Radeon "Fiji" i nedskalat utförande dröjer

Permalänk
Avstängd

Blir det en ny Bulldozer så lär det nog stå Samsung på nästa generations kort from AMD.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Mitt virge dx får kanske leva lite längre. Grafikkortsmarknaden känns ganska tråkig just nu. Även om cpu utvecklingen är i en annan klass. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag vill så gärna att Fiji blir bra. Skulle vara roligt att ha AMD i burken igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Det kanske bara är jag, men jag känner mig tveksam inför hybridkylare, dels för att de kräver mer plats, och dels på grund av mängden värme som lär utvecklas hos en GPU med hybridkylare som standard.

Värmen lär vara OK, för att om du ska få plats behöver du ändå ett stort välkylt chassi.

Om Fury bara släpps i sitt vattenblock utförande... Så kan jag helt enkelt inte skaffa ett. Kör ett mATX chassi med plats för 2 dubbelslot kort om jag så vill, men ett vattenblock får inte plats på de 3 sido kylarna, bakre kylaren har redan ett H80i vattenblock och top kylaren är 140/200mm så det skulle se ut som chassit hade en liten hatt om jag tryckte in den där. Skulle inte kunna få på cover heller, om slangarna ens når.

Om dom inte släpper ett "normalt" Fury kort så kommer dom nog tappa ruskigt mycket folk till Nvidia.

Enligt rykte så är Fury ~10% långsammare än 980Ti, vilket betyder att den bör ligga på strax över $500 mot 980Ti på $650. Högre pris så kommer folk tänka sämre prestanda, mindre minne, behöver fet kylareblock plats? Kan lika bra skaffa ett 980Ti istället... Ska bli riktigt intressant att se hur dom prissätter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

Lite småoroande att de har problem med yield på en tillverkningsprocess som är så mogen som 28nm och som de bore kunna vid det här laget?
Eller är det HBM-minnet som har dålig yield?

En krets på runt 600mm² får dålig yield, risken blir väl inte mindre av hög transistordensitet.
Men, med det sagt, hade det varit kärnan det varit dålig yield på så borde det inte varit svårare att göra nedbantade chip. Tror det är för liten produktion av HBM som avgör med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Man äter väll inte marmelad på pannkakor? Inget emot varken marmelad eller pannkakor dock.

Inte väl vet jag vad man äter pannkakor till? Äter varken pannkakor eller marmelad. =( En hamburgare tackar jag dock inte nej till!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Värmen lär vara OK, för att om du ska få plats behöver du ändå ett stort välkylt chassi.

Om Fury bara släpps i sitt vattenblock utförande... Så kan jag helt enkelt inte skaffa ett. Kör ett mATX chassi med plats för 2 dubbelslot kort om jag så vill, men ett vattenblock får inte plats på de 3 sido kylarna, bakre kylaren har redan ett H80i vattenblock och top kylaren är 140/200mm så det skulle se ut som chassit hade en liten hatt om jag tryckte in den där. Skulle inte kunna få på cover heller, om slangarna ens når.

Om dom inte släpper ett "normalt" Fury kort så kommer dom nog tappa ruskigt mycket folk till Nvidia.

Enligt rykte så är Fury ~10% långsammare än 980Ti, vilket betyder att den bör ligga på strax över $500 mot 980Ti på $650. Högre pris så kommer folk tänka sämre prestanda, mindre minne, behöver fet kylareblock plats? Kan lika bra skaffa ett 980Ti istället... Ska bli riktigt intressant att se hur dom prissätter det.

Mer minne, tunnare, kortare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Älskar idéen med HBM men det kan vara lite tidigt för det, nvidia kanske faktiskt gör rätt som väntar till gen 2.

Problemet är att utan AMD skulle det aldrig komma en gen2 för nvidia att använda.

Permalänk
Medlem

Är egentligen inte det minsta förvånad att kortet har sluten vattenkylning, med tanke på den lilla storleken blir all värme kortet genererar väldigt koncentrerat och svårare att kyla. Så det är absolut inte säkert att kortet genererar mer värme än 980 ti, men den begränsade ytan ger begränsade möjligheter.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sanazin:

Inte väl vet jag vad man äter pannkakor till? Äter varken pannkakor eller marmelad. =( En hamburgare tackar jag dock inte nej till!

Intressant att uttala sig om saker man inte har en aning om.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Master of Overkill

"Det här kan även förklara varför partnertillverkare får sälja Radeon "Fiji XT" med bakbundna händer. Grafikkortet ska nämligen enbart finnas i referensutförande under en överskådlig framtid, det vill säga att partners varken får utveckla egna kretskort eller skräddarsy egna kyllösningar. "

Hur man RIKTIGT skjuter sig i foten AMD, WELL DONE AMD WELL DONE !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Är egentligen inte det minsta förvånad att kortet har sluten vattenkylning, med tanke på den lilla storleken blir all värme kortet genererar väldigt koncentrerat och svårare att kyla. Så det är absolut inte säkert att kortet genererar mer värme än 980 ti, men den begränsade ytan ger begränsade möjligheter.

Ett 290x tar mer kräm än 980ti så antar att det kommer ta mer än ett 980ti. Sedan är det inget som säger att kortet måste vara så kort men det kan vara det för att dom förmodligen måste ha en vattenkylning pga all värmeutveckling. Säger inte att det är så men det är en teori från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Är egentligen inte det minsta förvånad att kortet har sluten vattenkylning, med tanke på den lilla storleken blir all värme kortet genererar väldigt koncentrerat och svårare att kyla. Så det är absolut inte säkert att kortet genererar mer värme än 980 ti, men den begränsade ytan ger begränsade möjligheter.

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dahippo:

Ni förstår det handlat om en enklare fiji krets inte om de 2 som kommer nu. Vakna och läs texten.

Näe. Så tolkar jag inte nyheten. Det var tidigare tänkt att det skulle komma 2 varianter av Fiji vid lansering. Nu ser det ut som att det initialt bara kommer en version av Fiji. Den nedskalade varianten kommer tydligen dröja.

----------------------------------------------------

Jag tror inte det är så farligt att det klenare Fiji-kortet kommer dröja lite till.

Vad som däremot är lite märkligt är väl att AMD väljer att tvinga på sin egen kyllösning en gång till. Det blev ju inte så poppis när de gjorde såhär vid lanseringen av toppkorten för 200-serien. Där trodde jag att de skulle ha ändrat inställning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Först skulle AMD's nya kort mäta sig emot Titan X, men det gick inte så nu blir det emot 980ti, väntar vi en vecka till så blir det väl så att "fiji" ska "tävla" emot vanliga gtx 980. Och tillslut ska väl AMD's nya dunder fiji tävla emot en miniräknare eller en galaxy s5. Stabilt AMD!

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Först skulle AMD's nya kort mäta sig emot Titan X, men det gick inte så nu blir det emot 980ti, väntar vi en vecka till så blir det väl så att "fiji" ska "tävla" emot vanliga gtx 980. Och tillslut ska väl AMD's nya dunder fiji tävla emot en miniräknare eller en galaxy s5. Stabilt AMD!

Överdriv mer? Och vad gör det om det tävlar med TI till samma peng? AMD har väl aldrig sagt att det ska gå upp mot Titan?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Syhndel:

Först skulle AMD's nya kort mäta sig emot Titan X, men det gick inte så nu blir det emot 980ti, väntar vi en vecka till så blir det väl så att "fiji" ska "tävla" emot vanliga gtx 980. Och tillslut ska väl AMD's nya dunder fiji tävla emot en miniräknare eller en galaxy s5. Stabilt AMD!

Haha, du är fanimej det roligaste trollet på hela forumet
Thank you come again!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Läste "Mangear" på PSUn å tänkte "Daaaamn right!".

"Nerdgear" eller "Geekgear" eller kanske rent utav "Humangear" skulle passa bättre då ett intresse för hårdvara inte nödvändigtvis är begränsat eller exklusivt till ett enda kön.

Just sayin'.

Fast nu stod det ju "Maingear" så jag tror vi är safe.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Syhndel:

Först skulle AMD's nya kort mäta sig emot Titan X, men det gick inte så nu blir det emot 980ti, väntar vi en vecka till så blir det väl så att "fiji" ska "tävla" emot vanliga gtx 980. Och tillslut ska väl AMD's nya dunder fiji tävla emot en miniräknare eller en galaxy s5. Stabilt AMD!

Nu tog du väl ändå i lite väl mycket va?
Aja. Det har väl främst handlat om rykten från tredjepartskällor vilka kort Fiji ska placeras mot. Eller har AMD själva sagt att det ska mäta sig med titan x eller 980Ti specifikt?
Om inte så är det väl knappast AMD man kan klandra. Vettigare att vänta med judgements tills det finns lite mer att gå på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sluten vattenkylning och sen fläkt på det är helt enkelt inte en vettig eller intressant lösning.
Ge oss Fiji med ett bra heltäckande vattenblock bara, eller bara luftkylning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Är egentligen inte det minsta förvånad att kortet har sluten vattenkylning, med tanke på den lilla storleken blir all värme kortet genererar väldigt koncentrerat och svårare att kyla. Så det är absolut inte säkert att kortet genererar mer värme än 980 ti, men den begränsade ytan ger begränsade möjligheter.

Skrivet av Tobbbe__:

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Skickades från m.sweclockers.com

All ström blir värme i princip.

Drar fiji mer kräm än 980 ti, så kommer det generera mer värme.

Att kortet är litet har nog inte så värst stor påverkan på hur koncentrerad värmen är, det brukar vara kärnan som står för större delen av hettan vanligtvis, minnen, som är mer utspridda på konventionella grafikkort drar inte särskilt mycket kräm.

Ska man däremot ha en kylare som är lika stor som ett litet kort, så blir det problematiskt, om man är van vid att luftkyla 27 cm bjässar med kylare i liknande längd.

Man kan ju dock göra som nvidia gjorde med 670, och ha en kylare/shroud som sticker ut över kretskortets vanliga längd.
Vattenkylningen som AMD kommer köra med är givetvis också en variant.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

"Det här kan även förklara varför partnertillverkare får sälja Radeon "Fiji XT" med bakbundna händer. Grafikkortet ska nämligen enbart finnas i referensutförande under en överskådlig framtid, det vill säga att partners varken får utveckla egna kretskort eller skräddarsy egna kyllösningar. "

Hur man RIKTIGT skjuter sig i foten AMD, WELL DONE AMD WELL DONE !

Vi får väl hoppas på att referenskylaren är bra så att det inte innebär lika stor förlust.

Naturligtvis kan man även hoppas på motsatsen om man är Nvidia-fanboy och vill ha ett monopol på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Trevligt att det bara är 17 cm.

Hoppas på att få se fler halv-längd och halv-höjds kort framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

"Nerdgear" eller "Geekgear" eller kanske rent utav "Humangear" skulle passa bättre då ett intresse för hårdvara inte nödvändigtvis är begränsat eller exklusivt till ett enda kön.

Just sayin'.

Fast nu stod det ju "Maingear" så jag tror vi är safe.

Svårt att få det till vare sig Nerdgear eller Geekgear med den bokstavskombinationen, dra inte upp någon trött genusdiskussion kopplat till feminism eller annat, en normalt funtad människa har full koll på att ett kön inte bestämmer sig vare intresse eller hobby, eller att t ex alla med invandrarbakgrund är kriminella men kommentarer som denna gör mig fan spyfärdig.

Om du känner att du blir så bajsnödig och måste fäkta med en feminismflagga medans svetten lackar för att jag läste fel och passade på att göra ett skämt av Mainger till Mangear tror jag att det är fel forum, politik hör hemma någon helt annan stans, tack.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Mer minne, tunnare, kortare?

Skickades från m.sweclockers.com

4 < 6 senaste gången jag gjorde komplicerade matematiska uträkningar på det. Tvivlar starkt att Fury blir 8gb vid nuvarande release eftersom AMD själva sagt att det cappas vid 4gb... Den nerskalade varianten är garanterat den med mindre streamprocessorer dom menar.

Tunnare och kortare blir det garanterat, det är ju storleken och positionen på vattenblocket som är problemet. Kan ju inte direkt lägga det löst ovanpå kortet och hoppas det blir bra. Väldigt många entusiast gamers idag har redan vattenblock till CPUn. 120mm bak, 240mm top/fram. Skulle vara komiskt om slangarna på Fury är så korta att dom inte når lediga positioner i folks chassin. Jag tror AMD skjuter sig själva i foten om dom inte släpper ett "normalt" kort samtidigt som dom släpper den vattenkylda varianten. Få personer kommer bygga en helt ny dator från grunden upp runt ett Fury.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Pannkana någon? Har marmelad.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av SamuelSvensson:

Man äter väll inte marmelad på pannkakor? Inget emot varken marmelad eller pannkakor dock.

Vad är egentligen skillnaden på marmelad och sylt?

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Matwik:

Vad är egentligen skillnaden på marmelad och sylt?

Marmelad har mer gelatin och är därmed fastare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Matwik:

Vad är egentligen skillnaden på marmelad och sylt?

Skrivet av Ratatosk:

Marmelad har mer gelatin och är därmed fastare.

Marmelad innehåller dessutom traditionellt också skal och fruktkött och brukar också traditionellt sätt vara gjort av en citrusfrukt såsom Apelsin. Nu finns det ju i modern tid marmelad som inte håller varken bitar av frukt eller skal och där är skillnaden mellan en Apelsinmarmelad och en Apelsinsylt troligen minimalt t.ex.

Sylt innehåller generellt också pektin vilket marmelad, traditionellt sätt inte ska innehålla.

Sen gör ju industriella produkter att skillnaden ibland blir svår att distinktera. Gör man däremot själv antingen marmelad eller sylt så har man olika tillvägagångssätt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Marmelad innehåller dessutom traditionellt också skal och fruktkött och brukar också traditionellt sätt vara gjort av en citrusfrukt såsom Apelsin. Nu finns det ju i modern tid marmelad som inte håller varken bitar av frukt eller skal och där är skillnaden mellan en Apelsinmarmelad och en Apelsinsylt troligen minimalt t.ex.

Sylt innehåller generellt också pektin vilket marmelad, traditionellt sätt inte ska innehålla.

Sen gör ju industriella produkter att skillnaden ibland blir svår att distinktera. Gör man däremot själv antingen marmelad eller sylt så har man olika tillvägagångssätt.

Här har vi en som har lärt sig att googla. Det om något är intressant

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sanazin:

Här har vi en som har lärt sig att googla. Det om något är intressant

Det och att jag har gjort sylt, många gånger. Marmelad, inte så många gånger men testat.

Man lär sig väldigt mycket av att göra saker. Googlar man så får man ofta inte hela sanningen klar för sig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt