Vissa USB-laddare laddar snabbare? :S

Permalänk

Vissa USB-laddare laddar snabbare? :S

Hejhej

Jag har märkt att vissa USBmicro-laddare laddar mobilen olika fort. Är det inte bra att ladda mobilen med en laddare som laddar fort t ex? Kan mobilen ta lite skada kanske?
Eller kanske inte? Hur vet man isåfall om en laddare laddar snabbt? Kan man se det på t ex mA-värden?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Beroende på hur hög strömsäkerhetsgräns tillverkaren har satt på batteriet i just din telefon så laddar batteriet snabbare eller långsammare beroende av vad du använder för laddare. Ett batteri med en säkerhetsgräns på 1000 mA laddas lika snabbt av en 1000 mA laddare som en 2000 mA laddare. Är gränsen satt till 2000 mA laddar batteriet snabbare med en 2000 mA laddare än en 1000 mA laddare. Hoppas du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Oklart om det påverkar batteriet beroende på hur snabbt det laddas. Någon annan kanske kan svara på det?

Men när det gäller laddare är det lätt att se hur snabbt de laddar. Oftast står det ett värde i A (el mA) vid "output"; högre värde innebär snabbare laddning.
En laddare med 0,7-0,85 A (700-850 mA) är betydligt långsammare än laddare med 1,5-2 A (1500-2000 mA). Kopplar man i kabeln i en dator så ger den vanligtvis 0,5 A och laddar därför ganska långsamt.
Laddar man vanligtvis under natten så spelar det ingen större roll om det tar lite längre tid och man kan därför använda en laddare med 500-850 mA. Men är man t ex på resa eller behöver ladda under dagen är det absolut rekommenderat att ha en laddare med ca 1,5-2 A.

Det kan nog stämma som antepannte säger att vissa batterier har begränsningar som gör att det inte gör någon skillnad om man har en 2A-laddare mot en med 1A. Men 1A är ju klart bättre än de 500-700 mA som tidigare varit vanliga.

Permalänk
Medlem

Som nämnts ovan beror det både på telefon och ladare. T ex min telefon (Galaxy S2) har tyvärr rätt låg gräns satt, ca 0.7A så även om laddaren är märkt med 1.2A så kommer telefonen bara ladda med 0.7A. Anledningen till låg gräns är sannolikt risk för överhettning, telefonen måste ju klara att laddas och användas samtidigt.
Men om laddaren bara klarar t ex 0.6A så kommer telefonen inte dra mer än 0.6A.

Om man däremot laddar med t ex USB-sladd från datorn så drar min telefon knappt 0.5A (telefonen känner av detta genom att datapinnarna på USB inte är kortslutna).
Detsamma gäller nog de flesta telefoner.

Permalänk
Avstängd

Bra förklaring. Finns det någon mobil som klarar väldigt hög mA dvs så man kan ladda riktigt fort?

Denna nya laddaren som kommer om ett par år känns väldigt intressant, med den har vi laddtider på under 1 minut
http://www.itbyggare.se/wp/ladda-mobilen-snabbt-med-storedot/

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en telefon som laddar fort så är find 7/7a nåt för dig, 75% på 25-30 minuter och fullt batteri på lite över en timme

Laddaren är 5V/4,5A

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Vissa mobiler stödjer "Quick charge", min G2:a är ett exempel, laddar fullt (med originalladdare och originalkabel) på 1h. 2.1A är laddaren specad till f.ö.
Observera att krav ställs även på kabeln!

Permalänk
Medlem

Har en note 3 och där är USB 3.0 standard.
Laddar jag via USB 3 så går det mycket fortare än om jag laddar vis USB 2. Tror det är ca dubbel strömstyrka på USB 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Vissa mobiler stödjer "Quick charge", min G2:a är ett exempel, laddar fullt (med originalladdare och originalkabel) på 1h. 2.1A är laddaren specad till f.ö.
Observera att krav ställs även på kabeln!

Vad är det för skräp? Jag laddar nokia 3310 på 20 min.
Menar att din "quick charge" är en bluff. Med Samsung s4 orginal laddnings kit kan du ladda s4 på 30i sov läga o s6 kan man nu ladda fullt på 15 min.... Om man har orginal kabel o laddare då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mobilen laddar inte snabbare än vad den har som inställning som max. Detta brukar ligga mellan 1000-2000mah beroende på modell och batteristorlek.

Dock är det naturligtvis så att det sliter mer på batteriet att ladda det snabbt, även om tillverkaren är medveten om det och att det därför inte beräknas påverka livslängden allt för mycket. Men ja, det sliter mer.

Har man en mobil där man inte kan byta batteri själv och vill vara skonsam på sitt batteri kan det därför vara en ide att ha en svagare laddare som man använder för långsammare laddning på natten då det ändå inte spelar någon roll att det tar längre tid eftersom att mobilen ändå kommer ligga på laddning iaf iaf 6 timmar. Och så kan man ha orginalladdaren när man behöver ladda fort, typ om man ska iväg någonstanns och vill stödladda 20 minuter eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krasha:

Vad är det för skräp? Jag laddar nokia 3310 på 20 min.
Menar att din "quick charge" är en bluff. Med Samsung s4 orginal laddnings kit kan du ladda s4 på 30i sov läga o s6 kan man nu ladda fullt på 15 min.... Om man har orginal kabel o laddare då.

Skickades från m.sweclockers.com

Och din Nokia har förstås ett 3000 mah stort batteri? Min gamla Sony Ericsson hade ett som var ca 600 mah.