[Telefon köpt!] Köpråd: Max 4,3", så bra kamera som möjligt, gärna vettigt pris

Permalänk
Medlem

[Telefon köpt!] Köpråd: Max 4,3", så bra kamera som möjligt, gärna vettigt pris

Min sambo ska köpa en ny mobil, och hon frågar mig om råd, men jag inte mycket bättre koll jag, så jag tänkte höra med er om någon kan ge något vettigt tips.

De två viktigaste sakerna är

1) Max 4,3" - gärna mindre. Hon ogillar stora telefoner, och som är på 4,3" är tydligen kring smärtgränsen.

2) Så bra kamera som möjligt. Jag har försökt titta runt lite, men det verkar som allt för många telefoner kring 4" eller mindre är utrustade med rätt dåliga kameror. Att ha en bra kamera i telefonen ligger väldigt högt upp på listan.

3) Det finns inget egentligt maxpris, runt 1500 vore ju väldigt trevligt, 2500 helt ok, men det går säkert att gå lite högre än så för rätt telefon.

4) Bra batteritid är en trevlig bonus, men inget måste.

Designmässigt gillar hon rundare former före helt kantiga telefoner, och hon har nog inga särskilda preferenser angående operativsystem. Hon är lite skeptisk till iPhone.

Så, vilken telefon på max 4.3" har bäst kamera? Finns det mobiler med nästan lika bra kameror i en lägre prisklass? Vi är mycket tacksamma för tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t184:

Min sambo ska köpa en ny mobil, och hon frågar mig om råd, men jag inte mycket bättre koll jag, så jag tänkte höra med er om någon kan ge något vettigt tips.

De två viktigaste sakerna är

1) Max 4,3" - gärna mindre. Hon ogillar stora telefoner, och som är på 4,3" är tydligen kring smärtgränsen.

2) Så bra kamera som möjligt. Jag har försökt titta runt lite, men det verkar som allt för många telefoner kring 4" eller mindre är utrustade med rätt dåliga kameror. Att ha en bra kamera i telefonen ligger väldigt högt upp på listan.

3) Det finns inget egentligt maxpris, runt 1500 vore ju väldigt trevligt, 2500 helt ok, men det går säkert att gå lite högre än så för rätt telefon.

4) Bra batteritid är en trevlig bonus, men inget måste.

Designmässigt gillar hon rundare former före helt kantiga telefoner, och hon har nog inga särskilda preferenser angående operativsystem. Hon är lite skeptisk till iPhone.

Så, vilken telefon på max 4.3" har bäst kamera? Finns det mobiler med nästan lika bra kameror i en lägre prisklass? Vi är mycket tacksamma för tips.

Synd att hon inte kan med kantiga telefoner.
Annars skulle jag ha rekommenderat
Sony Xperia Z1
och
LG-G3

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Sony Xperia Z3 Compact går att få för 2990 lite då och då. Annars är iPhone 5S fortfarande en riktigt bra telefon. Skulle inte köpa någon annan än dessa två runt 4".

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tror en iPhone 5c är ett vettigt val. Eller 5s om du vill öka på budgeten och få en bättre kamera. Vi pratar begagnade priser dvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Jag förstår henne precis! 4,9" är min smärtgräns. Större än så får jag "tennistumme" när jag försöker använda den enhänt...

Både Z1 och G3 är för stora för henne, men Z1 Compact borde fungera på beskrivningen. Har ingen egen erfarenhet av Sony, dock.

Annars finns ju iPhone också. Också med erkänt bra kamera. Fast jag har ingen egen erfarenhet av dem heller...

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Vi tittade lite på och provfotade med Iphone 5S och Xperia Z1 Compact. Iphonen hade lite bättre resultat i dålig belysning, men skillnaden i pris var så pass mycket större än skillnaden i bildkvalitet överlag att det blev en Z1 Compact (ny). Lite kantig form var tydligen helt OK ändå, och storleksmässigt ändå helt acceptabel.

Ibland går det snabbt! Tack igen för alla tips.