Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Radeon 300-serien dyker upp i prislista

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ArKAN:

Tahiti är 280(x)

Japp ändrade till Hawaii.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@houze: Precis. Nu är jag visserligen själv totalt ointresserad av 390X (ur ett ägarskapsperspektiv), men det ska ändå bli kul att se exakt var den hamnar prestandamässigt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hjälpsam

390x är antagligen tänkt att konkurrera med GTX980.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350#rparams=m=s22328687...
Kan de komma upp i samma prestanda, kosta mindre och ha dubbla mängden minne, då...

Kommer folk antagligen fortfarande gnälla på AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tror på detta. Hoppas det placerar sig snäppet över 980 (ej ti)! Då kan jag nog slänga upp 5000

Meningslös diskussion många här för. Ingen verkar veta nånting alls och drar förutfattade meningar. Personligen så tror jag inte AMD kommer med ett kort som inte presterar nog för priset. Det vore ju självmord.. men detta är också nptt jag tror

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

For real?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Skrivet av anon162230:

Helt på allvar, tror många att 390X är nya Fiji eller.

390X är 290X med 8GB minne. 290X säljer idag för 3000kr.

Lägg på ytterligare 4GB minne till på dagens 290X och det kostar c:a 3500kr enl. dagen pris.

Om de nu döper om samma kort "290X med 8GB" till 390X och säljer detta för 5000kr är detta billigt för dig då???

Säljs faktiskt för 4500kr ca
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3003026

Tänk på att kortet kommer klockat med 15% ca så det ligger i nivå med 980. Sen om dom lyckas få ner energiförbrukningen (kan ju vara så om man ska tolka artikeln). Men bör ju försöka få ner den under 400 watt som i swec testet. 300/350 är bra mycket bättre.

Annan sak som kan bli bättre är kylarna till kortet, tredje part har varit si sådär.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Dock får du 4gb mer minne också, Vilket iaf är mer framtidsäkert

Tveksamt, GPU:n i 290X (390X) är generellt för klen för att dra nytta av 8 GB. Möjligen om man kör crossfire, men då blir prispåslaget jämfört med 290X dubbelt så stort och alltså ännu värre. Dessutom så finns det i dagsläget 290X-kort med 8 GB grafikminne, men spel i 4k idag uppvisar inte några skillnader alls med 8 GB grafikminne i 290X (http://www.tweaktown.com/tweakipedia/68/amd-radeon-r9-290x-4g...). Så behovet av 8 GB på ett 290X (390X) är väldigt tveksamt, i alla fall om man ska använda det till spel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Broken-arrow:

Säljs faktiskt för 4500kr ca
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3003026

Tänk på att kortet kommer klockat med 15% ca så det ligger i nivå med 980. Sen om dom lyckas få ner energiförbrukningen (kan ju vara så om man ska tolka artikeln). Men bör ju försöka få ner den under 400 watt som i swec testet. 300/350 är bra mycket bättre.

Annan sak som kan bli bättre är kylarna till kortet, tredje part har varit si sådär.

Jag skulle säga att det är väldigt troligt att dom har fått ner strömförbrukningen, det brukar vara den enkom vanligaste förbättringen som görs när gamla arkitekturer omarbetas, låt det så vara GPU som CPU. Där ligger också anledningen till att man kan kräma ur 15% mer överlag. Så förbrukningen kommer säkert vara väldigt snarlik Hawaii fast men under högre GPU- och minnesfrekvenser.'

AMD sitter just nu med hela Nvidias hand fullt synlig. Det finns inga överraskningar kvar. Om prissättningen stämmer så kan vi förvänta oss att deras kort kommer prestera enligt prissättningen, något annat vore idiotiskt från AMD's sida.

Jag tror det är så att nya Grenada XT till och med spöar GTX 980, likaså tror jag att Grenada Pro spöar GTX 970 duktigt med tanke på att R9 290x redan gör det, i alla fall i 1440p.

Som jag nämnde tidigare så minns vi som är lite äldre RV770 och dess uppgradering RV790 som var en refresh den med. Där såg man en markant prestandaförbättring och där hade man också skruvat upp frekvenserna men även gjort förbättringar i RV770-strukturen.

"Don't judge the book by its cover".

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag skulle säga att det är väldigt troligt att dom har fått ner strömförbrukningen, det brukar vara den enkom vanligaste förbättringen som görs när gamla arkitekturer omarbetas, låt det så vara GPU som CPU. Där ligger också anledningen till att man kan kräma ur 15% mer överlag. Så förbrukningen kommer säkert vara väldigt snarlik Hawaii fast men under högre GPU- och minnesfrekvenser.'

AMD sitter just nu med hela Nvidias hand fullt synlig. Det finns inga överraskningar kvar. Om prissättningen stämmer så kan vi förvänta oss att deras kort kommer prestera enligt prissättningen, något annat vore idiotiskt från AMD's sida.

Jag tror det är så att nya Grenada XT till och med spöar GTX 980, likaså tror jag att Grenada Pro spöar GTX 970 duktigt med tanke på att R9 290x redan gör det, i alla fall i 1440p.

Som jag nämnde tidigare så minns vi som är lite äldre RV770 och dess uppgradering RV790 som var en refresh den med. Där såg man en markant prestandaförbättring och där hade man också skruvat upp frekvenserna men även gjort förbättringar i RV770-strukturen.

"Don't judge the book by its cover".

Eller så är det bara som 280x och 7970 exakt samma GPU. Det tror jag mer på.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Minsc S2:

~3000:- för 290X är inget extrapris.
Finns ett flertal återförsäljare som säljer Asus 290X för 2990:-, och många av de andra 290X-korten går för strax över 3000:- också.
Bland annat R9 290X Sapphire Tri-X går att köpa för 3028:-.

Jag tar "ingen hänsyn" till den dubbla mängden minne, då jag enbart kommenterade kortets prestanda (där normen är 1080p, och alltså 4 GB eller 8 GB vRAM spelar mindre roll.)

Tack för det oprovocerade påhoppet.
Om jag är den lilla skogstomten så måste du vara trollet.

Sen går det ju att diskutera hur jag kan vara "först med att kommentera" på sida 5 i tråden, men troll har väl aldrig varit särskillt bra på att räkna?

Du får kalla det vad du vill 3000kr är extrapris, de har sänkt priserna våldsamt för att sälja ut korten.
Ja jag har hört att man kommer att klara sig på 4 GiB, jag hörde också att man skulle klara sig på ½ när HD4850 såldes med ½ eller 1 GiB, jag hörde att 1 GiB skulle räcka länge när GTX560Ti 1GiB ställdes mot HD6950 2 GiB, jag hörde att GPU inte skulle orka när minnet tagit slut, för GTX680 2GiB vs HD79570, samma sak för GTX780 mot R9 290, skitsnack alla gångerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

4K känns fortfarande rätt ointressant med ett kort, när inte ens Titan X orkar driva nya spel i närheten av 60fps så.

Titan X klarar inte av att driva The Witcher 3 i 60fps 1080p med hairworks aktiverat. Just saying..

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

Då jag är på jobbet och inte hinner läsa artikeln täntke jag bra fråga lite snabbt. Kan gtx 970 jämföra med amd R380? Eller hur funkar det med dagens GPUer?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du får kalla det vad du vill 3000kr är extrapris, de har sänkt priserna våldsamt för att sälja ut korten.
Ja jag har hört att man kommer att klara sig på 4 GiB, jag hörde också att man skulle klara sig på ½ när HD4850 såldes med ½ eller 1 GiB, jag hörde att 1 GiB skulle räcka länge när GTX560Ti 1GiB ställdes mot HD6950 2 GiB, jag hörde att GPU inte skulle orka när minnet tagit slut, för GTX680 2GiB vs HD79570, samma sak för GTX780 mot R9 290, skitsnack alla gångerna.

Japp till och med 2500kr vissa dagar, vilket man verkligen får se som extra pris.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Jag undrar hur r9 380 kommer prestera jämfört med gtx 960

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Tveksamt, GPU:n i 290X (390X) är generellt för klen för att dra nytta av 8 GB. Möjligen om man kör crossfire, men då blir prispåslaget jämfört med 290X dubbelt så stort och alltså ännu värre. Dessutom så finns det i dagsläget 290X-kort med 8 GB grafikminne, men spel i 4k idag uppvisar inte några skillnader alls med 8 GB grafikminne i 290X (http://www.tweaktown.com/tweakipedia/68/amd-radeon-r9-290x-4g...). Så behovet av 8 GB på ett 290X (390X) är väldigt tveksamt, i alla fall om man ska använda det till spel.

Hmm Shadows of Mordor borde få goa fps dips när de kör Ultra texturerna. Undrar lite hur de testade det där. Körde förmodligen bara det inbyggda testet som kanske inte ger en sådan verklig bild av hur det uppför sig när man spelar. Testade nämligen själv med både 780Ti (iofs bara 3GB) och Titan B. och där va stora skillnader när nya texturer laddades in.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

En uppdaterad Hawai, Tahiti finns i R9 290 och 290x

Nej. Hawaii sitter i 290X och 290. Tahiti sitter i 280X och 280. Mellan dessa är det den nedskalade tonga i 285.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Ja fast det får finnas gränser på hur många gånger man ska rebranda serier.

Verkligen? För det sker i alla segment på alla marknader.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tumnus:

Nej. Hawaii sitter i 290X och 290. Tahiti sitter i 280X och 280. Mellan dessa är det den nedskalade tonga i 285.

Missade att uppdatera andra meningen, blir alldeles yr av alla dessa öar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Känns som att många här inte var med vid Bulldozer releasen!

Nu är det ju iofs rätt hårt att döma ett företag för ett speciellt misslyckande. dock så verkar stora delar av den information som tar sig ut peka mot just ett likartat släpp även denna gång. Iofs mycket hissade förhoppningar från konsumenterna själva denna gång som kanske läst in lite väl mycket i vad fördelarna med HBM ger.

Jag personligen hoppas att Fury iaf ger 980Ti en match! Men att övriga 300 serien är värt något, det hoppet har jag övergett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Helt på allvar, tror många att 390X är nya Fiji eller.

390X är 290X med 8GB minne. 290X säljer idag för 3000kr.

Lägg på ytterligare 4GB minne till på dagens 290X och det kostar c:a 3500kr enl. dagen pris.

Om de nu döper om samma kort "290X med 8GB" till 390X och säljer detta för 5000kr är detta billigt för dig då???

Att det inte är lika billigt som 290X håller jag med om, men för ett prestandakort tycker jag inte det är så farligt. Även om det inte är toppmodellen Fiji.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av TobbeH94:

Eller så är det bara som 280x och 7970 exakt samma GPU. Det tror jag mer på.

Då tror du fel, det är jag 99% säker på. Hade det inte varit några som helst förändringar i arkitekturen så hade AMD inte bytt namn på den. Att få gamla Hawaii att kunna gå i (1050 x 1.15) 1200Mhz är en ganska svår historia som kräver mycket volt och mycket kylning.

Minnet är kort hos många.

Ni kanske minns en arkitektur som hette GF100, eller med andra ord Fermi. Denna arkitekturen upplevde väldigt mycket samma behandling som Hawaii har gjort i senare tid, hög strömförbrukning, går varmt, svår att kyla etc. Senare släpper Nvidia GF110, som ju bygger på Fermi-arkitekturen men som har fått genomgå förbättringar. GTX 580, som flaggskeppet hette i den serien, fick mycket bättre mottagning, det presterade bättre, producerade mindre värme och hade en smalare strömkostym.

Jag tror att det är något sådant vi får se med Grenada. Annars hade AMD inte arbetat under ett nytt ö-namn.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Säljs faktiskt för 4500kr ca
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3003026

Tänk på att kortet kommer klockat med 15% ca så det ligger i nivå med 980. Sen om dom lyckas få ner energiförbrukningen (kan ju vara så om man ska tolka artikeln). Men bör ju försöka få ner den under 400 watt som i swec testet. 300/350 är bra mycket bättre.

Annan sak som kan bli bättre är kylarna till kortet, tredje part har varit si sådär.

Jag förstår fortfarande inte tänket, jag skulle då aldrig lägga 5000 på ett 290X kort de klockat lite och slängt till 4GB extra minne som realistiskt kostar dem ett par hundra extra vid tillverkning.

Hawaii kretsen är flera år gammal. De hade inget nytt när 970/980 kom och nu 10 månader senare har de inte ens brytt sig att göra en refresh på Hawaii för att t ex få ner strömföbrukningen utan använder samma gamla överhettade krets med ett nytt namn och höjer priset.

Här måste jag citera användare OZZED för han har helt rätt:
"... Varför anstränga sig när kunder idag är lättlurade? "OOoooh ny siffra!! SHINY!!"

Är det så lätt att lura folk, byta ut en två mot en trea och smacka på en fetare prislapp.

Detta är inte okej mig och det verkar som många tycker som jag för annars skulle AMD's marknadsandel inte vara nere i 26%, förvånar mig inte om deras andel är under 20% innan året är slut.

Fiji kommer inte kunna levereras i någon större volym resten av året och en omdöpt 290X kommer inte sparka ner några dörrar i butikerna. nVidia kommer onekligen sluka i sig ytterligare några procent till i marknadsandelar under resterande halvår.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Ni kanske minns en arkitektur som hette GF100, eller med andra ord Fermi. Denna arkitekturen upplevde väldigt mycket samma behandling som Hawaii har gjort i senare tid, hög strömförbrukning, går varmt, svår att kyla etc. Senare släpper Nvidia GF110, som ju bygger på Fermi-arkitekturen men som har fått genomgå förbättringar. GTX 580, som flaggskeppet hette i den serien, fick mycket bättre mottagning, det presterade bättre, producerade mindre värme och hade en smalare strömkostym.

Jag tror att det är något sådant vi får se med Grenada. Annars hade AMD inte arbetat under ett nytt ö-namn.

Ja, fast den jämförelsen funkar väl inte riktigt heller, för GTX 480 var aldrig en komplett krets tillskillnad från GTX 580 så där var det ju inte konstigt att det presterade bättre.

Värmen var på grund av att 580 fick ångkammarkylare istället för vanliga heatpipes hos 480. Strömförbrukningen orskades av det extrema läckaget i kretsen, det tydligaste tecknet som bevisar detta är den låga spänningen jämfört med GF110.

Det jag försöker komma till är att till skillnad från GF100 så är Hawaii en bra och komplett krets från början, så det är svårare att se vad dom skulle ändra på utan att behöva möblera om befintliga funktioner.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det har ju redan påverkat 290/290X också och det man gör är ju att jämföra där.

Absolut, men 290 och 290x har i stort sett reats ut sen årsskiftet. Normalpriset har legat betydligt högre än nu..
Jag tänkte mest på lanseringspriserna som folk jämför med lanseringen på 290x, rätt stor skillnad på dollarn då.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Ursäkta språket, men är dom helt pantade eller? Hur dumma tror dom folk är?
Detta kan bara inte stämma!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du får kalla det vad du vill 3000kr är extrapris, de har sänkt priserna våldsamt för att sälja ut korten.

Känns lite som att du argumenterar bara för sakens skull just nu.

Du kallar det extrapris, jag kallar det normalpris. Oavsett så kostar de flesta R9 290X-varianterna ca 3000:- idag hos de flesta återförsäljarna. Det är det som är det viktiga för en eventuell köpare - inte vad kortet kostade för 3-6 månader sedan.

Ett R9 290X för 3000:- får faktiskt (imo) ett R9 390X för 5000:- att se ut som dålig valuta för pengarna. 66% dyrare för en prestandaökning på ca 20%? Folk som värderar pris/prestanda (dvs. de flesta som köper AMD-kort) kommer inte att bli imponerade av kortet, och av tråden att döma så är så inte fallet heller.

Visst, AMD kan överraska oss genom att 390X presterar bättre än vad många förutspår (det hade faktiskt varit trevligt om R9 390X rår på GTX 980, och lite till), men då 390X bygger på 290X, hur mycket förbättringar kan dom egentligen göra?

Skrivet av Ratatosk:

Ja jag har hört att man kommer att klara sig på 4 GiB, jag hörde också att man skulle klara sig på ½ när HD4850 såldes med ½ eller 1 GiB, jag hörde att 1 GiB skulle räcka länge när GTX560Ti 1GiB ställdes mot HD6950 2 GiB, jag hörde att GPU inte skulle orka när minnet tagit slut, för GTX680 2GiB vs HD79570, samma sak för GTX780 mot R9 290, skitsnack alla gångerna.

Fin halmgubbe.

Du har inte sett mig skriva att 8 GB vRAM är sämre än 4 GB, eller att 4 GB vRAM är lika framtidssäkert som 8 GB, och du kommer inte se mig skriva det heller.

Det enda du har sett mig skriva, är att för majoriteten av dom som spelar (dvs 1080p eller mindre) så spelar 4 GB eller 8 GB vRAM ingen som helst roll idag. Har jag fel?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Jag skulle säga att det är väldigt troligt att dom har fått ner strömförbrukningen, det brukar vara den enkom vanligaste förbättringen som görs när gamla arkitekturer omarbetas, låt det så vara GPU som CPU. Där ligger också anledningen till att man kan kräma ur 15% mer överlag. Så förbrukningen kommer säkert vara väldigt snarlik Hawaii fast men under högre GPU- och minnesfrekvenser.'

AMD sitter just nu med hela Nvidias hand fullt synlig. Det finns inga överraskningar kvar. Om prissättningen stämmer så kan vi förvänta oss att deras kort kommer prestera enligt prissättningen, något annat vore idiotiskt från AMD's sida.

Jag tror det är så att nya Grenada XT till och med spöar GTX 980, likaså tror jag att Grenada Pro spöar GTX 970 duktigt med tanke på att R9 290x redan gör det, i alla fall i 1440p.

Som jag nämnde tidigare så minns vi som är lite äldre RV770 och dess uppgradering RV790 som var en refresh den med. Där såg man en markant prestandaförbättring och där hade man också skruvat upp frekvenserna men även gjort förbättringar i RV770-strukturen.

"Don't judge the book by its cover".

Jo, men det jag menar att dom borde skala av 50/100 watt av strömförbrukningen (även om det kanske inte är möjligt med 8GB ram). annars har dom tre kort som ligger på 300 watt typ blir lite dumt.

Skrivet av hansaman5:

Jag undrar hur r9 380 kommer prestera jämfört med gtx 960

960 är ett skämt i jämförelse (enda fördelen det kortet har är i en HTPC burk). Men ligger ungefär i samma region som 280 (men tappar fort bara för den bara ha 2Gb ram och smal bus). Beroende på hur dom gjort tonga och vad dom har slipat på gissar jag på den ligger ungefär som 285. Men är rätt fint glapp nu mellan 380 och 390, borde vara en X modell i mellan (kanske tonga pro).

Skrivet av David_87:

Känns som att många här inte var med vid Bulldozer releasen!

Nu är det ju iofs rätt hårt att döma ett företag för ett speciellt misslyckande. dock så verkar stora delar av den information som tar sig ut peka mot just ett likartat släpp även denna gång. Iofs mycket hissade förhoppningar från konsumenterna själva denna gång som kanske läst in lite väl mycket i vad fördelarna med HBM ger.

Jag personligen hoppas att Fury iaf ger 980Ti en match! Men att övriga 300 serien är värt något, det hoppet har jag övergett!

Jag kommer ihåg den, men denna gången har AMD inte sagt ett ljud om prestandan på kortet alls (inget skrytande reklam). HBM ger lägre strömförbrukning är säker och den i samma veva ska dra 300 watt (så borde ju prestera riktigt bra efter vad den drar). titan eller 980 Ti spelar ingen roll vilket kort den presterar emot, är så lite som skiljer tills man använder över 6Gb ram

Skrivet av anon162230:

Jag förstår fortfarande inte tänket, jag skulle då aldrig lägga 5000 på ett 290X kort de klockat lite och slängt till 4GB extra minne som realistiskt kostar dem ett par hundra extra vid tillverkning.

Hawaii kretsen är flera år gammal. De hade inget nytt när 970/980 kom och nu 10 månader senare har de inte ens brytt sig att göra en refresh på Hawaii för att t ex få ner strömföbrukningen utan använder samma gamla överhettade krets med ett nytt namn och höjer priset.

Här måste jag citera användare OZZED för han har helt rätt:
"... Varför anstränga sig när kunder idag är lättlurade? "OOoooh ny siffra!! SHINY!!"

Är det så lätt att lura folk, byta ut en två mot en trea och smacka på en fetare prislapp.

Detta är inte okej mig och det verkar som många tycker som jag för annars skulle AMD's marknadsandel inte vara nere i 26%, förvånar mig inte om deras andel är under 20% innan året är slut.

Fiji kommer inte kunna levereras i någon större volym resten av året och en omdöpt 290X kommer inte sparka ner några dörrar i butikerna. nVidia kommer onekligen sluka i sig ytterligare några procent till i marknadsandelar under resterande halvår.

Överhettad är helt fel, är svårare att kyla för det är mindre yta. Se bara Intels nyare cpu:er, svårare att klocka och bättre kylare hjälper inte, bara för ytan man ska kyla är liten. Amd´s kort drar som 780/780TI.

AMD´s "nya" kort kommer ligga i fas med 900 serien, dock verkar det som dom får sitta vid denna arkitektur ett tag till. Är ju så när Nvidia med 400 och 500 serien provade beräkningar, gick det inte så bra. Även för AMD fick smaka denna beska medicin, men GCN presterar riktigt bra som har ändå hållit sig så pass länge, även verkar hänga med 980 (inte så konstigt är ju bara ca 15% bättre). Men bristerna är att det hälften spelkort och andra beräkningskort, båda kostar watt.

980 tycker jag ligger högt i pris, tänk på att 290X 8Gb kostar runt 4500kr idag. Så 5000 kr är inte så farligt släpp pris alls. Men frågan är om 8Gb behövs. AMD har ju sagit för att 300 serien ska vara mer redo för 4k (men känns inte som det är redo än).

Nvidia kör ju hårt på 1080P och AMD på höga upplösningar. Mer premium gamers (om man nu kan kalla dom det), kör ju 1440 P över 1080P idag, speciellt när det inte släpps så mycket andra skärmar med sync, än runt 27 tum och 1440P.

Där är faktiskt Nvidia lite svagare (ligger strax under AMD i många titlar, även om det inte är mycket).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Minsc S2:

Känns lite som att du argumenterar bara för sakens skull just nu.

Du kallar det extrapris, jag kallar det normalpris. Oavsett så kostar de flesta R9 290X-varianterna ca 3000:- idag hos de flesta återförsäljarna. Det är det som är det viktiga för en eventuell köpare - inte vad kortet kostade för 3-6 månader sedan.

Ett R9 290X för 3000:- får faktiskt (imo) ett R9 390X för 5000:- att se ut som dålig valuta för pengarna. 66% dyrare för en prestandaökning på ca 20%? Folk som värderar pris/prestanda (dvs. de flesta som köper AMD-kort) kommer inte att bli imponerade av kortet, och av tråden att döma så är så inte fallet heller.

Visst, AMD kan överraska oss genom att 390X presterar bättre än vad många förutspår (det hade faktiskt varit trevligt om R9 390X rår på GTX 980, och lite till), men då 390X bygger på 290X, hur mycket förbättringar kan dom egentligen göra?

Som sagt kalla det för vad du vill, de skulle inte ha sänkt priserna så mycket, om det inte vore för deras kommande serie.
De priser som listas skall speglas mot Nvidias priser i dag, inte AMDs priser vid nuvarande utförsäljning.

Citat:

Fin halmgubbe.

Du har inte sett mig skriva att 8 GB vRAM är sämre än 4 GB, eller att 4 GB vRAM är lika framtidssäkert som 8 GB, och du kommer inte se mig skriva det heller.

Det enda du har sett mig skriva, är att för majoriteten av dom som spelar (dvs 1080p eller mindre) så spelar 4 GB eller 8 GB vRAM ingen som helst roll idag. Har jag fel?

Nej där har du absolut inte fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte sett hur pass dem presterar än.... Men utefter hur jag tror dem kommer att prestera så låter det som en billig peng.

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Om 290X med en enorm överklock (390X) presterar lika bra som ett oklockat 980, hur är det prisvärt om de kostar lika mycket? Annat än dubbelt med minne, behöver man det är det ju värt. 980 klockar ju väldigt bra.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?