Vad är skillnaden på G-sync och Freesync?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på G-sync och Freesync?

Som rubriken lyder vill jag veta lite hur dessa fungerar och vad de gör för nytta.

De jag har läst mig till så kan de både vara bra och dåligt på datorns prestanda då de kan sänka fps:n om man har ett dåligt grafikkort. Är jag helt ute och cyklar eller är det något i den stilen? och om man har ett GTX980 behöver man dessa sync-enheter? eller e de för medelmåtta grafikkorten.

De jag fattat om G-sync är att de sänker fps:n så att grafikkortet inte gör 300 fps om skärmen ändå bara klarar 144.

Visa signatur

CPU:Intel i7-6700K GPU: Asus Strix GeForce 970 Moderkort: Asus Maximus VIII Ranger RAM: 16gb CL16 2600mhz PSU: 850Watt Chassi: Fractal Design R5

Permalänk
Bildexpert 📺

G-Sync och Freesync gör i grunden samma sak, adaptiv synkronisering med dynamiskt uppdaterade frekvenser. Kan grafikkortet endast leverera 49 fps ändras skärmen sin uppdateringsfrekvens till 49 Hz och så vidare.

Du slipper därför problem som tearing eller stor tapp i bildfrekvens när du använder V-sync. Det påverkar inte prestanda även om viss marknadsföring vill påstå 0,2% vinst eller någon millisekund hit och dit...

Den största effekten är att du kan köra spel med högre grafikinställningar utan att drabbas av ovan nämnda problem. Du har ingen nytta av detta ifall du spelar spel som kan pressas till att ligga på 300 fps.

G-Sync är Nividas teknik och kräver (ett urval) av Nivida-kort som ditt GTX980. Freesync är AMD:s teknik och kräver (ett urval) av AMD:s kort. Har du fel sorts kort är det sak samma, skärmarna fungerar som vanligt.

Permalänk

@Lager93: Tål också att sägas att du behöver en skärm som stödjer G-sync eller Freesync.

G-sync och freesync sänker inte din FPS utan optimerar snarare skärmen till samma FPS som ditt grafikkort presterar. Till skillnad från Vsync så har G-sync/Freesync inga trösklar, d.v.s de hoppar inte mellan t.ex 30/60 FPS om du skulle ligga mellan 59-61 FPS.