Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan man sätta i hörlurar direkt i moderkortet?

Permalänk

Kan man sätta i hörlurar direkt i moderkortet?

Jag vet att man brukar sätta i en förstärkare in i moderkortet och sedan hörlurar i förstärkaren. Men kan man sätta i hörlurar direkt in i moderkortet. Jag har testat och det funkar bra, men är det till för det? Borde jag? Kan det förstöras efter ett tag? Har alltid använt satt in hörlurar i högtalare men har för tillfället inte tillgång till det.

Hörlurar har ingen volym kontroll.

Moderkort: MSI Z-87

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EmilLimeCubbe:

Jag vet att man brukar sätta i en förstärkare in i moderkortet och sedan hörlurar i förstärkaren. Men kan man sätta i hörlurar direkt in i moderkortet. Jag har testat och det funkar bra, men är det till för det? Borde jag? Kan det förstöras efter ett tag? Har alltid använt satt in hörlurar i högtalare men har för tillfället inte tillgång till det.

Hörlurar har ingen volym kontroll.

Moderkort: MSI Z-87

Oh gawd.. :I

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Jag hade velat säga självklart men man lär sig att saker inte alltid är lika självklara för alla

Kort svar: Ja, inga problem alls.

Permalänk

@Wizty: Som jag sa har jag alltid använt högtalare som förstärkare och har ingen annan erfarenhet än det. Om ingen berättade hur skulle jag veta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilLimeCubbe:

@Wizty: Som jag sa har jag alltid använt högtalare som förstärkare och har ingen annan erfarenhet än det. Om ingen berättade hur skulle jag veta?

Genom att testa förslagsvis, men ja, det är helt ok att sätta dem direkt i datorn.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilLimeCubbe:

@Wizty: Som jag sa har jag alltid använt högtalare som förstärkare och har ingen annan erfarenhet än det. Om ingen berättade hur skulle jag veta?

Högtalare som förstärkare? Högtalare är högtalare. Förstärkare är förstärkare.

Det finns ett 3,5mm-uttag på moderkortet av den enkla anledningen att man ska kunna koppla in högtalare och/eller hörlurar där. Man kan koppla in ett externt ljudkort i moderkortet om man vill (om man känner att moderkortets inbyggd ljudkort är för klent) och sedan koppla in sina högtalare och/eller hörlurar där.

Så svaret på din fråga är alltså ja. Man kan, man bör, och det fungerar utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det går, det som ev kan påverkas är ljudkvaliten eftersom en del ljudkort inte är så bra på att driva lägre impedanser som en hörlur, om du vill ha bättre ljudkvalitet kan du ansluta en hörlusrsförstärkare och den kan man koppla till en dac om man vill, dacen och hörlursförstärkaren ersätter då den funktion som ljudkortet ger när du spelar upp ljud från datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.