Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpa sprucken iPhone 6 från USA?

Permalänk

Köpa sprucken iPhone 6 från USA?

Min mobil gick sönder idag. Då jag inte är superrik så funderar jag på att köpa en iPhone 6 med sprucken skärm från USA, som man sedan kan reparera här i Sverige.

Jag är medveten om att en stor andel av mobilerna i USA inte fungerar i Europa, man bör därför ta reda på hur det ligger till med modellnummer för att se om de är kompatibla med våra nätverk.

Det jag har är följande: http://www.ebay.com/itm/Apple-iPhone-6-Latest-Model-64GB-Spac...

Som ni kan se är modellnumret A1586, vilket, enligt Apple, ska fungera med CDMA (vårat nätverk). Jag antar att det är GTG, men sedan står det även under Network, i beskrivningen på Ebay, Sprite. Betyder det att den är låst till Sprite, och att jag som använder Tele2 inte kommer kunna använda den?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

CDMA är inte det som används i Sverige. I Sverige använder vi GSM. Jag ser att han skriver i annonsen att den ska funka med både GSM och CDMA, men jag har tittat på detta innan och då tolkade jag det som att det var det ena eller det andra. Sprint kör CDMA, så om det är så som jag tror så funkar den inte med GSM. 3G och 4G lär dock funka när de näten finns.

Om den är låst till Sprint får du nog fråga säljaren om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det du bör kontrollera är i första hand om säljaren kan stänga av "Find my iPhone" då den är låst via iCloud och därmed inte kommer gå att använda även om den klarar våra nät. Tror du behöver den förra ägarens uppgifter till iCloud för att av-länka telefonen.

Operatören i USA heter Sprint, inte sprite , och här ser du deras upplåsningspolicy. Var ett tag sedan jag höll på med iPhones, men kanske går att låsa upp ändå!

Lycka till!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Alla iPhone 6 funkar i hela världen. Denna är dock icloud låst (hitta min iPhone) så du kommer aldrig kunna använda den till annat än reservdelar då moderkortet är värdelöst.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Skrivet av giplet:

CDMA är inte det som används i Sverige. I Sverige använder vi GSM. Jag ser att han skriver i annonsen att den ska funka med både GSM och CDMA, men jag har tittat på detta innan och då tolkade jag det som att det var det ena eller det andra. Sprint kör CDMA, så om det är så som jag tror så funkar den inte med GSM. 3G och 4G lär dock funka när de näten finns.

Om den är låst till Sprint får du nog fråga säljaren om.

Skrivet av bluppblupp:

Det du bör kontrollera är i första hand om säljaren kan stänga av "Find my iPhone" då den är låst via iCloud och därmed inte kommer gå att använda även om den klarar våra nät. Tror du behöver den förra ägarens uppgifter till iCloud för att av-länka telefonen.

Operatören i USA heter Sprint, inte sprite , och här ser du deras upplåsningspolicy. Var ett tag sedan jag höll på med iPhones, men kanske går att låsa upp ändå!

Lycka till!

Tack så mycket för svaren!

http://www.ebay.com/itm/Apple-iPhone-6-16GB-Gold-AT-T-Cracked...

Jag antar att denna är bättre då? Säger att det är en Clean ESN, vilket jag förstår att den inte är låst?

Permalänk
Skrivet av Zunil:

Alla iPhone 6 funkar i hela världen. Denna är dock icloud låst (hitta min iPhone) så du kommer aldrig kunna använda den till annat än reservdelar då moderkortet är värdelöst.

Tack så jättemycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Tack så mycket för svaren!

http://www.ebay.com/itm/Apple-iPhone-6-16GB-Gold-AT-T-Cracked...

Jag antar att denna är bättre då? Säger att det är en Clean ESN, vilket jag förstår att den inte är låst?

Clean ESN antar jag betyder att den har en ren ESN-kod, vilken kan visa på att telefonen inte är stulen. En ESN-kod är ungefär som ett IMEI-nummer, men är lagrat elektroniskt till skillnad från IMEI som lagras på hårdvaran.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]