Ventrilo, Mumble eller Teamspek?

Permalänk
Medlem

Ventrilo, Mumble eller Teamspek?

Hej, jag vill sätta upp en server på min htpc med antingen Ventrilo, mumble eller teamspeak men jag vet inte vilket jag ska använda

Helst ska server mjukvaran vara gratis

Mumble völjer jag nog inte tack vare att det krävs certifikat, det känns smidigare

Just nu lutar det åt Ventrilo men jag tänkte höra vad ni har för åsikter först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tennethe:

Hej, jag vill sätta upp en server på min htpc med antingen Ventrilo, mumble eller teamspeak men jag vet inte vilket jag ska använda

Helst ska server mjukvaran vara gratis

Mumble völjer jag nog inte tack vare att det krävs certifikat, det känns smidigare

Just nu lutar det åt Ventrilo men jag tänkte höra vad ni har för åsikter först.

Mumble. Certifikatet du pratar om installerar servern åt dig. Så det blir självsignerat. Sen får var använder för sig skapa ett eget certifikat om de vill. Anledningen till att man kör med cert är för att kunna indetifiera användare. Man kan köra helt utan, men då kan vilken användare som helst sno ditt nick närsomhelst du inte är inne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Tycker även jag att mumble är det tveklöst bättre alternativet.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Jag gillar också mumble. Superenkelt att administrera, lätt program och bra kvalité på ljudet.

Permalänk
Medlem

Det beror väl på vilka som ska ansluta till din server och vad de brukar använda. Vi körde Ventrilo mycket förr, men sedan blev det Teamspeak eftersom en majoritet av de jag spelar ihop med kört det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Teamspeak3 är enligt min erfarenhet det med enklast anpassning, högst kvalité, samt en utmärkt "detection" för aktivering av mick om man nu vill göra det. Tycker den funkar stabilare än Mumble, vi har spelat en del CS:GO och då använder man självfallet voice activate, och den är stabilare och för ut ljudet tydligare med Teamspeak3 än med Mumble.
Ventrilo har fallit av helt i jämförelse med de andra två, men användandet av Ventrilo är väldigt simpelt och old school.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk

TeamSpeak har jag och mina vänner använt i över ett år nu, tycker det funkar bra och är smidigt.

Permalänk
Medlem

Mumble är det självklara valet!
Överlägset ljud, latens och open source!
Oroa dig INTE för certifikat, server skapar det åt dig.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Ventrilo var inte gratis över typ 8 användare senast jag kollade? Om man inte körde äldre verisoner då.
Teamspeak är helt gratis och du får minst 32 platser, du kan även skaffa en non-commercial nyckel som ger dig oändligt med platser. Denna verkar dock jobbigare att få tag i nu än förr.
Mycket lätt att administrera.
Mumble har obegränsat med platser redan från början, man kan som sagt även som användare skapa ett cert som man kan logga in med, du kan välja om servern ska kräva cert eller ej. Fördelen är bla att användaren kan ta med sig sitt cert om man formaterar burken eller byter burk, och då ha kvar samma inloggning med samma inställningar. Tar lite längre tid att sätta sig in i hur man administrerar, men när du lär dig är det lättare att finslipa det än tex Teamspeak.

Själv kör jag Teamspeak för enkelhetens skull.
Både Mumble och Teamspeak kör på Opus codec.
Osäker vad Ventrilo kör för codec då jag inte ser det som ett alternativ för gratis hosting.

Ljud och latens är dock densamma på Mumble och Teamspeak i min erfarenhet, hostat båda två.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Mumble är hands down det bästa alternativet enligt mig. Den enda anledningen att någonsin använda något annat skulle vara TS3 om du tror att du ofta kommer vilja plocka in nya människor på din server. Nästan alla har använt och vet hur TS3 funkar idag, det är lite av en standard i gaming communityt. Mumble däremot är lite ovanligare och det brukar ofta bli krångel för folk när dom ska ladda hem, installera, fixa ljudinställningar och connecta till en server. Dock fattar jag inte varför det blir krångel för dom för Mumble är också hands down det mest intuitiva och lätt-använda programmet av dom alla.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

vi har spelat en del CS:GO och då använder man självfallet voice activate

Lite offtopic men: I spel som CS:GO använder man självfallet push-to-talk. Det är ju otroligt viktigt att hålla tystnaden så att man kan höra folk som springer etc. Då vill man inte få det överröstat av någon som hostar eller nyser etc. Eller rage'ar efter han där. Dessutom så använder man ju väldigt få key-binds i ett spel som CS:GO, så det är inget problem att hitta både ett finger och en knapp som man kan dedikera till push-to-talk. WoW-arena är nog det enda scenariot där voice activate är det bättre valet över push-to-talk pga. att man har så många spells att det blir svårt att hitta en key man kan använda till push-to-talk, och det är inget i spelet man behöver höra när man spelar och det är en fördel att konstant prata med sin partner och dela information, nästan som en sorts stream of conciousness över VOIP.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för Mumble

jag installerade Murmur på htpc igår och Mumble på min vanliga pc

fixade portforward på rätt port till htpc men kunde inte connecta till servern ändå: Connection refused

Jag vet inte vad det kan bero på, jag anslöt till mitt utgående IP, borda jag anslutit till interna ip:t istället?

Eller har det med cert, login, password att göra tro?

jag följde denna guiden

https://www.youtube.com/watch?v=jMh7IJhfEm8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tennethe:

Bestämde mig för Mumble

jag installerade Murmur på htpc igår och Mumble på min vanliga pc

fixade portforward på rätt port till htpc men kunde inte connecta till servern ändå: Connection refused

Jag vet inte vad det kan bero på, jag anslöt till mitt utgående IP, borda jag anslutit till interna ip:t istället?

Eller har det med cert, login, password att göra tro?

jag följde denna guiden

https://www.youtube.com/watch?v=jMh7IJhfEm8

Om cert login eller pw hade varit problemet så hade du fått en popup som sa något om detta. Testa först att binda på den lokala IPn och connecta via den, så skit i port-forward biten osv. först och se så att det funkar att connecta lokalt inom ditt nätverk. Funkar det så är det port-forwarden som inte funkar. Funkar inte det så är det nog nån inställning i mumble. Vad för typ av maskin är din HTPC? Jag hostar min mumble-server på en RaspBerry Pi som kör Linux, och det var ett helvete att få en server att funka på linux, var tvungen att fixa inställningar i operativ systemet innan connections tilläts.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Tänkte rekommendera Teamspeak men ser att du redan bestämt dig för Mumble. Jag hostar båda och har lagt avsevärt mycket mer tid på Mumble då jag har grupper för admins mm på servrarna. Kort sagt så är Mumbles hantering av ACL:er allt annat än smidig, speciellt då en användare kan bli helt utelåst från låsta kanaler första gången denne ansluter om det inte finns någon mod närvarande. Det är inte helt lätt att "bara" lösenordsskydda en kanal, som du enkelt gör på TS.

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Om cert login eller pw hade varit problemet så hade du fått en popup som sa något om detta. Testa först att binda på den lokala IPn och connecta via den, så skit i port-forward biten osv. först och se så att det funkar att connecta lokalt inom ditt nätverk. Funkar det så är det port-forwarden som inte funkar. Funkar inte det så är det nog nån inställning i mumble. Vad för typ av maskin är din HTPC? Jag hostar min mumble-server på en RaspBerry Pi som kör Linux, och det var ett helvete att få en server att funka på linux, var tvungen att fixa inställningar i operativ systemet innan connections tilläts.

Det är en fullvärdig PC i ett mini-itx skal med win8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av brize:

Det är inte helt lätt att "bara" lösenordsskydda en kanal, som du enkelt gör på TS.

Jo det är faktiskt helt lätt, högerklicka på kanalen och skriv in ditt löserord under fältet "password".

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tennethe:

Bestämde mig för Mumble

jag installerade Murmur på htpc igår och Mumble på min vanliga pc

fixade portforward på rätt port till htpc men kunde inte connecta till servern ändå: Connection refused

Jag vet inte vad det kan bero på, jag anslöt till mitt utgående IP, borda jag anslutit till interna ip:t istället?

Eller har det med cert, login, password att göra tro?

jag följde denna guiden

https://www.youtube.com/watch?v=jMh7IJhfEm8

Kör mot serverns lokal ip annars får du loopback fel. (Tex 192.168.1.55) Och kom ihåg att köra murmur med adminrättigheter, har krånglat för mig tidigare om jag inte gjort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Spelclockers använder väl Mumble.

Så Mumble var helt rätt val

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Jo det är faktiskt helt lätt, högerklicka på kanalen och skriv in ditt löserord under fältet "password".

När jag testade det så klagade den på mina ACL:er, så har inte brytt mig om det sen dess. Ska testa göra en ren installation och prova det innan jag börjar greja med grupperna Föredrar dock fortfarande TS just pga rättighetshanteringen, betydligt enklare enligt mig men det kan vara jag som är lite trög också förstås

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem
Skrivet av brize:

När jag testade det så klagade den på mina ACL:er, så har inte brytt mig om det sen dess. Ska testa göra en ren installation och prova det innan jag börjar greja med grupperna Föredrar dock fortfarande TS just pga rättighetshanteringen, betydligt enklare enligt mig men det kan vara jag som är lite trög också förstås

Har aldrig testat att vara admin för en TS server så har inget att jämnföra med, men kan hålla med om att mumble's system för administrering kan vara lite annorlunda, men jag tror det är extremt kraftfullt om man lär sig det. Jag kan inte särskillt mycket om det dock, på min server så har jag bara satt ett master-admin password för servern som jag skriver in när jag connectar till den så blir jag automatiskt admin för hela server. Sen kan jag ändra rum och göra hur jag vill för att sätta password mm. Kan kanske tänka mig att det som krånglade för dig är att folk som vill joina ett rum med password behöver ju lägga till passwordet bland sina access tokens tror jag. Mumble använder ju access tokens för att hantera passwords istället för direkta pop-ups. Det gör att även om man ändrar eller lägger till rum med samma password så slipper användare skriva in passwords igen, och det gör att rum kan ha flera passwords och olika rättigheter för användare baserat på vilket password dom använder.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional