx-780-...

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/5032?key=41b2f00e0966bfdea14028404d83efbb

Eller så är nVIDIA bra på att optimera vid och runt release men AMD måste ha 2 år på sig för att få till det.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Den där lilla snutten kan väl inte kostat många kronor?

det gjorde den antagligen inte men tid är pengar

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

@Rasmusen98: Nej men slutar de med reklam är de bortglömda om 10 år. Jag köper väldigt sällan grejer från tillverkare jag inte hört talas om. Sen är videor som denna kanske inte bästa metoden att sälja kort men de togs ju upp på sweclockers vilket gör att dom syns.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

OMG. Du är inte bra på att läsa mellan raderna va?
Trodde du seriöst att jag ville flytta personal? Seriöst?

Sen är du helt ute och cyklar med dina tankar om drivrutiner.
Du får väldigt gärna köra ditt eller dina grafikkort med vad nu ditt OS installerar default. Dom är väl "good enough"
Vi andra vill gärna ha fixar som behövs, mer prestanda, stabilitet, kunna använda crossfire osv.

"flytta" personal här innebär att man säger upp folk, så man får pengar över till att anställa andra till den andra avdelningen.

Och AMD har problem, de behöver rikta in sig, just nu, på det som ger mest pengar. Troligtvis så kommer marknadsföring, till en viss nivå, nu precis när 300-serien kommer ut ge mer än att jobba på drivrutinerna.

"Vanligt" folk bryr sig inte så mycket om faktiska fakta, som att drivrutinerna fungerar bra, som de gör vad företagen säger i sin reklam.

"Vanligt" folk kör inte crossfire, och prestandan är rätt irrelevant om det ser bra ut i recensioner (så, ja, man behöver fixa så det fungerar bra i de program som används för prestandatester)

Och jag är helt med på vad du menar, men jag antog att du ville göra drivrutinsavdelningen större, vad annat ska de använda mer resurser till den till för att göra att du får bättre drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Håll inte på och rätta folk när du själv särskriver.

Var särskriver jag?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Den här tråden är bara löjlig. AMD gjorde ju nyligen en video med flera skådisar som var hur lång som helst.

Att videon var kort är för att det är en "teaser" som är menade att vara korta. Och har bevisligen inget att göra med deras ekonomi.

Men folk här älskar att sia i AMDs undergång. Och det blir snöbollseffekt på minsta lilla tecken i den riktningen.

Tröttsamt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Var särskriver jag?

DDR4-minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Var särskriver jag?

"DDR4 minnen" skulle jag iallafall vilja satt ihop som DDR4-minnen.

Permalänk
Medlem

@AMD-FX:

Ahh, jag menar LÅNGA.

Du borde förresten öve på att använde DE/DEM.

Dom = http://sv.wikipedia.org/wiki/Dom_(juridik)

Visa signatur

CPU: i5 4460 | |Minne: 8GB BallistiX Sports |GPU: ASUS GTX 960 Strix|
Chassi: CoolerMaster 430 Elite |PSU: EVGA 500w White| Hårddisk: WD 1 TB
OS: Windows 10
Mus: Corsair Raptor M40|Tangentbord: Logitech|Skärm: BenQ XL2411L

Permalänk
Medlem

Vad är det här för skit? En bild på något intetsägande i ett par sekunder!
Å andra sidan så var denna "video" långt mycket bättre än 300-serien i sig.

Permalänk
Medlem

@Lessismore Less is more

Permalänk

Det kvittar lite vad AMD gör så ska alltid någon gnälla och visa sitt missnöje det hör till vanligheterna uppenbarligen.

Nu är detta en teaser och då behöver den inte vara längre än ett par sekunder.

Ska bli ruggigt skoj att se hur Fiji kommer stå sig mot Titan X och GTX 980Ti för det är förhoppningsvis där den kommer hamna. Hade varit något om Fiji hade presterat bättre än Titan X med en lägre prislapp också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I