@mudde @tyvar1
http://another-castle.com/wp-content/uploads/2014/01/bravely-default.jpg
Nu har jag hunnit spela Bravely Default i lite drygt tre timmar så nu har jag fått en hyffsad bild av hur spelet fungerar.
Grafiskt riktigt snyggt och behagligt, trots 3DS'ens låga upplösning. Nu kör jag den minsta modellen, orginal 3DS'en, vilket ofta är lite av en fördel mot de senare modellerna med lägre PPI.
Musiken är stämningsfull och passande, typisk JRPG-musik vilket borde tilltala fans av genren. Spelet har dialog i textform men även med röster för viktigare dialoger. Språkval är engelska och japanska. Textat språk har större europeiska språk, engelska och japanska. Inga nordiska språk dock.
Gameplay-mässigt påminner spelet mig mer om äldre titlar. Turbaserade strider där man använder ett slags banksystem för att antingen spara rundor (med Default) och sedan spendera dessa (Brave). Fördelen här är att man tar mindre skada i en runda med Default och sedan kan ge kommandon upp till fyra gånger på raken. Stiderna är i övrigt väldigt lika Final Fantasy-serien så inget alltför nytt för vana spelare av främst titlarna som lanserades under 90-talet. Två saker jag gillat extra mycket här som jag tycker är värda att nämna är att man kan ställa in hur ofta man vill möta fiender samt att Y-knappen i strider ger auto-fighter. Dra upp fiende-reglaget på +100% och auto och det går betydligt smidigare att grinda levels.
https://d3esbfg30x759i.cloudfront.net/ss/zlCfzTcJ1WsiK32a-n
Karaktärerna i spelet har inga fasta roller likt de flesta traditionella JRPGs utan kan ta olika jobb som ger olika för och nackdelar. Kvinnliga karaktärer måste inte vara söta små magiker utan kan exempelvis möta fienden i närstrid. Likaså kan de manliga karaktärerna exempelvis bli vita magiker med fokus på healing av olika slag. Karaktärerna får levels både för själva personen men också för varje typ av jobb. Detta ger med andra ord stora möjligheter att anpassa samtliga karaktärer efter ens egna behov och intressen.
https://d3esbfg30x759i.cloudfront.net/ss/zlCfzTcJ9GclOe1x6E
Utanför striderna så vandrar man runt i spelvärlden likt de flesta andra spel. Spelvärlden är, som sagt, vacker. Staden man börjar i, Caldisla, är otroligt vacker och då speciellt när kameran zoomar ut när man står still en stund. Du går runt och pratar med folk, handlar saker, hittar saker... ja allt man brukar göra i genren. Ibland dyker en prompt på skärmen upp där man kan trycka på Y-knappen för att prata om olika saker i gruppen. Inget livsviktigt diskuteras (hitills) men det är ett trevligt inslag om man intresserar sig för karaktärerna och vill höra mer.
Man har även en quest-lista för att hålla reda på vad man gör. Just nu har jag bara tutorial-grejer där men senare i spelet lär roligare quests förmodligen dyka upp.
https://d3esbfg30x759i.cloudfront.net/ss/zlCfzTcJuKc_3BzUsV
Det finns även ett stadsbyggarsystem där man får bygga upp en by. Konceptet påminner mycket om vad freemium-titlar använder i smartphone-titlar. Man har bybor som man får via StreetPass (lyckligtvis fungerar även StreetPass över Internet) och dessa används för att bygga nya byggnader men också låsa upp delar av kartan. När man exempelvis bygger en byggnad så startas en timer. Ju fler bybor desto snabbare går det också. Och tiden är IRL-tid, likt just freemium-titlarna. Ingen kostnad ingår för att korta ner tiden utan det hela är troligen ett alternativ till att låsa delar av kartan till progress i själva spelet. Byggnaderna ger större utbud av föremål att köpa ju högre level dessa är på, vilka sedan går att köpa på savepointen. Fiender kan även dyka upp när man använder Streetpass. Dessa verkar vara frivilliga att attackera (eller skicka vidare via Streetpass) men troligen ger de både olika erfarenhetspoäng, pengar och föremål om man nu dödar dessa.
När jag ändå är inne på Streetpass så används denna även för att skicka och ta emot attacker som kan användas i strider. Har du en vän som är längre fram i spelet kan denna skicka en kraftfull attack som du själv kan ta emot och använda i någon riktigt tuff strid. Det ska även gå att länka olika abilities på liknande vis. Då jag själv inte hunnit spela alltför långt så finns det förmodligen fler saker både här och på andra håll i spelet som dyker upp efter ett tag.
Det finns två saker jag inte riktigt gillar. Dels att spelet vill använda medföljande AR-kort för att projicera en karaktär i början av spelet. Det gav för mig ett onödigt avbrott då jag behövde leta reda på kortet samt att projiceringen misslyckades då kameran hamnade i karaktären som projicerades. Jag fick aldrig det hela att fungera innan scenen var slut och spelet började.
Det andra är ett system som kallas Star Points eller något liknande. I strider kan man trycka på Start-knappen för att förbruka Star Points för att gå före och attackera i en strid vad jag förstått. Poängen kan man få genom att låta 3DSen ligga igång med spelet i viloläge eller köpa för riktiga pengar(!?). Jag tycker inte just detta känns speciellt genomtänkt, speciellt att betala för dessa poäng då de i mitt tycke är tämligen meningslösa i strider, såvida de inte blir bättre senare då. Har man 3DSen i viloläge ändå så är nog detta ändå inget direkt problem dock.
Utifrån vad jag sett av dessa dryga tre timmar är riktigt positivt. Känslan jag själv får är att spelet faktiskt är så bra som många (alla?) tycker det är. En bra blandning av nytt och gammalt. Den stora frågan är varför man inte köpte spelet tidigare, det har ju ändå varit ute ett bra tag nu.
EDIT: Då jag helt glömt bort att nämna jobb-systemet så lade jag till lite info om detta i tredje stycket samt ett par bilder inifrån spelet.