Amiga 500 startar men läser inte disk

Permalänk

Amiga 500 startar men läser inte disk

Jag kom över en Amiga 500 häromdagen som startar, jag får bild och "sätt i en disk" skärmen kommer upp men,
när jag sätter i en diskett så börjar den snurra går i några sekunder, och sen kommer "sätt i en disk" skärmen tillbaka.

Har testat att "smörja"/göra rent pinnarna som kontrollerar om en disk är i men problemet kvarstår.

Tacksam för tips på vad det kan vara och hur man fixar detta.

Permalänk
Medlem

Är du 100% säker på att disken är ok? Alltså att disken är bootbar.

Permalänk

Menar du disketten? har testat med flera som funkar på en annan amiga jag har. eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

aha. Jo det var det jag menade. Då borde det inte vara disketten som är problemet.
(va längesen det var sen man skrev ordet diskett. )
Har tyvärr inget annat tips. Har inte haft en amiga på typ 25 år nu. :-/
Jag minns iofs att det fanns "rengöringsdisketter" som man kunde köra för att rengöra läshuvudet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av burritobreakfast:

Jag kom över en Amiga 500 häromdagen som startar, jag får bild och "sätt i en disk" skärmen kommer upp men,
när jag sätter i en diskett så börjar den snurra går i några sekunder, och sen kommer "sätt i en disk" skärmen tillbaka.

Har testat att "smörja"/göra rent pinnarna som kontrollerar om en disk är i men problemet kvarstår.

Tacksam för tips på vad det kan vara och hur man fixar detta.

Det känns som att den känner av disken om bootskärmen försvinner en stund och disken börjar snurra. Problemet är nog snarare att den inte kan läsa disken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet: Tror ni på rengöring eller?

Permalänk

detta hände på en utav mina Amigor och rengöring är jag nästan till 100% säker på är lösningen då de fixade samma problem för mig. rengörings kit(med rengörings disketter och annat) går att få tag på på ebay, har även sett på tradera då och då.
skulle det inte funka, då är nog läsaren trasig och behövs bytas ut.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

@mangemani: Ska testa rengöring då. en annan sak, har en extern floppy-drive som jag testat med men den vet jag inte om den fungerar finns det nåt sätt att sätta den externa som första disk?

Permalänk
Medlem

Din Amiga kommer att starta från den enhet som har en disk i sig, oavsett om den är intern eller extern.

Vill minnas att man manuellt kan välja enhet om man höll nere båda musknapparna vid uppstart, i alla fall på Kickstart 2 och nyare.

Permalänk

Om din diskettstation är kaputt kan du alltid installera en Gotek Floppy Emulator i din Amiga 500

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Hjälpsam

Tror inte att Amiga klarar HD-disketter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ska funka enligt vad som står här: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1...

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Tyvärr slits diskettstationerna i Amiga 500 något kopiöst, så det kan vara så att den behöver mer omfattande renovering än bara rengöring, eller t.o.m. är bortom räddning. Det är bland annat därför man väldigt ofta ser i övrigt fullt fungerande Amiga 500 utan diskettstationer, då de gett upp. Vad jag förstått beror det på att Amigan alltid läser ett helt spår även om man bara ska ha en sektor, till skillnad från en dåtida PC som var mer restriktiv hur mycket den läste från disketten. I så fall är alternativet att försöka hitta en annan passande diskettstation - kan gå att boota från extern diskettstation som inte använts lika flitigt eller t.o.m. plocka ut mekanismen och stoppa in i Amigan även om utmatningsknappen inte passar - eller som sagt att köpa en USB-drive men då kan du ju inte peta in några disketter alls.

Att använda HD-disketter på en Amiga "fungerar" för något värde på ordet. Framförallt är disketterna tillverkade med olika koercivitet, så det krävs en starkare magnet för att informationen ska stanna kvar på disketten. Skillnaden mellan DD och HD är inte större än att man kan få det att fungera, men bli inte ledsen om disketterna får fler läs- och skrivfel än man normalt förväntar sig. Samma fenomen finns på 5,25" disketter men där är skillnaden i koercivitet så hög att det normalt alls inte är möjligt att formattera HD i en diskettstation för DD, man får bara felmeddelande.

Permalänk

@zapac: Jag har kollat lite och det verkar som det utan större modifikation skall gå att sätta i driven från den externa som jag har. Enda funderingen som jag har nu innan jag testar är.

anslutningarna på de båda ser likadana ut och ribbonkabeln på orginaldriven passar utan problem på driven från den externa, även den andra anslutningen med 4 stift.

MEN, på den drive jag plockat ur den externa går det 4 kablar till skillnad från på orginaldriven som bara har två. spelar detta någon roll, är det något som jag bör åtgärda innan jag provar?

Vore tacksam om någon vet något om detta.

EDIT: Jag lyckades hitta en sladd på en annan dator jag hade stående med samma anslutning som jag kunde sätta ihop till en sladd som passade.

HIttade en lösning trodde jag.
Permalänk

Yes!

Och nu kan jag glatt meddela att det hoppade igång!
Its Alive! Det som kvarstår nu är att på något sätt få dit ejectknappen, ser ut som det kan gå att få ihop det utan att ge sig på lådan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

En Amiga 500 klarar inte av HD-disketter. Har man dock en Amiga 1200/4000 så kan man installera en diskettstation som kan läsa HD-disketter och det funkar.

Amiga 500 läser inte av det extra hålet som talar om att det är en HD diskett, så den kommer att bete sig på exakt samma sätt oavsett och anta att du satt i en SD diskett. Har du formaterat disketten på Amigan kommer det att funka även om det är en HD diskett.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kul att du lyckades få igång den!