Får inte Ubuntu att fungera korrekt

Permalänk

Får inte Ubuntu att fungera korrekt

Hej!
Körde in Ubuntu på min bärbara men får det inte att lira ordentligt.
Under installationen som skedde med ett USBminne så kom det upp "error opening usb device" och efter typ 10 min hoppade installationen igång. När jag startar datorn tar det cirka fem minuter för den att starta upp fast jag kör med SSD, en Intel 520 om jag inte minns fel. När den startat upp kör den i upplösningen 800x640 och det går inte att ändra upplösningen heller, vet inte varför, det är den enda som finns. Drog ned senaste drivrutinen från Nvidia på ca 84 MB och det tog ca en timma för den att installera den (är Ubuntu alltid så otroligt segt?) för att i slutet mötas av något felmeddelande att drivrutinen inte installerades korrekt.

Jag tänkte installera om Ubuntu 15.04 och se om det fungerar bättre. Är det något jag bör göra för att slippa dessa problem?
Har laddat ned version 15.04 två gånger och båda ger "error opening usb device".

Lite info om datorn:
Processor: Intel Core i7 2670QM
Grafik: GeForce GT 525M
Ram: 4 GB
SSD: Intel 520

Har kört Ubuntu utan problem förr men ville prova igen. Tror det var version 14.xx jag körde sist men vill helst ha det senaste... I värsta fall får jag installera Windows igen då det i alla fall fungerar.

Permalänk
Medlem

"Drog ned senaste drivrutinen", var det från Nvidias hemsida? I sådana fall har du gjort det krångligt för dig. Sök på "Additional drivers" så hittar vi en meny där du kan ändra de öppna drivrutinerna mot den properitära, den fungerar ofta bättre är min erfarenhet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

"Drog ned senaste drivrutinen", var det från Nvidias hemsida? I sådana fall har du gjort det krångligt för dig. Sök på "Additional drivers" så hittar vi en meny där du kan ändra de öppna drivrutinerna mot den properitära, den fungerar ofta bättre är min erfarenhet.

Från Nvidias hemsida, datorn fungerar precis lika dåligt nu som innan jag försökte installera drivrutinen. Ska kolla på det när datorn startat.
Hur löser jag problemet "ACPI PCC probe failed" när jag startar datorn? Tar hur lång tid som helst för datorn att starta.

Permalänk
Medlem

Har ingen lösning åt dig, men vissa laptop fabrikat kan strula en hel del eller inte fungera alls bra, i synnerhet när det gäller grafiken, finns tex div Sony Vaio modeller som bara accepterar sonys egna drivrutiner (som bara finns för windows)

Din specade hårdvara ska inte ha bekymmer egentligen, men vad är det för laptop mer exakt, fabrikat och modell, nummer osv så kanske någon har ide om vad som kan krångla.

Varför inte testa Linux Mint istället för Ubuntu

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

"Drog ned senaste drivrutinen", var det från Nvidias hemsida? I sådana fall har du gjort det krångligt för dig. Sök på "Additional drivers" så hittar vi en meny där du kan ändra de öppna drivrutinerna mot den properitära, den fungerar ofta bättre är min erfarenhet.

Gjorde detta nu, resulterade i ett felmeddelande. Nu när jag startade om datorn är skärmen helt svart.

Skrivet av ggustavsson:

Har ingen lösning åt dig, men vissa laptop fabrikat kan strula en hel del eller inte fungera alls bra, i synnerhet när det gäller grafiken, finns tex div Sony Vaio modeller som bara accepterar sonys egna drivrutiner (som bara finns för windows)

Din specade hårdvara ska inte ha bekymmer egentligen, men vad är det för laptop mer exakt, fabrikat och modell, nummer osv så kanske någon har ide om vad som kan krångla.

Varför inte testa Linux Mint istället för Ubuntu

Datorn är en Toshiba Satellite L755-1DR
Trodde Ubuntu var det som var lättast att använda med mest support. Kan ju prova Linux Mint, ska kolla lite på Youtube först.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara så att Ubuntu 15.04 kör med en nyare kärna som inte har stöd för någon komponent i din dator.

Kör in Ubuntu 14.04, dels så skriver du att den har fungerat innan och del den är LTS och kommer att stödjas och uppdateras i flera år framöver.

Permalänk
Skrivet av Cool Runnings:

Kan mycket väl vara så att Ubuntu 15.04 kör med en nyare kärna som inte har stöd för någon komponent i din dator.

Kör in Ubuntu 14.04, dels så skriver du att den har fungerat innan och del den är LTS och kommer att stödjas och uppdateras i flera år framöver.

Får ta och göra det, ska väl inte vara några större skillnader mellan 14 och 15? Vad är LTS?

Permalänk
Medlem

LTS står för Lorm Term Support och innebär att det finns uppdateringar i 5 år. LTS-releaserna brukar vara stabilare är de andra.

Grafikproblemen kan bero på att du inte avinstallerat de som du tankade ner innan du installerade "Additional drivers". Att tanka ned från tillverkarens hemsida är "Windowstänk".

När du väljer additional drivers så välj den som Ubuntu förslår, det är inte alltid den översta.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

LTS står för Lorm Term Support och innebär att det finns uppdateringar i 5 år. LTS-releaserna brukar vara stabilare är de andra.

Grafikproblemen kan bero på att du inte avinstallerat de som du tankade ner innan du installerade "Additional drivers". Att tanka ned från tillverkarens hemsida är "Windowstänk".

När du väljer additional drivers så välj den som Ubuntu förslår, det är inte alltid den översta.

Okej, ska köra en version 14.
En sista fråga. Skärmen har upplösningen 1366x768 men innan när jag startade datorn var allt normalt men högsta upplösningen som gick att välja var 1024x768. Ska p.g.a. aktivitetsfältet högst upp eller är det bara något som är fel?

Permalänk

Tänkte slänga in Ubuntu 14.04-2 och valde att den även skulle formatera hårddisken innan installationen. Nu är allt svart men datorn är fortfarande igång. Ska jag låta den stå på och hoppas att den fungerar om några timmar eller ska jag starta om den? Vill helst inte sabba min SSD...
Inte konstigt att Ubuntu inte är så stort jämfört med ex. Windows när en nybörjare inte ens klarar av att installera det...

Permalänk
Skrivet av Särskrivaren:

Datorn är en Toshiba Satellite L755-1DR

Verkar som att fler har problem med den modellen:
http://askubuntu.com/questions/503146/toshiba-satellite-l755-...
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=59&t=92487

Det finns lite olika alternativ att prova när datorn bootar upp till svart skärm, läs igenom det här: http://askubuntu.com/questions/162075/my-computer-boots-to-a-...

När datorn startat upp, kan du då trycka <ctrl>+<alt>+<F1> för att få en inloggningsprompt i textläge?

Verkar dock som att Ubuntu 12.04 LTS funkar för den laptopen enligt Linux Laptop Wiki: http://www.linlap.com/toshiba_satellite_l750-l755

Ladda ner 12.04 här om du vill testa: http://se.releases.ubuntu.com/12.04/

Har du provat att köra utan Nvidias så kallat proprietära drivrutiner? Alltså valt de med öppen källkod istället? Förstår om det känns onödigt komplicerat att installera, men ibland är det svårt för öppenkällkodsutvecklare att stödja olika chipsets och hårdvara utan någon som helst hjälp från tillverkaren. Du har säkerligen nån form av återställnings-dvd med Windows på som inkluderar alla drivrutiner och grejer och då är det inte så svårt att installera Windows..

Och ibland, dessvärre, händer det att hårdvara som funkade utmärkt i en tidigare version inte fungerar så bra i senare versioner, så kallade regressioner. Så prova Ubuntu 12.04 LTS, den stöds med säkerhetsuppdateringar till åtminstone 2017. Vill du köra nyare programvara kan du alltid lägga till PPA'er med senare versioner av program än de som finns i programförråden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Särskrivaren:

Tänkte slänga in Ubuntu 14.04-2 och valde att den även skulle formatera hårddisken innan installationen. Nu är allt svart men datorn är fortfarande igång. Ska jag låta den stå på och hoppas att den fungerar om några timmar eller ska jag starta om den? Vill helst inte sabba min SSD...
Inte konstigt att Ubuntu inte är så stort jämfört med ex. Windows när en nybörjare inte ens klarar av att installera det...

Att en (i en allmän bemärkelse) nybörjare inte klarar av att installera det har ungefär 0 med att göra att Windows är större, men det är ett (redan avhandlat) ämne för en annan tråd.

Starta om den och försök på nytt igen. Kör du installation via USB rekommenderar jag att köra via en USB 2.0-port om möjligt. Har varit med om problem med att installera via USB 3.0. Formatera disken manuellt från Live-läget (via gparted) och se till att du vet vad du gör när du gör det och varför. När installationen väl är klar, lägg av med dumheterna att installera saker manuellt om det finns tillgängligt via något av pakethanterarens repon, framför allt drivrutiner då dessa annars kommer att behöva handpåläggning varje gång kärnan uppdateras (och vice versa).

Försök igen, skriv ned exakt vad du gör, och om problemen kvarstår (eller nya uppstår) så kan du ge en detaljerad beskrivning av vad du (inte) gjort och vilka fel som uppstår.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Att en (i en allmän bemärkelse) nybörjare inte klarar av att installera det har ungefär 0 med att göra att Windows är större, men det är ett (redan avhandlat) ämne för en annan tråd.

Starta om den och försök på nytt igen. Kör du installation via USB rekommenderar jag att köra via en USB 2.0-port om möjligt. Har varit med om problem med att installera via USB 3.0. Formatera disken manuellt från Live-läget (via gparted) och se till att du vet vad du gör när du gör det och varför. När installationen väl är klar, lägg av med dumheterna att installera saker manuellt om det finns tillgängligt via något av pakethanterarens repon, framför allt drivrutiner då dessa annars kommer att behöva handpåläggning varje gång kärnan uppdateras (och vice versa).

Försök igen, skriv ned exakt vad du gör, och om problemen kvarstår (eller nya uppstår) så kan du ge en detaljerad beskrivning av vad du (inte) gjort och vilka fel som uppstår.

Installerade 14.04 igår kväll för att se om den fungerade då den gjort det förr. Installerade via USB 2.0 och valde att den skulle formatera disken innan installation. Efter ett tag blev skärmen svart och datorn reagerade varken på mus eller tangenter. Stängde av datorn genom att hålla ned power-knappen och startade om datorn. Den startade upp och kan bara köra upplösningen 640x480. Sökte på drivrutiner i sök och kollade, och den kör open source, den enda som fanns i listan. Provade en annan men allt blir svart efter omstart så ska installera om en sista gång senare idag.
Om jag ska lägga av med dumheterna med att försöka installera drivrutiner, hur ska jag då få Ubuntu att fungera korrekt då det är helt oanvändbart direkt efter installation eftersom inga inställningar fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särskrivaren:

Installerade 14.04 igår kväll för att se om den fungerade då den gjort det förr. Installerade via USB 2.0 och valde att den skulle formatera disken innan installation. Efter ett tag blev skärmen svart och datorn reagerade varken på mus eller tangenter. Stängde av datorn genom att hålla ned power-knappen och startade om datorn. Den startade upp och kan bara köra upplösningen 640x480. Sökte på drivrutiner i sök och kollade, och den kör open source, den enda som fanns i listan. Provade en annan men allt blir svart efter omstart så ska installera om en sista gång senare idag.
Om jag ska lägga av med dumheterna med att försöka installera drivrutiner, hur ska jag då få Ubuntu att fungera korrekt då det är helt oanvändbart direkt efter installation eftersom inga inställningar fungerar?

Låter som du har optimus på din laptop.
RTFM https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särskrivaren:

Installerade 14.04 igår kväll för att se om den fungerade då den gjort det förr. Installerade via USB 2.0 och valde att den skulle formatera disken innan installation. Efter ett tag blev skärmen svart och datorn reagerade varken på mus eller tangenter. Stängde av datorn genom att hålla ned power-knappen och startade om datorn. Den startade upp och kan bara köra upplösningen 640x480. Sökte på drivrutiner i sök och kollade, och den kör open source, den enda som fanns i listan. Provade en annan men allt blir svart efter omstart så ska installera om en sista gång senare idag.
Om jag ska lägga av med dumheterna med att försöka installera drivrutiner, hur ska jag då få Ubuntu att fungera korrekt då det är helt oanvändbart direkt efter installation eftersom inga inställningar fungerar?

Du valde att "den" skulle formatera disken, jag rekommenderade att du skulle formattera den manuellt, just in case.
Jag såg inget i tidigare inlägg om att du installerat open-source-drivarna direkt efter en ny installation (och det var ett bra tag sedan jag installerade Ubuntu själv, så jag minns inte exakt vad den slängde med från början och inte), utan att ha prövat att få in de proprietära drivarna via manuell nedladdning, därav min - måhända bryska - rekommendation att installera om från scratch och installera drivrutinerna på rätt sätt (d.v.s. via pakethanteraren, inte "windows-style", vilket är just "dumheter"). Om jag läst för fort eller bara missat någon antydan om det ber jag givetvis om ursäkt. Har du dessutom Optimus så hänvisar jag till Alusers länk ovan då jag bara sett diverse om det i förbifarten och aldrig behövt böka med det själv.

Till sist: att systemet inte fungerar som du vill betyder inte nödvändigtvis att det inte fungerar korrekt. Nåja, försök igen, och om du inte har gjort det redan, se till att kontrollera att bootmediat inte är korrupt på något vis. Fungerar det inte nästa gång, ens med tipsen givna här i tråden, testa någon annan dist och se om du stöter på samma problem.

Lycka till!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Även med en bärbar som kör skit-Optimus har jag aldrig haft de problem du pratar om när det gäller att installera Ubuntu. Tyvärr tycker råden du fått i tråden kunde varit lite bättre (RTFM, jotack...), men du kunde samtidigt gjort ett bättre jobb med att beskriva ditt installationsförfarande. Tex, är upplösningen OK i "Live-sesisonen", dvs när du installerar Ubuntu, för att sedan bli helt fel när du försöker boota in i det installerade systemet?

Ubuntu ska inte vara så segt som du beskriver, då är något fel. Det bootar på under 10s på min laptop med liknande specs som du har.

Ditt första inlägg antydde något problem med USB. Har du provat att använda en annan USB-pinne? Hur skapade du din installations-USB?

Kör du med UEFI eller BIOS?

Permalänk
Skrivet av AbtZ:

Även med en bärbar som kör skit-Optimus har jag aldrig haft de problem du pratar om när det gäller att installera Ubuntu. Tyvärr tycker råden du fått i tråden kunde varit lite bättre (RTFM, jotack...), men du kunde samtidigt gjort ett bättre jobb med att beskriva ditt installationsförfarande. Tex, är upplösningen OK i "Live-sesisonen", dvs när du installerar Ubuntu, för att sedan bli helt fel när du försöker boota in i det installerade systemet?

Ubuntu ska inte vara så segt som du beskriver, då är något fel. Det bootar på under 10s på min laptop med liknande specs som du har.

Ditt första inlägg antydde något problem med USB. Har du provat att använda en annan USB-pinne? Hur skapade du din installations-USB?

Kör du med UEFI eller BIOS?

Har bara ett usbminne som är stort nog. Dock har det fungerat bra förr. Testade "try Ubuntu" och där ser allt normalt ut förutom att högsta upplösningen är 1024x768 istället för 1366x768. Installerade om 14.04 och när den bootat är högsta upplösningen 640x480. Startade om datorn och den har stått och tuggat på bootloggan i tio minuter nu.
Testade även "Try Ubuntu" på stationära och där väljer den 1920x1080 direkt.

Edti: Datorn stängde precis av sig själv nu och när jag satte på den bootade den på typ 10 sekunder men upplösningen är fortfarande 640x480.

EDIT 2: Hittade att nomodeset begränsar upplösningen. Hur ändrar jag till något annat?

Permalänk

Testade detta http://www.linuxbsdos.com/2014/10/31/solutions-for-low-screen...
Efter första omstarten är skärmen avlång på höjden så jag kan inte se vad som händer under skärmen. Kan inte heller ändra tillbaka då xdiagnose hamnar under skärmen.

Får antagligen slänga in Windows igen då Ubuntu vägrar att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särskrivaren:

Har bara ett usbminne som är stort nog. Dock har det fungerat bra förr. Testade "try Ubuntu" och där ser allt normalt ut förutom att högsta upplösningen är 1024x768 istället för 1366x768. Installerade om 14.04 och när den bootat är högsta upplösningen 640x480. Startade om datorn och den har stått och tuggat på bootloggan i tio minuter nu.
Testade även "Try Ubuntu" på stationära och där väljer den 1920x1080 direkt.

Edti: Datorn stängde precis av sig själv nu och när jag satte på den bootade den på typ 10 sekunder men upplösningen är fortfarande 640x480.

EDIT 2: Hittade att nomodeset begränsar upplösningen. Hur ändrar jag till något annat?

http://askubuntu.com/questions/207175/what-does-nomodeset-do

"nomodeset" är en temporär inställning tills dess att en adekvat drivrutin installerats. När du väl installerat en drivrutin via pakethanteraren kan du ändra det i /etc/default/grub på raden:

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash nomodeset"

och följa upp med en:

# update-grub

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Har nu installerat om allt en sista gång och uppdaterat systemet.
När jag går in i ytterligare drivrutiner finns det:
Nvidia binary driver - version 331.113 från nvidia-331 (proprietär, tested) Denna har jag provat, allt blir svart
Nvidia binary driver - version 304.125 från nvidia-304-updates (proprietär)
Nvidia binary driver - version 304.125 från nvidia-304 (proprietär)
Nvidia binary driver - version 331.113 från nvidia-331-updates (proprietär)
X.Org X server -- Nouveau display driver (öppen källkod) Det är denna jag kör nu

Ska jag välja någon av dessa?

Permalänk

Testade inaktivera Nvidiakortet med bumblebee och upplösningen var 1024x768 när jag startade om datorn för att sedan bli helt utsträckt på höjden. Blir att köra in Windows igen då skräpet inte fungerar på min skitdator.
Tack för hjälpen alla!