Permalänk

Dator för spel

Ja som sagt, har ju tänkt mig att äntligen köpa en dator för att spela spel på.
Jag vill kunna spela krävande spel, för tillfället har jag ju typ bara spelat CS:GO och Leauge of Legends med tanke på att det har varit de enda spelen som min laptop pallat med...

Men skulle ju gärna "utöka" intresset för spel och möjligen börja "hosta" servrar.
I dagsläget har jag en budget på 5000:- MEN jag kommer att fortsätta att spara pengar, så jag vill bara få se ungefär vad man kan köpa för cirka 10000-15000 kr.

Är extremt tacksam för svar då jag är lite av en "noob", "silverfisk" eller "nybörjare". Säg vad du vill!

Det är vad jag plockade ihop på rasten (sommarjobbet om ni undrade)

Permalänk

Jag tycker det ser nästan klockrent ut! Det finns en grej jag skulle ändra på, byt din HDD till en WD Blue. WD Red är till för servrar som ska vara på hela tiden medans en Blue är till för vardagligt arbete.

En 500gb ssd är väldigt mycket och är oftast mer än vad som behövs. Om pengarna finns så är det bra men om du måste spara lite så tycker jag du skulle kunna gå ner till en 250gb.

Hur ser det ut med allt runtom datorn? Skärm, OS, headset, mus, tangentbord m.m?

Det finns några andra ställen du skulle kunna spara några slantar om det behövs men jag tycker det ser riktigt bra ut!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4690k | GPU: ASUS GTX 760 OC | MoBo: MSI Z97-S02 Inet Edition | RAM: Corsair 8GB Vengeance LP Red | Lådda: Fractal Design Define R4 | SSD: OCZ Arc 100 120Gb | HDD: WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Chassit är väldigt dyrt måste jag säga. Är en tyst dator viktigt? Annars kan du lägga de pengarna på saker som tidigare person har sagt som headset eller möjligtvis ett annat grafikkort.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk

Jag personligen skulle valt en mindre SSD, samt billigare PSU/Chassi till dina behov. Sedan behöver du en CPU kylare

Permalänk
Medlem

Sätt ihop en dator när du ska handla istället. Priser ändras hela tiden.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | Corsair AX1200i | Asus Rampage IV Extreme | 4930k | Corsair Hydro H110 | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB | Asus GTX 780 DC2 SLI | SSD 840-Series 512GB | 6TB Seagate Barracuda | Logitech G710+ | Razer Deathadder 2013

Permalänk
Moderator
Forumledare

Här är mitt förslag:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8096197/2015-06-18

Grafikkortet är såklart öppet för debatt men jag hittade inte 290X hos inet
Så in med det och spara lite. Annars kan man gå på ett 980 för någon hundring till.

Fail-edit för länkning
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Här är mitt förslag:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8096197/2015-06-18http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8096197/2015-06-18

Grafikkortet är såklart öppet för debatt men jag hittade inte 290X hos inet
Så in med det och spara lite. Annars kan man gå på ett 980 för någon hundring till.

Ja, det där ser riktigt bra ut! :3

Permalänk
Medlem

Kan väl tilläggas att jag inte ser nån CPU kylare med nånstans?
De som följer med 4790K från Intel är fullständigt patetiska och det är rätt troligt att CPU kommer behöva klocka ner för att inte gå över 100C om man använder den.

Föreslår en titt på Noctua D15 eller U14S, dyra och stora men extremt bra.
Jag kör med U14S på en 4790K, ligger vid belastning mellan 40 och 60C, vid 2Ghz och ganska låg belastning(som just nu t.ex.), 25-30C.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk

@DW75 verkligen inte. En 4790k klarar sig bra under hundra med kylaren som hänger med. Om den ändå skulle bli för varm så thermal throttlar den sig själv också. Detta är ju självklart inget man vill men de du har rekommenderat är lite väl dyra och en cm 212 EVO klarar det utan problem!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4690k | GPU: ASUS GTX 760 OC | MoBo: MSI Z97-S02 Inet Edition | RAM: Corsair 8GB Vengeance LP Red | Lådda: Fractal Design Define R4 | SSD: OCZ Arc 100 120Gb | HDD: WD Blue 1TB

Permalänk
Skrivet av villevillekulla:

@DW75 verkligen inte. En 4790k klarar sig bra under hundra med kylaren som hänger med. Om den ändå skulle bli för varm så thermal throttlar den sig själv också. Detta är ju självklart inget man vill men de du har rekommenderat är lite väl dyra och en cm 212 EVO klarar det utan problem!

Vet inte vem jag ska lyssna på riktigt. Men får väl kolla reviews och dra slutsatsen själv... 😕

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Här är mitt förslag:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8096197/2015-06-18http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8096197/2015-06-18

Grafikkortet är såklart öppet för debatt men jag hittade inte 290X hos inet
Så in med det och spara lite. Annars kan man gå på ett 980 för någon hundring till.

Ser bra ut, en monsterdator, i testerna som hittills kommit presterar ett 390x som ett 980. Hoppas verkligen du ökar ditt spelintresse om du köper en sån här dyr monsterburk.

Skrivet av villevillekulla:

@DW75 verkligen inte. En 4790k klarar sig bra under hundra med kylaren som hänger med. Om den ändå skulle bli för varm så thermal throttlar den sig själv också. Detta är ju självklart inget man vill men de du har rekommenderat är lite väl dyra och en cm 212 EVO klarar det utan problem!

Jag håller med denna gentleman i frågan.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av villevillekulla:

@DW75 verkligen inte. En 4790k klarar sig bra under hundra med kylaren som hänger med. Om den ändå skulle bli för varm så thermal throttlar den sig själv också. Detta är ju självklart inget man vill men de du har rekommenderat är lite väl dyra och en cm 212 EVO klarar det utan problem!

Håller också med här. De största nackdelarna med intels kylare är ljudnivån samt att det inte är en bra kylare om du ska överklocka.
212evo klarar både ljudnivån och en moderat överklockning perfekt till det priset

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av villevillekulla:

@DW75 verkligen inte. En 4790k klarar sig bra under hundra med kylaren som hänger med. Om den ändå skulle bli för varm så thermal throttlar den sig själv också. Detta är ju självklart inget man vill men de du har rekommenderat är lite väl dyra och en cm 212 EVO klarar det utan problem!

Du vill seriöst köra en cpu på gränsen till throttling? Det är att be om onödiga problem, nu eller i framtiden.

För övrigt så var det meningen att jag skulle nämna CM 212 EVO som billigare, ok kylare, men hade nyss gjort det i annat inlägg och missade därmed.

Dock är Noctuas kylare rejält bättre, lägre temp, lägre ljudnivå(på min 4790K så är U14S konstant helt tyst), så det får man betala extra kronor och större låda för nöjet. Väl värt det anser jag. Min 4790K har sen senaste gg jag startade om datorn för ett par veckor sen som mest haft en core på 47C, just nu på mestadels idling(2.5Ghz) så ligger de på 28-31, med 23C ambient.
Fläkten på cpu-kylaren går då bara att höra om jag plockar av sidan på lådan och sätter örat nästan direkt på fläkten.

En bekant som kör 4790K med referenskylaren, på idling(2Ghz) ligger den på över 60C, varenda gg CPU försöker använda turbofunktionen så klockar den ner pga den går över 100C. Han kör alltså i praktiken som bäst en 4690K snarare än 4790K, och hans prestanda med för övrigt samma inställningar ligger märkbart lägre än min även om jag stänger av turbo helt. Benchmarks för han ligger alltså 10-25% sämre än mig, när jag kör utan turbo(+4-7% extra när jag har turbo på).

Så nej, referenskylaren ÄR skräp, den är inte i närheten av acceptabel för kraftigare cpu.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S